Gå til innhold

Bipolar, noen andre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått diagnosen bipolar i voksen alder. Har alltid følt at noe er galt med meg, men aldri såpass ille som nå. Har siden ungdomsalder alltid hatt angst, i mer eller mindre grad.

Kan få maniske perioder der jeg ikke sover på 2-3 døgn for så å sove 14-16 i døgnet ii flere dager. Orker ingenting, husker lite. Vet og husker delvis at jeg har gjort og blitt utsatt for ting jeg ellers aldri ville gjort eller blitt med på, mens jeg har vært manisk.

Det blir værre og værre. Har vært innlagt på psyk 2 ganger, den ene gangen i hele 3 uker. Men når jeg går ut døra er det ikke noen som hjelper meg, selv om de lover meg ettersyn. Får epilepsimedisiner og SSRI, men alikevel kommer anfallene tilbake, av og til så ofte som 1 gang i mnd. Blir ofte psykotisk, med det som følger med. Orker ikke forklare det her, dere som vet skjønner hva jeg mener.

Anonym poster: e39a84c09cbb1f9ec3b8fd4c91e7075d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ville frem til (iPaden min motarbeider meg...) er om det er noen som har noe vettugt å si om sykdommen, medisinering og hvordan leve med dette.

Skrevet

Jeg går på lamictal 200 mg og cipralex 15 mg. Etter jeg startet på medisinene, da jeg var 24, har livet mitt forandret seg fullstendig. Jeg har praktisk talt blitt et normalt menneske.

Hvilke medisiner går du på?

Jeg er ikke kjempeflink, men det er ihvertfall viktig å spise sunt, trene, holde seg borte fra alkohol og ha en fast døgnrytme.

• Liker 1
Skrevet

Har 200 mg Lamictal og 20 mg Cipralex. Men... Har flere ganger fått målt hvor mye av medisinen som går i blodet, og det skal vist være helt ok... Alikevel skjer det om og om igjen at jeg blir "fjern" og bl a skader meg selv... På det værste 75 sting, skjønner det ikke :(

Problemet er nok at jeg ikke er i jobb (sykemeldt pga en skade i skulderen som ingen vet hvordan de skal fikse), har ungene annenhver uke, ble separert for nesten to år siden, han taklet det ikke lenger.

Alkohol gjør alt værre, det har jeg forstått.

Lei av det hele, hva gjør jeg, lange køer til psykolog/psykiater...

Uff, føler jeg sutrer, men jeg vil bare ha et fungerende liv...

Skrevet

Og der glemte jeg å være AB, hehe :)

• Liker 1
Skrevet

Har 200 mg Lamictal og 20 mg Cipralex. Men... Har flere ganger fått målt hvor mye av medisinen som går i blodet, og det skal vist være helt ok... Alikevel skjer det om og om igjen at jeg blir "fjern" og bl a skader meg selv... På det værste 75 sting, skjønner det ikke :(

Problemet er nok at jeg ikke er i jobb (sykemeldt pga en skade i skulderen som ingen vet hvordan de skal fikse), har ungene annenhver uke, ble separert for nesten to år siden, han taklet det ikke lenger.

Alkohol gjør alt værre, det har jeg forstått.

Lei av det hele, hva gjør jeg, lange køer til psykolog/psykiater...

Uff, føler jeg sutrer, men jeg vil bare ha et fungerende liv...

Du må bare sutre!

Hvordan føler du medisinene virker? Legen min har aldri brydd seg om blodverdier, bare om hvordan jeg har det. Har du "normale" perioder også? Hvor lange er de?

Heldigvis har jeg en fantastisk fastlege, som jeg kan snakke med, og som har peiling på medisiner :)

Det du kan gjøre, er å prøve å skifte fastlege, om du ikke er fornøyd med din. Om du går inn på legelisten.no kan du finne en fastlege som faktisk kan lytte til deg.

Jeg gikk til psykolog i noen måneder, men han var en tulling. Hver time begynte han med å si det fulle navnet mitt, og "versågo"... Så skulle jeg liksom bare snakke i en time mens han tok notater.

Det går jo an å bestille time hos en privat psykiater, men du har kanskje lite penger siden du er sykemeldt?

Skrevet

Fastlegen min er egentlig veldig ok. Har faste timer for samtale. De som har "sviktet" meg er psyk.

Har gått til psykolog i flere år, men det var før sykdommen slo ut i full blomst... Nå er det venteliste på måneder, og med min AAP og tre barn har jeg rett og slett ikke råd til privat...

Å være psykisk syk, alenemor til tre barn, kummerlige boforhold (har ikke råd til annet), er gjeldslave, hva gjør man? I tillegg har jeg store utlegg til fysioterapi pga skaden i skulderen, er det rart man blir "p"syk?!

Har "normale" perioder, men kjenner at det blir kortere og kortere mellom hver gang. Selvskading og andre ting som skjer med meg kommer oftere og oftere. Har mye ballast i baggasjen, konflikter med familie dom ikke forstår gjør alt værre...

Uff, sutrer igjen :)

Gjest gjest
Skrevet

Man har lov til å "sutre" litt synes jeg! Bipolar lidelse er som det heter, en lidelse. Og denne lidelsen er ofte alvorlig. Jeg har bipolar 2, så jeg slipper unna maniene. Blir bare hypoman. Og da er jeg ekstra energisk og lykkelig. Depresjonene derimot, de er en ekstrem lidelse som er vanskelig å forklare for de som ikke har vært der. Hvert sekund er rein tortur. Ingen følelser for barn, familie eller venner, irritert, ingen energi og mange selvmordstanker. En sjeleli smerte uten sidestykke.

Jeg skjermer meg endel under depresjonene. Å opprettholde normal døgnrytme, måltider og personlig hygiene samt liten gåtur og å være der det er andre impulser (eks bibliotek) , men at jeg ikke må gi noe.

Under mani har jeg forstått det slik at skjerming fra mye stimuli er viktig, da dette forsterker manien. Enkelt å si men vanskelig å gjennomføre. Det beste er hvis man oppdager tidlige tegn på depresjon og mani, og iverksetter tiltak man tror/vet kan hjelpe.

Jeg bruker seroquel og lamictal. Vanskelig å si om det hjelper. Søvnen er bedre med seroquel.

AnonymBruker
Skrevet

Har den siste tidene lurt på om jeg kanskje kan ha bipolar 2. Har ingen veldige oppturer, men kan ha lange perioder der jeg sover altfor lite, og VELDIGE nedturer der alt er veldig svart og jeg føler at jeg ikke orker mer, uten noe annet enn småting som påvirker meg negativt.

Anonym poster: f91e27cf06c206298400bb62171282eb

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fastsetter man en slik diagnose?

Anonym poster: f91e27cf06c206298400bb62171282eb

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Lithium? Vet noen som ikke har fått effekt av lamictal, har fått fin effekt av Lithium.

Anonym poster: 51814024d2037b29bfa145dcf64812d4

Gjest Gjest
Skrevet

Syns det er litt rart at du går på cipralex, som er antidepressiva?, hvis du har psykoser, eller altså mani som fører til psykose.

Da bør du jo heller gå på antipsykotisk?

Såvidt jeg vet så kan antidepressiva øke faren for psykose, og det er jo den mest alvorlige tilstanden som man for all del bør unngå.

Jeg er bipolar og er medisinert med lithium og xeplion som er en antipsykotisk medisin, men med veldig få bivirkninger. Jeg har fått et nytt liv med medisinene. Jeg hadde som deg psykoser.

Jeg ville kuttet all alkohol unntatt et glass/en enhet som kos.

Skrevet

Syns det er litt rart at du går på cipralex, som er antidepressiva?, hvis du har psykoser, eller altså mani som fører til psykose.

Da bør du jo heller gå på antipsykotisk?

Såvidt jeg vet så kan antidepressiva øke faren for psykose, og det er jo den mest alvorlige tilstanden som man for all del bør unngå.

Jeg er bipolar og er medisinert med lithium og xeplion som er en antipsykotisk medisin, men med veldig få bivirkninger. Jeg har fått et nytt liv med medisinene. Jeg hadde som deg psykoser.

Jeg ville kuttet all alkohol unntatt et glass/en enhet som kos.

Det er vanlig å gå både på antidepressiv og stemningstabiliserende medisin som lamictal. For meg har cipralex hjulpet spesielt mot angsten.

Men det er jo selvsagt viktig å følge med på om man får hypomani eller mani som følge av cipralexen. Jeg ble hypomanisk med en gang jeg begynt på de, men det er lenge siden jeg har fått noen episoder nå.

Jeg kunne få vrangforestillinger når jeg var både oppe og nede tidligere.. men nå svinger jeg mye mindre, så har ikke hatt noen siden jeg begynte på medisiner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...