Gå til innhold

Å dra til fastlegen

Fremhevede innlegg

Gjest pizzatrynet
Skrevet

Hei! Jeg er 18 og har en del ting som plager meg... Det verste er vel kvisene. Jeg har plagdes siden jeg var 13 år, og det er ikke blitt bedre. For å være helt ærlig har det blitt verre med årene, og nå har de begynt å etterlate seg stygge arr. Moren min har tatt med meg overalt. Jeg har vært hos hudpleier, tatt laserbehandling. prøvd 1000 kremer og renser. Likevel sier hun at fastlegen ikke kan hjelpe meg, men jeg vil gjerne prøve.

Jeg sliter også med oppblåst mage. Jeg er oppblåst hele tiden, og det er plagsomt og jeg føler meg bare feit og ekkel. I tillegg sliter jeg en del med overspising og depresjoner rundt dette som gjør at jeg kan sulte meg selv i en periode, og spise masse i andre perioder. Jeg har også små blødninger, og jeg har ikke hatt ordentlig mensen siden januar...

Er dette problemer som fastlegen kan hjelpe meg med? Og må jeg betale for timen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill time hos legen, så får du svar. Det er lurt å skrive en huskelapp slik at du ikke glemmer noe. Kan hende ser han sammenhenger mellom de ulike plagene dine. Siden du stadig er oppblåst i magen kan det være at det er noen matvarer du ikke tåler, men du bør snakke med legen før du legger om kostholdet ditt.

Hvor mye en time hos fastlegen koster varierer med hva som skal gjøres. Dersom jeg husker rett koster en time i utgangspunktet ca 150,- . Søk på ditt lokale legekontor, kanskje har de lagt ut prislisten.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Høres ut som du skulle vært til fastlegen for lenge siden, han kan henvise deg til en hudlege som kan sette deg på piller som fjerner kvisene helt. Det er anbefalt i alle tilfeller der kvisene etterlater arr. Roucutan (staver det helt sikkert feil) heter det.

AnonymBruker
Skrevet

Diane p-piller funker fint mot kviser.

Anonym poster: 2b60aa25708ccfbf5516aa557e357f09

Skrevet

Jeg så for meg at dette var en tråd der du lurte på om du kunne slå ned fastlegen, haha. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du skulle vært til fastlegen for lenge siden, han kan henvise deg til en hudlege som kan sette deg på piller som fjerner kvisene helt. Det er anbefalt i alle tilfeller der kvisene etterlater arr. Roucutan (staver det helt sikkert feil) heter det.

Fastlegen skriver ut resept på antibiotika (husker ikke navnet) som man går på i 3-6 måneder. Det er det mest effektive.

Anonym poster: 2637e0f7f49e72d055d7e9d9605c375f

Skrevet

Fastlegen skriver ut resept på antibiotika (husker ikke navnet) som man går på i 3-6 måneder. Det er det mest effektive.

Anonym poster: 2637e0f7f49e72d055d7e9d9605c375f

Roaccutane er nok det mest effektive mot kviser, men det er også det mest drastiske og det med flest bivirkninger. Mitt tips til TS er å bestille time til fastlege, nevn plagene dine og si at du ønsker henvisning til hudlege. Da kan hudlegen se på deg og vurdere hva slags behandling han vil gi deg. Tror nok du bør starte på en antibiotika-kur i første omgang, gjerne tetralysal e.l, og hvis dette ikke fungerer og du er veldig plaget så kan sikkert roaccutane være et alternativ - men da skal du være godt informert om alle bivirkninger først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...