AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #141 Del Skrevet 11. juni 2013 Passer man ikke inn på små steder er det vanskelig å bli kjent med folk som nyinnflytter. Er du i arbeid er det lettere. Anonymous poster hash: c32ce...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #142 Del Skrevet 11. juni 2013 Er selv fra et lite sted på landet, men har bodd mer sentralt de siste årene. Så er jo vant med hvordan det er på et lite sted uten noe særlig med kollektivtrafikk, uten masse butikker og 1 time kjøring til nærmeste by. Og jeg er i arbeid Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 13. juni 2013 #143 Del Skrevet 13. juni 2013 Finnmark er stort og tilbudet varierer veldig etter hvilken by du ønsker å bosette deg i. Ser du har fått mange gode svar fra AB b93. Jeg vil ikke direkte anbefale Vardø for til nysgjerrige innflyttere; arbeidsmarkedet er vanskelig, været og klimaet er hardt, byen er liten og tilbudene er ikke av de beste. Jeg har bodd i Trondheim de siste 15 årene (eller så), og selv om jeg liker å tro at jeg ikke "trenger" bylivet oppdager jeg gang på gang at jeg savner små gleder som en god latte, utvalg på matbutikken, klesbutikker (utover Cubus og Vero Moda), et godt måltid på restaurant o.l. Til gjengjeld savner jeg den fantastiske naturen og naturopplevelsene, roen, stillheten, været og klimaet, de varme menneskene, bygda og ikke minst tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #144 Del Skrevet 13. juni 2013 Finnmark er stort og tilbudet varierer veldig etter hvilken by du ønsker å bosette deg i. Ser du har fått mange gode svar fra AB b93. Jeg vil ikke direkte anbefale Vardø for til nysgjerrige innflyttere; arbeidsmarkedet er vanskelig, været og klimaet er hardt, byen er liten og tilbudene er ikke av de beste. Jeg har bodd i Trondheim de siste 15 årene (eller så), og selv om jeg liker å tro at jeg ikke "trenger" bylivet oppdager jeg gang på gang at jeg savner små gleder som en god latte, utvalg på matbutikken, klesbutikker (utover Cubus og Vero Moda), et godt måltid på restaurant o.l. Til gjengjeld savner jeg den fantastiske naturen og naturopplevelsene, roen, stillheten, været og klimaet, de varme menneskene, bygda og ikke minst tid. Hvor i Finnmark liker du deg best da? Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 13. juni 2013 #145 Del Skrevet 13. juni 2013 Hvor i Finnmark liker du deg best da? Anonymous poster hash: ce022...943 Jeg trives best i Vardø, hvor jeg kommer fra, men det er som sagt ikke en by jeg vil anbefale. Alta og kanskje Kirkenes er jo litt større byer hvor det kan være litt lettere med tanke på jobb og bosituasjon? Ser Tana også var nevnt; det er vel også en bygd det flyttes fra på grunn av dårlige jobbmuligheter, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #146 Del Skrevet 14. juni 2013 Takk for svar!. Burde kanskje bosette meg i en by.. Avstandene er jo så store, og det å pendle 1-2 timer én vei, er jo litt kjipt. Virker som om finnmarkinger har et litt annet forhold til avstander, enn vi som bor litt mer sentralt på østlandet. Jeg synes f.eks at 1 times kjøretur er laangt! Det jeg synes er værst, er flyprisene. Alt mellom 1000 og 3000 for én billett én vei, til Oslo. Og gjerne mellomlandinger, slik at reisen tar flere timer. Synes det er dårlig at det offentlige ikke gjør mer for å tilrettelegge at folk skal bo der. Man har jo tiltakssonen med økonomiske fordeler.. Men hjelper liksom ikke når det ikke er leiligheter å få tak i, og det er vanskelig å finne jobb. I tillegg er avstandene store, kollektivtrafikken dårlig og flyprisene svindyre. Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 14. juni 2013 #147 Del Skrevet 14. juni 2013 Takk for svar!. Burde kanskje bosette meg i en by.. Avstandene er jo så store, og det å pendle 1-2 timer én vei, er jo litt kjipt. Virker som om finnmarkinger har et litt annet forhold til avstander, enn vi som bor litt mer sentralt på østlandet. Jeg synes f.eks at 1 times kjøretur er laangt!Anonymous poster hash: ce022...943 Jeg bor i Finnmark (Alta), og synes også en times kjøring er langt:p Hadde aldri orket å ha så lang vei til jobben! Kjenner ikke en eneste person som ville valgt det for seg selv heller. Kjenner ingen som ville sagt at en time i bil er svipptur.. Kanskje på tull, men ikke oppriktig talt:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 14. juni 2013 #148 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) De fleste jeg kjenner i Finnmark synes en time i bil er en svipptur. Vi drar gjerne på heisatur til Alta og det er jo seks timer hver vei - bare en svipptur, det også. Kjører gjerne hjem på ferie framfor fly, turen tar ca. 30 timer om man blunder litt underveis. Er ikke noe stress det heller. For å få en akseptabel pris på flyreisen tar hele turen gjerne 18 timer, med typisk 8 timers venting osv. Endret 14. juni 2013 av FantasDick 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murica Skrevet 18. juni 2013 #149 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg trives best i Vardø, hvor jeg kommer fra, men det er som sagt ikke en by jeg vil anbefale. Alta og kanskje Kirkenes er jo litt større byer hvor det kan være litt lettere med tanke på jobb og bosituasjon? Ser Tana også var nevnt; det er vel også en bygd det flyttes fra på grunn av dårlige jobbmuligheter, er det ikke? Alta er dessverre veldig vanskelig å få seg en plass å bo, med mindre man er villig til å kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hompetitten Skrevet 19. juni 2013 #150 Del Skrevet 19. juni 2013 Alta er dessverre veldig vanskelig å få seg en plass å bo, med mindre man er villig til å kjøpe. Ja det er litt vanskelig, men det er det vel i de fleste byer? Hele Finnmark er helt utrolig flott med nydelig natur og hyggelige folk. Men jeg vil anbefale deg å bo i Alta og heller se resten av fylket i ferier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murica Skrevet 20. juni 2013 #151 Del Skrevet 20. juni 2013 Ja det er litt vanskelig, men det er det vel i de fleste byer? Hele Finnmark er helt utrolig flott med nydelig natur og hyggelige folk. Men jeg vil anbefale deg å bo i Alta og heller se resten av fylket i ferier. Nord Norge er ekstra vanskelig. http://www.nordlys.no/bolig/article6719179.ece Alta koster den gjense leilighet rundt 10 - 11 000 i måneden uten noe inkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #152 Del Skrevet 12. juli 2013 Hva med Karasjok da? Noen som har erfaringer derfra? Anonymous poster hash: 956b2...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #153 Del Skrevet 12. juli 2013 Hva med Karasjok da? Noen som har erfaringer derfra? Anonymous poster hash: 956b2...ae5 Karasjok er ei lita bygd. Mye fin natur, men vanskelig å bli kjent med de lokale. Anonymous poster hash: ba184...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 13. juli 2013 #154 Del Skrevet 13. juli 2013 Nord Norge er ekstra vanskelig.http://www.nordlys.no/bolig/article6719179.ece Alta koster den gjense leilighet rundt 10 - 11 000 i måneden uten noe inkludert. Min mor leier ut et stort fint hus i alta til 9000kr.. Min svigerbror leier leilighet (75kvm ca) til 8000kr helt ny oppusset. Min lillesøster leier en leilighet på ca 50kvm til 6000kr. Jeg leier også, men via familie og betaler 6000kr for et stort hus. Når vi ikke bodde her så tok han 8000kr i mnd for huset. 10 000-11000kr kan forekomme ja, men er langt fra hverdagskost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murica Skrevet 13. juli 2013 #155 Del Skrevet 13. juli 2013 Min mor leier ut et stort fint hus i alta til 9000kr.. Min svigerbror leier leilighet (75kvm ca) til 8000kr helt ny oppusset. Min lillesøster leier en leilighet på ca 50kvm til 6000kr. Jeg leier også, men via familie og betaler 6000kr for et stort hus. Når vi ikke bodde her så tok han 8000kr i mnd for huset. 10 000-11000kr kan forekomme ja, men er langt fra hverdagskost. Alt jeg ser liggende ute i aviser og på finn så ligger prisene rundt 10 000. Kan godt hende du finner lavere om du vet hvor du skal leite eller kjenner noen som kjenner noen som leier ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå