Myrsnipa Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Hei. Jeg skal operere ut ei visdomstann om noen uker på sykehuset og jeg lurer på dette med smertestillende. Jeg er veldig følsom for medikamenter og reagerer på sterke ting som feks smertestillende og kan bli dårlig i magen. Har prøvd smertestillende for migrene som jeg ble veldig dårlig av blant annet og alt som står at man kan bli kvalm av, blir jeg kvalm av. Har lest litt at noen får tilbud om tabeletter før inngrepet og etterpå. Jeg vet ikke hvilke typer tabeletter dette er, men antar det er noe sterkere enn paracet. Kjenner at jeg blir litt usikker på om jeg kan ta disse. Jeg må reise en godt stund med bil alene og har ikke lyst å bli kvalm og dårlig i magen etterpå. Føler det er nok å deale med ubehaget av tannen. Hva er vanlig å gi i en slik sammenheng? Har hørt mange som ikke tar smertestillende etterpå. Eller at noen paracet/ibux er godt nok. PLIS ikke del skrekk historier om smerter og fæle opplevelser, for jeg er dritnervøs nok som det er.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Jeg klarte meg fint med Ibux(400 og 600 mg). Trengte bare å ta samme dag som inngrepet og dagen etter. Men jeg har høy smerteterskel da, det har kanskje noe å si.... Anonym poster: f828361ede0b63eb8885e392767c0080
PepsiMax Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Jeg fikk 1g paracet som jeg tok rett før operasjonen. Etter operasjonen tok jeg 600mg ibux. Vær i ro samme dag og dagen etter for å unngå unødvendig hevelse, så går det nok fint Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Jeg fikk paralgin forte. Hadde bare behov for å ta èn, og den tok jeg fordi jeg ikke hadde vanlig paracet/ibux. De er reseptbelagte, og man får ikke lov å kjøre bil siden man kan bli ganske døsig av dem. Anonym poster: 7975b65aefef0f8b3c8e182a838b7049
Myrsnipa Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2013 (endret) Tusen takk for svar! Jeg er avhengig av å kjøre bil så noe sløvende kan jeg ikke ta. (Isåfall kan jeg ta det med hjem og ta senere). Da kan jeg kanskje ta med meg egne smertestillende i tilfelle. Jeg bruker Panodil Zapp 500 mg som jeg tåler fint ett par av, selv på tom mage. Tenkte jeg kunne ringe sykehuset og spørre dem hva de pleier å gjøre. Jeg trakk ei visdomstann hos tannlegen og jeg tok ingen smertestillende da. Men det blir vel litt annerledes når det blir kutting og sying. Takk for at dere er snille og ikke sier skumle beskrivelser Endret 8. mars 2013 av Myrsnipa
Pusemamma Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Tusen takk for svar! Jeg er avhengig av å kjøre bil så noe sløvende kan jeg ikke ta. (Isåfall kan jeg ta det med hjem og ta senere). Da kan jeg kanskje ta med meg egne smertestillende i tilfelle. Jeg bruker Panodil Zapp 500 mg som jeg tåler fint ett par av, selv på tom mage. Tenkte jeg kunne ringe sykehuset og spørre dem hva de pleier å gjøre. Jeg trakk ei visdomstann hos tannlegen og jeg tok ingen smertestillende da. Men det blir vel litt annerledes når det blir kutting og sying. Takk for at dere er snille og ikke sier skumle beskrivelser Skal du ha narkose siden du skal gjøre dette på sykehuset? I såfall kan du ikke kjøre etterpå.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan får man operasjon på sykehuset ? jeg opererte ut visdomstann til vanlig tannlege.. det vil jeg aldri mer.. men tror ikke jeg får operere på sykehuset:-( har en J..... vond visdomstann men tørr ikke noen andre plass enn sykehuset... Anonym poster: b74f0109736a2404252c2f29db5c9468
JohnS Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Hva er vanlig å gi i en slik sammenheng? Fortrinnsvis Paracet, eventuelt Paralgin forte eller Paracet+Ibux som smertestillende. Tar du Paralgin skal du ikke kjøre. Bedøvelse i form av Xylocain/lidokain (eventuelt tetrakain) med adrenalin. En del får i tillegg beroliggende først i form av midazolam (noen ganger diazepam eller oksazepam). Drikkes vanligvis. Får du noe slikt kan du ikke kjøre og må ha følge.
Sulosi Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan får man operasjon på sykehuset ? jeg opererte ut visdomstann til vanlig tannlege.. det vil jeg aldri mer.. men tror ikke jeg får operere på sykehuset:-( har en J..... vond visdomstann men tørr ikke noen andre plass enn sykehuset... Anonym poster: b74f0109736a2404252c2f29db5c9468 Jeg tok mine i narkose hos en privat spesialisttannlege i Kristiansand. Betalte gildet selv og det har jeg aldri angret på. Dyrt men terskelen for å få det gjort på sykehus er veldig høy så der slapp jeg ikke inn.
Fim Skrevet 9. mars 2013 #10 Skrevet 9. mars 2013 Hum. Jeg visste heller ikke at de gjorde sånt på sykehuset. Hva er indikasjonene på det? Tannlegen min har truet med fjerning av et par visdomstenner som aldeles ikke har plass til å komme frem (de har ikke prøvd ennå, men hun vil visst ikke ta sjansen), men hun sa at hun ville sende meg til spesialist. Trodde dét var så avansert som det kunne bli... Eller er spesialist det samme som sykehuset?
Gjest Naria Skrevet 9. mars 2013 #11 Skrevet 9. mars 2013 Jeg fikk 600 mg Ibux, men hadde ikke bohov for å ta en eneste pille.
Minya Skrevet 9. mars 2013 #12 Skrevet 9. mars 2013 Hum. Jeg visste heller ikke at de gjorde sånt på sykehuset. Hva er indikasjonene på det? Tannlegen min har truet med fjerning av et par visdomstenner som aldeles ikke har plass til å komme frem (de har ikke prøvd ennå, men hun vil visst ikke ta sjansen), men hun sa at hun ville sende meg til spesialist. Trodde dét var så avansert som det kunne bli... Eller er spesialist det samme som sykehuset? Ikke nødvendigvis. Spesialist i forbindelse med fjerning av visdomstenner, betyr som regel kjevekirurg. Noen tannlegekontor har egen kjevekirurg tilknyttet kontoret, mens andre må henvise deg til et annet tannlegekontor eller sykehus. Myrsnipa; Det er ikke sikkert at du trenger smertestillende, men det holder som regel lenge med to Panodil Zapp hvis du får vondt etterpå. Siden du får bedøvelse når tannen fjernes, vil du ikke begynne å kjenne evt smerter etter fjerningen før bedøvelsen går ut. Jeg har operert ut en og trukket tre, og jeg trengte kun smertestillende etter den ene jeg trakk fordi det viste seg å være en vanskelig tann å trekke. 1
Myrsnipa Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2013 Takk for svar. Nei jeg skal ikke ha narkose, ble henvist til sykehuset fra min tannlege. De har kjevekirurgi der og tanna har ikke kommet ut. Jeg trakk den andre tanna hos vanlig tannlege siden den var kommet ut. Jeg vet at noen tannleger kan operere ut tenner, men jeg har hørt mye positivt om de på sykehuset, at det er flinke og gjør dette raskt og effektivt. Derfor har jeg ventet nå over 1,5 år på å komme inn. ( 2 års ventetid der). Så håper at de er så flinke som jeg tror
Gjest Blubberella Skrevet 9. mars 2013 #14 Skrevet 9. mars 2013 Takk for svar. Nei jeg skal ikke ha narkose, ble henvist til sykehuset fra min tannlege. De har kjevekirurgi der og tanna har ikke kommet ut. Jeg trakk den andre tanna hos vanlig tannlege siden den var kommet ut. Jeg vet at noen tannleger kan operere ut tenner, men jeg har hørt mye positivt om de på sykehuset, at det er flinke og gjør dette raskt og effektivt. Derfor har jeg ventet nå over 1,5 år på å komme inn. ( 2 års ventetid der). Så håper at de er så flinke som jeg tror De er kjempeflinke! Det gikk helt greit å operere ut hos tannlege, men helt vidunderlig bra å gjøre det hos kjevekirurg! Det tok mye kortere tid og jeg fikk ingen plager i ettertid (ble hoven rundt kjeveleddet og fikk gapevansker i et døgns tid etter operasjon hos tannlege). Ingen av gangene fikk jeg så store smerter at jeg måtte ta sterke smertestillende. Jeg tok vanlige 200 mg Ibux og kjente ingenting. Faktisk tok jeg ikke smertestillende før lenge etter at bedøvelsen hadde gått ut og kjente kun murring i operasjonsområdet. Det er vel verdt å vente på time hos kjevekirurg når man har vanskelige visdomstenner! Du vil bli overrasket over hvor greit det går
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #15 Skrevet 9. mars 2013 Kjevekirurgene er kjempeflinke, de gjør dette hver dag! Det går sikkert helt flott, lykke til Anonym poster: 7975b65aefef0f8b3c8e182a838b7049
Gjest Myrsnipa Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Tusen takk, dere aner ikke hvor godt det er å høre det!! TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå