Gå til innhold

Distinksjonen: Hvor sikker er du i rettskrivning? (bokmål)


Cuckold

Hvilken/hvilke av disse setningene inneholder rettskrivningsfeil?  

67 stemmer

  1. 1. Kryss av for den/de setningene som måtte inneholde rettskrivningsfeil.

    • Vi har ikke behov for side måls undervisning.
      66
    • Det var for øvrig siste buss.
      29
    • Jeg synes Norske menn drikker for mye.
      62
    • Vi gikk om bord i båten.
      38
    • Han var tilstede uten å gjøre seg bemerket.
      23
    • Det værste var at det var sant.
      58
    • Islamistene misforstår Islam.
      37
    • De traff hverandre siste søndag før Påske.
      59


Anbefalte innlegg

Rett avkrysning på setning nummer 1 gir 1 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 2 gir 5 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 3 gir 1 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 4 gir 4 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 5 gir 6 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 6 gir 1 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 7 gir 1 poeng.

Rett avkrysning på setning nummer 8 gir 1 poeng.

4 poeng eller mindre: Du har et heller svakt grep på norsk rettskrivning.

5-10 poeng: Vaklende.

11-14 poeng: Dette var ikke så verst.

15-20 poeng: Meget bra.

Krysser fingre for at jeg ikke har gjort for mye feil her selv. :P Fasit kommer etter hvert. (bokmål)

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Du må gjøre om betingelsene. I ditt første innlegg skriver du at vi skal krysse av for feil. I neste innlegg gir du poeng for rett avkrysning i alle 8 setninger. Men det er noen setninger som er riktige med hensyn til rettskrivning, så de kan ikke regnes med. Det hadde kanskje vært mer forståelig om vi skulle krysse av for begge deler, hvilke vi mener er riktige og hvilke det er feil i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre om betingelsene. I ditt første innlegg skriver du at vi skal krysse av for feil. I neste innlegg gir du poeng for rett avkrysning i alle 8 setninger. Men det er noen setninger som er riktige med hensyn til rettskrivning, så de kan ikke regnes med. Det hadde kanskje vært mer forståelig om vi skulle krysse av for begge deler, hvilke vi mener er riktige og hvilke det er feil i.

Da har jeg ikke fått klart nok frem hva jeg mener. Kryss bare av foran de setningene der du finner rettskrivningsfeil, hvis det overhodet finnes noen slike. ;) Når du ser en setning uten rettskrivningsfeil krysser du altså ikke av for denne, bare for de med feil.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Betyr ikke det at vi skal krysse av der det er feil og la være hvis alt er skrevet riktig? Det var iallfall slik jeg forsto det.

EDIT: Cuckold svarte mens jeg skrev.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da har jeg ikke fått klart nok frem hva jeg mener. Kryss bare av foran de setningene der du finner rettskrivningsfeil, hvis det overhodet finnes noen slike. ;) Når du ser en setning uten rettskrivningsfeil krysser du altså ikke av for denne, bare for de med feil.

Det er greit, det skjønner jeg. Jeg uttrykte meg kanskje uklart, men de setningene som er uten feil, kan ikke få poeng, slik som du har formulert beregningen. Eller tenker jeg fullstendig bakvendt? Jeg skal ikke røpe hvor mange jeg fant :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Distinksjonen er noe helt annet for meg ja, :lol:

Vel, jeg var vel litt inspirert av Pierre Bourdieu. Uten at man skal legge for mye i det. Noen feil ser "alle", andre feil er relativt vanlige selv hos ganske språkbevisste mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, det skjønner jeg. Jeg uttrykte meg kanskje uklart, men de setningene som er uten feil, kan ikke få poeng, slik som du har formulert beregningen. Eller tenker jeg fullstendig bakvendt? Jeg skal ikke røpe hvor mange jeg fant :).

Helt riktig. De setningene som er uten feil blir stående uten poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vel, jeg var vel litt inspirert av Pierre Bourdieu. Uten at man skal legge for mye i det. Noen feil ser "alle", andre feil er relativt vanlige selv hos ganske språkbevisste mennesker.

Du, grein nesten da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, grein nesten da han døde.

Ok, da hadde du nok et nærmere forhold til ham enn meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir etter hvert en smule nedslående resultater på denne lille quizen, må jeg si!

Anonym poster: 071f18893e95a7f82f5f813a0ae946a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjøre om betingelsene. I ditt første innlegg skriver du at vi skal krysse av for feil. I neste innlegg gir du poeng for rett avkrysning i alle 8 setninger. Men det er noen setninger som er riktige med hensyn til rettskrivning, så de kan ikke regnes med. Det hadde kanskje vært mer forståelig om vi skulle krysse av for begge deler, hvilke vi mener er riktige og hvilke det er feil i.

"Rett avkrysning" vil selvsagt si at man gjorde rett i hvorvidt man krysset av eller ei.

Innlegg redigert for avsporing

Sophie-Ann, mod

Anonym poster: 071f18893e95a7f82f5f813a0ae946a3

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg vunnet?

Premien er bare ære og berømmelse, ja knapt nok det, det er jo bare hver enkelt som selv ser hva man har svart. Men den som har alt rett vet i hvert fall at man tilhører den absolutte elite av språkbrukere. ;)

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fanken til kjip quiz uten fasit.

Kan jeg skrive hva jeg tror?

Fasit følger her: Fasit til tråden Distinksjonen

Jeg la like godt fast til en egen tråd slik at nye lesere kan teste seg i denne tråden uten å skjele til fasit.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 poeng. Skjønner at korrekturleserne på jobben har hatt litt påvirkning på norsken min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 poeng. Da vet jeg at jeg tilhører den absolutte eliten av språkbrukere! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...