AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #21 Del Skrevet 13. mars 2013 Dette med store avstander er en myte som jeg ikke helt skjønner hvor søringene har fått i fra Jeg synes personelig avstandene er mye større nede i sør Det føles ikke slik fordi vi her har normale veier å kjøre på sammenlignet med nordpå. Når du må kjøre en smal kystvei midt om vinteren uten plass til to biler i bredden blir farten deretter. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 13. mars 2013 #22 Del Skrevet 13. mars 2013 Dette med store avstander er en myte som jeg ikke helt skjønner hvor søringene har fått i fra Jeg synes personelig avstandene er mye større nede i sør Uenig. Jeg er fra Finnmark, og synes avstandene er store. Her sørpå føler du nesten aldri at du er i villmarka selv om du kjører bil, mens hjemme kan man kjøre ganske lenge uten å se et eneste hus. Og alle hjemme er vant til å kjøre i 6-8 timer per vei for en helgetur (skal besøke besteforeldre eller noe), her sørpå tar man fly hvis avstanden er så stor... Jeg tilbragte mye mer tid i bil da jeg bodde nordpå enn jeg gjør her sørpå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #23 Del Skrevet 13. mars 2013 Det føles ikke slik fordi vi her har normale veier å kjøre på sammenlignet med nordpå. Når du må kjøre en smal kystvei midt om vinteren uten plass til to biler i bredden blir farten deretter. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec Vet du, der jeg kommer fra (Troms) så er veistandarden mye bedre enn den er her. Det er klart om du skal ut i skikkelig grisgrendte strøk med 4 innbyggere, så kan veiene være smale. Men hvor ofte ferdes en på slike strekninger? Er ikke værre enn det er her på Østlandet. Det går ikke busser hvert 15. minutt der oppe, så en bil er nesten et must. Å kjøre vil i 8 timer for et helgebesøk har jeg aldri noen sinne gjort. Til sammenligning er det ca. 5 timer fra Oslo til Trondheim. Vi hadde 3 større steder å veksle mellom når vi skulle på shopping på henholdsvis 60 min, 90 min og 2 timers kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #24 Del Skrevet 13. mars 2013 Vet du, der jeg kommer fra (Troms) så er veistandarden mye bedre enn den er her. Det er klart om du skal ut i skikkelig grisgrendte strøk med 4 innbyggere, så kan veiene være smale. Men hvor ofte ferdes en på slike strekninger? Er ikke værre enn det er her på Østlandet. Tja, der jeg bodde - hver eneste dag. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #25 Del Skrevet 13. mars 2013 Uenig. Jeg er fra Finnmark, og synes avstandene er store. Her sørpå føler du nesten aldri at du er i villmarka selv om du kjører bil, mens hjemme kan man kjøre ganske lenge uten å se et eneste hus. Og alle hjemme er vant til å kjøre i 6-8 timer per vei for en helgetur (skal besøke besteforeldre eller noe), her sørpå tar man fly hvis avstanden er så stor... Jeg tilbragte mye mer tid i bil da jeg bodde nordpå enn jeg gjør her sørpå. Jepp. Avstandene er enorme og kanskje man må ta ferge eller annet i tillegg. Dessuten er veistandarden dårligere og veiene svingete. Husker med avsky at vi kjørte til besteforeldre i helgene - endte med å spy hver eneste gang, både frem og tilbake. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #26 Del Skrevet 13. mars 2013 Tja, der jeg bodde - hver eneste dag. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec Jo jo, men da er en vel klar over det og i tillegg er det vel en annen fordel med å bo slik. Men det å ikke ha naboer blir for øde for meg selv om jeg ikke har vokst opp i by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #27 Del Skrevet 13. mars 2013 Jo jo, men da er en vel klar over det og i tillegg er det vel en annen fordel med å bo slik. Men det å ikke ha naboer blir for øde for meg selv om jeg ikke har vokst opp i by. Nei, jeg ser absolutt ingen fordeler ved å bo et sted man er avhengig av egen bil. Heia byen. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #28 Del Skrevet 13. mars 2013 Avstandene ER store i Finnmark. Det tar nesten to timer med bil bare for å komme ut av kommunen min, og man har ikke kjørt fryktelig langt da. Kjører du to timer lengre sør i Norge har du ikke bare kjørt gjennom en haug med kommuner, men gjerne krysset mer enn én fylkesgrense også. For å besøke svigerforeldrene mine må jeg kjøre i overkant av én mil, og det tar omtrent ett kvarter. De midterste seks kilometerne er det omtrent ingen bebyggelse. Det blir nevnt at man bruker 5 timer på å kjøre Oslo-Trondheim. For å komme til nærmeste storby (Tromsø) tar det 10 timer i bil. Det tar 6 eller 7 timer å komme seg til Kirkenes. Likevel reiser mange med buss innad i fylket, for å komme seg på tur til venner, familie eller kjæreste, eller for å spille håndball eller fotball. Man er klar over avstandene, men det betyr ikke at de ikke er store. Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #29 Del Skrevet 13. mars 2013 Måtte bare skjekke: Finnmark er det største fylket i Norge med sine 48 618 kvadratkilometer , og Oslo er til sammenligning bare 454. Troms er bare halvparten av Finnmark og forklarer vel hvorfor jeg aldri har kjørt i timesvis noe sted. Det er klart at når det er så stort tar det en stund og ta seg rundt. I den nordlige landsdelen lever de i et annet tempo enn i storbyene, de bor ikke så tett og alle kjenner alle (stort sett). Det er selvfølgelig mange fordeler ved dette. Ulemper er at de har mørketida som noen ikke takler like bra, spesielt Finnmark er kjent for myggen, sommeren er kortere enn her på Østlandet og det er jevnt over lavere tempraturer og ikke særlig utbredt bade- og strandliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #30 Del Skrevet 13. mars 2013 Når det kommer til vær, klima og mørketid ser jeg ikke på noen av delene som et problem. Ja, det er kjedelig at det ikke er så varmt og mye sol om sommeren, men fy fabian som man setter pris på sommeren når den først er der. Når man kan ligge og slynge seg i sola hele dagen, for så å feste hele natta utendørs i sommersol. Eller dra på fiske- og telttur og nyte kjæresten, en kald øl og midnattsola. Vinterværet der hvor jeg kommer fra er kjipt, men helt til å leve med. Det er ofte storm og vind og mye sne, men mye fint scootervær for de som liker det, og mye fint skivær for oss som liker det. Det som er kjedelig er at været av og til fører til at veier er stengt, flyet ikke går og Hurtigruta ikke kan legge til havn, men det skjer svært sjelden at alt er utilgjengelig på én gang. Går ikke flyet kan man bli busset til Alta, Hammerfest eller Lakselv og ta flyet derfra. Jeg har vokst opp med mørketid og bryr meg ikke om det. Faktisk er det rarere å være i studiebyen min og få påskefølelse av sol og sne i desember, enn å være hjemme og ikke se sola i hele juleferien, selv om jeg burde være godt vant til nå. Det er forresten høytidsstemning når man ser sola for første gang igjen etter mørketida (ca. 22. januar), og skolene og barnehagene har solfeiring. En herlig skikk jeg har forsøkt å innføre her, men som stadig blir nedstemt Mygg har jeg sjelden lagt noe merke til, og dersom man skal på tur er det bare å spraye på myggspray. Sist sommer var jeg på tur langs hav og i fjellet fire-seks ganger i uka og hadde kanskje tre myggstikk over hele sommeren. Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #31 Del Skrevet 13. mars 2013 ^ Hvor i Finnmark er du fra da? Det kan vel variere litt med klimaet, alt ettersom hvor man bor. Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indra Skrevet 13. mars 2013 #32 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Når det kommer til vær, klima og mørketid ser jeg ikke på noen av delene som et problem. Ja, det er kjedelig at det ikke er så varmt og mye sol om sommeren, men fy fabian som man setter pris på sommeren når den først er der. Når man kan ligge og slynge seg i sola hele dagen, for så å feste hele natta utendørs i sommersol. Eller dra på fiske- og telttur og nyte kjæresten, en kald øl og midnattsola. Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7 I Finnmark blir det jo ikke akkurat sommer. Vil heller kalle det fint vårvær. Og dette med at mørketida slett ikke er noe problem, vel. Jeg ville vært forsiktig med å rådgi noen å dra fra Østlandet til Finnmark, det er gigantisk forskjell. Endret 13. mars 2013 av Indra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #33 Del Skrevet 13. mars 2013 Noen som vet hvordan det er å bo i Tana, Nesseby, eller Vadsø da? Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #34 Del Skrevet 13. mars 2013 Noen som vet hvordan det er å bo i Tana, Nesseby, eller Vadsø da? Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Helt for jævlig. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #35 Del Skrevet 13. mars 2013 ^Begrunnelse? Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #36 Del Skrevet 13. mars 2013 Mye innavl og samer. Anonym poster: dbb6fac5ef3fa24748b9efdbdd9641ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #37 Del Skrevet 13. mars 2013 Avstandene ER store i Finnmark. Det tar nesten to timer med bil bare for å komme ut av kommunen min, og man har ikke kjørt fryktelig langt da. Kjører du to timer lengre sør i Norge har du ikke bare kjørt gjennom en haug med kommuner, men gjerne krysset mer enn én fylkesgrense også. For å besøke svigerforeldrene mine må jeg kjøre i overkant av én mil, og det tar omtrent ett kvarter. De midterste seks kilometerne er det omtrent ingen bebyggelse. Det blir nevnt at man bruker 5 timer på å kjøre Oslo-Trondheim. For å komme til nærmeste storby (Tromsø) tar det 10 timer i bil. Det tar 6 eller 7 timer å komme seg til Kirkenes. Likevel reiser mange med buss innad i fylket, for å komme seg på tur til venner, familie eller kjæreste, eller for å spille håndball eller fotball. Man er klar over avstandene, men det betyr ikke at de ikke er store. Anonym poster: 990b95c80b1d4729b9d1c16e2676cca7 For en østlendingsom krysser tre fylkesgrenser på 40 minutter er det vanskelig å forestille seg! En gang i tiden jobbet jeg med bytte/retur av div. elektronikk. Jeg hadde en sak gående med en kunde fra Finnmark, han måtte bytte et produkt pga. defekt (han hadde fått feilvare, altså var det firmaets skyld og ikke hans). Jeg fant at nermeste returpunkt for han lå rundt 30-40 mil unna, og grudde meg noe forferdelig til å ringe og fortelle han det. Jeg var mest vandt til kunder fra Østlandet (spesielt Oslo/Akershus/Østfold), og de gikk helt av skaftet om de måtte kjøre i mer enn 5 km. Jeg ringte opp finnmarkingen og fortalte han hvor nermeste returpunkt lå. "Men det e jo 40 mil unna!" "Ja... jeg beklager virkelig jeg prøvde å løse det på en annen måte men jeg fikk dessverre ikke saken gjennom..." "ikke noe problem! Æ tar det på vei hjem fra jobb!" 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 13. mars 2013 #38 Del Skrevet 13. mars 2013 Tror alt er i ut i fra hvor man bor i Finnmark bare for å ta det med en gang. Jeg bor i Alta, og nei jeg synes virkelig ikke avstandene er store og jeg klarte meg med buss til jeg ble 18. Veien til Honningsvåg er den eneste jeg komme på som er litt smal, men trailere kan fint passere. Jeg kjører daglig rundt i Vestfinnmark med jobben, og har også kjørt rundt i sør Norge. Veiene er helt likedan, om det er standarden dere tenker på, hvorfor skulle den vært dårligere i nord ? Og i hele Finnmark finnes det ikke en eneste E6 ferge. De fergene som går (kommer på 2 nå) er ferger som går til hytteområder og små bygder. Og om du bor i Kirkenes er det klart at du bruker 10 timer til Tromsø, men fra Alta tar det 4 timer med bil. Det er også store forskjeller på miljø og klima. Ta Hammerfest for eksempel. Den eneste "skogen" der er mindre en en halv fotball bane. Det er fjell og stein og det blåser en god del. Altså er ikke akkurat mygg forhold. Det er også mye mildere i Hammerfest enn i Alta. Men i Alta har vi flotte turstier i skog og mark, samt litt varmere om sommeren siden vi ikke har noe vind. Jeg husker forresten da jeg var barn at det var en forferdelig tur til hytta og at jeg spydde hele veien. Husker også at veien var forferdelig lang, men sannheten er jo bare det at barn har lettere for å bli bilsyke å kjede seg i bil. Var tross alt bare en halvtime til hytta. Eksempler fra ting dere husker fra dere er små passer ikke helt inn her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #39 Del Skrevet 13. mars 2013 Er ikke god til akkurat dette, men jeg prøver og legge ved kart siden det nok er stort forskjell på å bo ved kysten vs. innlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #40 Del Skrevet 13. mars 2013 Er ikke god til akkurat dette, men jeg prøver og legge ved kart siden det nok er stort forskjell på å bo ved kysten vs. innlandet. Neimen, hva pokker... ja ja... får gjøre slik da: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://fuv.hivolda.no/prosjekt/fuvmaj/Kart/20Finnmark.gif&imgrefurl=http://fuv.hivolda.no/prosjekt/fuvmaj/20Finnmark.html&h=429&w=591&sz=13&tbnid=DKWOpoiaevZxbM:&tbnh=90&tbnw=124&prev=/search%3Fq%3Dkart%2Bover%2Bfinnmark%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=kart+over+finnmark&usg=__oDsuCDBT2egksmey-qWSoxq9N6M=&docid=EpLE9oifgELfuM&sa=X&ei=NaJAUYidHJHA4AO02YCIAQ&ved=0CEUQ9QEwBA&dur=4373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå