Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Maja*
Skrevet

Ymse = Diverse. Også i Bergen.

Anonym poster: dfadf5c6bfdf54e8becc5273729dd359

Dette gidder jeg ikke å diskutere mer. Ymse er et uttrykk for "tvilende" der jeg kommer fra. Enkelt og greit.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gidder jeg ikke å diskutere mer. Ymse er et uttrykk for "tvilende" der jeg kommer fra. Enkelt og greit.

Det betyr akkurat det samme der jeg er fra. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra Bokmålsordboka:

ymse

Letter-K-blue-icon.png

ymse a3 (uspes. sm o s ymis) forskjellig, ulik

komme med y- innvendinger / det var så y- med været den sommeren både godt og dårlig

Husk at man ikke skal bruke dialektuttrykk inne på KG (eller skriftlig i det hele tatt), bl.a. pga. faren for misforståelser.

Hadde du skrevet nynorsk, kunne du brukt uttrykket ymse om tvilende. Men ikke på bokmål.

Anonym poster: 2e9cd9bb8b970c83c60e5b3da5cccc9a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så har vi betydningen av hva slags sjef man vil jobbe for. Om du vil jobbe for en som ikke bare bruker regler til å slå deg i hodet med når han finner det for godt, men som også ser nytten av å bruke regler med vett, forstand og fornuftig vurdering i hvert enkelt tilfelle - og i dette tilfellet virker det som om den sykmeldte og sjefen har visst lenge at operasjonen og det påfølgende fraværet kom, pluss at de har hatt kontakt underveis (jeg kjenner INGEN sjefer som ikke da ville funnet det naturlig å minne om sykmelding i hvert fall en gang!) - reglene er der for å sikre begge parter hvis det oppstår uenighet, de er ikke der for å gjøre ting vanskelig for folk i god tro - synes å være en misoppfatning, dette at lover skal brukes MOT og ikke MED. Sjefen til TS er en dust, og jeg hadde satt inn alle kluter, bedriftshelsetjeneste, advokat, fagforening og alt for å sette idioten på plass, mens jeg hadde lett etter jobb ved siden av...Lykke til!

Anonym poster: 9287edf25cd1cdf352c37b8eb7b1b00b

AnonymBruker
Skrevet

Møtet har ennå ikke blii gjennomført. Sa til sjefen at jeg skulle ha med advokat og da ble det utsatt til neste uke.

Nå påstår han både at:

- jeg har skulket jobben fordi sykemeldingen er ugyldig.

- at jeg ikke hadde hatt krav på sykepenger uansett når sykemeldingen var levert. Han har nemlig satt opp at jeg hadde fri de tre ukene jeg var borte.

TS

Anonym poster: 4cdd738027f7cfd83a8dfa2edae7912a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står ingenting om når sykemelding må være inne i kontrakten. Hvordan kan det da være kontraktsbrudd?

TS

Skrevet

Jeg tror at dette er en sjef som prøve rå benytte muligheten til å kvitte seg med en ansatt. Har du hatt mye problemer med sjefen tidligere? Evt fått anmerkninger?

Gjest Mariah
Skrevet (endret)

Det står ingenting om når sykemelding må være inne i kontrakten. Hvordan kan det da være kontraktsbrudd?

TS

Ta kontakt med advokat. Når du blir oppsagt, har du krav på fri rettshjelp (og tro meg, advokaten din vil gni seg i hendene av denne saken.) Sjefen har nemlig langt fra godt nok grunnlag for oppsigelse

For øvrig bra at fyren skjerpa seg. Merk: før du er oppsagt, må du som hovedregel dekke advokatkostnader selv.

Endret av AmberRose
  • Liker 3
Skrevet

Møtet har ennå ikke blii gjennomført. Sa til sjefen at jeg skulle ha med advokat og da ble det utsatt til neste uke.

Nå påstår han både at:

- at jeg ikke hadde hatt krav på sykepenger uansett når sykemeldingen var levert. Han har nemlig satt opp at jeg hadde fri de tre ukene jeg var borte.

TS

Det går jo ikke å både skulke OG ha fri på samme tid?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo ikke å både skulke OG ha fri på samme tid?

Haha, ikke sant!

Artig å få sparken for å ikke ha levert sykemelding i ferien sin :D

Anonym poster: c9ac3c56348e1a196fc9c15e1e8bd96e

• Liker 5
Skrevet

Nå påstår han både at:

TS

Tror sjefen din kommer til å få ett forklaringsproblem her!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er mitt siste svar i denne tråden, fordi jeg ikke ser noen grunn til å besvare ting som er åpenbart feil. Se lenken over hvor jeg har vist til en relevant dom. For det første; kontraktsbrudd er -ikke- nok til oppsigelse i seg selv, med mindre kontraktsbruddet er svært grovt. I dette tilfellet har TS levert sykemelding for sent, ja, det er kritikkverdig, og arbeidsgiver må gjerne gi henne en advarsel, men det vil ikke bli ansett som grovt nok til en oppsigelse.

Jeg forutsetter at TS har gyldig fravær alle dagene (sykemeldingen) og at hun har orientert arbeidsplassen om utviklingen.

Videre har arbeidsgiver her gjort flere feil i form av oppsigelsen. Det har ikke blitt holdt drøftelsesmøte og såvidt jeg kan se er heller ikke tillitsvalgt involvert.

En tingrettsdom er ingen rettskildefaktor!

Anonym poster: 67059ad59de4b4fecb587bc20bcee0c1

Gjest Mariah
Skrevet

En tingrettsdom er ingen rettskildefaktor!

Anonym poster: 67059ad59de4b4fecb587bc20bcee0c1

Les innlegget før du trekker konklusjoner. Det holder å lese aml for å forstå det jeg skriver her. Grunnen til at jeg la ved utdraget var for å illustrere dette for o_o

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Møtet var igår og det gikk bra. Hadde med advokat og han fikk reddet jobben min. Sykepengene skulle også utbetales. Det ble ikke ført referat.

Men idag er alt tilbake til normalen. Sjefen sier nå at jeg har blitt ansatt på nytt og ikke kan bruke egenmelding på to måneder og alt det som hører med å være nyansatt. Dette på grunn av mitt fravær fra jobb (de tre ukene). Sykepengene kan jeg se langt etter.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Møtet var igår og det gikk bra. Hadde med advokat og han fikk reddet jobben min. Sykepengene skulle også utbetales. Det ble ikke ført referat.

Men idag er alt tilbake til normalen. Sjefen sier nå at jeg har blitt ansatt på nytt og ikke kan bruke egenmelding på to måneder og alt det som hører med å være nyansatt. Dette på grunn av mitt fravær fra jobb (de tre ukene). Sykepengene kan jeg se langt etter.

TS

Ta kontakt med advokaten din igjen. Dette har sjefen din nemlig ikke lov til og gjøre. Han bare lager krøll for deg for å få deg til og slutte. been there done that

Anonym poster: dce0ebb474d8c89eaa5b027ccc48320a

• Liker 8
Skrevet

Fra Folketrygdloven:

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med advokaten din igjen. Dette har sjefen din nemlig ikke lov til og gjøre. Han bare lager krøll for deg for å få deg til og slutte. been there done that

Signerer denne, en sånn idiot kan man ikke la få lov å vinne.

Anonym poster: 14f76a56ed871b40536dd69d98da0e6a

AnonymBruker
Skrevet

Fra Folketrygdloven:

Jeg var borte i tre uker. Det er sykefraværet han legger til grunn her.

Advokaten sier at jeg må gå til sak eller gi meg. Har ikke råd til å betale flere advokatutgifter.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men du er jo ikke oppsagt før etter sykemeldingen (og selv da har du oppsigelsestid, så du har vel egentlig ikke slutta enda).

Synd du ikke er organisert. Da hadde du sluppet advokatutgifter...

Anonym poster: 2e9cd9bb8b970c83c60e5b3da5cccc9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...