Gå til innhold

fjerne plaster etter kikhullsoperasjon


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Fjernet blindtarmen og en brokk ved hjelp av kikhullsoperasjon for fire dager siden. Jeg har ingen utvendige sting, bare små sår der disse kanylene har vært.

Har type vanntett bandasje/plaster over. Har lyst til å fjerne disse (bryr meg ikke om arr). Er dette ok å gjøre; ta dem bort og la det gro av seg selv?

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om en uke. Men de falt uansett av/løsnet når jeg dusjet. Så jeg byttet dem et par ganger. Og stripset ene "hullet" da det gapte. Nå gror vi jo forskjellig, men du kan jo kikke på hvordan de ser ut og dersom det ser ut som det er behov for å dekke de til mer så kan du jo bare hive på noe.

God bedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de sitte på en ukes tid ( om de holder). Sett dusjfilm over når du dusjer. Kan jo ta en titt under for å se om det har lukket seg greit. Hold det tildekket en stund, du har IKKE lyst til at " grums" skal komme inn her, det er rett inn i buken og ting som ikke skal være der kan gjøre ekstrem skade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mine satt en ukes tid. Dvs de ble ubehagelig løse i kantene etter noen dager, så jeg fjernet de opprinnelige og klistret på nye. Etter en uke fikk de bare ramle av så mye de ville, for da antok jeg det var grodd greit under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de sitte på 7-10 dager, skift hvis de løsner/blir våte eller skitne. Det er først og fremst for å beskytte sårene mot skitt, siden de ikke er lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

20130308_124441-1_zps1ba0ca49.jpg

Det er slike. Sitter jo tett, og tenker at ikke det er bra heller. Sårene får jo ikke luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de skal altså sitte en uke. Men det er ingenting i veien for at du tar av og lufter og setter på igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lyst på infeksjon i såret, gulgrønn illeluktende guffe som renner fra såret og gjør at det ikke gror er ikke så moro :)

Men det skader ikke å sittet litt på sofaen og luftet en halvtime eller noe sånt, og sette på etterpå som Silfen sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Ok. Da skal jeg vente noen dager til. Skiftet riktignok til nye i går.

Takk for svar :) Kjekt med KG når man ikke får med noe info fra sykehuset.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20130308_124441-1_zps1ba0ca49.jpg

Det er slike. Sitter jo tett, og tenker at ikke det er bra heller. Sårene får jo ikke luft.

Sår skal ikke ha luft, gammel myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike. Sitter jo tett, og tenker at ikke det er bra heller. Sårene får jo ikke luft.

Det er viktigere å beskytte mot infeksjon og smuss i såret. Ta de av etter en uke og se om de er lukket/du har fått tørr skorpe, da trenger du ikke sette på nytt. Jo mer du tar de av og ser etter, desto mer bakterier kan komme til. Best å la de være i fred :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Noen som vet når man kan ha samleie igjen etter en slik operasjon (da snakker vi ikke analsex)? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google: sår skal ikke ha luft

Ja, da fant man mye ...

En ting er jo at åpne sår ikke skal være udekket, grunnet infeksjonsfare. Den er jeg med på. Men sår gror da fortere utildekket, så det kommer jo helt an på såret. Operasjonssår som har fått skorpe og gror fint kan da fint være utildekket i perioder og dekkes til ved f.eks. dusjing, når man sover etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, da fant man mye ...

En ting er jo at åpne sår ikke skal være udekket, grunnet infeksjonsfare. Den er jeg med på. Men sår gror da fortere utildekket, så det kommer jo helt an på såret. Operasjonssår som har fått skorpe og gror fint kan da fint være utildekket i perioder og dekkes til ved f.eks. dusjing, når man sover etc.

Tips: se den siste linken min

(...)Sår - særlig skrubbsår - gror raskere om de holdes fuktige, det er ikke som mange tror at sår skal være tørre. Det skyldes at de ulike cellene som bidrar til sårhelingen, beveger seg bedre i et fuktig klima. Det finnes mange typer fuktighetsbevarende bandasjer. Det man bør unngå, er tørre sår som får en hard sårskorpe, slike sår går det lett infeksjon i..(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når man kan ha samleie igjen etter en slik operasjon (da snakker vi ikke analsex)? :sjenert:

Avvent så lenge du er sykmeldt/har aktivitetsbegrensing ("treningsforbud") i utgangspunktet. På den annen side gir kikkhull små sår, og det skal mye til før det blir mye drag på de, i hvert fall nå som det har gått noen dager. Jeg ville prøvd meg frem, og stoppet hvis jeg fikk vondt. Man trenger kanskje ikke gjøre de mest akrobatiske krumspringene i starten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: se den siste linken min

(...)Sår - særlig skrubbsår - gror raskere om de holdes fuktige, det er ikke som mange tror at sår skal være tørre. Det skyldes at de ulike cellene som bidrar til sårhelingen, beveger seg bedre i et fuktig klima. Det finnes mange typer fuktighetsbevarende bandasjer. Det man bør unngå, er tørre sår som får en hard sårskorpe, slike sår går det lett infeksjon i..(...)

Jeg er fremdeles ikke helt enig. Dersom jeg plastrer ungene, noe jeg nesten aldri gjør, har de sår lengre enn dersom det får gro fritt.

Dessuten erindrer jeg at det var noe med at sår skulle være fuktig fra ene siden og ikke andre, men det er så lenge siden at jeg ikke er helt sikker på hvordan det var.

Men igjen må jeg stå på mitt at det er forskjell på ting. Når jeg tok av plastrene etter min kikhullsoperasjon, fikk fikset på det ene som hadde gugge i, stripset og tørket, så lukket det seg på en dag, fremfor slik det var da jeg gikk med det under plasterbandasje. Mulig det er fordi det ble for mye fuktighet, grunnet at jeg ikke kunne bruke dusjfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripsene skal sitte på ca en uke. Bandasjen skal byttes når den blir fuktig, feks etter dusj. Om den ikke er fuktig så skal operasjonssår få ha bandasje på så lenge man har sting, eller her så lenge man har strips. Det er den vanlige regelen.

Men om du ser at sårene er godt lukket så holder det nok med stripsene, og når de etterhvert detter av så er det nok bra.

Anonym poster: 140c2de9a084813c56201dd18544853a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...