Gå til innhold

Vgs og gravid


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest MayFlower

Er det noen av dere som fikk barn relativt unge som gikk på vgs da dere ble gravide? Hva gjorde dere da? Tok dere et fri år? Dersom faren tar et år permisjon bør det vel være mulig å fullføre skolen uten opphold, bortsett fra rett etter fødselen da selvsagt.

Synes det høres litt vanskelig ut jeg, men.. er jo egentlig ikke noe problem å utsette et skoleår ett år, man har jo rett til gratis videregående utdanning innen 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gravid?

Det finnes en del støtte greier for deg i så fall. Snakk med helsesøster på skolen din, hun kan hjelpe til med tilrettelegging.

Dersom du vurderer å bli gravid anbefaler jeg deg å vente til du er ferdig med skolen.

Gravididtet, småbarn og skole er tøft å kombinere. Men folk har klart det før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble gravid 2 året på vgs.hadde vanlig undervisning første termin.andre termin hadde jeg hjemmestudie,innleveringsoppgaver og var på prøver og tentamener i studierettningsfagene (var megen dårlig i svangerskapet og hadde bekkenløsning med store gang problemer).allmennfagene droppet jeg i 2.termin og tok dem opp igjen neste skoleår.jeg var da hjemme i 7 mnd før jeg begynnte på skole på deltid igjen.

fra lånekassen får du fødselsstipend og etteregivelse av deler av evnt. lån.for meg ordna ting seg ganske greit syns jeg.

Lykke til.(du kan selvfølgelig la mannen din ha permisjon,det er fritt valg..han motar lønn fra trygdekontoret i permisjonstiden viss han har jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid når jeg gikk ut av niende klasse, var da ganske skolelei. Begynte på vgs, men sluttet etter 3 mnd var ganske kvalm og dårlig, men jeg sluttet vel aller mest for at jeg var lei. Sånn som jeg ser det idag så skulle jeg fortsatt helt til jeg fikk bebisen. Jeg begynte aldri på skolen igjen og det merker jeg nå. Det er ikke lett og få jobb. Nå er vi så heldig at jeg har mulighet til og være hjemme, siden mannen min tjener ganske godt. Men det trur jeg er ganske få som kan det idag.

Hvis mannen/samboeren din har mulighet til og ta permisjon så du kan fortsette med skolen ville jeg gjort det, for du trenger utdannelsen din.

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar!

Skal uansett fortsette med skole, bare usikker på om jeg måtte ta friår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, :o her går det hardt for seg, ja... Ville bare svare den som starta tråden jeg...

Jeg ble gravid som 17-åring, var akkurat begynt på 2. året på videregående. Ingen ønske situasjon, men jeg og barnefaren fant ut vi fikk gjøre det beste ut av det. Jeg fullførte året, fødte barnet og var hjemme i ett år. Faren hadde godt betalt jobb, og jeg fikk engangsstønad, og hadde oppsparte penger, hadde jobba hver sommer og helger siden jeg var 13 år.

Etter ett år hjemme fikk jeg barnehageplass til Tulla mi, og starta på 3. året på skolen. Fungerte veldig greit, fikk ikke noe økonomisk støtte, annet enn barnetrygden, men den får jo alle... Jeg jobbet litt i helger, og ellers tjente barnefaren nok til å forsørge oss alle.

Så jeg vil si at vi tross alt klarte oss veldig bra, og mener SS at du kan ikke skjære alle over en kam!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Det er det vel ingen som har sagt til deg. Stakar du har vel gitt opp å lese det som blir skrevet her inne. Forferdelig og lite voksent av et mennske som etter hva jeg har forstått har gått ut fra vgs for mange mange år siden,,,,, :( '

Du må ikke slutte på skolen selv om du er gravid. Du kan vente til barnet er født for så å ta et års permisjon. Dette året får du gjort om studielånet til stipend. Slik at du får utbetalt ca 7000 kr i mnd i stipend. I tillegg får du selvfølgelig barnetrygd. Det samme gjelder også om du velger å fortsette på skolen. Hvis du er alenemor er det andre ordninger. Gå å snakk med rådgiver på skolen din, du får helt sikkert hjelp, du er tross alt ikke den første i historien som får barn i ung alder. Stå på! Dette klarer du!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Siste året på vgs var jeg gravid. Fikk ungen akkurat på slutten av skoleåret så det klaffa veldig fint! Det er fullt mulig å gå skole og være gravid samtidig, bare å stå på! Og når babyen kommer vet jeg om flere som har hatt den med på skolen. Iallefall i begynnelsen! Så du trenger ikke slutte av midt i skoleåret for å være hjemme med babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min søster fikk en jente da hun var 17 år.

Hun sluttet vgd skole i 2.klasse.

Har aldri begyndt igjen.

"Alle" dømte henne nedenom og hjem.

Men nå er hun 28 år.

Gift med barndomskjæresten sin.

Har 4 barn.

De bor i egen enebolig.

Og det har gått bra. :P

Eneste rådet jeg sånn sett vi gi:

Vær bestemt med å begynne på skolen igjen.

Ikke "lull" deg inn hjemme dersom du vil noe mer... :wink:

Lykke til.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...