Gå til innhold

Analyse av dikt/tekst


amonyn

Anbefalte innlegg

Skal visst levere en 5 siders analyse av dikt/kortere prosatekst imorgen. Universitetsnivå.

Hva er en "kortere prosatekst"?

Hvordan analyserer man?

Hva vil det si å anvende teoretiske, metodiske og analytiske begreper ? Hvilke begreper er dette og hvor kan jeg finne dem?

Faget har ingen pensumlitteratur. Bare verk som skal leses (romaner, noveller, dikt m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Det var da innmari rart at du ikke har fått noe informasjon om dette i det hele tatt? :klo:

Er dette et fag du tar utenom hovedretningen din? Bygger det på et annet fag? Er ikke meningen å virke slem, det bare forbauser meg at du får en sånn oppgave uten at du har fått vite noe om ting jeg anså som selvfølgelige etter bare et par uker på nordisk, som er der jeg har min erfaring fra.

Uansett, en kortere prosatekst vil i hvert fall for meg si en novelle. Teoretiske, metodiske og analytiske begreper er alt av ord og uttrykk som går på tekstens oppbygging, bruk av virkemidler, bilder og så videre. Det vil også være relevante forskjeller på om faget er litteraturhistorisk eller rent "teknisk".

Ingen artikler som har blitt delt ut heller? Kompendier? Noe?

Dette var en guide vi fikk i litteraturhistorie. Vet ikke om det funker å legge ved pdf, men kanskje det er noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror det er til noen hjelp kan jeg se om jeg finner noen maler og tips liggende fra litteraturstudiene mine på UiO? Kan i så fall sende på innboks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da innmari rart at du ikke har fått noe informasjon om dette i det hele tatt? :klo:

Er dette et fag du tar utenom hovedretningen din? Bygger det på et annet fag? Er ikke meningen å virke slem, det bare forbauser meg at du får en sånn oppgave uten at du har fått vite noe om ting jeg anså som selvfølgelige etter bare et par uker på nordisk, som er der jeg har min erfaring fra.

Uansett, en kortere prosatekst vil i hvert fall for meg si en novelle. Teoretiske, metodiske og analytiske begreper er alt av ord og uttrykk som går på tekstens oppbygging, bruk av virkemidler, bilder og så videre. Det vil også være relevante forskjeller på om faget er litteraturhistorisk eller rent "teknisk".

Ingen artikler som har blitt delt ut heller? Kompendier? Noe?

Dette var en guide vi fikk i litteraturhistorie. Vet ikke om det funker å legge ved pdf, men kanskje det er noe hjelp?

Det er et fag jeg tar utenfor studieretningen min, ja. De andre på kurset har hatt et halvår med nordisk før dette. Faget er "teknisk" (Tekst, sjanger og metode).

Har heller ikke hatt så mye tid til overs for dette faget og har ikke vært på forelesninger. De har sikkert tatt for seg en del der.

Den filen var fin, takk :)

Hvis du tror det er til noen hjelp kan jeg se om jeg finner noen maler og tips liggende fra litteraturstudiene mine på UiO? Kan i så fall sende på innboks :)

Gjerne det! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke valgt hva jeg skal analysere. Er en barnebok en kortere prosatekst?

Hva med en engelsk tekst i et nordisk fag? Pleier det å være lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og jeg tipper nei. Kortere prosa er noveller eller kortere, f.eks. satiriske verk, kåseri, petiter osv. På engelsk er iallfall noe annet enn engelske tekster strengt forbudt, så jeg regner med at det samme gjelder for nordisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Sannsynligvis skal du nok forholde deg til pensum, det er det som er normalt. Har du ingen noveller som pensum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mye mulig at det er konkrete begrep de har brukt i forelesninger som de ønsker at du skal benytte deg av. I novelleanalyse på lavt nivå er det f.eks. veldig stort fokus på Free Indirect Discourse og forskjellen på hvem som forteller historien og hvem sin stemme som blir hørt. I satiriske verk kan det være forskjellen på forfatteren og "masken" forfatteren tar på seg.

Hvis jeg var deg ville jeg sjekket hvilket verk på pensum (om dere har det) som har flest oppslag på leksehjelpsider som Shmoop, Cliffnotes, Gradesaver, osv. Jeg ville også brukt Wikipedia. Litteraturfagene mine etter førsteklasse har ikke hatt pensumbøker, så bortsett fra forelesninger er det ofte disse sidene som gir mest og best informasjon. Innså forresten at du skriver om nordiske verk, så det er kanskje ikke så mye hjelp å få på disse sidene. Men det kan uansett være greit å google "navn på verk analyse" og bakgrunnen til forfatteren, det siste gir deg sannsnynligvis en kontekst å sette analysen inn i.

Når du skal lese til eksamen anbefaler jeg deg å skaffe deg Studying the novel/literature/poetry sine tilsvarende bøker på norsk. Spør en bibliotekar eller foreleser om hjelp dersom dere ikke har noe anbefalt støttelitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis skal du nok forholde deg til pensum, det er det som er normalt. Har du ingen noveller som pensum?

Joda, det har jeg. Tror jeg skrev det lenger oppe. Så jeg burde velge en novelle/et dikt som er med i pensum?

Står ingenting om dette i retningslinjene for oppgaven. De burde skrevet at man må velge fra pensumlisten, dersom det er et krav at man må det.

Edit: Står "Kopi av tekster som ikke blir forelest over, skal legges ved oppgaven." i oppgaveteksten. Tolket dette dithen at jeg kunne velge tekst selv.

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Beklager klønete formulering. For din egen skyld vil det være best å velge en tekst fra pensum eller som er veldig tett opptil. ;)

Men det skal vel uansett godt gjøres å nå den fristen hvis du ikke har peiling på noen av begrepene eller noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Skal visst levere en 5 siders analyse av dikt/kortere prosatekst imorgen. Universitetsnivå.

Hva er en "kortere prosatekst"?

Hvordan analyserer man?

Hva vil det si å anvende teoretiske, metodiske og analytiske begreper ? Hvilke begreper er dette og hvor kan jeg finne dem?

Faget har ingen pensumlitteratur. Bare verk som skal leses (romaner, noveller, dikt m.m.).

Innlevering i morgen og utgangspunktet ditt er hva er en kortere prosatekst og hvordan analyserer man?

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valgt et eventyr. Får bare stå til.

Noen tips/linker til nyttig info om analyse av eventyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg vel bare si at google er din venn. Søk i vei på diverse formuleringer som "analyse eventyr" "how to interpret a fairytale" etc etc. Du er i gang med høyere utdanning, det er jo tross alt en del av jobben å orientere seg og skrive en dugelig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg vel bare si at google er din venn. Søk i vei på diverse formuleringer som "analyse eventyr" "how to interpret a fairytale" etc etc. Du er i gang med høyere utdanning, det er jo tross alt en del av jobben å orientere seg og skrive en dugelig oppgave.

Har gjort det og funnet noen nyttige linker. Men det er vel lov å spørre om noen har godt materiale?

Å finne "gullegget" tar masse tid (som jeg ikke har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte for noen timer siden. Har vært en strevsom dag!

Så er det bare å vente og se hva de mener om mesterverket mitt :P

Tror ikke den ble så dårlig at den underkjennes, i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...