Sol79 Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hei, Er det lovpålagt å gjennomføre medarbeidersamtaler? Hvilken lov og paragraf står det i? TAKK!
Rosalie Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Nei, det er ikke lovpålagt, men kan være et viktig verktøy i å sikre arbeidstakers medvirkning, jfr. AML § 4-2. Endret 11. mars 2013 av Rosalie
Rosalie Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Hos oss er for øvrig medarbeidersamtaler hjemlet i PH-boken. Og skjemaene vi skal fylle ut i forkant er lange som småbarns julegavelister.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Det viser seg at medarbeidersamtaler ikke er så effektivt som mange vil ha det til, så jeg ville satt pris på å jobbe for en sjef som droppet å bruke unødvendig tid på dette og heller tok tak i arbeidsmiljø og målsetninger på en bedre måte. Anonym poster: a64ff9869ddaaf242be4e953a96313be
@Maja Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Om medarbeidersamtaler har funksjon eller ikkje kjem vell heilt ann på sjefen. Har hørt at det "nye" er utviklingssamtalen, mens medarbeidersamtaler er "ut". Det er uansett ikkje lovpålagt, men arbeidsplassen din kan ha rettingslinjer/hms-plan som seier at de skal gjennomføre samtaler.
Sol79 Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2013 Det viser seg at medarbeidersamtaler ikke er så effektivt som mange vil ha det til, så jeg ville satt pris på å jobbe for en sjef som droppet å bruke unødvendig tid på dette og heller tok tak i arbeidsmiljø og målsetninger på en bedre måte. Anonym poster: a64ff9869ddaaf242be4e953a96313be Når vi har en ledelse som ikke tar tak i hverken arbeidsmiljø eller noe som helst på noen måte, så er medarbeidersamtaler eneste måten å nå fram på. Jeg "kaster gjerne bort" en time eller to av tiden min på jobb for å få si meningen min. 1
Rosalie Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Om medarbeidersamtaler har funksjon eller ikkje kjem vell heilt ann på sjefen. Har hørt at det "nye" er utviklingssamtalen, mens medarbeidersamtaler er "ut". Det er uansett ikkje lovpålagt, men arbeidsplassen din kan ha rettingslinjer/hms-plan som seier at de skal gjennomføre samtaler. Potato, poteito... Når vi har en ledelse som ikke tar tak i hverken arbeidsmiljø eller noe som helst på noen måte, så er medarbeidersamtaler eneste måten å nå fram på. Jeg "kaster gjerne bort" en time eller to av tiden min på jobb for å få si meningen min. Om ledelsen ikke er noe opptatt av dette, så ønsker du uansett ikke å gi din ærlige mening om du ser på arbeidsplassen som et værende sted og du ønsker en karrierestigning der...
Sol79 Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2013 Selvfølgelig er jeg opptatt av å få fram mine meninger uansett om jeg har en plan om å forbli der et par år til. Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke det?
@Maja Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 Potato, poteito... Så klart. Det var ein digresjon, egentlig humoristisk meint. Poenget er at uansett kva ein kallar det har slike samtalar liten hensikt så lenge sjefen ikkje er innstilt på å lytte. Om sjefen ikkje er opptatt av arbeidsmiljø til daglig, vil det neppe endre seg pga ein medarbeidersamtale. Det er vanskelig å sei at å kjempe for arbeidsmiljøet ikkje er verdt noko, men kritikk mot ledelsen kan fort slå dårlig ut mot den som tek det opp. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå