Gå til innhold

Takler dårlig lite søvn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at dager jeg har sovet altfor lite, som f.eks i natt med omtrent 4 timers søvn, da blir psyken helt merkelig. Jeg føler meg nedstemt, nesten på gråten, og jeg vet at selv om jeg har truet meg gjennom en tøff dag på jobb (Går bra fram til ca lunsj, så går det nedover), er kvelden ødelagt, det eneste som fungerer er å få lagt seg til å sove.

Jeg har sovet en times tid på sofaen i kveld, men det hjelper ikke stort.

Har merket det tidligere også, jeg takler det så dårlig å ha underskudd på søvn.

Hvordan er det med dere? Og hva gjør dere for å komme gjennom dagen på en grei måte?

Og jeg har ikke engang barn. Hvordan skal nå det gå, når kroppen reagerer slik...

Jeg vet at så fort jeg får lagt meg for kvelden, og sovet en normal natt, ser alt så mye lysere ut i morgen.

Anonym poster: fb80fed49b5ddaf80739f550cf57e709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, sliter med det samme selv. (Ok, kanskje ikke på gråten, men dagen blir brukt til å glede seg til når man skal legge seg igjen).

Skjermbruk på kveldstid er det lurt å begrense. Lyset fra slike dingser fokker opp døgnrytmen. (Jeg er ekspert på å ikke følge mine egne råd, desverre ;) )

• Liker 3
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen!

Blir helt ustabil etter for lite søvn....

Skrevet

Er sånn selv også. Blir helt ødelagt, deppa og ekstremt skvetten:P

Gjest Gjest
Skrevet

Skjermbruk på kveldstid er det lurt å begrense. Lyset fra slike dingser fokker opp døgnrytmen. (Jeg er ekspert på å ikke følge mine egne råd, desverre ;) )

Prøv http://stereopsis.com/flux/. Den reduserer det blå lyset fra skjermen om kvelden, som gjør lyset mye mindre intenst. Jeg tror det har gjort det for meg. Dessverre er det umulig å stille klokkeslett, den eneste måten å få den til å starte seinere på kvelden på er å f.eks. velge koordinatene til London.

Skrevet (endret)

Prøv http://stereopsis.com/flux/. Den reduserer det blå lyset fra skjermen om kvelden, som gjør lyset mye mindre intenst. Jeg tror det har gjort det for meg. Dessverre er det umulig å stille klokkeslett, den eneste måten å få den til å starte seinere på kvelden på er å f.eks. velge koordinatene til London.

Thanks mate! Skjermen blir veldig rødlig her nå, så jeg satser på det er godt tegn? :)

At man ikke kan stille klokka er egentlig en god ting. Mindre fristende å jukse da. Uansett kan man koble den midlertidig ut i en time.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Synes det var litt slitsomt å se på nå når skjermen ble så rød, men skal prøve det en stund og se om jeg venner meg til det:P

Gjest Adera
Skrevet

Eg blir bare vannvittig kvalm av for lite søvn, då er det godt å ha kvalmedempende i hus :)

Skrevet

Helt normalt, sliter med det samme selv. (Ok, kanskje ikke på gråten, men dagen blir brukt til å glede seg til når man skal legge seg igjen).

kunne ikke sagt det bedre selv hehe

Skrevet

Kan man ikke bare skru ned lysstyrken på skjermen da? Det må jo hjelpe litt i alle fall....

AnonymBruker
Skrevet

Flere enn meg som blir knallrød i ansiktet, og får et kledelig utslett når dere sover dårlig/ikke har sovet på en natt eller to?

Anonym poster: 07240f45717282062ba10b9b91eaf4a7

Skrevet

Jeg er akkurat lik. Vinterstid føler jeg at jeg går litt i dvale, og kunne egentlig trengt en time mer søvn enn vanlig. Så om vinteren er jeg helt utsovet hvis jeg sover ni timer, jeg er ok hvis jeg sover åtte timer - og så trøtt at jeg føler meg syk hvis jeg har sovet syv timer eller mindre. Jeg blir nemlig skikkelig dårlig - svir i øynene, snufser som jeg har blitt forkjølet, føler meg tung og uggen i hele kroppen - jeg blir rett og slett syk!

Skrevet

Helt normalt (TROR JEG)... Jeg blir hverfall en slags deprimert zombie som ikke har lyst på braiiiiins engang.

Ikke veldig funksjonell, med andre ord...

Mener å huske at jeg leste noe om dette for lenge siden.

Disclaimer; the following may be total BS!

Slik jeg husker det ble hormonelt melatonin produsert om natten når man sover, eller er lite utsatt for sterkt lys, Når man står opp og får litt lys på seg blir det noe av det omdannet til seratonin når man står opp (som jeg mener å huske = happystuffs)

Konklusjonen min var da altså, sover man ikke nok og i tillegg blazter seg selv med PC-skjermer og den slags, får man ikke nok produserer man ikke nok melatonin som kan omgjøres til seratonin og man blir retten og sletten små deppig.

Det stemmer hverfall 100% på meg i praksis.... Teorien er neppe riktig, men resultatet er hverfall det samme :D

Jeg funker ikke om jeg ikke har sovet nok :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Eg blir bare vannvittig kvalm av for lite søvn, då er det godt å ha kvalmedempende i hus :)

Hva heter de kvalmedempende og hvor kjøper du det?

Gjest Adera
Skrevet

Hva heter de kvalmedempende og hvor kjøper du det?

Fikk resept av legen min, trur de heiter Afipran eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...