Gå til innhold

Å bo i Finnmark

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herregud da? Tromsø er landsdelens største by, og det faktum at de har universitet der og stort sykehus gjør at det er mange tilreisende som trenger bolig.

Si meg, har du noen gang vært nord for Trondheim? Gokk...???

Jeg har vært i Narvik faktisk. Så jeg vet meget vel hva folk mener når de prater om mygg store som fugler der oppe. Ikke nok med at de er store, de kommer gjerne i enorme svermer i tillegg.

Enorm forskjell på flo og fjære også, husker jeg. Men gokk, det var det ja. Ingen steder å dra, ingenting å finne på, ut over å fiske, og ingenting å fylle dagene med. Enda lenger nord er bare enda mer gokk. Universitet? Jaja. Det ante jeg faktisk ikke at de hadde der oppe. :P

Anonym poster: 7fbb84970602b7a603ce5ce78cc68c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale Honningsvåg. Alle AB-innleggene med samme kode som i dette innlegget er det jeg som har skrevet, og de er alle om Honningsvåg.

Det er ingen steder i Finnmark som er spesielt urbane, for det må du nesten til Tromsø.

Dere som lurer veldig, men synes det er litt skummelt å flytte for godt, kan dere ta en sommerjobb noe sted i Finnmark? Reiselivsbransjen, og spesielt Rica, behøver mye folk i sommersesongen.

Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7

Ikke for å være frekk, har vært i Honningsvåg mange ganger og har ingen ting mot byen. Men å anbefale byen til en som vil ha noe urbant? Det skurrer litt her hos meg i alle fall..

Men du som spør igjen, kan du ikke bare se på hva jeg allerede har skrevet om Alta? Hammerfest går jo også ann til nøden.

Spørs også hva det er du blir utdannet som. Er det innen olje og industri er jo Hammerfest "best", mens Alta dekker det meste annet:)

Vet forøvrig null om byene i øst Finnmark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Narvik faktisk. Så jeg vet meget vel hva folk mener når de prater om mygg store som fugler der oppe. Ikke nok med at de er store, de kommer gjerne i enorme svermer i tillegg.

Enorm forskjell på flo og fjære også, husker jeg. Men gokk, det var det ja. Ingen steder å dra, ingenting å finne på, ut over å fiske, og ingenting å fylle dagene med. Enda lenger nord er bare enda mer gokk. Universitet? Jaja. Det ante jeg faktisk ikke at de hadde der oppe. :P

Og jeg har vært i Oslo, så da vet jeg med sikker garanti hvordan alle duene i hele sørnorge oppfører seg :)

Narvik ligge forøvrig i Nordland fylke, og det er i alle fall langt fra Finnmark.

Hva gjør du i denne tråden egentlig?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var veldig kjent at Tromsø har universitet...? Er ikke det verdens nordligste universitet eller noe?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts;

Vi har forøvrig også en folkehøyskole i Alta også :) Øytun heter den:)

Og høyskolen har også årsstudier med forskjellige ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hvis man absolutt må ha noe urbant er vel Alta eneste alternativ. Men, man flytter ikke til Finnmark for å leve urbant. Skal man først flytte dit fordi man vil oppleve noe nytt er det jo like moro å flytte til en bygd - eventuelt en bygd med bystatus. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke for å være frekk, har vært i Honningsvåg mange ganger og har ingen ting mot byen. Men å anbefale byen til en som vil ha noe urbant? Det skurrer litt her hos meg i alle fall..

Haha, ja. Jeg anbefaler Honningsvåg til alle ;) Jeg skjønner absolutt hva du mener, men bortsett fra at personen ønsket det urbant føler jeg at Honningsvåg oppfyller alle kriterier. Og hvis man må ha mer enn én koselig kafé for at det skal være urbant ("Også må det være litt urbant, i det minste må det finnes et par koselige kafeer"), ja så er Honningsvåg urbant etter den definisjonen ;)

I tillegg kommer det til å skje mye spennende i Honningsvåg de neste årene. Under byggingen av oljemottaket på Veidnes vil det være flere hundre, sannsynligvis fremmede, arbeidsfolk, og når mottaket er satt opp er det vel 50-60 arbeidsplasser som skal være der til 2030.

Men jeg anbefaler fortsatt sommerjobb til de som er usikre. Eller dra i det minste på ferie og se hva som foregår der, snakk med lokalbefolkningen og se om det er noe som frister. Og som Alice vil jeg også foreslå å sjekke lokalaviser. Finnmark Dagblad og Altaposten finnes på nett, og flere andre papiraviser finnes på større bibliotek. Google maps med streetview og diverse webkamera, f.eks. på Yr.no, kan også være med på å gi et bilde av hvordan det er.

Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til ts;

Vi har forøvrig også en folkehøyskole i Alta også :) Øytun heter den:)

Og høyskolen har også årsstudier med forskjellige ting:)

Hadde jeg hatt dette i tankene for et par år siden, så kanskje det hadde blitt folkehøyskole :)

Ser jo veldig fint ut. Men litt for sent for min del. Har andre ting i planene fremover.

Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En av mine søstre flyttet til Finnmark og hun sier hun skal aldri hjem igjen, hele familien stortrives.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av mine søstre flyttet til Finnmark og hun sier hun skal aldri hjem igjen, hele familien stortrives.

Hvor i Finnmark er dette da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Finnmark? Nord Norge er mer enn Finnmark, du har Troms og Nordland også. Jeg bor i nord i Nordland og jeg er glad i Nord Norge men kunne aaaaaldri tenkt meg å bo så langt nord som Finnmark. Det blir for øde og langstrakt Her jeg bor har man alle de godene som midnattsol, nordlys og den vakreste naturen i hele Norge. Trivelige folk og ikke så mye mygg, ikke like lang mørketid som helt nord, ikke så kaldt om vinteren osv osv. Helt klart mange fordeler. Men avstandene er laaaange, mye kjøring på elendige veier, men det er enda lengere avstander jo lenger nord man kommer. Vidde etter vidde.Man kjører i timesvis uten å komme noen sted nermest :P

Så min mening er at man får en veldig god Nord Norsk opplevelse av å bo i de andre 2 fylkene. Syns bare det virket litt "drastisk" å flytte rett dit fra sør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig med Myrsnipa. Det er stor forskjell på Nord-Norge og Nord-Norge. Nordland og Troms er vesentlig mindre i areal, vegetasjon og terreng er anderledes og avstandene er ikke fullt så store. Er 3,5 time å kjøre mellom Tromsø og Narvik.

Klimaet er litt vennligere, og en har likevel goder som midnattsol og nordlys. Den nordnorske ånden er den samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis hun trives godt der, og jeg vurderer å flytte nordover, så vil jeg jo gjerne høre om steder hvor folk trives. Det var jo derfor jeg startet denne tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Jeg bare korrigerer en liten feil tidligere i tråden: det ble hevdet at det tar 5 timer å kjøre Oslo-Trondheim. Det er feil, det tar nærmere 7 timer (6t 47min iflg. gulesider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor skal du vite det?

Nå var det ikke jeg som spurte, men det var da et helt relevant spørsmål i denne tråden. Hvorfor så kvass?

Anonym poster: 0432c99505eaff6e46ea648012dee1ad

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare korrigerer en liten feil tidligere i tråden: det ble hevdet at det tar 5 timer å kjøre Oslo-Trondheim. Det er feil, det tar nærmere 7 timer (6t 47min iflg. gulesider).

Gule sider ja... men jeg har kjørt strekningen selv! :) Det er ca. 10 mil pr. time på gode veier. Går fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå var det ikke jeg som spurte, men det var da et helt relevant spørsmål i denne tråden. Hvorfor så kvass?

Anonym poster: 0432c99505eaff6e46ea648012dee1ad

Fordi hvor hen søstera mi bor raker ingen her inne og å spørre om det under AB-funksjonen blir uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det sant at man i Nord-Norge kaller mørkhudede for "din svarte faen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...