Gå til innhold

Sitter barn ved pc i barnehagen?


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Jeg hørte på radioen der man snakket om et tema jeg ikke helt fikk med meg, men fikk med meg en setning : X (navn på barn) og liker best å sitte foran pcen når han er i barnehagen.

Stemmer virkelig dette? Sitter barn virkelig foran en pc til og med i barnehagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

I barnehagen der jeg jobber har vi en pc på den avdelingen som førskolebarna går på. Den pcen brukes ikke mye, men bl.a bruker vi den for at barna kan skrive navnet sitt og øve seg på bokstaver (på typisk word), også bruker vi den til å spille noen enkle pedagogiske spill som passer for alderen, og til å tegne på tegneprogrammet 'Paint'.

Men det skal være sagt at den pcen brukes ikke veldig mye, er kanskje slått på en gang annenhver uke, max en gang i uka.

Jeg tenker det er bra at barna lærer seg noen av prinsippene ved pc (f.eks at pekeren flytter seg ettersom hvor man flytter fingeren på muse-paden). Men alt med måte. Jeg hadde satt foten ned dersom pcen ble brukt hver dag, spesielt av de samme barna. Min erfaring er uansett at barna heller vil bygge lego, leke rolleleker og tegne osv... istedenfor å sitte ved pcen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

De har det i bhg til datteren min også. Tror førskolebarna får bruke den 15min hver i uken. Da til å skrive, og å spille det josephinespillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min så stor at hun bruker pc ennå. Men ser ikke helt problemet hvis man bruker pc til læring i barnehagen? Skrive, lese, spille spill osv. Det er slik det er når man kommer i skole og jobb etterhvert også, man bruker pc. Og da er det jo helt greit å lære det fra tidlig av. Hadde det vært snakk om å sitte i flere timer, flere dager i uka hadde jeg nok reagert.

Anonym poster: eb1f1bb3776b079e34523ee6b2c49ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

De har eget datarom i bhg til sønnen min. Eller, datakrok. Det er nok de eldste som bruker de mest. På min sønns avdeling bruker de iPad, det er litt lettere for de små. Spiller memory, tallspill, bokstavspill osv. Supert at de ogs bruker digitale verktøy, det er jo i læreplanen fra1. klasse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg til jenta vår spilles også josefinespillet. Har hørt henne nevne dette ved noen anledninger. Noen som vet hva det spillet egentlig går ut på?

Jeg synes forøvrig det er helt greit at hun får prøve seg ved en PC. Hjemme hos oss går det i ipad, så hver gang hun ser en skjerm, setter hun fingeren på og prøver å dra. Greit å utvide horisonten litt :)

Anonym poster: 61e721bd30a9fca7fb32492bb23f0c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bhg til jenta vår spilles også josefinespillet. Har hørt henne nevne dette ved noen anledninger. Noen som vet hva det spillet egentlig går ut på?

Jeg synes forøvrig det er helt greit at hun får prøve seg ved en PC. Hjemme hos oss går det i ipad, så hver gang hun ser en skjerm, setter hun fingeren på og prøver å dra. Greit å utvide horisonten litt :)

Anonym poster: 61e721bd30a9fca7fb32492bb23f0c59

http://www.kreagames.no/josefine/

Det er ulike spill til barna hvor det er ulike ting å lære. Jeg spilte det når jeg var liten, det var veldig gøy :laugh:

http://www.kreagames.no/sofie/ Sofie-spill er også veldig bra, til de litt mindre. Det hadde vi også hjemme.

Endret av estrella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det det samme om de sitter der med en pad, pc eller en bok! Faktisk er det flere muligheter og mulighet for tilpasninger på en pad eller pc enn i en bok som er rett fram! Mye artige lærespill de kan bruke, men ville fordet ikke gitt et barnehagebarn en egen pad. Men det finnes jo egne pad'er som er ment for barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min på 2 år går på småbarnsavdeling.

Der har de en pc som de bruker nesten daglig, spessielt de store som ikke sover på dagen lenger, bruker den ofte mens de små sover.

De spiller spil, ser på film eller bilder som de ansatte tar i bhg, og barna synes det er kjempe gøy å se disse bildene og prate om hva de gjorde:)

Anonym poster: e8cbe4c67c1a516a87778fcd45069e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om dette,men tror vi må beg. å tenke. I avisen i dag så leser jeg at 15 åringer sitter i snitt 44 timer i uka foran pc.

Hvor er foreldrene? tror disse ungene går glipp av veldig mye. De treffer vennene på nett, istedenfor å gå ut.

Hører mange foreldre sier de har satt faste tider til ungene,men undersøkelser viser at unger sitter for det meste i fritiden.

Når foreldrene i tilegg sitter på nett, så kan man tenke seg.

resultatet får vi om noen år. Unger som er voksne som er syke. Ødelagt i musklatur og det som er.

Få ungene ut

Anonym poster: b7c2a90757c1b6f41e8d927094da4495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at de ogs bruker digitale verktøy, det er jo i læreplanen fra1. klasse :)

Det står også i rammeplanen for barnehagen, barnehagene skal gi barna erfaringer med digitale verktøy. :)

Synes det er positivt at barnehagebarn får muligheten til å bruke data/iPad i barnehagen. Som regel er dette en populær aktivitet, noe som gjør at man ikke får holde på så lenge før det er nestemann sin tur. Og det er jo og bra for synes ikke de skal holde på for lenge av gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det står også i rammeplanen for barnehagen, barnehagene skal gi barna erfaringer med digitale verktøy. :)

Synes det er positivt at barnehagebarn får muligheten til å bruke data/iPad i barnehagen. Som regel er dette en populær aktivitet, noe som gjør at man ikke får holde på så lenge før det er nestemann sin tur. Og det er jo og bra for synes ikke de skal holde på for lenge av gangen ;)

Var det jeg trodde, men siden jeg kan mer om skolen så turte jeg ikke å skrive noe ;) Takk :) Har fått noen fine bilder og videoer fra barnehagen der ungene sitter rundt iPaden og trykker sammen. "Nei, den!" "Neeeeeei, den!" Skikkelig engasjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogget

I min datters barnehage (småbarn) bruker de pc'en til å se på bilder, og å se sanger/filmsnutter på YouTube. Jeg synes det er helt greit :) Hun får gjerne låne min iPhone, og har eget nettbrett (Kurio) Hun sitter jo ikke lenge om gangen, og det er fine og lærerike apper som aktiviserer hjernen. Synes faktisk tv er verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...