AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #21 Skrevet 13. mars 2013 Hei igjen! Vel. Det viser seg at over en av fire med OCD også har ADD, mot bare 1.3% i befolkningen som helhet. (.............) Og jeg mener ikke å kapre tråden nå - men jeg vet hvor frustrerende det AB kl. 00.40 beskriver er, så jeg måtte nesten svare Anonym poster: b1fe7ef4c508d54fc9ffc7403fb7435e Tuusen takk for at du tok deg tid til å svare, og det så utfyllende :-) Så litt flere sammenhenger her nå! Anonym poster: 93f219b5690f3cfce79ac0f10d7c3635
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #22 Skrevet 13. mars 2013 Bare hyggelig det. Vi gutta kan iblant bidra her inne vi også Anonym poster: b1fe7ef4c508d54fc9ffc7403fb7435e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #23 Skrevet 13. mars 2013 Selvfølgelig skal det tas tak i, men det er kanskje litt sent? Jeg har ikke hatt mistanke pga barnet er meget rolig, aldri sint eller ødelegger leker ect. Har fulgt vanlig skolegang med lekser og prøver. Har scoret bra på nasjonale prøver hele veien og ligger jevnt likt med de andre elevene. Derfor har jeg ikke reagert, før lærer tok tak i glemsomhet i timene ect. Hjemme er det nok jeg som hjelper de litt for mye og syr puter under ermene, for det er jeg som lager matpakker, rydder og legger bøkene i ranslene osv. Kan godt være jeg er blind her, men føler ikke barnet har strevd noe særlig på hjemmebane. Anonym poster: ba00573fc1c7ca4681e9da1e837afe53 Det er ikke for sent Fram til 4.-5. klasse kan mange følge greit med, fordi informasjonen man skal bruke er gitt. Når ungene blir rundt 11 økes kravene, nå krever det mer av en på skolen, og man må finne informasjonen selv. På engelsk finnes det et begrep som er "4th grade gap" som beskriver forskjellen mellom de som klarer å finne informasjon som er "skjult" og de som faller av. Slik "skjult" info kan for eksempel være et teksstykke i matte ("Per har fire epler, og spiser ett. Hvor mange epler har Per?" vs. "4-1=?"). Som jeg har sagt før, ADHD trenger ikke innebære utagering, ukontrollert sinne eller impulsivitet. Det kan "bare" være dårlig konsentrasjon også. Konsentrasjonsvansker kan være ille nok i seg selv. Det er gode innlegg om det i tråden. Fordi konsentrasjonsvansker kan være vanskelige å oppdage, syns jeg deg er flott at en lærer har bitt seg merke i det, og mener det bør sjekkes ut. Denne typer vansker oppdages enklest på skolen, fordi det er der eleven gjør flest aktiviteter som krever konsentrasjon over lenger tid. Det å ha vansker med å konsentrere seg kan ha mange alternative forklaringer. Vi har alle opplevd å ha mye å tenke på, sorger, forelskelser, nerver, noe vi gleder oss til, som har tatt mye plass rent kognitivt. Det stjeler konsentrasjon. Det er ikke nødt til å være en diagnose Det er ikke noe du har gjort feil. Under utredning går de langt tilbake i tid, og spør om både svangerskap og tidlig alder, og hvordan du opplevde det. En utredning er ikke det samme som at ditt barn er diagnostisert med ADHD. En utredning kan også ende opp med at du har et helt normalt barn, som kanskje har litt dårlig konsentrasjon. Anonym poster: bcffa8d521ecda9977743722b687764d 2
Gjest kittycat Skrevet 18. mars 2013 #24 Skrevet 18. mars 2013 Veldig godt innlegg. Men jeg bare lurer, hvordan utviklet du OCD, eller hva er teorien din rundt det? Jeg har ADHD, og har utviklet OCD i løpet av de siste få årene, og den er blitt utrolig irriterende. Det tar meg en ekstra time å komme i seng på grunn av den, blant annet. Den er vel verre når pillene går ut av systemet, men fortsatt der når jeg er medisinert. Men jeg sliter litt med å forstå helt sammenhengen eller hvor den kommer fra, og hvorfor. Har du noen teorier, siden det virker som du trekker linjer mellom den og ADD/psykiske vansker? Anonym poster: 93f219b5690f3cfce79ac0f10d7c3635 Det ER linjer mellom ADD og psykiske vansker. Depresjon og angst for eksempel. Jeg går i en selvhjelpsgruppe for unge jenter med ADD og de fleste har faktisk opplevd depresjon. Samtlige sliter med angst og noen med spiseforstyrrelser. I tillegg røyker mange av vennene mine med ADD. Det er noen reelle paralleller der skal jeg si deg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå