AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 Hei! Jeg holder på å opprette en blogg, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan det fungerer med bilder og rettigheter til bilder man eksempelvis finner på google-bildesøk? I bloggene jeg kikker innom så er det ofte postet bilder av før-etter treningsbilder av tilfeldige personer, matbilder som åpenbart blogger ikke har tatt osv. Hvordan er reglene og hvordan fungerer dette i praksis? Risikerer jeg noe ved å hente et bilde fra google og legge ved et blogginnlegg? Si feks et bilde av et eple.. ? Har forsøkt å lese om dette, men det var VELDIG forvirrende.. Takk! :-) Anonym poster: 25d430755303a6d6e00a5fe6641e7034
Campanula Skrevet 9. mars 2013 #2 Skrevet 9. mars 2013 Sånn generelt holder det å linke til siden hvor du fant bildet. Selv om du fant bildet ved et google-søk, så ligger jo bilde på en nettside, og noen eier bildet. Men det skal sies at det ikke er særlig vanlig å linke dersom man bare legger ut et tilfeldig bilde av et eple.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 Sånn generelt holder det å linke til siden hvor du fant bildet. Selv om du fant bildet ved et google-søk, så ligger jo bilde på en nettside, og noen eier bildet. Men det skal sies at det ikke er særlig vanlig å linke dersom man bare legger ut et tilfeldig bilde av et eple. Nei. Man har ikke lov til å bruke et bilde man ikke selv eier rettighetene til, og det holder ikke å bare linke heller. Uansett hvordan man finner bildet, via google eller annet, må man forholde seg til åndverksloven. Anonym poster: 3216ac3fa7bc5f79624c52bf661b7525 4
Soloppgang Skrevet 10. mars 2013 #4 Skrevet 10. mars 2013 Det er strengt forbudt å bruke andres bilder uten tillatelse og du kan faktisk bli anmeldt for det og så bli nødt til å betale store summer for bildet du tok. 3
Gjest Morteno Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Det er strengt forbudt å bruke andres bilder uten tillatelse og du kan faktisk bli anmeldt for det og så bli nødt til å betale store summer for bildet du tok. Nøkkelordet her er nok "kan". Hva er sjansen for at personen som eier bildet faktisk ser at du bruker det? Med tanke på at de fleste bilder fra Google er hentet fra utenlandske nettsider. Kommer de til å anmelde deg med en gang? Nei, i alle tilfellene jeg har sett så tar de som eier bildet kontakt med de som har brukt det og enten ber dem fjerne det eller skrive hvem som eier bildet og lenke til det eller noe slikt. Hadde du anmeldt noen for å bruke et bilde du tok av solen? Eller krevd "store" summer? Det er ikke slikt det fungerer er jeg redd. Kanskje dersom du bor i USA.
Lutetium 71 Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 Bare en liten teknisk ting: Med google bildesøk er det blitt veldig mye enklere å finne kilden til bildet. Det er bare å ha oppe to taber, og dra bildet over i Googles bildesøk. (Har bl.annet brukt det endel til å finne ut hva som egentlig står med liten skrift på noen av de avatarene folk bruker her inne)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #7 Skrevet 10. mars 2013 Vil du gjøre ting mer sturent så google "free images", da kommer det opp flere nettsider hvor eieren av bildet ønsker å la andre bruke dem. Anonym poster: 000b86b349a3ac8b1064fd04bc25dc6d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #8 Skrevet 10. mars 2013 Nøkkelordet her er nok "kan". Hva er sjansen for at personen som eier bildet faktisk ser at du bruker det? Med tanke på at de fleste bilder fra Google er hentet fra utenlandske nettsider. Kommer de til å anmelde deg med en gang? Nei, i alle tilfellene jeg har sett så tar de som eier bildet kontakt med de som har brukt det og enten ber dem fjerne det eller skrive hvem som eier bildet og lenke til det eller noe slikt. Hadde du anmeldt noen for å bruke et bilde du tok av solen? Eller krevd "store" summer? Det er ikke slikt det fungerer er jeg redd. Kanskje dersom du bor i USA. Det er ikke lov å bruke andre sine bilder. Fler og fler har dessuten tagget bildene sine slik at det blir enkelt å finne de igjen på andre nettsider. Google har også opprettet et slikt verktøy for bildesøk. Vil du bruke bilder er du pliktig til å sende mail og spørre om tillatelser. TS: Du gjør best i å ta egne bilder, eller gjøre en avtale med venn eller familie om å ta bilde for deg. Anonym poster: f7da53d7673314b77c6cc398ba7d6cfb 3
Soloppgang Skrevet 10. mars 2013 #9 Skrevet 10. mars 2013 Nøkkelordet her er nok "kan". Hva er sjansen for at personen som eier bildet faktisk ser at du bruker det? Med tanke på at de fleste bilder fra Google er hentet fra utenlandske nettsider. Kommer de til å anmelde deg med en gang? Nei, i alle tilfellene jeg har sett så tar de som eier bildet kontakt med de som har brukt det og enten ber dem fjerne det eller skrive hvem som eier bildet og lenke til det eller noe slikt. Hadde du anmeldt noen for å bruke et bilde du tok av solen? Eller krevd "store" summer? Det er ikke slikt det fungerer er jeg redd. Kanskje dersom du bor i USA. Vel, sjansen er større enn du skulle tro skal jeg si deg. Har selv krevd penger for bilder stjålet fra meg (fotograferer freelance) og blitt brukt i komersiell sammenheng (blogger med annonser) etc. Litt surt for dem det gjelder, men jammen får de seg ikke en lærepenge. De som tar disse bildene bruker store summer på utdannelse og utstyr og å bruke andres verk uten tilatelse, eller spesielt lle, bruke andres verk uten tilatelse for så å tjene penger på det, er utrolig frekt. Spesielt når man har mange tjenester som tilbyr gratis illustrasjonsbilder som man kan bruke istedet. Fikk et bilde jeg eier rettighetene til postet på en stor blogg i forbindelse med et annonseinnlegg og det tok ikke mange timene før noen hadde funnet ut at bildet var stjålet og brukt uten tilatelse og kontaktet meg. Bedre å være føre var, i fotografmiljøet er det en del av dem som fakturerer skal jeg si dere Anmeldelser er det sjeldnere med, tilnærmet umulig med slikt i Norge, politiet priotiterer ikke alvorlige saker engang, så brudd på opphavsretten gir de stort sett blaffen i. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #10 Skrevet 10. mars 2013 Hva med slike bilder med motiverende tekst og ordtak som florerer? Anonym poster: 3f5f35d7158936293d64a9042db9f597
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #11 Skrevet 10. mars 2013 Hva med avatarene til brukerne i denne tråden da? Tviler på at pusur og lyspæren er selvtegnet? Altså, hvor strengt er dette egentlig? Jeg syntes å ha lest at noen bilder er mer legitime å bruke enn andre? Type bilder som åpenbart ikke er private ol.. er det noe i dette? Anonym poster: 3f5f35d7158936293d64a9042db9f597
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #12 Skrevet 10. mars 2013 Nøkkelordet her er nok "kan". Hva er sjansen for at personen som eier bildet faktisk ser at du bruker det? Med tanke på at de fleste bilder fra Google er hentet fra utenlandske nettsider. Kommer de til å anmelde deg med en gang? Nei, i alle tilfellene jeg har sett så tar de som eier bildet kontakt med de som har brukt det og enten ber dem fjerne det eller skrive hvem som eier bildet og lenke til det eller noe slikt. Hadde du anmeldt noen for å bruke et bilde du tok av solen? Eller krevd "store" summer? Det er ikke slikt det fungerer er jeg redd. Kanskje dersom du bor i USA. Hjelpe meg, for en holdning... Selv fakturerer jeg tre ganger vanlig pris når noen er så dumme å stjele bildene mine. Anonym poster: 3216ac3fa7bc5f79624c52bf661b7525 3
Gjest Tekola Skrevet 10. mars 2013 #13 Skrevet 10. mars 2013 Hva med slike bilder med motiverende tekst og ordtak som florerer? Anonym poster: 3f5f35d7158936293d64a9042db9f597 Memes og lignende regnes vel som materiale som er ment for å deles, tror jeg? Det kommer helt an på hvor man henter bildet fra og hvilken sammenheng det brukes. Men er man uheldig, kan man bli bedt om å betale.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #14 Skrevet 10. mars 2013 Så disse er ulovlige å bruke? : http://fletcherfitness.com/wp-content/uploads/2012/01/fresh-409x240.jpg http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8nctt6n5N1rvp5a3o1_1280.jpg hva med bilder av kjendiser da? Anonym poster: 3f5f35d7158936293d64a9042db9f597
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #15 Skrevet 10. mars 2013 Bilder av kjendiser er heller ikke lov å bruke. Skal du være helt trygg, bruk egne bilder. Anonym poster: f7da53d7673314b77c6cc398ba7d6cfb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #16 Skrevet 10. mars 2013 Hva det er bilde av er irrelevant, hvem som har tatt bildet og hvilke rettigheter de har er det viktige. De fleste nettsider vil ha en fane som heter "About", "Copyright" e.l., der kan du finne ut hvilke regler som gjelder. Det aller enkleste er å finne frem til nettsider som har bilder til fri distribusjon. De kan du google deg frem til. Det er også mange å finne på Wikimedia commons, Deviantart og Flickr - men her må du sjekke hvert bilde. Det går også an å gå inn i avansert søk på Google og filtrere søket på bilder som kan deles fritt. JA, det er slitsomt å gjøre det sånn. JA, du får mange færre bilder å velge mellom. JA, de fleste andre blogger synder på dette. Noe som er grunnen til at du ikke bør gjøre det - da skiller du deg faktisk positivt ut. En blogger som viser litt omløp i skallen og nettvett gir automatisk mye bedre inntrykk hos meg. Anonym poster: 5a2bfe685c684e3d5979004fa6e4bb18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå