AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hei, trenger hjelp fra dere! Først vil jeg si at jeg er en jente på 21 år, veier 55kg og er 1.58cm høy, og jeg håper noen snille sjeler vil ta seg tid til å lese dette. I halvannen måned har jeg følt meg trøtt og slapp, jeg er blitt vant til å sove 10 timer, og klarer ikke komme meg opp før det. Problemet med å sove så lenge, er at det gjør meg slapp og sliten resten av dagen, og det er ofte jeg sovner 1-2 timer på ettermiddagen, og da får jeg ikke lagt meg før klokken 2 eller 3. Jeg studerer og jobber ved siden av, men har svært lite undervisning på grunn av at jeg skal skrive bacheloroppgave dette semesteret, og da styrer jeg tiden selv. På grunn av dette er jeg oppe lenge og sover lenge fordi jeg ikke har noe komme meg opp til. Føler meg for sliten til å gjøre husarbeid, og vanligvis har jeg ingen problemer med å gjøre litt hjemme. Jeg har lyst å klare å legge meg tidligere og stå opp tidligere, men jeg klarer bare ikke tvinge meg opp... Når jeg våkna klokka 12 idag måtte jeg tvinge meg opp til og med. Jeg meldte meg inn på treningssenter for noen måneder siden, men har ikke vært der så mye pga eksamen og hjemmeoppgave, og fordi jeg ofte ikke orker. Jeg har lyst å prøve å trene minst to dager i uken, men jeg føler at det er et ork å dra til treningssentret, og jeg synes det er et ork å dusje etterpå. Det siste året har jeg gått opp 5 kilo, og jeg har i flere år før det veid akkurat 50kg, pluss/minus 1kg, men det har bare vart noen dager. Jeg har alltid hatt flat mage, til og med når jeg er mett, men nå føler jeg at magen "stikker utover" hele dagen etter jeg har spist. Dette tar også litt på selvtilliten. Jeg har samboer som jeg har det kjempebra sammen med, men han har de siste månedene følt seg nedenfor og han orker mindre enn meg, og har dårlig matlyst, han sitter oppe lenge og sover lenge, så tror det har litt med saken min å gjøre også (det er ikke noen problemer mellom oss som har forårsaket dette). Jeg føler at han må få ordnet opp i problemene hans for at jeg skal få det bedre, men det er ikke noe jeg kan styre, så må prøve på en annen måte. SÅ, det jeg lurer på, er: Er det noen som har hatt det slik før, og som har råd til meg om hva jeg kan gjøre? Jeg er forferdelig lei av å ha det slik, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å få ordnet opp i dette. Jeg spiser mer enn før, og har søtsug nesten hver dag, så er redd det skal gå den veien. HJELP! Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 TS her: Kan det hjelpe å ta vitaminer eller noe kosttilskudd? Vil også nevne at huden min også ser sliten ut, jeg har uren hud og har hatt det i flere år, men huden min ser ikke like "frisk" ut lengre. Jeg har byttet hudpleiemerke nylig, og synes det funker, men det er mulig urenhetene fortsatt er det på grunn av stresset og tilværelsen min Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Tipper at det du trenger mest er faste rutiner og godt kosthold. Kanskje du bør dra på skolen og jobbe med oppgaven der, i stedet for å bare være hjemme? Så kan du for eksempel ha "fast arbeidstid" fra 9 til 16, før du drar hjem og spiser en ordentlig middag, trener og legger deg til riktig tid. Repeat. Det er veldig vanlig å bli sløv, slapp og trøtt når man sover alt for mye, ikke har noen faste holdepunkter (at man må på jobb eller forelesning klokka da og da), ikke trener/er i lite aktivitet osv. Anonym poster: 2f9a8558629c9b1a745ff682a76ffcc9 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Tipper at det du trenger mest er faste rutiner og godt kosthold. Kanskje du bør dra på skolen og jobbe med oppgaven der, i stedet for å bare være hjemme? Så kan du for eksempel ha "fast arbeidstid" fra 9 til 16, før du drar hjem og spiser en ordentlig middag, trener og legger deg til riktig tid. Repeat. Det er veldig vanlig å bli sløv, slapp og trøtt når man sover alt for mye, ikke har noen faste holdepunkter (at man må på jobb eller forelesning klokka da og da), ikke trener/er i lite aktivitet osv. Anonym poster: 2f9a8558629c9b1a745ff682a76ffcc9 Ja jeg vet at det er det som er best, og jeg har prøvd i mine tre studieår å dra på skolen flere timer for å lese, men jeg har ikke lykkes med det. Det ender alltid opp med at jeg kommer meg avgårde 2-3 timer etter jeg egentlig skulle, og drar hjem tidligere enn planlagt. Jeg skal prøve å begynne med treningen, eller planlegge å gjøre noe gøy tidlig på dagen så jeg kommer meg opp. Det kommer ikke til å funke å starte med å prøve å stå opp tidlig for å dra og lese. Men jeg vil få inn fast rutine! Når jeg ikke har jobb eller forelesninger hver dag da må jeg nesten få inn rutine med trening og lesing på universitetet. Takk for svar, jeg trenger motivasjon, og å høre det fra andre Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464
PecanPie Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Jeg sliter med det samme, når jeg ikke har strukturere dager er det vanskelig å komme seg opp pg i gang i rett tid! Løsningen for meg er et godt kosthold, noen turer i uka i tillegg til at jeg går til/ fra kollektivtrafikk, butikk ol., og bestemme meg for at skolen er min arbeidsplass. Ofte lar jeg data og slikt ligge der over natten, så jeg ikke får gjort noe hjemme. Det viktigste jeg gjør er å avtale med noen på skolen å møtes til kaffe om morgenen, gjerne så tidlig som 830. Da kan vi ha en koselig stund før vi må jobe kl 9. Det er gjensidig oppmøteplikt, ellers blir det straffekake 1
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 Du, det er som å lese om meg selv! Jeg vil anbefale deg å sjekke stoffskiftet ditt, samt D3 og jernnivåer, og B-vitaminer. Alt er ikke bare struktur og stress, som jeg trodde og selv alltid fikk høre. Sjekk deg fysisk også.
Dragonfly84 Skrevet 12. mars 2013 #7 Skrevet 12. mars 2013 Du studerer, jobber og skriver bacheloroppgave? Hvor mange timer i døgnet gjør du "pliktoppgaver", og hvor mye tid slapper du av? Sånn ordentlig, ikke bare sitte på facebook eller noe. Jeg spør fordi jeg endte opp med å jobbe så hardt med studiene hele tiden at jeg til slutt bare jobbet og sov, jobbet og sov. Jeg ble utbrent, og jeg er fortsatt ikke helt frisk. Jeg holdt tempoet oppe flere år selv om jeg egentlig var syk, og da tar det lang tid å bli frisk igjen. Jeg vil ikke at andre skal gjøre samme feil som meg, og jeg blir bekymret for deg når du skriver at du er stresset, ikke en gang orker å gjøre husarbeid, trenger unormalt mye søvn og aldri føler deg uthvilt. Det var sånn jeg også hadde det. Ta pauser! Sett av tid til deg selv. Ha tidsskjema, slik at du holder på med studier i et gitt tidsrom og ikke har lov å lese eller gjøre noe "fornuftig" etter det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #8 Skrevet 12. mars 2013 Du studerer, jobber og skriver bacheloroppgave? Hvor mange timer i døgnet gjør du "pliktoppgaver", og hvor mye tid slapper du av? Sånn ordentlig, ikke bare sitte på facebook eller noe. Jeg spør fordi jeg endte opp med å jobbe så hardt med studiene hele tiden at jeg til slutt bare jobbet og sov, jobbet og sov. Jeg ble utbrent, og jeg er fortsatt ikke helt frisk. Jeg holdt tempoet oppe flere år selv om jeg egentlig var syk, og da tar det lang tid å bli frisk igjen. Jeg vil ikke at andre skal gjøre samme feil som meg, og jeg blir bekymret for deg når du skriver at du er stresset, ikke en gang orker å gjøre husarbeid, trenger unormalt mye søvn og aldri føler deg uthvilt. Det var sånn jeg også hadde det. Ta pauser! Sett av tid til deg selv. Ha tidsskjema, slik at du holder på med studier i et gitt tidsrom og ikke har lov å lese eller gjøre noe "fornuftig" etter det. Takk for svar alle sammen! Jeg studerer stort sett alene, siden de jeg bruker å studere med, svært ofte er hjemme der de kommer fra, og ikke i studiebyen, så kan vel egentlig ikke avtale å dra påp skolen og jobbe med noen. Jeg skriver ikke på noe oppgave for tiden, har en hjemmeoppgave som skal leveres 10.april som jeg skal starte med snart, har tatt denne uka fri siden jeg leverte hjemmeoppgave forrige torsdag. Så dere ser vel at studiene ikke tar mye av tiden min, har bare 5 dager igjen med forelesninger hele dette semesteret. Jeg har snakket med en venninne om dette, og hun mente at kroppen viser at jeg må slappe mer av, men jeg synes jeg slapper av mer enn nok, så skjønner ikke hva som er grunnen til dette, føler selv at jeg har aaalt for mye fritid, og slapper aaalt for mye av. Jeg ligger hver dag på sofaen og ser på serier jeg liker, og slapper mye av, så jeg er nok ikke overanstrengt. Jeg har 3 jobber ved siden av studiene, men har ingen faste vakter på to av jobbene, jobber bare 1-2 søndager i måneden på den ene, og MAX en gang i måneden på den andre. Den tredje jobben har jeg faste vakter på, ca 2-3 vakter i uken, alt fra 2,5-8,5 timer hver vakt. I dag våknet jeg klokka 12, men følte meg faktisk uthvilt for første gang på lenge! Tror det hjalp med en god dusj, ansiktsskrubb og maske igårkveld før jeg la meg! Jeg har vært og kost meg på et kjøpesenter, trent og vært i solarium, har akkurat kommet hjem:) Føler meg bra bare fordi jeg har gjort noe annet enn å ligge hjemme i dag, og håper jeg er sliten nok til å klare å legge meg tidligere ikveld. Snakket med de på apoteket om vitamintilskudd, og han anbefalte at jeg tar multivitaminer, så det skal jeg begynne med, så lenge jeg klarer å huske på å ta de hver dag. Du som nevner at jeg kan sjekke meg hos legen, jeg har faktisk tenkt på det. Hvis jeg klarer å få litt mer struktur og "mening" i hverdagen, og jeg fremdeles ikke føler meg bedre, så tror jeg det blir legetime på meg. Er det noen som har flere råd til meg? Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464
2shy Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Jeg støtter at du bør ta deg en tur til legen. Det er det første du bør gjøre, få en full sjekk på vitaminer, mineraler, stoffskifte. Særlig d vitamin (d3), av en eller annen grunn sjekker ikke legen det automatisk, og man kan bli veldig veldig sliten av for lavt nivå. Ikke begynn å ta vitamintilskudd uten at du vet om du trenger det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 Jeg støtter at du bør ta deg en tur til legen. Det er det første du bør gjøre, få en full sjekk på vitaminer, mineraler, stoffskifte. Særlig d vitamin (d3), av en eller annen grunn sjekker ikke legen det automatisk, og man kan bli veldig veldig sliten av for lavt nivå. Ikke begynn å ta vitamintilskudd uten at du vet om du trenger det. Jeg har brukt å ta multivitaminer før, har kapslene enda, men alle gangene jeg har startet med dem,glemmer jeg det bort. Er ikke slik at jeg skal proppe i meg vitaminer, skal bare ta de som jeg brukte å ta før. Skal sjekke opp med legetime denne uka da Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464
2shy Skrevet 13. mars 2013 #11 Skrevet 13. mars 2013 Jeg har brukt å ta multivitaminer før, har kapslene enda, men alle gangene jeg har startet med dem,glemmer jeg det bort. Er ikke slik at jeg skal proppe i meg vitaminer, skal bare ta de som jeg brukte å ta før. Skal sjekke opp med legetime denne uka da Anonym poster: 973215fc947d43b707d1690a2faa1464 Multivitaminer er nyttesløst hvis du lider av mangelsykdom. Lykke til hos lege!
@Maja Skrevet 13. mars 2013 #12 Skrevet 13. mars 2013 Enig med 2shy og "gjest" her. Ta ein tur til legen, få vertfall sjekka jern, B12, D3 og stoffskifte. Alt dette kan gjere at du blir trøtt og slakk. Rutiner er viktig, men når ein føler seg slik over lengre tid sjølv om ein prøver å vere strukturert så er det verdt å sjekke opp i! Lykke til, og god bedring! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå