AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre, så skriver her i håp om å få noen råd. Jeg bor i blokk, og har ikke tidligere hatt noen problemer med naboene. Men, etter jul har naboen på den ene siden sin vekkerklokke vekket meg hver morgen kl. 5.45. Den ringer ekstremt høyt og lenge. Mellom 10-15 minutter. Vi har soverom vegg i vegg. Hun har to soverom, jeg har ett. Om hun har fått seg ny vekkerklokke eller byttet soverom etter jul vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg blir vekket HVER dag (hverdager) og at jeg ikke sovner igjen! Jeg skal selv opp kl 7, men å gå glipp av over en time søvn hver morgen er frustrerende og gjør meg veldig trøtt utover dagen. Jeg tør ikke sove med ørepropper i frykt av å ikke høre min egen klokke (dessuten faller de ut i løpet av nattet/jeg tar de ut mens jeg sover). For et par uker siden mannet jeg meg opp og ringte på hos henne flere ganger uten at hun var hjemme. Tenkte jeg skulle høre med henne om noe kunne gjøres. Siden hun aldri var hjemme når jeg var der, formulerte jeg et lite skriv/brev hvor jeg forklarte situasjonen og ga forslag om å dempe lyden på klokka og skru den av når den gikk på (altså ikke la den ringe til den stopper av seg selv). Lyden er fortsatt like høy, og det er kun av og til hun skrur den av før det er gått minimum 5 minutter! Hva ville andre gjort i en sånn situasjon? Er det jeg som overreagerer veldig eller er det hun som ikke tar (vil ta) hensyn? Leilighetene er selveier, men det er likevel et boligsameie med styre. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Hun ligger vel og slumrer, da. Anonym poster: 402be114d358af94e0661fbf746bd90e 1
Gjest fjellhamster Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Hun må jo få lov til å stå opp da. Det er strengt tatt ikke hennes sak at du ikke får sove igjen. Hva med at du legger deg tidligere, og bruker den ekstra timen om morgenen til noe annet?
Gjest chariot Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Huff, enda en av "gledene" med å bo i blokk. Jeg syns du skal forsøke å bli vant til å sove med ørepropper. Det vil spare deg mye nabostress. Nabodama må jo faktisk få lov til å våkne av sin egen vekkerklokke.
Gjest Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Det skal jo være ro før 07.00. Om du ikke får fatt i henne, så ta det opp med styre. Hun får skaffe seg en vekkeklokke som vekker henne uten at den høres ut som en luftvernsirene. Det finnes løsninger som lyser, vibrerer etc. Eller naboen får legge seg før så hun kommer seg opp uten å vekke de rundt seg. 15
Gjest Ciegus Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Hva med å ha ørepropper liggende på nattbordet som du setter i så snart alarmen hennes går? Hvis du får gjort det raskt kan det godt hende du sovner igjen. Det er hvertfall det jeg gjorde i den perioden da romkameraten min (kollektiv) sto opp tidlig for å lage frokost og bråket noe innmari på kjøkkenet. Sovnet raskt igjen. Og jeg hører helt klart vekkerklokka gjennom øreproppene! Samtidig kan du prøve å ta det opp igjen med naboen, om klokka ringer i 10-15 min kontinuerlig er det ganske frekt, rett og slett. Jeg slår av alarmen på morgenen ganske raskt for å forstyrre naboene minst mulig, og setter på radioen på laveste volum. Bor man tett på andre må man ta hensyn.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Det er dessverre INGENTING du kan gjøre. Dette er noe man bare må godta når man har valgt å bo tett på andre. Sameiet/politiet/rettsvesnet kan ikke gjøre noe her, så med mindre du selv kan få henne til å fikse på alarmen er nok dette bare noe du må leve med.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 du bor i blokk og det er en av ulempene med å bo i blokk. det er svært lite du kan gjøre med. det er ikke sikkert ho våkner av lavere lyd.
Wildy Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Jeg kunne vært den nabdama, gitt. Jeg er og har alltid vært helt knust om morgenen. For å våkne til dagvakt har jeg en klokkeradio som uler som besatt fra kvart over seks ( det går to alarmer på den med fem minutters mellomrom) samt at telefonen min begynner å dure og bråke halv syv. Som regel er jeg våken nok til å begynne å skru av levenet litt over halv syv. Ja har prøvd lysklokke; behagelig om jeg skal våkne senere enn syv, men før syv våkner jeg rett og slett ikke av det. For meg er valget å være pain in the ass for naboene ( bor heldigvis ikke i blokk, men vet det høres godt på sommeren når vinduet er åpent) eller forsove meg til jobb..... 1
lillevill Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Jeg kunne vært den nabdama, gitt. Jeg er og har alltid vært helt knust om morgenen. For å våkne til dagvakt har jeg en klokkeradio som uler som besatt fra kvart over seks ( det går to alarmer på den med fem minutters mellomrom) samt at telefonen min begynner å dure og bråke halv syv. Som regel er jeg våken nok til å begynne å skru av levenet litt over halv syv. Ja har prøvd lysklokke; behagelig om jeg skal våkne senere enn syv, men før syv våkner jeg rett og slett ikke av det. For meg er valget å være pain in the ass for naboene ( bor heldigvis ikke i blokk, men vet det høres godt på sommeren når vinduet er åpent) eller forsove meg til jobb..... Har du prøvd en våt klut i ansiktet om morgenen? Det pleide å hjelpe meg veldig.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 Takk for svar og innspill. Som jeg skrev har jeg prøvd med ørepropper, men de detter ut (tas ut i søvne) i løpet av natten. Dessuten er jeg redd for å ikke våkne av min egen vekkerklokke dersom jeg ligger med det. Jeg har altså sånn sett ingen ting i mot å bruke det, men det fungerer ikke som det skal. Har forståelse for at jeg kanskje sover lettere enn andre og våkner av lyder andre sover seg gjennom. Men jeg har bodd i leiligheten i 3 år, hun enda lenger, men aldri opplevd dette før nå i 2013. I mine øyne kan hun jo sove på det andre soverommet sitt, som da ligger mellom hennes egen stue og sitt andre soverom, så slipper hun å få klager på høy ringelyd. Hadde jeg hatt to soverom hadde jeg gladelig lagt meg på det andre for å slippe å høre klokka hennes. Jeg har hele veien tenkt at disse leilighetene er godt isolert, for har aldri hørt noen naboer verken ved siden eller over meg tidligere. Jeg har også tenkt tanken som nevnes over her om å lufte saken for styret. Det skal jo være ro mellom 23-7. Og det er jo ikke ro når klokka uler i 10-15 min sammenhengende kl. 5.45. Ja naboer og støy er en del av hverdagen med å bo i blokk. Men samtidig skal man ikke tåle alt heller. Man å også kunne tåle å få konstruktive tilbakemeldinger på ting andre reagerer på. De tre siste dagene har jeg banket i veggen etter ca 5 min ringing, og da skrus den av med en gang. Så hun kan ikke være sååå dypt i søvn at hun ikke hører den. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a 6
Gjest Nils-Per Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Har du prøvd en våt klut i ansiktet om morgenen? Det pleide å hjelpe meg veldig. Står du opp for å finne en våt klut da, eller har du en bøtte med vann i og en klut ved senga? Takk for tips, ihvertfall. Skal testes ut, men det må nok blir med bøtta.
Gjest Violetta Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Om din seng står inntil den veggen dere deler, så kanskje det hjelper å flytte sengen? 1
lillevill Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Står du opp for å finne en våt klut da, eller har du en bøtte med vann i og en klut ved senga? Takk for tips, ihvertfall. Skal testes ut, men det må nok blir med bøtta. Ha en klut på nattbordet med en flaske vann.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #15 Skrevet 8. mars 2013 Om din seng står inntil den veggen dere deler, så kanskje det hjelper å flytte sengen? Soverommet mitt er så lite og har fastmonterte skap, så det går ikke. Da kommer jeg ikke inn på rommet. Dessuten tror jeg ikke det hadde hjulpet. Jeg hører klokka ringe helt inn på badet mitt, selv om badedøra er lukket. Og badet ligger midt inne i leiligheten - ikke vegg i vegg med hennes. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a
Gjest Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Klut kan oppbevares i en plastpose eller en plastboks på nattbordet. Ellers har jeg god erfaring med lampe som begynner å lyse en halvtime før man skal våkne. Godt for sånne som går i hi vinterstid.
Gjest Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 Soverommet mitt er så lite og har fastmonterte skap, så det går ikke. Da kommer jeg ikke inn på rommet. Dessuten tror jeg ikke det hadde hjulpet. Jeg hører klokka ringe helt inn på badet mitt, selv om badedøra er lukket. Og badet ligger midt inne i leiligheten - ikke vegg i vegg med hennes. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a Om det er saken, så er det jo en helsikkes ringing. Har du hørt med andre naboer i nærheten om de også er sjenert av lyden? Man kan ikke bruke hva som helst tidlig på morgenen. Selv om man bor i blokk har naboene rett på ro.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #18 Skrevet 8. mars 2013 Takk for svar og innspill. Som jeg skrev har jeg prøvd med ørepropper, men de detter ut (tas ut i søvne) i løpet av natten. Dessuten er jeg redd for å ikke våkne av min egen vekkerklokke dersom jeg ligger med det. Jeg har altså sånn sett ingen ting i mot å bruke det, men det fungerer ikke som det skal. Har forståelse for at jeg kanskje sover lettere enn andre og våkner av lyder andre sover seg gjennom. Men jeg har bodd i leiligheten i 3 år, hun enda lenger, men aldri opplevd dette før nå i 2013. I mine øyne kan hun jo sove på det andre soverommet sitt, som da ligger mellom hennes egen stue og sitt andre soverom, så slipper hun å få klager på høy ringelyd. Hadde jeg hatt to soverom hadde jeg gladelig lagt meg på det andre for å slippe å høre klokka hennes. Jeg har hele veien tenkt at disse leilighetene er godt isolert, for har aldri hørt noen naboer verken ved siden eller over meg tidligere. Jeg har også tenkt tanken som nevnes over her om å lufte saken for styret. Det skal jo være ro mellom 23-7. Og det er jo ikke ro når klokka uler i 10-15 min sammenhengende kl. 5.45. Ja naboer og støy er en del av hverdagen med å bo i blokk. Men samtidig skal man ikke tåle alt heller. Man å også kunne tåle å få konstruktive tilbakemeldinger på ting andre reagerer på. De tre siste dagene har jeg banket i veggen etter ca 5 min ringing, og da skrus den av med en gang. Så hun kan ikke være sååå dypt i søvn at hun ikke hører den. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a Jeg ville ringt på på nytt, evt skrevet et nytt brev først. Foreslå ting hun kan gjøre som feks kjøpe en vekkerklokke med lys, vibrering eller bytte rom. Du får bare være litt frekk, men skriv et hyggelig brev. Og legg til at du ikke har mulighet til å flytte på sengen og at du til og med hører den inn på badet. Ang ørepropper så er "trikset" å ha mange liggende på nattbordert slik at med en gang du våkner så kan du bare strekke ut hånden og ta en ny og stappe i øret. Jeg har mange liggende i en skål og så plukker jeg utav sengen om morgenen. Mister de i løpet av natten jeg også. Om du er redd for å forsove deg så får du bare prøve deg, frem, det skal normalt høres. Du kan også prøve å gjøre det slik at du bare har ørepropp i det øret som vender opp. Om hun ikke gir seg ville jeg klaget til styret. Anonym poster: faff4ffaa72d836a2fc1608982411ae7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #19 Skrevet 8. mars 2013 Har du prøvd en våt klut i ansiktet om morgenen? Det pleide å hjelpe meg veldig. Kan du forklare litt..? Altså med en gang klokka ringer og du våkne av den så tar du en kald klut i panna og da våkner du fortere? Eller? Anonym poster: faff4ffaa72d836a2fc1608982411ae7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #20 Skrevet 8. mars 2013 Om det er saken, så er det jo en helsikkes ringing. Har du hørt med andre naboer i nærheten om de også er sjenert av lyden? Man kan ikke bruke hva som helst tidlig på morgenen. Selv om man bor i blokk har naboene rett på ro. Ts her. Nei jeg har ikke hørt med andre naboer. Men det er jo en ide å gjøre det. Hvis det er noen andre som hører noe, så må det være hun som bor i leiligheten over henne. Men jeg vet ikke hvor godt lyden går opp gjennom taket. Vil tro det er mer lytt mellom veggene enn gjennom tak/gulv. Men nå er det jo vinter og de fleste har soveromsvinduet lukket. Når det blir mildere ute og vinduene står åpne, vil jeg tro det forstyrrer flere. Anonym poster: c77bb796392de3e733fdd33bfa3df75a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå