AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Jeg gjorde et eksperiment i kantinen hvor jeg jobber. Vi serverer som regel toast og pannekaker til frokost, men mandag-torsdag prøvde jeg å bare legge ut toast. Så på fredag la jeg ut pannekaker også, og hva skjedde? Jo, nesten alle ville ha pannekaker. Så, noen uker senere, la jeg ut pannekaker mandag-torsdag, og så toast i tillegg til pannekakene på fredag. Hva skjedde? Jo, nesten alle ville ha toast. Er vi mennesker så primitive dyr at vi styres av alt som er nytt? Forandring fryder, sies det, men hvorfor er det slik? Og kan dette forklare hvorfor Hitler ble så populær? Fordi han ble sett på som et nytt alternativ? Anonym poster: 4ab606a6e6f7761ad7e4a7dabb35dd50
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Serverte ss pannekaker og toast om en annen i køene til partiets dører eller? forklaringen er nok så enkel at folk spiste seg mett på det ene og savnet det andre etter noen dager. Anonym poster: 1c9f4a112db138ce8e6f8cfd356c14bb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Nå fikk jeg faktisk noen merkelige bilder i hodet mitt av Hitler med kokkelue, forkle, stekespade i venstrahånda og et et brett med pannekaker i den andre og som stod og serverte til alle sammen. Klarer ikke å bestemme meg. Anonym poster: d4296d7579c3b8439d0518eb41033133 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Kanskje folk kjøper annerledes for variasjonens skyld? Man blir jo litt lei av toast når man spiser det hver dag i en hel uke. Dessuten oppfattes det nok som mer "eksklusivt" når man får inn noe i tillegg til den vanlige menyen. Det er ikke èn enkelt grunn til at Hitler ble valgt som leder for Tyskland, men mange. Blant annet er den økonomiske situasjonen Europa og USA viktig, som kjent hadde man de glade tjueår etterfulgt av trettiårene med børskrakk, økonomisk krise og depresjon. I tillegg var Tyskland preget av tapet etter første verdenskrig, landet var ikke populært blant andre land i Europa, og det var i tillegg svekket på strukturelt vis. Dessuten var dette en forvirrende tid for mange, i forbindelse med moderniteten og modernismen og alt det førte med seg. I mellomkrigstiden vokste det frem flere ideologier; fascisme, kommunisme og, som kjent, nazisme. Hitler ble sett på som en sterk og stabil leder som kunne få orden på uroen Tyskland. I tillegg var han en strålende retoriker, og hadde lite problemer med å få folk med seg. Det er også viktig å huske på at Hitler i sine første år med makt var en funksjonell leder. Han bygde veier og sykehus, skapte arbeidsplasser og folks levekår ble i mange tilfeller bedret. Dessverre var han en gal mann som misbrukte sin makt. Det kan være vanskelig å forstå hvordan Hitler kom til makten. Men man må prøve å se de store linjene, se de historiske sammenhengene og forutsetningene, og prøve å sette seg inn i datidens folks tanker. Anonym poster: 7b2f48638cc300b1013551e92dd839a3 2
Anglofil Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Tenker heller det er variasjonen framfor nødvendigvis at man må ha det som er nytt. Men å spise det samme hver dag er kjedelig, og man blir glad når man får andre alternativer. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå