Gå til innhold

Hund alene på dagtid?

Anbefalte innlegg

Gjest Sollii
Skrevet

Vi har lenge planlagt å få en Pomeranian så vi tenker å få en valp til sommeren. Så synes vi det er litt tungt med tanke på at vi må forlate den hjemme etter 2 mnd hjemme med den, da vi naturligvis må tilbake til jobb å skole. Ingen har mulighet til å ta den med på jobb så da blir den hjemme alene ca 7-8 timer hver dag, mulig vi klarer en luftetur i løpet av disse timene.

Har dere hundene deres alene såpass lenge hver dag? Hvordan takler hunden det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Ja hunden min er alene 6-7 timer hver dag. Han bare sover, drikker litt og sover litt til. Brukte god tid til å gjøre han trygg til å være alene hjemme, og det var vel verdt det.

I begynnelsen er det mulig dere må hjemom å lufte hunden da valper ikke har så stor blærekapasitet. Men jeg ville tro du kan lære en valp å være alene i 7 timer på to mnd, hvis du tar ting i et greit tempo og ikke forhaster deg.

De aller fleste hunder her i norge er alene hjemme en hel arbeidsdag. Ikke alle jobber deltid eller er hjemme hele dagen og på jobb må man jo. :) Så da gjør man det beste ut av det. Viktig med godt med tur før og etter arbeid, og jeg syntes ikke man skal dra fra hunden igjen for å dra på kino f.eks når den allerede har vært alene i 7timer.

Skrevet

Det går fint å ha hunden alene en arbeidsdag, men du må prioritere hunden din når du kommer hjem fra jobb. Den kan ikke være alene mer enn en arbeidsdag, så da må du enten få hundepass når du skal være sosial, eller du må ha med deg hunden.

Vær nøye med å gjøre tilvenningen til å være alene hjemme gradvis, så ikke hunden får separasjonsangst, og dere bør nok dra hjem i.l.a arbeidsdagen for å lufte den de første ukene,

Skrevet

Hunder er flokkdyr og har ikke godt av å være alene hjemme 7-8 timer hver dag. En gang i blant ja, men ikke hver dag.

Syntes dere bør tenke nøye gjennom ansvaret det faktisk er å skaffe seg en hund som lever i 12-15 år. De fortjener livskvalitet på samme måte som oss mennesker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunder er flokkdyr og har ikke godt av å være alene hjemme 7-8 timer hver dag. En gang i blant ja, men ikke hver dag.

Syntes dere bør tenke nøye gjennom ansvaret det faktisk er å skaffe seg en hund som lever i 12-15 år. De fortjener livskvalitet på samme måte som oss mennesker.

jeg må ihvertfall jobbe for å ha råd til mat og brød på bordet. Det må også en god del andre nordmenn. Ikke alle er "syke", uføretrykdede, nav-snyltere eller rike.

Anonym poster: 0b39e825b30247ab1d1a80c9e911c5ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er hunden hjemme alene hver dag i 8 timer. Ikke noe problem. Ofte er vi ute på trening eller shopping noen timer etter jobb også, bare hjemom og går en tur med hunden først.

Anonym poster: 65d5cc7ba99027c073a8379785c04278

AnonymBruker
Skrevet

jeg må ihvertfall jobbe for å ha råd til mat og brød på bordet. Det må også en god del andre nordmenn. Ikke alle er "syke", uføretrykdede, nav-snyltere eller rike.

Det er ikke en menneskerett å ha hund/dyr

Anonym poster: 27f5c765bd46b474df5a5d7187652d77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En hund har ikke vondt av å være alene.

Anonym poster: 65d5cc7ba99027c073a8379785c04278

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig synes ikke det er et optimalt hundehold om hunden er alene 8-10 timer pr.dag

En må tenke reisevei til og fra. Ikke kun jobbetiden.

Men,det er mulig å få det til,om en gir bikkja hva den trenger før jobb, altså en god tur der hode og kropp blir brukt.Da skal hunden jo sove etterpå.

Ellers kan en jo ha hundevakt,en som går en tur med hunden mitt på dagen f.eks.

Skrevet

De fleste hunder må være hjemme alene noen timer i hverdagen. Det går som regel helt greit det, når hunden er vant til det og har blitt trent opp til det fra den var valp. En valp derimot, skal ikke være så mye hjemme alene fordi den først må bli vant til hjemmet, osv. Derfor mener jeg at 2 mnd er litt tidlig å la hunden være hjemme alene i 8 timer. Men dette er det mye uenighet rundt. Noen mener det er helt OK. Dessuten så syns jeg at 8 timer mandag til fredag er kjempelenge for en hund å være alene også. Skal man gjøre det sånn må hunden i hvert fall få MYE oppmerksomhet og tid på ettermiddagene og i helgene.

Skrevet

Min var fint alene hjemme 8 timer når den var 4 mnd gammel, heldigvis jobbet jeg deltid så den var sjelden så lenge. Men det varierer, man kan bruke alt fra en måned, til et år på å alene-hjemme-trene en hund!

Skrevet

En hund overlever da helt fint å være alene hjemme mens man er på jobb =P Hvordan ville du gjort det om du jobbet og ville ha hund liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men en hund som sover hele tiden lider faktisk ingen nød av å være alene i 8 timer såfremt den får sosialt samvær og fysisk&psykisk trening ellers.

Folk må faktisk jobbe. Ikke alle kan snylte på nav liksom.

Skrevet

Akkurat nå er jeg sykemeldt, så hunden er ikke hjemme alene så lenge, men tidligere kunne hun være alene hjemme 7-8t hvis jeg hadde tidligvakt samtidig som mannen er på jobb. En av oss gikk en tur med henne om morgenen, så fikk hun frokost og nytt vann i skåla si. Hun er veldig rolig, så ligger uansett og søver/døser på teppet sitt store deler av dagen.

Når vi kom hjem så var det å ta henne utenfor huset mens vi lagde middag som vi spiste med barna, etter middag ble det en lang tur med hunden, gjerne en plass der hun fikk løpe fritt. Og såklart en lengre tur om kvelden før vi la oss.

Nå når jeg er sykemeldt og hjemme så ligger hun faktisk på teppet sitt og sover store deler av formiddagen, forskjellen er at jeg går en lengre tur med henne tidligere enn hvis vi begge var på jobb.

De fleste hunder i landet er nok vant med, og tar ikke skade av, å være hjemme alene mens eierene er på jobb.

Gjest Funky Punk
Skrevet

En hund klarer seg som regel fint alene hjemme en arbeidsdag.

Det man likevel må tenke på er å ha en plan dersom det absolutt ikke fungerer. Enten ved at en er hjemme og trener mer på dette eller at man finner noen som kan passe hunden eller lignende.

Min hund klarer seg kjempefint når jeg er borte i 8 timer. Hun ligger stort sett bare i sofaen og koser seg.

Min forrige hund hadde separasjonsangst og klarte ikke være alene uansett hvor mye jeg trente med den til å takle dette. Det endte opp med at hver gang jeg måtte bort så måtte hunden på "daycare" eller til venner.

Skrevet

Hunder er utrolig sosiale dyr. De færreste lider den store nød av å være alene hjemme, men at de "koser seg" eller faktisk trives med det er noe helt annet. Men må man så må man... Hunder er også nemlig særdeles fleksible og kan trenes til så mangt. Nettopp derfor har de jo i mange tusen år egnet seg som "menneskets beste venn".

Når hunder er alene sover de ikke like tungt og godt som når eieren/andre er tilstede. Dette er fakta. Instinktet deres tilsier at de må være mer på vakt. Dette kan man også tydelig se av at mange hunder faktisk blir slitne av å være lenge alene hjemme. Når eieren kommer hjem legger hunden seg til å sove fordi den da faktisk kan sove godt (vi vet også at god og mye søvn er livsnødvendig for hunder).

Jeg er faktisk enig at det ikke er noen menneskerett å ha hund. Jeg er også av den oppfatning av at unnskyldninger som at "alle andre har det - og det går jo bra", heller ikke er til det beste for hunden nødvendigvis.

Ergo, jeg mener at en hund skal være alene så lite som mulig, og at man skal tilrettelegge for dette. Det betyr at "alle" kan ha hund, men at man bør være villig for hundens skyld å ordne med lufting/pass av hunden om man jobber vanlig fulldag 5 dg i uken.

• Liker 2
Skrevet

En hund overlever da helt fint å være alene hjemme mens man er på jobb =P Hvordan ville du gjort det om du jobbet og ville ha hund liksom?

Jeg jobber, og har hund. Det har seg sånn at min mann kan ha med hunden på jobb. Det forsikret vi oss selvsagt for FØR vi kjøpte hund.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tilhører ingen av de kategoriene du nevner. Du virker veldig fordomsfull.

Vi er begge i full jobb, og hunden er med mannen på kontoret hver dag. Noe vi visste var mulig FØR vi skaffet oss hund selvfølgelig.

Skrevet

Det skulle gå fint, foreldrene mine sine hunder er alene hjemme i noen timer ja, så går jeg midtpådagen tur med de og så er de hjemme noen timer til før mams og paps kommer:)

Men når jeg var student så var hundene mye alene hjemme i en 6-7 timer!

Skrevet

Ser på min nå, er hjemme på dagtid i forhold til hva jeg har vært i det siste. Han ligger bare å sove. Prøvde å dra han med på tur i sta, men var bare kjip sutring og han diltet sakte etter i et sakte tempo, kom hjem, slapp han i hagen, prøve å gire han opp og han bare la seg ned for å sove ;) Men når vi kommr hjem på kvelden er han helt i hundre!

Men jeg lar aldri hunden være hjemme når jeg r på jobb, og så dra ut på kvelden, da får han være med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...