Gå til innhold

lavkarbo - vektnedgang

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lite karbohydrater må man ned i før disse flotte effektene som vektnedgang skal kunne funke?

Jeg har hørt at alt under 150g om dagen regnes som lavkarbo, men hvor langt ned må man for at det skal ha noe å si for vekten?

Anonym poster: 8f2692bb9d406fcc2580d0228be0cb73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiste ca 100 til 150 g per dag og gikk utrolig mye ned i vekt. Faktisk så mye at det ble stygt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste ca 100 til 150 g per dag og gikk utrolig mye ned i vekt. Faktisk så mye at det ble stygt.

Har ikke akkurat merka noe til det jeg :P Men spiser sikkert mer noen dager og hever gjennomsnittet.

Skrevet

spiser man under ca 25g kabo går kroppen i ketose og bruker kroppens fett for å lage energi. Vanligvis bruker kroppen karbohydrater til dette.

Google "ketose" eller "ketolyse" for å få en mer detaljert forklaring :)

De fleste raser ned i vekt av dette, men vær obs på at man de første dagene kan føle seg uvel og få diare

AnonymBruker
Skrevet

Så man må under 25g altså. Så vanlig "lavkarbo" med ca 100g har ikke samme effekten?

Skrevet (endret)

Så man må under 25g altså. Så vanlig "lavkarbo" med ca 100g har ikke samme effekten?

Det kommer nok ann på hvilket utgangspunkt man har. Har man ellerede et relativt sundt kosthold uten brus, kaker og søtt vil nok ikke en lavkarbodiett med rundt 100g karbo være noe å rope hurra for. Men litt vektnegang vil man nok uansett få.

Spsier man sjokolade og kaker hver dag, og brått kutter ut alt dette og holder seg til max 100g karbo for dagen vil man nok logisk nok få gode resultater.

Men SAMME effekt som når man er i ketose vil man nok vanligvis ikke få nei.

Jeg har selv vært av den "sunne" typen så og si hele livet. Der måltidene har bestått av 1/4 kjøtt, 1/4ris/potet/pasta og 2/4 salat eller grønnsaker. Spiste grovt brød med magert pålegg agurk og tomat. Mye frukt. Brus kun på lørdag, og generelt veldig lite godteri, kaker og dessert.

Var alltid aktiv med både fotball, dansing, riding og hund. Men har alltid alikevel vært lubben/feit.

Så normalt norsk sundt kosthold og aktivitet gjorde ingenting fort meg. Lavkarbo, og da ved å være i ketose har derimot vært tingen for meg, gikk ned fra 60-50kg på kort tid, og går ikke oppigjen.. forutenom en kilo her og der når jeg er på ferie og eter høykarbo så og si hele dagen.

Endret av Miss Lucky
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser sunt, mye proteiner, ren mat, sunt fett, men litt sjokolade innimellom en helg, men det er det. Har aldri gått inn for å spise lite karbihydrater, spiser bare sånn at jeg føler meg best mulig:P men prøvde å sjekke for moroskyld og fant jo da ut at jeg på en vanlig dag ligger rundt 100-120 g karbobhydrater, og har sannsynligvis gjort det ganske lenge.

Men har enkelte dager hvor jeg spiser mer enn dette og sånn samlet sett så blir det jo da sikkert et høyere gjennomsnitt per dag.

Men syns uansett det var litt artig å finne ut at jeg per definisjon faktisk spiser lavkarbo uten å egentlig prøve på det.

Men det er jo da vesentlig at man for å få disse vektfordelene som alle snakker om på lavkarbo så må man ligge ekstremt lavt.

Skrevet

Du spiser da per definisjon lavkarbo ja :)

Og som sagt, har du vanligvis et kosthold med mye karbohydrater vil du gå ned i vekt på vanlig lavkarbo også.. men den ekstreme vektnedgangen med gjerne 20-30kg i nedgang på et par måneder er det nok som oftest snakk om enda mindre karbohydrater som får kroppen i ketose.

Skrevet

Jeg spiser sunt, mye proteiner, ren mat, sunt fett, men litt sjokolade innimellom en helg, men det er det. Har aldri gått inn for å spise lite karbihydrater, spiser bare sånn at jeg føler meg best mulig:P men prøvde å sjekke for moroskyld og fant jo da ut at jeg på en vanlig dag ligger rundt 100-120 g karbobhydrater, og har sannsynligvis gjort det ganske lenge.

Men har enkelte dager hvor jeg spiser mer enn dette og sånn samlet sett så blir det jo da sikkert et høyere gjennomsnitt per dag.

Men syns uansett det var litt artig å finne ut at jeg per definisjon faktisk spiser lavkarbo uten å egentlig prøve på det.

Men det er jo da vesentlig at man for å få disse vektfordelene som alle snakker om på lavkarbo så må man ligge ekstremt lavt.

Er litt det jeg prøver å få inn i hodet på folk, at "lavkarbo" er bare et vanlig kosthold for oss som velger det. Det finnes ingen regler, bare anbefalinger og hva man selv kjenner seg komfortabel med.

Regner med du har det ganske så bra, siden du spiser generelt sunt? Og er ikke det det eneste som betyr noe? At man er frisk og spiser mat som gjør en godt? Jeg spiser "streng" lavkarbo for å gå ned i vekt (er kraftig overvektig), men om jeg får lyst på sjokolade (som er veldig sjeldent, siden sukkeravhengigheten er borte), så spiser jeg det. Det er det man spiser i hverdagen som betyr noe, og i hverdagen så ligger jeg på ca 20 g karbohydrater, og det er ikke vanskelig siden jeg elsker alt som heter grønnsaker og elsker ost.

Det er jo bare et vanlig kosthold det du spiser, men med tanke på at det som anbefales av helsemyndighetene inneholder veldig mye karbohydrater, så blir det så og si "unormalt". Which is ridiculous. Proteiner, ren mat, sunt fett, litt sjokolade innimellom, det er det samme som jeg spiser, bare at jeg må passe litt på mengden (egentlig går det av seg selv, trenger ikke mye mat lenger). Men det er regelen uansett.

Skrevet

Ordet lavkarbo kan bety veldig mye, og ha forskjellig effekt på hver enkelt.. Dersom du skal ha en vektnedgang er du nødt til å endre kostholdet i forhold til hva du er vant til. Dersom du alltid har hatt et kosthold bestående av lite karbohydrater, så går du ikke ned i vekt bare fordi du spiser lite karbohydrater. Nedgangen kommer når kroppen din må bruke av fettet istedenfor å bruke de karbohydratene du har pleid å spise.

Gjest *Maja*
Skrevet

Er viktig at du får deg nok kalorier så kroppen tærer på fettet og ikke musklene. Ellers vil du fort både se slapp ut og føle deg slapp og tom for energi. Hva som funker for deg er opp til deg å finne ut av. Jeg spiser f.eks ris hver eneste dag og er tynn som en flis, men så trener jeg 5-7 dager i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...