Gå til innhold

Har du et eller flere familiemedlemmer med annet politisk ståsted?


Gjest Skogkar

Anbefalte innlegg

Gjest Skogmann

Jeg er sønn av hippier, 68`ere, sosialdemokratr, AP`ere osv. Jeg merker at det ikke en gang som voksen mann går an å diskutere politikk med mine egne foreldre. Kommer man med en kritisk bemerkning om styre og stell i Norge, om det så gjelder helsevesen, innvandring eller annet så får man bare høre; "Jaha, hvilke land har det bedre enn Norge?" "Vi kan ikke få til alt perfekt" osv. Når man påpeker at ting kanskje ikke er bærekraftig, eller vil være status qou i all evighet så får man bare sure ansikter tilbake.

Hvor politisk indoktrinert er folk flest når man ikke en gang kan ha en sivilisert og balansert diskusjon med sine egne foreldre - som man ellers har et ganske godt forhold til?

Trist..

Man kan på mange måter forstå angiveri o.l som foregikk under andre verdenskrig. Jeg forstår nå hvorfor politiske forskjeller gjorde at selv familiemedlemmer anga hverandre..sprøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på spørsmålet ditt, så har jeg selvfølgelig flere familiemedlemmer med annet politisk ståsted. Jeg er sosialdemokrat og min far er høyrepolitiker. Min kjæreste er mørkeblå.

Det er ikke alle som kan diskutere politikk med familie, og det handler ikke om at man er sosialist eller ikke. Og så er det ikke sånn at alle VIL diskutere politikk heller. Min bestefar pleide å si at man ikke skal diskutere politikk med familie og venner for da blir man uvenner, og det er jeg forsåvidt enig i.

Jeg kan også legge til at jeg kan gjerne diskutere politikk med min kjæreste, men vi diskuterer ikke generelt innvandring osv, men vi diskuterer saker som kommer opp i nyhetene, som f.eks loven om voldtekt og narkotika. Men det er for det meste han som diskuterer med meg og forteller meg om hva han mener om det, og så bare smiler jeg og sier han er søt eller noe om jeg ikke orker å diskutere. Han vet jo hva jeg mener om det meste, og da er det vel ikke vits å diskutere det heller?

Anonym poster: 20959f956f80004b805c4dcacd141c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjellhamster

Diskusjon er moro. Tenk så kjedelig hverdagen hadde blitt uten! Jeg har heldigvis mange venner og familie som ikke har de samme meningene og synspunktene som meg i alt, og sammen klarer vi egentlig å diskutere oss frem til gode tanker - det er jo slik verden går fremover!

Samboer heller nok mot et annet parti enn meg, men i bunn og grunn er vi enige om mye. Og en heftig diskusjon i blant ødelegge jo ikke forholdet, da er det noe annet som er galt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange forskjellige meninger i vår familie. Noen kan man diskutere med selv om man er uenige, andre ikke. Har ikke noe behov for å ha diskusjoner som lager dårlig stemning. Jeg synes heldigvis ikke det er vanskelig å snakke om andre ting enn politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja mange partier og holdninger representert og vi kan ikke diskutere da blir der super dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

For å svare på spørsmålet ditt, så har jeg selvfølgelig flere familiemedlemmer med annet politisk ståsted. Jeg er sosialdemokrat og min far er høyrepolitiker. Min kjæreste er mørkeblå.

Det er ikke alle som kan diskutere politikk med familie, og det handler ikke om at man er sosialist eller ikke. Og så er det ikke sånn at alle VIL diskutere politikk heller. Min bestefar pleide å si at man ikke skal diskutere politikk med familie og venner for da blir man uvenner, og det er jeg forsåvidt enig i.

Jeg kan også legge til at jeg kan gjerne diskutere politikk med min kjæreste, men vi diskuterer ikke generelt innvandring osv, men vi diskuterer saker som kommer opp i nyhetene, som f.eks loven om voldtekt og narkotika. Men det er for det meste han som diskuterer med meg og forteller meg om hva han mener om det, og så bare smiler jeg og sier han er søt eller noe om jeg ikke orker å diskutere. Han vet jo hva jeg mener om det meste, og da er det vel ikke vits å diskutere det heller?

Anonym poster: 20959f956f80004b805c4dcacd141c1d

Er det ikke kjedelig å ikke kunne diskutere innvandring, asyl, bistandspolitikk osv med sin nærmeste? Det er jo ganske aktuelle temaer. Her i huset(med samboer) snakker vi om slike ting nærmest daglig, og jeg kunne nok aldri i verden vært sammen med noen jeg ikke kunne diskutere saker jeg interesserte meg for. Hvordan funker det?

Endret av Skogmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han vet jo hva jeg mener om det meste, og da er det vel ikke vits å diskutere det heller?

Anonym poster: 20959f956f80004b805c4dcacd141c1d

Diskusjon og debatt er jo noe av det viktigste man har i et velfungerende, moderne samfunn. Hvor kommer man uten diskusjon? Det er jo tross alt en døråpner til refleksjon og horisontutvidelse, så jeg vil si det er vits å diskutere selv om man vet hva den andre parten "mener om det meste"...

Anonym poster: 95f8f65b633b1f0df8462d6fb0bd960f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har vi ulike politiske standpunkter, det ville vært ganske merkelig om en hel slekt skulle mene det samme om ting og tang. Vi diskuterer stort sett politikk uten problemer, men det går mest på enkeltsaker og lite på konkrete partier. Hva vi stemmer er sjelden et tema, selv om man kan gjette seg til det ut fra tin vi diskuterer.

Anonym poster: 4bee193a6b1d0e7c831b882663ac02b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan ikke diskutere politikk med dem rett og slett fordi dem ikke er interessert i det. Veldig irriterende nå som jeg liker å debattere :kari:

Jeg har derimot en onkel som har et helt annet syn på alt som innebærer politikk slik at jeg unngår å snakke om temaer relatert til politikk.

Anonym poster: e70e440dd39df291cb2c07f84be69a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og jeg har et svært godt forhold. Min moral og mine politiske synspunkter er basert på hva jeg selv har kommet frem til, ikke hva han mener eller sier. Hver eneste gang jeg utbasunerer mine tanker og syn blir det møtt med "You're preaching to the choir". Ganske frustrerende, vi kunne hatt gode diskusjoner uten sinne eller irrasjonelle/falske argumenter, men desverre har vi prikk like syn. :laugh: Skulle gitt mye for å kjenne en oppegående, intelligent og saklig person som er uenig med meg i del saker og kommer med gode, velformulerte uttalelser.

Anonym poster: 8aedcf6078eed62980f3e5edea37da2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gurimalla. De fleste er litt i samme retning selv om de støtter ulike partier, men noen er også laaangt unna. Aldri vært noe problem egentlig, såvidt jeg vet. Pleier ikke å være i sentrum for diskusjoner i familieselskaper og slikt, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er datter av foreldre som en gang i min oppvekst var hippier (ultrahippier! Tungvektere!), noe som har resultert i mange morsomme situasjoner og diskusjoner. Heldigvis har de alltid ønsket at jeg skulle tenke selv, og har alltid respektert mine meninger og tatt meg seriøst - på tross av uenigheter.

Nå har de plutselig byttet kurs, og har blitt FrP'ere. Selv om jeg ikke føler at FrP er partiet for meg, er vi mer enige nå enn vi var tidligere. Men jeg savner også den tiden vi hadde så kraftige debatter rundt middagsbordet at naboene kunne høre oss rope til hverandre :fnise: Akk, det var tider, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et familiemedlem som stemmer rødt.

Det er for flaut til å poste med nick.

Anonym poster: a8c150418653f2140729050acc2515e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heldigvis klart å omvende største parten av venner og familie til høyresiden. Så det blir heldigvis lite diskusjoner hvor vi er uenige, men mange om hvor uenige vi er med alle andre =D The enemy of my enemy is my friend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som ligger helt ytterst i den blå fløyen med en del ekstreme meninger. Jeg selv ligger så langt ute i den rød fløyen som det går an :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg har både familie og gode venner som er posisjonert helt annerledes enn meg politisk. Noen av de kan man fint ha en god diskusjon med uten at noen tar det personlig, mens med andre er det best å unngå temaet politikk i det hele tatt fordi det blir fort dårlig stemning. Når det gjelder de siste pleier jeg bare å ikke svare og bytte tema når de kommer med uttalelser som i mine ører er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har et relativt likt syn på ting i min familie, så vidt jeg vet. Pleier som regel bare å diskutere politikk med de nærmeste, ikke i familieselskaper med litt fjernere slektninger.

Søsteren min og jeg kan snakke om politikk og andre ting vi ser på som viktig i timesvis, men vi har som regel samme oppfatning om nesten alt. Litt morsomt egentlig. Moren min og faren min har et litt annerledes syn på enkelte saker, men vi stemmer stort sett på samme parti uansett.

Samboers familie der i mot... Mange er svært opptatt av politikk, og etter mitt syn ganske radikale. Mener stort sett det motsatte av meg i alle saker. De begynner gjerne å ''diskutere'' politikk (klage og si seg enig med hverandre) under alle familieselskaper, og broren til min samboer har begynt å komme med kommentarer som at ''nå begynner XX å bli sinna'', med et lite smil. :fnise: Ikke at jeg noen gang har vist at jeg har blitt sint eller frustrert altså, men han har begynt å skjønne litt hva mine meninger er og kan nok dermed forstå at det koker litt inni meg i blant.

Anonym poster: eda637161811c979fba2eda5b922d125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et relativt likt syn på ting i min familie, så vidt jeg vet. Pleier som regel bare å diskutere politikk med de nærmeste, ikke i familieselskaper med litt fjernere slektninger.

Søsteren min og jeg kan snakke om politikk og andre ting vi ser på som viktig i timesvis, men vi har som regel samme oppfatning om nesten alt. Litt morsomt egentlig. Moren min og faren min har et litt annerledes syn på enkelte saker, men vi stemmer stort sett på samme parti uansett.

Samboers familie der i mot... Mange er svært opptatt av politikk, og etter mitt syn ganske radikale. Mener stort sett det motsatte av meg i alle saker. De begynner gjerne å ''diskutere'' politikk (klage og si seg enig med hverandre) under alle familieselskaper, og broren til min samboer har begynt å komme med kommentarer som at ''nå begynner XX å bli sinna'', med et lite smil. :fnise: Ikke at jeg noen gang har vist at jeg har blitt sint eller frustrert altså, men han har begynt å skjønne litt hva mine meninger er og kan nok dermed forstå at det koker litt inni meg i blant.

Anonym poster: eda637161811c979fba2eda5b922d125

Hvor hører du hjemme? <-? ->? Nysjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har intet parti jeg "holder med" selv, da jeg ikke følger med på denslags. Og i min familie diskuterer man ikke politikk, HELDIGVIS! Mer interessant å se på at maling tørker.

Anonym poster: 5ba6370478604e3898805a6fe003a887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi er enige i mye likevel, og dessuten går det også helt fint an å ha forskjellige meninger uten at det må bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...