Gå til innhold

Best og verst med valper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det beste og verste med valper?

Og når roet deres valp seg ned, sov gjennom natten og var ferdig med det "mest slitsomme"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Liker egentlig hunder best når de har passert to - tre år, jeg... Ganske mange "slitsomme" stadier de skal gjennom før de er ordentlig voksne. Sove gjennom natten har dog alle valpene mine gjort etter et par - tre dager. Men nå sover hundene mine sammen med meg og er f.eks. ikke innestengt i bur. Og valper er egentlig ikke slitsomme. De må bare ut ofte. Unghunder derimot... :trene: Det beste med valper er at de skal ut og oppdage verden for første gang og det utrolig morsomt å få lov til å være med!

Endret av Leo
Skrevet

det beste er at de er myke og gode å kose med, de er morsomme og lekne, de lukter helt nydelig og er rett og slett herlige :) Det verste er å lære dem å bli husrene, passe på å bære dem ut etter mat og lek, stå opp på natta for å gå ut og tisse osv. Men dette er jo bare en kort periode. Synes det er masse kos og glede med en valp, artig å lære dem ting å ikke minst den ubetingende kjærligheten du får tilbake, herligste vesen på jord. Men dette er synspunkter fra en virkelig hunde elsker da :)

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Valper er helt ok, dritkjedelige til de blir litt eldre. Når de er helt små så er det veldig lite annet enn soving, spising, piping og doturer.

Det beste er at de lukter godt :)

Gjest Badabing
Skrevet

Ca ett år tok det før vår roet seg. :P

Akkurat nå tenker jeg at jeg ikke skal ha valp på mange år.. Det er rett og slett utrolig slitaomt! Det er fantastisk siden man kan forme dem til å bli den hunden man ønsker, men bortsett fra det og å kose med deilige, valpeluktende kladder med altfor mye skinn, så er det faktisk mer slit enn moro.

Men... Jeg er sikkert preget av at det her det siste året har gått med: en sofa, 2 sofabord, en høyttaler, en gullkabel, to par sko, fire pynteputer, tre pledd og sikkert mye mer..

Hun er forøvrig blitt verdens beste hund nå da. :)

Skrevet

Valper gir utrolig mye glede og lykke i hverdagen. Men de kan jo være ganske slitsomme til tider, fordi de er såpass ulydige enda at de gjerne er litt rampete. Men så har de potensialet til å bli flotte, lydige hunder :) Jeg elsket å ha en valp i hus, men jeg trives mye bedre med en voksen hund. Han er roligere, mer kontrollert, lydigere, mer kosen, og har en større personlighet.

Gjest jente8923
Skrevet

Syns vel det meste er kos med valp. De er søte, morsomme, kosete, lekne og rett og slett fantastiske.

Det negative er biting og den første slitsomme uken med doturene. Men alt det gode veier opp =)

Skrevet

Beste:

Kos

Å lære valpen nye ting

Leke

Observere når den oppdager nye ting

valpemage <3

verste:

Løpe ut med den utallige ganger om dagen, og garantert ikke rekke det iblandt

Ligger det noe tyggbart tilgjengelig og valpen blir alene litt.. enough said

Raptuser

Min valp lærte seg veldig fort å være rolig natten gjennom, var heldig der. De "vanskelige" periodene er det ikke slutt på ennå, og hun er to år... det merkes når hun skal ha løpetid, for å si det sånn :P Ellers er hun kjempegrei å ha med å gjøre!

AnonymBruker
Skrevet

Beste:

Rett og slett bare se på den nydelige skapningen gjøre hva som helst

Lære hun triks

Gå tur: Hun fulgte tett i tett etter meg de første månedene og våget seg aldri mer enn 3 m vekk

Se hvordan hun vokser

Verste:

Dyrlegebesøkene da det var fare for livet hennes

Tissingen inne, hun brukte vel 2 måneder på å tisse ute

Bjeffer voldsomt i møte med andre hunder/mennesker ute på tur

Rampepåfunn som biting, og stjele ting for så å stikke av

Bella sov hele natten uten et pip i armene mine første gangen. Da var hun så liten at jeg kunne legge henne i BHen min :fnise: Hun småsutret litt de første timene vi fikk henne i hus, men hun tilpasset seg overraskende bra. I dag sover hun fortsatt på rommet mitt.

Anonym poster: 73c7416cab6cf38849eb99ff2c6c7109

Skrevet

Har ei herlig snuppe på et år som jeg ikke kan si noe negativt om. Jeg vet jeg har valgt riktig rase da :rodmer: Hun sov gjennom natten fra dag 1. Hun ble ekstremt raskt husren. Hun lærer flere nye triks ukenlig og hun er rett og slett den beste lille vennen jeg kunne ha tenkt meg. Den første måneden var slitsom fordi jeg var så innstilt på å gjøre alt riktig fra dag èn, men når jeg begynte å slappe av litt mer og ta ting som det kom, ble alt bedre. Hun trenes fortsatt daglig i alle situasjoner, men det er blitt en rutine som jeg ikke stresser over lenger. Valpetiden har vært den beste tiden i mitt liv, og jeg GLEDER meg enormt til å få oppleve det igjen. Mannen og jeg diskuterer nr 2 allerde. Og jeg er sååå glad for at hun er kastrert ;)

Skrevet

Og jeg er sååå glad for at hun er kastrert ;)

Koselig innlegg. Men hvorfor er hun kastrert?
Skrevet

Nå er hunden min fortsatt ganske ung (10 mnd), så jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra med. Men det var to-tre måneder i begynnelsen som var ganske harde.

Dette er min første hund, og uansett hvor mye man forbreder seg på hvordan det vil være å få hund, så er man aldri forbredt, tror jeg. Jeg hadde i hvertfall flere "åherregud hva har jeg gjort??"-øyeblikk.

Jeg var dessuten veldig opptatt av å gjøre "alt" riktig, så eg var veldig stresset.

Det verste var:

- Tissing inne (min har aldri bæsjet inne, så sant han har vært frisk).

- Raptuser

- Biting (valpetenner!!)

- Kjasing

- De første to månedene sov han bare. Men han klarte ikke være alene, og om han våknet opp alene så var det heeeeelt krise. Altså måtte jeg sitte i samme rom som han, men han sov jo hele tiden. Jeg var opptatt hele tiden men gjorde aldri noe.

- Kursene. Vi hadde en sånn "pakke" på tre kurs som tok ca. 6 mnd til sammen. Vi fikk veldig god utbytte av dem, men merker det er godt å ikke måtte bruke to kvelder i uka på å stå i pissregn i en skolegård med frossne fingre og klissblaut bikkje.

- Han ville ikke ha kos i det hele tatt! (nå er han superkosete)

Det beste med små valper:

- De er myke og søte

- De er små og lett å håndtere, fordi de er små

- Det er veldig gøy med fremskrittene!

- Min sov gjennom hele natta fra natt nr. 2

- Den første skogsturen var veldig, veldig gøy. Det samme med den første snøen. Å se han oppdage verden er veldig morsomt.

- Vi fikk vår på sommeren, og jeg har mange gode minner fra å sitte på terassen i sola med en liten tass som lekte i basseng.

Jeg skulle ta bussen med han for første gang, da han var rundt 3 mnd. gammel. En dame på bussholdeplassen sa til meg "du må ta vare på denne perioden, de er så fine å ha når de er så små!".

Da ble jeg kjempestressa og tenkte "åherregud BLIR DET VÆRRE??".

(Det ble ikke værre, bare bedre).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det var noe spessielt negativt med valp egentlig.

Anonym poster: 8c7899d0a519811322fd6f972dfd1c09

Skrevet

Koselig innlegg. Men hvorfor er hun kastrert?

Fordi vi mener det er det beste for henne både i forhold til helse og trivsel :) Vi bor ikke i Norge, så vi bestemmer dette helt selv. Samt at det årlig avlives så mange "uønskede" hunder i vårt land, at alle oppfordres til å gjøre det de kan for å unngå flere.

Skrevet

Fordi vi mener det er det beste for henne både i forhold til helse og trivsel :) Vi bor ikke i Norge, så vi bestemmer dette helt selv. Samt at det årlig avlives så mange "uønskede" hunder i vårt land, at alle oppfordres til å gjøre det de kan for å unngå flere.

Ok. Bare fordi jeg er nyskjerrig; hvilket land bor dere i og hvor gamle anbefaler de at tispene er der når de kastreres?

Jeg er over hodet ikke motstander av kastrering, heller det motsatte.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Dette er min første hund, og uansett hvor mye man forbreder seg på hvordan det vil være å få hund, så er man aldri forbredt, tror jeg. Jeg hadde i hvertfall flere "åherregud hva har jeg gjort??"-øyeblikk.

Jeg var dessuten veldig opptatt av å gjøre "alt" riktig, så eg var veldig stresset.

- Den første skogsturen var veldig, veldig gøy. Det samme med den første snøen. Å se han oppdage verden er veldig morsomt.

Helt enig!

Superartig å se dem oppleve ting for første gang. Jeg bodde i blokk da jeg først fikk min, men hadde foreldrene mine med stor hage ikke langt unna. Første gangen vi var i den hagen var helt fantastisk. Masse løping og snurring og sprelling og lukting og pur glede og nyskjerrighet <3

Den "herregud"-følelsen hadde jeg også mye av helt i begynnelsen. Jeg ble innimellom helt frossen på innsiden og bare "shit, hvordan skal jeg klare å holde liv i en sånn liten en" masse katastrofetanker. Og han var så bitteliten at jeg knapt turte ta på ham de første dagene! Jeg håndterte ham som en håndgranat liksom. Veeldig forsiktig og innmari redd :fnise:

Skrevet (endret)

Helt enig!

Superartig å se dem oppleve ting for første gang. Jeg bodde i blokk da jeg først fikk min, men hadde foreldrene mine med stor hage ikke langt unna. Første gangen vi var i den hagen var helt fantastisk. Masse løping og snurring og sprelling og lukting og pur glede og nyskjerrighet <3

Den "herregud"-følelsen hadde jeg også mye av helt i begynnelsen. Jeg ble innimellom helt frossen på innsiden og bare "shit, hvordan skal jeg klare å holde liv i en sånn liten en" masse katastrofetanker. Og han var så bitteliten at jeg knapt turte ta på ham de første dagene! Jeg håndterte ham som en håndgranat liksom. Veeldig forsiktig og innmari redd :fnise:

Jeg var helt og holdent stupforelsket i valpen, samtidig som jeg var kjemperedd. Hva hadde jeg gjort, liksom. Fått meg hund og greier! Herregud hvordan skulle jeg klare å ha ansvaret for et annet liv å herregud hva om jeg fucket opp og ødela alt og nå biter han på sofaen igjen hva har jeg gjooooort.

Sånn var de første månedene. Så hadde jeg forlest meg på hvor viktig det var med sosialisering og at om du ikke eksponerer valpen din for hele universet i løpet av uke 10-13 så har du ødelagt hunden for alltid så jeg dro jo det stakkars dyret med på alt mulig rart og hadde dritdårlig samvittighet for at jeg ikke hadde mulighet for å eksponere han for FLYPLASSER, liksom.

Det gikk jo bra, da.

Edit:

I begynnelsen hadde jeg til og med lagd et exel-dokument, for å holde oversikt over rutinene hans. Jeg var kjempestressa fordi han abare som 20 timer i døgnet, når jeg hadde lest at hunder i hans aldersgruppe skolle sove 21 timer!

Endret av Alice123
  • Liker 2
Skrevet

Ok. Bare fordi jeg er nyskjerrig; hvilket land bor dere i og hvor gamle anbefaler de at tispene er der når de kastreres?

Jeg er over hodet ikke motstander av kastrering, heller det motsatte.

Vi bor i Spania. Det anbefales før første løpetid. Vår var akkurat 7 mnd. da hun kastrertes. Hun har aldri hatt løpetid, og er en helt utrolig stabil og flott unghund. Jeg er 100% for kastrering og synes det er trist at man ikke engang kan velge selv i Norge.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg var helt og holdent stupforelsket i valpen, samtidig som jeg var kjemperedd. Hva hadde jeg gjort, liksom. Fått meg hund og greier! Herregud hvordan skulle jeg klare å ha ansvaret for et annet liv å herregud hva om jeg fucket opp og ødela alt og nå biter han på sofaen igjen hva har jeg gjooooort.

Sånn var de første månedene. Så hadde jeg forlest meg på hvor viktig det var med sosialisering og at om du ikke eksponerer valpen din for hele universet i løpet av uke 10-13 så har du ødelagt hunden for alltid så jeg dro jo det stakkars dyret med på alt mulig rart og hadde dritdårlig samvittighet for at jeg ikke hadde mulighet for å eksponere han for FLYPLASSER, liksom.

Det gikk jo bra, da.

Edit:

I begynnelsen hadde jeg til og med lagd et exel-dokument, for å holde oversikt over rutinene hans. Jeg var kjempestressa fordi han abare som 20 timer i døgnet, når jeg hadde lest at hunder i hans aldersgruppe skolle sove 21 timer!

Det hadde jeg og! Men jeg printet ut mitt og hengte det stort og tydelig på kjøleskapet :fnise:

Skrevet

Det hadde jeg og! Men jeg printet ut mitt og hengte det stort og tydelig på kjøleskapet :fnise:

Herregud, så godt å vite at det ikke bare var meg! Folk trodde jo jeg hadde mista grepet helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...