Gå til innhold

Hund alene på dagtid?

Fremhevede innlegg

Gjest Sollii
Skrevet

Så morsomt at så mange har svart, fint å høre andres synsvinkler!

Det er desverre slik at vi ikke er så heldige at vi har mulighet til å ta hunden med på jobb, jeg jobber i hjemmetjenesten og går på skole å samboer i butikk. Derfor er eneste mulighet at hunden er hjemme med en luftetur på dagtid.

Vi har mulighet til en 10-15 min luftetur i lunsjpausen, men har vurdert om vi skal legge ut annonse om noen kan passe hunden på dagtid, eller om noen kan lufte den en gang daglig også betaler vi dem en sum for det.

Vi skal selfølgelig ta en ordentlig tur både på morgenen før vi drar og tilbringe all vår tid med den etter jobb å i helgene og om det skulle komme opp noe på kveldstid så har vi familie som er villige til å passe.

Vi vil selfølgelig prøve å gjøre det beste for hunden til en vær tid.

Jeg ser forresten at dere drøfter bur lengere opp, er det slik at dere mener bur et dyreplageri når eier er borte eller om natten når den sover? Vi har fått inntrykk fra oppdrettere å andre at dette blir hundens trygge sted, at den selv går å legger seg i buret når den er trøtt. Når man feks drar på utstilling har jo hunden huset sitt med å vet hvor sin trygge plass er. Mener dere annerledes?

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Bur er en alt for liten plass for en hund å oppholde seg i når det er snakk om mens eieren er på jobb, sover og ellers er ute av huset.

Hvor mange timer blir ikke det? 8 timer på jobb, 8 timer søvn, kanskje et par timer fritid.... det blir 18 (!) timer i døgnet!

Det er en grunn til at det ikke er lov å ha hunder i bur i Sverige (hjemme altså)

UTstilling er noe helt annet. Der er det for sikkerhet, for at hunden skal slappe av . I bilen er det snakk om sikkerhet ved en eventuell kollisjon. Og det er snakk om svært liten tid.

Gjest Sollii
Skrevet

Det er en ting at hunden ikke trenger å være i buret på dagtid, forstår at det kan bli lenge. men på natten må det da være greit å ha hunden i buret på rommet vårt når vi legger oss?

Har andre valpen løs om natten på soverommet?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er en ting at hunden ikke trenger å være i buret på dagtid, forstår at det kan bli lenge. men på natten må det da være greit å ha hunden i buret på rommet vårt når vi legger oss?

Har hatt mange hunder opp gjennom årene, og ingen av de har vært nødt for å oppholde seg i et bur.

Jeg har likevel hatt et bur stående slik at de får sin egen plass de kan ligge på, da har jeg fjernet døren slik at de ikke kan klare å stenge seg inn ved et uhell.

Jeg har hatt mine hunder i et rom, som regel har det vært stua eller kjøkkenet. En gang var det gangen, men da bodde vi i et hus med en veldig stor gang. Da kan hundene bevege godt på seg, og om de skulle bli syke (få diarè) så slipper de å måtte ligge oppi sin egen dritt. Har dessverre sett mange eksempler på hunder som har hatt avføring over hele seg fordi de ikke har kommet seg vekk fra det når de har vært innestengt i et bur.

Så som regel på kjøkkenet eller stua har de fått lov til å være.

Når de har vært små og individet har vært veldig urolig, så har jeg den første tiden sovet på sofaen for å være nær valpen, men noen valper jeg har hatt har sovet natten gjennom bortsett fra når jeg har stått opp og tatt med valpen ut for å tisse.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Og ingen hunder får lov til å ligge på soverommet her hjemme.

Gjest Sollii
Skrevet

Det er tydeligvis mange forskjellige meninger om dette, forståelig nok. Vi har åpen kjøkken og stue løsning med gang å alt i et, så da ville badet vært eneste alternativ for en 8 uker gammel valp som ikke har fått startet på alene trening. Tror ikke det blir rett for vår del

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det går an å kjøpe grinder for å sperre av et område uten å måtte putte hunden inn i et lite bur.

Snakker ikke om slike som passer til dører eller trappeoppganger, men slike man kan sette sammen så man kan sperre av et større område.

Om man ikke har noe annet valg enn å måtte putte hunden i bur...hvorfor skal man da ha en hund?

Skrevet

Dette stusser jeg litt over. Jeg er overhodet ingen ekspert, altså... Men om man er ute en tur på morgenen, er på jobb mens hunden har selskap av en annen hund, kommer hjem og tar de med en tur ut - hvordan kan det være ille? Eller, hvordan kan det være verre enn å være hjemme med hunden selv?

Finnes det i det hele tatt en dyreart som foretrekker menneskets selskap fremfor selskapet av en av samme art? Hunder må i så fall være de eneste som fungerer slik så vidt jeg vet.

Og alle som synes at det er så enormt stor forskjell på 6 og 8 timer - er hunder det eneste dyret med så velutviklet tidsperspektiv at de faktisk merker forskjellen? Jo da, er enig i at det er forskjell på å være borte et par timer og for eksempel 9, men en time fra eller til gjør neppe en stor forskjell.

Ble oppriktig nysgjerrig, vet som sagt ikke så alt for mye om hunder, har dog hatt en del andre dyr. :)

Jeg har skrevet svaret på disse spørsmålene i flere av tidligere innlegg i denne tråden :-). Svar som i følge det jeg personlig mener er riktig etter å ha lest utallige artikler, bøker, vært på seminarer og kurs, samt trent andres og egne hunder i mange år.

Garantert er mange uenige i mine synspunkt, siden det er flere treningsmetoder og ulike syn på hvordan hunder fungerer osv.

Hunden har vært domsestisert i 15 - 20.000 år (vitenskapen er ikke helt enig enda). Hunder foretrekker ikke nødvendigvis menneskers selskap, men vi har gjort de avhengig av det siden det er vi som fungerer som foreldre i flokken og bestemmer fòring og tilgang til ressurser for hunden(e).

For store og små blærer kan det være stor forskjell på 6 og 8 timer ja :-). I tillegg er det dette med søvn og hvor mye hundene sover kontra hviler når eieren er borte (som jeg har skrevet mer over om REM søvn osv).

Jeg har i mange år hatt mange hunder sammen. Jeg er overbevist om at hver og en av de sover dypere, bedre og tryggere når jeg er tilstede enn når de er alene hjemme og må "passe på".

Skrevet

Så morsomt at så mange har svart, fint å høre andres synsvinkler!

Det er desverre slik at vi ikke er så heldige at vi har mulighet til å ta hunden med på jobb, jeg jobber i hjemmetjenesten og går på skole å samboer i butikk. Derfor er eneste mulighet at hunden er hjemme med en luftetur på dagtid.

Vi har mulighet til en 10-15 min luftetur i lunsjpausen, men har vurdert om vi skal legge ut annonse om noen kan passe hunden på dagtid, eller om noen kan lufte den en gang daglig også betaler vi dem en sum for det.

Vi skal selfølgelig ta en ordentlig tur både på morgenen før vi drar og tilbringe all vår tid med den etter jobb å i helgene og om det skulle komme opp noe på kveldstid så har vi familie som er villige til å passe.

Vi vil selfølgelig prøve å gjøre det beste for hunden til en vær tid.

Jeg ser forresten at dere drøfter bur lengere opp, er det slik at dere mener bur et dyreplageri når eier er borte eller om natten når den sover? Vi har fått inntrykk fra oppdrettere å andre at dette blir hundens trygge sted, at den selv går å legger seg i buret når den er trøtt. Når man feks drar på utstilling har jo hunden huset sitt med å vet hvor sin trygge plass er. Mener dere annerledes?

Ja det er dessverre mange som anbefaler bruk av bur. Bur er derimot KUN et middel som gjør det enklere for menneskene, og har overhode INGENTING for seg for hundene selv.

Dette med trygghet er en stor misforståelse. Har man det minste kunnskap om hund og ulv så vet vi at disse valpene ikke på noe tidspunkt er innestengt i huler. Det er nettopp det mange bruker som "gyldig grunn". Dette stemmer selvfølgelig ikke.

Ingen dyr eller mennesker foretrekker å være stengt inne. En hund trenger å skifte soveplass flere ganger om natten og de trenger å kunne strekke seg langflat rett ut for å få dyp og god søvn. I tillegg ønsker de ikke å måtte gjøre fra seg der de sover, så istedenfor å gjøre det så holder de seg lengre. Dette er også en av grunnen til at mange dessverre misforstår og bruker bur til valpene.

Det er overhode ingen grunn i det hele tatt til at en valp skal behøve å sove i lukket bur om natten, eller være innestengt i et bbur om dagen. Jeg presiserer at jeg snakker om lukket bur. Bur som står åpent er som en vanlig hundeseng, og om man foretrekker et bur i stua istedenfor en seng så er det en smakssak :-)

Skrevet

Sett opp trappegrinder mellom dørene. La hunden få gangen. Den første hunden vi hadde var i bur hver natt og de 8 timene vi var på jobb, pluss når vi var på besøk og handla osv. STAKKARS STAKKARS hund, herregud så jeg angra!!

De to vi har nå har hvert sitt bur på vaskerommet, alltid åpent. De sover for det meste på gulvet og flytter litt på seg iløpet av natta. Vi sperra de inne på ett lite område med senga vår når de var valper, så sov jeg med hånda nedi hos de så de fikk trygghet der om de trengte det. Jeg har forstatt utrolig dårlig samvitighet for den første hunden vpr. Ja, det var best for oss mennesker å ha det slik, men absolutt ikke for hunden. De vi har nå (fikk den ene 6 mnd før den andre så har hatt de alene også) er så mye roligere og lite stressa. Jeg mener vi drev med dyreplageri av den første hunden, men vi visste ikke bedre. Oppdretter sa det var best og andre hundekjente. Buret kan fint være hundens fristed, men da med døra ÅPEN så den har ett valg. Tenk degå ligge stille i en pitte liten seng mange timer i strekk. Du har nok fått krampe om natta, da reiser du deg opp og går litt for å bli kvitt den. Det har ikke hunden mulighet til i ett bur...

Skrevet

Og det er veldig behagelig å ha hunder som ikke er avhengig av bur. Den første vår drassa vi med oss buret over alt, ellers fikk han ikke sove. Nå reiser vi på hytta uten å tenke på å drasse med oss sovebur, de sover jo over alt uansett.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hunder sover som oftest når eier er borte - ¨så lenge de er riktig trent og ikke har noen psykiske mentale hindringer som seperasjonsangst.

Mine hunder sover, når jeg er borte og når jeg er hjemme på dagtid. Altså døgnrytmen deres har tilpasset seg min, slik at sovetid og jobb går under "ett" men så klokka 1700 eller litt senere, så våkner de til, og da er det tur-tid.

Men siden jeg jobber endel, så er det viktig å tilfredstille det fysiske og mentale behovet for hundene, så når jeg ikke jobber så er det tur og trening, men de blir også med på besøk og bilturer.

Det opptimale for hunden er jo at den får tilfredstillt behovene sine, og det kan skje med en arbeidenes eier, likesom en hjemmegåendes eier. Det er ingen selvfølge at en person som ikke jobber, gidder å løpe en tur, eller legge ett spor for hunden, og det samme gjelder selvsagt en arbeidendes eier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet svaret på disse spørsmålene i flere av tidligere innlegg i denne tråden :-). Svar som i følge det jeg personlig mener er riktig etter å ha lest utallige artikler, bøker, vært på seminarer og kurs, samt trent andres og egne hunder i mange år.

Har du noen kilder på det med antall timer? Hvilke forsøk har blitt gjort som viser at det er avgjørende forskjell på 6, 8 og 10 timer alene?

Hunden har noen grunnleggende behov den trenger å fylle om natten også. Er den tørst kan den drikke, og en sovende hund ligger mye og dormer, og skifter sovestilling ofte. Det er også greit for hunden å kunne bytte sovested, bla bruker de dette for å regulere temperatur. (Du tror kanskje temperaturen er lik i hele boligen, men hunden din ser nok litt mer nyansert på det.)

Anonym poster: dcaaaca20144116c63ade603a2d9f786

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ser bare i kveld hvor jeg har sitti foran PC`en et par timer.

Bikkja mi har liggi i den ene sofaen, så i den andre sofaen, så på gulvet, så i sin egen seng, på rygg, på magen, på siden, sammenkrøllet som en ball, rett ut med beina i lufta... Hadde aldri hatt hjerte til å frarøve henne den muligheten til å ligge akkurat som hun vil. I et bur så har man som regel ikke mulighet til å ligge på andre måter enn sammenkrøllet.

Ja, om man ikke har en miniatyrhund i et stort bur da.

Krysser fingrene for at det blir en strengere lov i Norge også når det kommer til bur, og at folk blir flinke til å melde ifra når de ser eiere bruke bur til hundene hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Ja, og det har aldri vært noe problem. Valpen sover den. Hvorfor i alle dager må hunden ligge i bur om natta?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er nok like mange meninger om dette, som det er hundeeiere der ute :)

Selv hadde jeg hunden alene hjemme og jeg jobbet fulltid. Da var det snakk om å komme seg hjem så fort som mulig og omtrent skifte klær i gange og så ta med hunden ut på en lengre tur i skog/stall. Vi var gjerne ute tre timer. Før det var hjem til middag og litt avslapping, før det ble en siste kveldstur før natta. Gikk alltid en halvtime om morgenen også. Bikkja var ikke helt enig om den morgenrutinen, for hun var skikkelig morragretten og trøtt :)

Når jeg var hjemme så sov hun alltid frem til tre-tiden. Så hun var jo et murmeldyr. Ikke var hun stressa når jeg gikk fra henne heller. Bare gikk å la seg når hun så jeg kledde på meg. Men jeg hadde like fult dårlig samvittighet hver gang jeg gikk ut av døra :P

Men det var jo heller ingen tvil om at hun likte best å ha meg hjemme heller ;) Var mye roligere på kveldene de gangene jeg var med henne hele dagen, enn om jeg hadde vært på jobb, selv om aktivitetsnivået var likt ;)

Skrevet (endret)

Har du noen kilder på det med antall timer? Hvilke forsøk har blitt gjort som viser at det er avgjørende forskjell på 6, 8 og 10 timer alene?

Hunden har noen grunnleggende behov den trenger å fylle om natten også. Er den tørst kan den drikke, og en sovende hund ligger mye og dormer, og skifter sovestilling ofte. Det er også greit for hunden å kunne bytte sovested, bla bruker de dette for å regulere temperatur. (Du tror kanskje temperaturen er lik i hele boligen, men hunden din ser nok litt mer nyansert på det.)

Nei, helt ærlig så orker jeg ikke å lete opp kilder på dette til en AB på et forum. Som sagt så er dette noe jeg har fått med meg gjennom å ha lest i over gjennomsnittet mye, gått 1,5 årig hundetrenerutdannelse og hatt 14 egne hunder. Jeg har ikke notert ned kilder på alle små detaljer jeg har fått med meg dessverre. Ikke er jeg så kjempe opptatt av om jeg blir trodd eller ikke heller - for mye er ren logikk som blærer, tid, alder på hunder osv. og jeg har ingen intensjon om å prøve å overbevise evt. skeptikere ved å vise til kilder på alt jeg sier :-).

Selv så er jeg fornøyd med mine egne erfaringer i tillegg til verdifull litteratur fra etologer, forskere og hundetrenere. Personlig synes jeg ikke det er det minste rart at det er forskjell på et såpass vidt spenn av tid som du her beskriver. Så beklager å måtte skuffe deg :-)

Hvis du er interessert i tema så vil jeg foreslå at du kanskje kontakter noen som har med svensk lovgivning å gjøre? Bare en idè sånn på stående fot, siden Sverige kanskje har noe å vise til i forhold til at de har satt grensen på alenetid til 6 timer. Kun et forslag fra min side.

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Vi har en bichon havanaise på 8 måneder. Hun er alene på dagen,dog bare 5 timer. Om natten sover hun i bur inne på soverommet vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, helt ærlig så orker jeg ikke å lete opp kilder på dette til en AB på et forum.

Man bør vanligvis kunne dokumentere påstandene sine. Og det jeg ser på min egen hund er at antall timer en enkelt dag ikke utgjør noen forskjell, men hun reagerer dersom antall timer over en periode på feks en uke, blir for høyt.

Blæra på hunde er et poeng med mindre hunder, men min hund har ingen problemer med å holde seg opptil dobbelt så lenge som jeg synes det er ok å la henne være alene, så det argumentet er ikke relevant for meg.

Skrevet (endret)

Man bør vanligvis kunne dokumentere påstandene sine. Og det jeg ser på min egen hund er at antall timer en enkelt dag ikke utgjør noen forskjell, men hun reagerer dersom antall timer over en periode på feks en uke, blir for høyt.

Blæra på hunde er et poeng med mindre hunder, men min hund har ingen problemer med å holde seg opptil dobbelt så lenge som jeg synes det er ok å la henne være alene, så det argumentet er ikke relevant for meg.

Jeg tror du må lese innlegget mitt om igjen ;-). Og siden du du er opptatt av dokumentasjon, så bør du jo kanskje kunne dokumentere at det faktisk er helt problemfritt for din hund å holde seg.

Ser du hvor utfordrende det blir å holde en slik type diskusjon? :-)

Endret av Portvinpiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...