Gå til innhold

Grautete nordlandsdialiekt på reklamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at nordlandsdialekt var lett og enkel å forstå i og med at det er mer eller mindre bokmål (med -a endinger). Men de her fiskereklamene med noe om en båt som har gått ned er klin umulige å forstå. Den siste er grei nok, en fyr som har brutt hånden og blir spurt om hva han nå skal spise. Men ellers, klin umulig å forstå hva de sier og prater om. :P

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg helt enig med deg i. Den er vanskelig å forstå og gjør ingenting positivt for inntrykket av gjennomsnittsnordlendingen, sett sørfra. Tror jeg skal forsøke gratengen for det virker spennende (ja faktisk) med poteter i stedenfor makaroni. :)

Anonym poster: 36bbc51b132829535a546350f303a11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at nordlandsdialekt var lett og enkel å forstå i og med at det er mer eller mindre bokmål (med -a endinger). Men de her fiskereklamene med noe om en båt som har gått ned er klin umulige å forstå. Den siste er grei nok, en fyr som har brutt hånden og blir spurt om hva han nå skal spise. Men ellers, klin umulig å forstå hva de sier og prater om. :P

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Nordlandsdialekt?

Jeg håper du er klar over at det finnes kanskje tjue forskjellige dialekter i Nordland.

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsdialekt?

Jeg håper du er klar over at det finnes kanskje tjue forskjellige dialekter i Nordland.

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

20 forskjellige dialekter?? :sjokkert:

Og så er det den mest grautete av de som de har funnet frem? :P

Nå overdriver du. Jeg har bare hørt en nordnorsk dialekt. Bare at den pleier være litt mindre grautete? :P

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 forskjellige dialekter?? :sjokkert:

Og så er det den mest grautete av de som de har funnet frem? :P

Nå overdriver du. Jeg har bare hørt en nordnorsk dialekt. Bare at den pleier være litt mindre grautete? :P

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Nordland er et fylke.

Nord-norge er landsdelen og omfatter Nordland, Troms og Finnmark.

Bare i Nordland finner du rundt tjue forskjellige dialekter.

Hva er problemet ditt?

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 forskjellige dialekter?? :sjokkert:

Og så er det den mest grautete av de som de har funnet frem? :P

Nå overdriver du. Jeg har bare hørt en nordnorsk dialekt. Bare at den pleier være litt mindre grautete? :P

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Har du sett Nordland på et kart eller? Det er et rimelig stort fylke arealmessig, selvfølgelig vil det være mange ulike varianter. Og én nordnorsk dialekt? Som i hele Nord-Norge, Troms og Finnmark inkludert? :sjokkert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for å differensiere ytterligere:

Nordlending kalles en fra Nordland.

Tromsværing kalles en fra Troms.

Finnmarking er en fra Finnmark.

Det forvirrende uttrykket Nord-Norge har gjort det slik at det som før betegnet en fra Nordland (nordlending) nå også kan brukes om de fra alle de tre nordligste fylkene - men opprinnelig og mest korrekt er det altså å si nordlending om de fra Nordland.

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland er et fylke.

Nord-norge er landsdelen og omfatter Nordland, Troms og Finnmark.

Bare i Nordland finner du rundt tjue forskjellige dialekter.

Hva er problemet ditt?

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

Problem? Jeg bare synes dialekten er vanskelig å forstå. Jeg trodde dere snakket bokmål! Men den er litt artig å høre på. :fnise:

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem? Jeg bare synes dialekten er vanskelig å forstå. Jeg trodde dere snakket bokmål! Men den er litt artig å høre på. :fnise:

Anonym poster: a5c4cf1664968386f170eff430464a40

Tror du tenker på noen av finnmarksdialektene, de er mer lik bokmål enn dialekter fra Troms og Finnmark.

Men si meg, har du ikke lært om Norge på skolen?

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke han er veldig vanskelig å forstå om man konsentrerer seg litt. Det går jo veldig fort, så.. :lol: Elsker de reklamene.

Anonym poster: e4f9325731b44ea6ba70c91f7e87e5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problemer med å forstå dialekter fra de tre nordligste fylkene i landet. Derimot lurer jeg på hvorfor alle jeg kjenner fra Troms fylke kaller seg nordlenning om det er "feil"? Til og med finnmarkinger hører jeg kalle seg det.

Er folk egentlig veldig pirkete på det? Jeg spør ikke for å være frekk nå, jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er at i reklamer bruker de av og til folk som ikke er nordlendinger, og da blir resultatet en sånn rar universal-nordlandsdialekt. Det irriterer meg noe enormt. For ikke å snakke om at nordlendinger så ofte blir fremstilt som en fyr i islender i en fiskebåt. Klisjé much? Jaaaaaa!

Selv om jeg er nordlending selv har jeg ingen problemer med å forstå at noen sliter med dialekta. Og ja det finnes flere dialekter i Nord-Norge. Alt fra tilnærmet bokmål til skikkelig bygdedialekt med lokale varianter av ord og uttrykk. For å illustrere kan man jo dra frem Brønnøy-dialekt. Den er jo ganske ulik dialektene lengre nord. Nord-Norge er virkelig en mangfoldig del av landet :)

Anonym poster: b867fde621cff1afa4762d3f4bee60d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere kan man jo dra frem Brønnøy-dialekt. Den er jo ganske ulik dialektene lengre nord. Nord-Norge er virkelig en mangfoldig del av landet :)

Anonym poster: b867fde621cff1afa4762d3f4bee60d7

Den er så merkelig, på en søt måte :fnise: Akkurat som man ikke helt kan bestemme seg for hva slags dialekt man snakker, så tonefallet går både hit og dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe problemer med å forstå dialekter fra de tre nordligste fylkene i landet. Derimot lurer jeg på hvorfor alle jeg kjenner fra Troms fylke kaller seg nordlenning om det er "feil"? Til og med finnmarkinger hører jeg kalle seg det.

Er folk egentlig veldig pirkete på det? Jeg spør ikke for å være frekk nå, jeg bare lurer.

Nei, det er ikke feil og har ikke noe med Nordland fylke å gjøre. På samme måte som vestlendinger ikke kommer fra Vestland fylke og sørlendinger ikke kommer fra Sørland fylke. :P

Legger til dette fra Wikipedia. :)

Nordlending

Nord-Norge er et forholdsvis nytt ord; knapt hundre år gammelt.

I gamle dager var det et klart skille mellom Nordlandene (dagens Nordland og Troms fylker) og Finnmarken (dagens Finnmark fylke). Nordlandene var opprinnelig en rekke smålen mellom Trøndelag og finnenes mark. Disse ble i 1604 samlet i Nordlandenes len senere Nordlandenes amt. Det er herfra demonymet nordlending stammer. Således var en nordlending en fra Nordland eller Troms. I dag er det vanlig, men ikke uomstridt, å også betegne folk fra Finnmark som nordlendinger.

Endret av Cathrine88
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feil og har ikke noe med Nordland fylke å gjøre. På samme måte som vestlendinger ikke kommer fra Vestland fylke og sørlendinger ikke kommer fra Sørland fylke. :P

Jeg tenkte det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forvirrende uttrykket Nord-Norge har gjort det slik at det som før betegnet en fra Nordland (nordlending) nå også kan brukes om de fra alle de tre nordligste fylkene - men opprinnelig og mest korrekt er det altså å si nordlending om de fra Nordland.

Det er på ingen måte "mest korrekt", ettersom 'nordlending' - både i henhold til ordboka. og i henhold til språkbruken blant folk flest - kan referere til en person fra de tre nordligste fylkene.

Anonym poster: 59ac4536d8312ad6975e9c1ee383e097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er på ingen måte "mest korrekt", ettersom 'nordlending' - både i henhold til ordboka. og i henhold til språkbruken blant folk flest - kan referere til en person fra de tre nordligste fylkene.

Anonym poster: 59ac4536d8312ad6975e9c1ee383e097

Jo.

Det er fullstendig meningsløst å skrive nordlending når man mener finnmarking, slik TS gjør.

Anonym poster: 14b9504858dc27f377608389e7cdbf10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...