Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2004 #41 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg har også oppfattet det slik at hvis du går naken inne i din egen leilighet i USA og naboen over gaten kan se deg så kan du bli tatt for blotting. Er det korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 11. april 2004 #42 Del Skrevet 11. april 2004 En ting som amerikanere ikke er så restriktive i forhold til er dop, spesielt pot. Det virker som om det blir sett på omtrent som alkohol. I filmer og på tv-serier er det helt vanlig å se at folk røyker seg en joint. Det skulle ha tatt seg ut om Kjell-Magne hadde fortalt at han hadde tatt seg en rev! Innhalering eller kke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. april 2004 #43 Del Skrevet 13. april 2004 Hva er det som er farligst da, røyke pot eller drikke sprit? Jeg synes det er merkelig når mine foreldre er helt hysteriske overfor enhver form for narkotika, men synes det er helt greit at barna deres drikker hjemmebrent i ung alder. Jeg har prøvd å hevde at dette er kulturelt betinget, men de vil ikke høre på at for folk i andre kulturer høres det helt sinnsykt ut å sende med 15-åringen en halvflaske hjemmebrent på fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balenciaga Skrevet 13. april 2004 #44 Del Skrevet 13. april 2004 Det var da svært til fordømmelse og svartmaling her. Jeg kjenner ikke igjen disse ensidige beskrivelsene av amerikaneres oppfatninger, kultur og holdninger. Hvem er "de" og "dem"? Puppehysteriet er overdrevet, det er jeg være enig i. Men takke meg til diskresjon på andre områder. Bortbarbert kroppshår er en selvfølge for meg. Jeg tenker også "æææææssssjjj" når jeg ser en skog av kroppshår. Men jeg er sikkert miljøskadet. Amming på offentlige plasser er greit, men vis diskresjon og dekk litt til med en klut. Det er ubehagelig å få andres bryster slengt i ansiktet uansett om man vil eller ikke. Noe er faktisk privat og av respekt for våre medmennesker kan man ta litt hensyn. Holdninger til dop er like forskjellig mellom miljøer og enkeltpersoner som det er her. Det som Leo skriver er sant. De fleste amerikanere er svært interessert i å høre om andre steder. Og det er alltid noen å snakke med. Overalt. Ingen står som en mumie og blir vettskremt hvis noen snakker høflig til dem f.eks. hvis man står i kø. Mange er flinke til å fortelle om seg selv, stedet de bor og hva de er interessert i. Og er like interessert i andre. Tillært og kunstig høflighet? Takke meg til det enn kalde og lukkede nordmenn. For å ta igjen litt: Nordmenn, altså "de" og "dem" er uhøflige, har manglende folkeskikk, bøllete, brautende, skjemmer seg ut i utlandet, blir sett på som lette på tråden, keitete, skjønner ikke at man må tipse dem som gir service, lite sofistikerte, ikke altfor glupe etc. Det blir for dumt å sitte på sin høye hest og se skadefro ned på andre. Mye er mindre bra i statene, men det er det jammen i Norge også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 13. april 2004 #45 Del Skrevet 13. april 2004 Og jeg som trodde amerikanerene var frigjorte !! :o *riste på hodet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #46 Del Skrevet 15. april 2004 Bra innlegg Balenciaga, nyanser er alltid fint. Og selv etter ditt innlegg kommer slike som Kattepus Jeg kjenner ikke igjen disse ensidige beskrivelsene av amerikaneres oppfatninger, kultur og holdninger. Hvem er "de" og "dem"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 20. april 2004 #47 Del Skrevet 20. april 2004 Amerikanere driver en dobbeltmoral man kan få i vrangen. Å se en pupp er helt forkastelig' date=' men å ha dødsstraff.....se det er ok![/quote'] Helt enig !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. april 2004 #48 Del Skrevet 20. april 2004 Men det er nok litt sånn at de som faktisk ikke har vært der borte, og ikke har noen kjennskap til amerikanere personlig, har lettere for å hive seg på sånne "herregud disse amerikanerne"- hetsing. Det er mye rart der borte, jeg hørte for eksempel på nyhetene mens jeg var over i påsken om ei jente på ni år som ble arrestert, lagt i håndjern og tatt inn til avhør for å ha stjålet en lekekanin fra en venninne. Og vi har jo også disse tilfellene hvor små barn blir tiltalt for seksual harrasment mot andre barn hvis de f.eks. har gitt dem et kyss på kinnet - som jo små barn gjerne gjør, men det er jo ikke vanlig allikevel. Jeg bodde i California da jeg var tjueen, og alle de jeg traff var veldig hyggelige mennesker. Lette å prate med, veldig inkluderende, og jeg hadde en venninne fra dag én og til jeg reiste hjem. Pat - veldig hyggelig jente. Hun var der og passet barna før jeg kom, og vi var mye sammen. Jeg gikk også på skole mens jeg var der, og både lærere og medelever var veldig hyggelige og imøtekommende, ikke vanskelig å bli kjent der nei, i motsetning til her hjemme hvor man helst bør kjenne noen fra før - eller så må man ta en viss periode med skuling og testing før man blir kjent med noen. I klassen ble vi kjent alle sammen første dag og var en gjeng etter det. Nå var jeg over i påsken som sagt, og jeg synes folk er høflige (tillært? Høflighet er alltid tillært, men en god ting) åpne, imøtekommende, blide og servicemindede. Alle prater med alle, ingen restriksjoner på det. Jeg synes det er veldig hyggelig, og ønsker at vi nordmenn faktisk kunne ta litt mer etter når det gjelder slike ting. De har heller ikke janteloven der borte. Er du villig til å satse for å få til noe, så blir du heiet frem - ikke sånn som her hvor de fleste vil råde deg til ikke å prøve, for det blir jo sikkert ikke til noe allikevel. Og har du fått til noe, så blir du heiet på for det også - ikke sett stygt på fordi du sikkert tror du er noe nå som du tjener penger...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 20. april 2004 Forfatter #49 Del Skrevet 20. april 2004 De har heller ikke janteloven der borte. Er du villig til å satse for å få til noe, så blir du heiet frem - ikke sånn som her hvor de fleste vil råde deg til ikke å prøve, for det blir jo sikkert ikke til noe allikevel. Og har du fått til noe, så blir du heiet på for det også - ikke sett stygt på fordi du sikkert tror du er noe nå som du tjener penger...... Akkurat dette er jeg veldig enig med deg i, jeg kjenner maaange amerikanere via nettet og de støtter meg oftere i ting jeg ønsker å gjøre enn mine venner og min familie her hjemme. Sykt men sant. Mannen min er også fra Nord-amerika, ikke amerikaner men canadier, og han er også på den måten, støtter meg alltid 150% i alt jeg ønsker å gjøre, samme hvor teit det måtte høres ut. Utrolig glad for det :D Men ellers så står jeg fortsatt for det jeg sier om at Amerikanere generelt sett er meget selvmotsigende i saker og ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. april 2004 #50 Del Skrevet 21. april 2004 Å si at "amerikanerne" er slik er jo så feil at det faller på sin egen urimelighet! Hvor dum går det an å bli? Er du enig i alt regjeringen forfekter utad og ville du satt pris på å bli stilt til ansvar for alt de foretar seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå