Gå til innhold

Bare 50 g tørrfor til katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min på ca. 1 år har begynt på nytt fôr etter kastrering. Specific Crystal Prevention. Fikk anbefalt denne av vetrinær og ble samtidig fortalt at vi kunne gi 40-50 g til katten på 3,5 kg. Fikk med målebeger.

Tenkte vi skulle posjonere ut maten slik at hun fikk morgen og kveld. DVS. 20-25 g pr. måltid, men det er jo INGENTING. Bare såvidt det kommer noe ned i matskålen. En liten håndfull mat i løpet av en dag. Kan det virkelig være riktig? Hun spiser det opp på under 2 min. Det virker som hun er sulten og går og leter/vil ha mer mat. Synes synd i henne og har lyst til å gi henne mer. Hun har selvfølgelig rent vann tilgjengelig 24/7.

Tidligere har vi brukt Specific Kitten og fikk fortalt at hun kunne ha tilgjengelig mat hele tiden. Hun er derfor vant til full matskål, og har klart å fordele maten selv. Hun er slank og ikke spesielt stor.

Anonym poster: 00bee1e93193b5578acf56a7f7b9506b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Drit i disse målebegerene.

Gi mat utifra hva du mener er riktig. Om katten begynner å bli god og rund så minsker du mengden, om den er tynn så lar du den spise seg god og mett.

Skulle jeg fulgt disse tabellene og begrene så hadde bikkja mi vært smellfeit! :fnise:

Nei, når jeg jobbet i dyrebutikk og på dyreklinikk, så frarådet vi kundene å følge anvisningene på pakkene, men heller bruke sunn fornuft :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har så lyst til å følge rådet ditt.. Men hun jeg kjøpte det av sa at det var så mye fett i fôret slik at vi måtte passe litt på.. Kan katten bli fortere mett av foret slik at den ikke spiser så mye selv? TS

Anonym poster: 00bee1e93193b5578acf56a7f7b9506b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Altså det kan bare være at det er uvant for katten din å plutselig få mye mindre mat.

Men du fikk et fôr med mer fett etter at den ble kastrert?

Kastrerte katter legger gjerne lettere på seg, så jeg ville jo tro at den skal ha mat med mindre fett i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hmh, jeg hadde ikke klart det, helt ærlig. Å se et dyr gå sultent.

Fôr etter hold du, er katten tykk, fôr mindre, er den tynn, fôr mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min hadde altid tilgang til tørrfor, han regulerte matinntaket selv og var en veldig fornøyd pus :)

Anonym poster: 4ecdb33d1ef67b2f1492fada506ebb56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Katten min hadde altid tilgang til tørrfor, han regulerte matinntaket selv og var en veldig fornøyd pus :)

Anonym poster: 4ecdb33d1ef67b2f1492fada506ebb56

Min har og, hun er en svært fornøyd, litt tykk pus :vetikke: Med kastratheng.

Men har ligget rolig hele vinteren, til sommeren løpes det stort sett av hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav alltid pus det han ville ha - ville han ha mer mat, så fikk han mer mat. Ville han ha fisk i stedet for tørrfor, så fikk han også det, og han var frisk og fin til det siste. Ei heller fikk han kastratfôr, for det likte han ikke. Han foretrakk faktisk den billigste (og ekleste) boksematen på rema (og vi prøvde både dyrt fôr, fersk fisk av ymse slag + han fikk som oftest smake på middagen hvis han ville..*kremt*), og da fikk han selvsagt det :fnise:

Anonym poster: 814eaef8a653ede7965a900f070b819a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har og, hun er en svært fornøyd, litt tykk pus :vetikke: Med kastratheng.

Men har ligget rolig hele vinteren, til sommeren løpes det stort sett av hvert år.

hihi kastratheng kjenner jeg godt til ja :P katta jeg hadde før Pus var smellfeit og hadde skikkelig hengemage når jeg fikk ham ;) Han ble matet og eid av en gammel dame i oppgangen her som ga han alt mellom himmel og jord, han var hennes lille baby og hun fora han litt for godt :P Da han kom til meg ble det andre boller, da ble det tørrfor og vann og av og til en liten pose med wiskas våtfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Har nok vært litt for snill med maten. Men hun koser seg da ;) Og er sunn og frisk iflg veterinæren.

Her er det stort sett våtfôr hver dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så godt å høre at har gått bra å gi litt for mye mat. Det skjærer i eierhjertet mitt. Lillepusen er full av energi og trenger sikkert litt mer påfyll. Jeg får prøve litt etterhvert. Trodde faktisk ikke jeg kom til å bli så glad i en katt :fnise:

Anonym poster: 00bee1e93193b5578acf56a7f7b9506b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er sterilisert. Hun har gått på friskies(?) tørrfor lenge, og får en pose våtfor hver morgen. Bortsjemt katt, ja, feitkatt? Nupe. Sunn, frisk og gammel pusefrøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aktiv katt behøver ikke noe posjonkontroll på tørrfor. De fleste overvektige katter blir det som regel av kjedespising (det vil du merke) eller mat fra mennesket sitt tallerken.

Anonym poster: 0f42ff273abcf745cedf929df9ac53a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid hatt katter og de har fått mat når de vil ha, også de kastrerte. De har vel blitt noe fyldigere enn de andre, men de har levd et godt liv. Kattene våre får tørmat, våtmat og menneskemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lite...? :klo:

Maten står fremme her hele tiden, og hvis det er tomt får pus hvis han spør. Han får sjelden tid til å spise alt, iblant kun et par-tre biter, før han skal utforske verden. Om natta går han iblant og småspiser.

Han veier 6kg og han er en stor katt (i størrelse - han er ikke tykk), men jeg tror han bare spiser 60-70g i løpet av dagen. Litt mer enn målebegeret vi har.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...