Gjest *Maja* Skrevet 14. mars 2013 #21 Skrevet 14. mars 2013 Jeg tror ikke ymse er hva du tror det er. Anonym poster: b9a529d97a4770513a5f3746b57dbb9e I Bergen er det det! Så det så! 2
Gjest O___o Skrevet 14. mars 2013 #22 Skrevet 14. mars 2013 Var sykemeldt i tre uker forrige måned og leverte sykemeldingen første dag jeg var på jobb igjen. Trodde alt var greit, men idag fikk jeg ikke lønn. Spurte sjefen om dette og han svarte med at sykemeldingen var levert for sent. Han ville også ta en prat med meg senere på dagen. Da jeg gikk innom kontoret hans fikk jeg beskjed om at jeg skulle sies opp (på grunn av at sykemeldingen var levert sent). Han mente dette var et grovt brudd på arbeidsvilkår. Var ikke klar over disse reglene. Har han lov til dette? Anonym poster: 4cdd738027f7cfd83a8dfa2edae7912a Ja, det har han.
MMCS Skrevet 17. mars 2013 #23 Skrevet 17. mars 2013 Helt sykt å lese at så mange tror sjefen faktisk har rett til å gjøre det. DET HAR HAN IKKE! Så vær så snill og hold tilbake deres ukvalifiserte kommentarer. de som mener sjefen har rett til det har ikke lest en eneste lovtekst. Noen innlegg over er det greit sitert fra lovteksten. Han kan heller ikke si at det allerede er bestemt at du skal sies opp FØR du går inn i drøftelsesmøte. Det er usaklig. Man skal ta avgjørelsen ETTER møtet, siden den ansatte skal ha muligheten å forklare seg under møtet. Samtidig er det det med advarsler osv. For å kunne si deg opp må sjefen ha en del dokumentasjon på at du har brutt "kontrakten" eller regler før, evtl. skriftlige rapporter fra samtaler. Dersom det er det eneste du noen gang har gjort "feil " i denne jobben så er dette her MEGA usaklig! Sørg for å ha med noen til det drøftelsesmøte. Du har lov å ha med hvem som helst, men TA MED NOEN slik at du har et vitne!! Og som sagt før her, kontakt både fagforening og noen form for jusshjelp (finnes masse gratis hvor du kan ringe og få hjelp over telefon). Er dgl leder selv og vært bort i masse slike situasjoner, så i motsetning til en del her vet jeg hva jeg snakker om. 7
The Kitten Skrevet 17. mars 2013 #24 Skrevet 17. mars 2013 Det var snakk om et planlagt inngrep. Har gått med et ødelagt kne i flere måneder på grunn av arbeidsgiver. Han har fått meg til å utsette operasjonen tre ganger, nå var det så vondt at jeg trumfet igjennom og gjennomførte det. Orket ikke gå slik lenger. Vil det virkelig bli betraktet som skulk i retten? Sykemeldingen er jo levert og høyst reell. Var som sagt ikke klar over disse reglene. Arbeidsgiver har heller ikke spurt etter sykemeldingen mens jeg var borte, til tross for at vi snakket over telefon flere ganger. Føler meg lurt! Anonym poster: 4cdd738027f7cfd83a8dfa2edae7912a Det er ditt ansvar å levere sykemelding, ikke sjefen din sitt ansvar. 1
Frk.Tyttebær Skrevet 17. mars 2013 #25 Skrevet 17. mars 2013 Det er ditt ansvar å levere sykemelding, ikke sjefen din sitt ansvar. Det er sant at det er TS sitt ansvar å levere sykemeldingen og ikke sjefen, men hadde sjefen vært en god sjef og likte å ha TS som sin ansatt så hadde han nok nevnt det i en av samtalene, minnet henne på at hun må huske å sende sykemeldingen, eller få noen andre til å sende den. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #26 Skrevet 18. mars 2013 Nå er det jo faktisk ikke lovpålagt å være verken en god sjef, en hyggelig sjef eller å like sine ansatte. Det er derimot lovpålagt å følge reglene. Anonym poster: b9a529d97a4770513a5f3746b57dbb9e 1
Gjest Mariah Skrevet 18. mars 2013 #27 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Her er det mange som har misforstått fatalt, inkludert arbeidsgiver. Grunnen til at sykemeldingen skal leveres innen 14 dager er på grunn av sykepengeretten. Dette er altså en økonomisk rett. Dersom TS har vært syk, men gitt beskjed om det, og har gyldig sykemelding for hele perioden er det ikke oppsigelsesgrunn. Hun kan kritiseres for det, men det er særdeles lite sannsynlig at arbeidsgiver kan si henne opp på et så tynt grunnlag - spesielt om dette er en engangsforselse. Økonomisk kan du derimot stå på mer ustø grønn, jf. folketrygdloven: Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring. Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod. Men enig med flertallet her; skaff deg advokat. Om du har mottatt oppsigelse har du for øvrig krav på fri rettshjelp. NB: Husk å be om forhandlinger innen tre uker - denne fristen er hellig, om du ønsker jobben tilbake. Ønsker du bare erstatning er fristen seks måneder, mener jeg å huske. Endret 19. mars 2013 av AmberRose 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #28 Skrevet 18. mars 2013 Hvordan skal man få levert sykemeldingen om man er sengeliggende? Da jeg hadde influensa hadde ikke jeg orket å gå til postkassen eller dra helt til jobben og jeg bor alene. Anonym poster: 90014de69f121e2f269c2e3820842b43 Fikk du virkelig tre uker sykemelding hos legen for influensa? Når du fikk sykmld. så står det på at du skal DEN agen levere en del til Nav, og en del til arb.giver,og en beholder du selv. Var det ingen som lurte på hvor det ble av deg, og hvorfor du var borte fra jobb? Du har rett og slett skulket jobben i tre uker. Hvem vil ha en slik arb.taker? Du kan si at du er vært for syk,men du kom deg til legen. Så kunne du spurt nabo, venner, familie om de kunne puttet det i en postkasse for deg. Anonym poster: 98d375d437d04df978b177c4b1b47af2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #29 Skrevet 18. mars 2013 For en dårlig sjef. Han kan IKKE lov til. Anonym poster: 583a8d0f3de407627bfca90c7f976f9d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #30 Skrevet 18. mars 2013 I Bergen er det det! Så det så! Ymse = Diverse. Også i Bergen. Anonym poster: dfadf5c6bfdf54e8becc5273729dd359 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #31 Skrevet 18. mars 2013 Fikk du virkelig tre uker sykemelding hos legen for influensa? Når du fikk sykmld. så står det på at du skal DEN agen levere en del til Nav, og en del til arb.giver,og en beholder du selv. Var det ingen som lurte på hvor det ble av deg, og hvorfor du var borte fra jobb? Du har rett og slett skulket jobben i tre uker. Hvem vil ha en slik arb.taker? Du kan si at du er vært for syk,men du kom deg til legen. Så kunne du spurt nabo, venner, familie om de kunne puttet det i en postkasse for deg. Anonym poster: 98d375d437d04df978b177c4b1b47af2 Var ikke TS som hadde influensa. Anonym poster: 4e39b14a93545ac5062ac7817b49a675 3
Gjest O___o Skrevet 18. mars 2013 #33 Skrevet 18. mars 2013 Helt sykt å lese at så mange tror sjefen faktisk har rett til å gjøre det. DET HAR HAN IKKE! Så vær så snill og hold tilbake deres ukvalifiserte kommentarer. de som mener sjefen har rett til det har ikke lest en eneste lovtekst. Husk at arbeidsmiljøloven verner om de som har levert en gyldig sykemelding. Her er det mange som har misforstått fatalt, inkludert arbeidsgiver. Grunnen til at sykemeldingen skal leveres innen 14 dager er på grunn av sykepengeretten. Dette er altså en økonomisk rett. Dersom TS har vært syk, men gitt beskjed om det, og har sykemelding for hele perioden, kan det ikke regnes som skoft. Arbeidstaker er pliktig til å levere sykemeldingen snarest mulig - og senest innen fjorten dager. " Oppsigelse på grunn av den ansattes forhold En oppsigelse kan være saklig hvis en arbeidstaker ikke oppfyller sine plikter. Det kan tenkes mange årsaker og grunnlag for oppsigelser på grunnlag av arbeidstakers forhold. Noen eksempler kan være manglende dyktighet hos den ansatte, ulovlig fravær fra arbeidet, manglende vilje til å følge sjefens anvisninger (ordrenekt), beruselse på jobb, økonomiske misligheter eller manglende lojalitet. Flere av disse forholdene kan for øvrig gi grunnlag for avskjed i de grovere tilfellene. " Må arbeidsgiver alltid godta en sykmelding? 1
Gjest Mariah Skrevet 19. mars 2013 #34 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Husk at arbeidsmiljøloven verner om de som har levert en gyldig sykemelding. Arbeidstaker er pliktig til å levere sykemeldingen snarest mulig - og senest innen fjorten dager. Her klipper og limer du som du ønsker. For det første: arbeidsmiljøloven har ingenting med når arbeidstaker leverer sykmelding, da må du slå opp i folketrygdloven. Folketrygdloven regulerer det -økonomiske- rundt en sykmelding. Det skal mye til for å forsvare en oppsigelse. Dette illustreres godt i dette utdraget fra en tingrettsdom (ja, jeg vet avskjedigelse er hakket verre, men det er ikke grunn nok til oppsigelse heller.) Når det gjelder sykefraværet før påskeferien, dvs. 23-26. mars 2010, gikk H til legen den 24. mars 2010. Det er ikke bestridt at dette var før sykemeldingsperioden var utløpt. Han ringte også til Morten Wollum hos Kapptec og sa fra at han var syk frem til påskeferien. Selv om Mortensen, og ikke Wollum, formelt sett var Hs overordnede, fremgikk det tydelig av forklaringene til både H og Mortensen at dette var i henhold til vanlig prosedyre. Det var naturlig å ringe til Wollum for å si fra om fravær. Både fordi Wollum var ansvarlig for den daglige koordineringen av de ansatte ute hos kundene, og fordi Wollum - i motsetning til Mortensen - satt på kontoret og derfor var lett tilgjengelig. H hadde ingen grunn til å tro at hans beskjed eventuelt ikke ble videreformidlet til Mortensen eller Sundem. Det fremgikk da også av forklaringen til Mortensen at han ble kjent med sykefraværet rundt den 24. mars 2010. H kan kritiseres for at han først etter påskeferien leverte/sendte sykemeldingen til Kapptec. Det er imidlertid uomtvistet at det var påskeferie i Kapptec i den mellomliggende perioden, slik at det reelt sett gikk 2-3 virkedager fra sykemeldingen ble utskrevet til denne var Kapptec i hende. En slik forsinkelse er åpenbart ikke noe grunnlag for avskjed. http://www.ribe.no/10-079574TVl-FOLL Edit: La ved lenke med forklaring Endret 19. mars 2013 av AmberRose 2
Gjest O___o Skrevet 19. mars 2013 #35 Skrevet 19. mars 2013 Her klipper og limer du som du ønsker. For det første: arbeidsmiljøloven har ingenting med når arbeidstaker leverer sykmelding, da må du slå opp i folketrygdloven. Folketrygdloven regulerer det -økonomiske- rundt en sykmelding. Så lenge TS har gitt -beskjed- om at hun er syk, og har gyldig sykmelding, er ikke fraværet hennes ugyldig, som utdraget du viser til over. Vi snakker nok om to forskjellige ting. Arbeidsmiljøloven har et eget vern mot oppsigelse av sykemeldte. TS har (mest sannsynligvis) begått et kontraktsbrudd ved å ikke levere sykemeldingen innen senest 14 dager. (Som pleier å være en vanlig frist i de fleste både private og offentlige bedrifter og kommuner) Arbeidsgiver har dermed full rett til å si opp arbeidstakeren. I forhold til folketrygden mister hun trolig også retten til sykepenger for de tre ukene hun var syk.
Gjest Mariah Skrevet 19. mars 2013 #36 Skrevet 19. mars 2013 Vi snakker nok om to forskjellige ting. Arbeidsmiljøloven har et eget vern mot oppsigelse av sykemeldte. TS har (mest sannsynligvis) begått et kontraktsbrudd ved å ikke levere sykemeldingen innen senest 14 dager. (Som pleier å være en vanlig frist i de fleste både private og offentlige bedrifter og kommuner) Arbeidsgiver har dermed full rett til å si opp arbeidstakeren. I forhold til folketrygden mister hun trolig også retten til sykepenger for de tre ukene hun var syk. Dette er mitt siste svar i denne tråden, fordi jeg ikke ser noen grunn til å besvare ting som er åpenbart feil. Se lenken over hvor jeg har vist til en relevant dom. For det første; kontraktsbrudd er -ikke- nok til oppsigelse i seg selv, med mindre kontraktsbruddet er svært grovt. I dette tilfellet har TS levert sykemelding for sent, ja, det er kritikkverdig, og arbeidsgiver må gjerne gi henne en advarsel, men det vil ikke bli ansett som grovt nok til en oppsigelse. Jeg forutsetter at TS har gyldig fravær alle dagene (sykemeldingen) og at hun har orientert arbeidsplassen om utviklingen. Videre har arbeidsgiver her gjort flere feil i form av oppsigelsen. Det har ikke blitt holdt drøftelsesmøte og såvidt jeg kan se er heller ikke tillitsvalgt involvert. 6
Gjest Pinkiee Skrevet 19. mars 2013 #37 Skrevet 19. mars 2013 Selvfølgelig er det ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. 1
Gjest O___o Skrevet 19. mars 2013 #38 Skrevet 19. mars 2013 Dette er mitt siste svar i denne tråden, fordi jeg ikke ser noen grunn til å besvare ting som er åpenbart feil. Se lenken over hvor jeg har vist til en relevant dom. For det første; kontraktsbrudd er -ikke- nok til oppsigelse i seg selv, med mindre kontraktsbruddet er svært grovt. I dette tilfellet har TS levert sykemelding for sent, ja, det er kritikkverdig, og arbeidsgiver må gjerne gi henne en advarsel, men det vil ikke bli ansett som grovt nok til en oppsigelse. Jeg forutsetter at TS har gyldig fravær alle dagene (sykemeldingen) og at hun har orientert arbeidsplassen om utviklingen. Videre har arbeidsgiver her gjort flere feil i form av oppsigelsen. Det har ikke blitt holdt drøftelsesmøte og såvidt jeg kan se er heller ikke tillitsvalgt involvert. Tvistesaken du viser til skaper ikke akkurat presedens for denne saken. TS har blitt informert om drøftelsesmøtet som skulle holdes dagen etter.
Gjest Pinkiee Skrevet 19. mars 2013 #39 Skrevet 19. mars 2013 Det er klart at arbeidsgiver sa henne opp muntlig før drøftelsesmøtet. Saken Amber linker til er et godt eksempel, da arbeidstakere har et sterkt vern. Å levere sykemelding noen dager for sent er selvfølgelig ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Det er også vanlig at arbeidstaker får advarsler først, da står Arbeidsgiver sterkere. 5
Gjest O___o Skrevet 19. mars 2013 #40 Skrevet 19. mars 2013 Det er klart at arbeidsgiver sa henne opp muntlig før drøftelsesmøtet. Saken Amber linker til er et godt eksempel, da arbeidstakere har et sterkt vern. Å levere sykemelding noen dager for sent er selvfølgelig ikke oppsigelsesgrunn i seg selv. Det er også vanlig at arbeidstaker får advarsler først, da står Arbeidsgiver sterkere. At arbeidsgiver sa at det møtet ville ha liten betydning var dust, men hun ble informert om møtet som skulle holdes. " Noen dager " er i dette tilfellet ca 1 uke etter " senest innen ".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå