Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Graviditet er utelukket. Er ikke seksuelt aktiv, og har heller ikke vært det på noen år. Ingen hormon prevensjon på 8 år +, ikke spiral el. 31 år. Normal menstruasjon, ingen spotting el.

Har de siste månedene hatt en "øm" følelse i livmoren, og også litt det samme i eggstokkene. Har antatt eggstokkene er cyster (opplever dann og vann at "smertene" øker på litt, og så er etterfulgt av litt vannaktig utflod). Men kan det være cyster i selve livmoren?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få polypper eller muskelknuter i livmoren. Jeg vet ikke med polypper, men jeg har muskelknute og er litt øm i livmoren min. Du kan jo sjekke for sikkerhets skyld.

Anonym poster: 70f237fa827c4db9bca6880c9f93524d

Skrevet

Takk for svar :) Blir nok ikke sjekket med det første, men innrømmer at jeg er litt nysgjerrig på hva det kan være :)

AnonymBruker
Skrevet

Muskelknuter i livmoren er i nærmere 99% av tifellene godartede og kan vokse seg store før man merker noe. Mange vet ikke at de har dem før de blir oppdaget tilfeldig under GU eller andre undersøkelser av bekken/buk. Mest vanlige symptomer når de gir symptomer er store og langvarige mensblødninger (ofte med koagulerte blodklumper), pressfølelse i bekkenet, større tissetrang (knuten/livmoren klemmer mot urinblæra) og i mange tilfeller forstoppelse/treg avføring og smerter i rygg/bekken. Man kan ha én knute eller flere knuter, og de kan ligge inni livmoren, i livmorveggen eller utenpå livmoren.

Jeg har én stor muskelknute og den ble oppdaget helt tilfeldig under en CT-røntgen for andre ting. Til tross for at min er veldig stor har jeg hatt lite symptomer. Ei stund hadde jeg litt større tissetrang, men det gikk over når knuten vokste og la seg lengre opp i magen (samme som når et foster vokser og livmoren trenger mer plass). Ellers har jeg bare vært plaget ca det siste året med vondt i ryggen og murrende menssmerte-aktige smerter. Min knute ligger forresten utenpå livmoren, litt inni veggen, bakpå livmoren.

Knutene er ikke farlige i seg selv, men kan dersom de blir store nok klemme mot andre organer og gi problemer med urinblære og/eller tarmer. De kan også gjøre det vanskelig å bli gravid eller gjennomføre et svangerskap. Hvis du vil vite mer kan du google myomer.

Gjest Gjest
Skrevet

Muskelknuter i livmoren er i nærmere 99% av tifellene godartede og kan vokse seg store før man merker noe. Mange vet ikke at de har dem før de blir oppdaget tilfeldig under GU eller andre undersøkelser av bekken/buk. Mest vanlige symptomer når de gir symptomer er store og langvarige mensblødninger (ofte med koagulerte blodklumper), pressfølelse i bekkenet, større tissetrang (knuten/livmoren klemmer mot urinblæra) og i mange tilfeller forstoppelse/treg avføring og smerter i rygg/bekken. Man kan ha én knute eller flere knuter, og de kan ligge inni livmoren, i livmorveggen eller utenpå livmoren.

Jeg har én stor muskelknute og den ble oppdaget helt tilfeldig under en CT-røntgen for andre ting. Til tross for at min er veldig stor har jeg hatt lite symptomer. Ei stund hadde jeg litt større tissetrang, men det gikk over når knuten vokste og la seg lengre opp i magen (samme som når et foster vokser og livmoren trenger mer plass). Ellers har jeg bare vært plaget ca det siste året med vondt i ryggen og murrende menssmerte-aktige smerter. Min knute ligger forresten utenpå livmoren, litt inni veggen, bakpå livmoren.

Knutene er ikke farlige i seg selv, men kan dersom de blir store nok klemme mot andre organer og gi problemer med urinblære og/eller tarmer. De kan også gjøre det vanskelig å bli gravid eller gjennomføre et svangerskap. Hvis du vil vite mer kan du google myomer.

Kunne vært verre med andre ord. Får vel nesten håpe det er det jeg har. Er vant med smerter generelt, og barn er ikke aktuelt, så det bør være til å leve med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...