Gjest blomsten Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 Hvilke instans må man kontakte for og få papirer der en av foreldre skriver ifra seg foreldreretten på barnet?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 Det går an å fraskrive seg foreldreansvaret iallefall vet jeg. Les litt mer her, kanskje dette hjelper deg litt: http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Fraskrive-seg-foreldreansvaret/
Gjest blomsen Skrevet 9. mars 2013 #4 Skrevet 9. mars 2013 selvfølgelig lar det seg gjør.Flere som har gjort dette. Har man ikke kontakt eller intresse av barnet kan man skrive ifra seg barnet. Den som sitter igjen med barnet behøver ikke kontakte den andre i situasjoner der det f.eks er påkrevd underskrift av begge parter.noe som jo kan være veldig vanskelig hvis den andre parten er totalt fraværende i barnets liv. den som skriver ifra seg slipper kravet om bidrag.
Gjest blomsten Skrevet 9. mars 2013 #5 Skrevet 9. mars 2013 Det går an å fraskrive seg foreldreansvaret iallefall vet jeg. Les litt mer her, kanskje dette hjelper deg litt: http://www.advokaten...reldreansvaret/ Det går an å fraskrive seg foreldreansvaret iallefall vet jeg. Les litt mer her, kanskje dette hjelper deg litt: http://www.advokaten...reldreansvaret/ Takk for link :-)
Gjest blomsten Skrevet 9. mars 2013 #7 Skrevet 9. mars 2013 Denne?: http://www.regjering..._-utfyllbar.pdf Takk :-)
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2013 #8 Skrevet 9. mars 2013 Hva menes i spm? Det heter foreldreansvar. Dette kan en komme fra. At en er forelder vil en være helt til barnet er adoptert bort. Selv om adopterer bort kan barna søke en opp etter de er myndige.Adopsjon er altså den eneste måten å komme fra på. Fraskriver en seg foreldreansvar må en like fullt betale bidrag om en er bidragsdyktig. Eksempel en mann som ikke bor med barnets mor når han blir far. Han får ikke automatisk ansvar. Det må meldes folkeregisteret. Gjøres ikke dette har han ikke noe rett til samvær og annet rundt barnet. Han må likevel betale fullt barnebidraget.
Gjest blomsten Skrevet 9. mars 2013 #9 Skrevet 9. mars 2013 Mener bestemt at jeg har lest ett sted at skriver man ifra seg foreldreansvaret kan man heller ikke kreves for bidrag. Nav tar ikke på seg innkrevning hvis parten ikke har foreldreansvar.
Wildy Skrevet 9. mars 2013 #10 Skrevet 9. mars 2013 Selv om man ikke har foreldreansvar må man betale bidrag. Eneste måten å "slippe" unna bidrag er om barnet blir adoptert. Foreldreansvar har noe å si ift samvær, helseopplysninger, flytting ( om man ikke har foreldreansvar kan man ikke motsette seg at den som har foreldreansvar flytter med barnet), opplysninger fra skole ol. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #11 Skrevet 9. mars 2013 Jeg er en mamma som fraskrev meg foreldreansvar Jeg gikk inn på folkeregistret og sa hva jeg ønsket. Det tok 5 min. Jeg måtte betale bidrag. For dere som nå tenker at jeg ikke kunne være glas i barna mine. Det handler ikke om det. Jeg går ikke inn på grunn her. Jeg gjorde dette i 2007 og fikk den til bake av far nå i 2013. Anonym poster: ddc898a3c04db838f3e16e5c7c1d8c36
Rotemor Skrevet 10. mars 2013 #12 Skrevet 10. mars 2013 Mener bestemt at jeg har lest ett sted at skriver man ifra seg foreldreansvaret kan man heller ikke kreves for bidrag. Nav tar ikke på seg innkrevning hvis parten ikke har foreldreansvar. Da tar du feil. Det er mange som ikke har foreldreansvar. De er like fullt bidragspliktige....det er jo absurd å tenke på at man skal kunne frigjøre seg fra ethvert ansvar for barnet sitt. Man er feks fortsatt bidragspliktig for en 19 åring som bor på hybel og går på videregående. Jeg nevner dette som et eksempel der man kan forestille seg at noen ikke lenger ville se seg som forsørgerpliktig. Men den gang ei
Sulosi Skrevet 10. mars 2013 #13 Skrevet 10. mars 2013 Da tar du feil. Det er mange som ikke har foreldreansvar. De er like fullt bidragspliktige....det er jo absurd å tenke på at man skal kunne frigjøre seg fra ethvert ansvar for barnet sitt. Man er feks fortsatt bidragspliktig for en 19 åring som bor på hybel og går på videregående. Jeg nevner dette som et eksempel der man kan forestille seg at noen ikke lenger ville se seg som forsørgerpliktig. Men den gang ei Stemmer, man har også rett på samvær selv om man ikke har foreldrerett. Foreldrerett har med retten til å se og ha en mening i forhold til offentlige papirer, bank, skole osv. å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #14 Skrevet 10. mars 2013 selvfølgelig lar det seg gjør.Flere som har gjort dette. Har man ikke kontakt eller intresse av barnet kan man skrive ifra seg barnet. Den som sitter igjen med barnet behøver ikke kontakte den andre i situasjoner der det f.eks er påkrevd underskrift av begge parter.noe som jo kan være veldig vanskelig hvis den andre parten er totalt fraværende i barnets liv. den som skriver ifra seg slipper kravet om bidrag. LOL. Flaut...... Farlig med sånne påstander gitt.Noen kunne jo tro du visste hva du skrev om. Anonym poster: a132aa55f19506f1bf9ba61db7460c9e
Britt Banditt Skrevet 10. mars 2013 #15 Skrevet 10. mars 2013 Det er selvfølgelig ingen annen mulighet for å slippe bidrag enn om barnet blir adoptert (eller man ikke er bidragspliktig, ved lav/ingen inntekt for eks), man kan ikke bare "skrive fra seg" den plikten. Gjett om det da hadde vært svært utbredt blant bitre ekser.. 1
Gjest halebein Skrevet 15. mars 2013 #16 Skrevet 15. mars 2013 Har kun vært borte i dette i et tilfelle, der kommunen gikk inn og overtok omsorg for et sterkt habdicappet barn. Foreldrene fraskrev seg da foreldreretten, men vet ikke detaljene rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #17 Skrevet 15. mars 2013 Mener bestemt at jeg har lest ett sted at skriver man ifra seg foreldreansvaret kan man heller ikke kreves for bidrag. Nav tar ikke på seg innkrevning hvis parten ikke har foreldreansvar. Dette er feil. Jeg har foreldreansvar alene,men den andre foreldren må fortsatt betale barnebidrag. Anonym poster: 25845decf591a9e60ec399d8f840c6df
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2013 #18 Skrevet 15. mars 2013 Eksisterer ordet foreldrerett i noen lover eller forskrifter (juridisk)? Er ikke dette et oppkonstruert ord for et eller annet som mange blander med foreldreansvar? En kan være forelder uten og ha foreldreansvar og er like pliktig til forsørgelse økonomisk etter evne som om en hadde foreldreansvar. Adopsjon er vel enseste muligheten til og komme helt fra barn er er opphavet til.
Sulosi Skrevet 15. mars 2013 #19 Skrevet 15. mars 2013 Foreldrerett er en juridisk betegnelse. Når den retten er delt mellom foreldrene betyr det at de i større grad må samarbeide enn dersom den ene har foreldreretten alene. Feks må begge da undertegne søknader til barnehager, skolebytte ol.
Rotemor Skrevet 18. mars 2013 #20 Skrevet 18. mars 2013 Foreldrerett er en juridisk betegnelse. Når den retten er delt mellom foreldrene betyr det at de i større grad må samarbeide enn dersom den ene har foreldreretten alene. Feks må begge da undertegne søknader til barnehager, skolebytte ol. Dette er feil. Selv ikke ved delt foreldreansvar må begge signere søknad til barnehage o.l .Den andre foreldrene kan eventuelt motsett seg et slikt valg, og foreldrene må komme til enighet. Men det holder at en signerer. Begge må samtykke til pass eller lengre opphold i utland (+noe mer). Man kan feks inneha en foreldrerett til barn man ikke har samvær med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå