AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Vi har nå to barn med to åra mellomrom, men funderer på å få en til. Da må det i såfall skje forholdsvis snart, da jeg er 35 og mannen 38. Yngstebarnet er nå 15 måneder. Vi sliter med å bestemme oss, vi har veldig lyst på enda en babyrunde, samt at barna nok vil få mye glede av hverandre alle tre når de er såpass tett i alder. Det som taler mot er jo at "alt" er lagt opp for to barn+ to voksne-familien. Og det er sikkert mye mer tungvint for eksempel å reise bort når barna er små når man ikke er én voksen pr barn. Vi har god økonomi og stor bolig, så den biten er forsåvidt ikke noe problematisk. Men vi må jo bestemme oss ganske raskt før tiden løper fra oss.. Noen som ha noen tanker? Dere som har tre barn, kan dere si litt om fordeler og ulemper? (Altså, man ser vel aldri ulemper med de barna man har fått, men dere skjønner sikkert hva jeg mener ) Anonym poster: 86d0be08fedaa750f0edf84ab1761a38
Gjest Tulipana Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 For guds skyld, stopp etter to! VI har tre, og det er et svare styr i hverdagen, pluss at det er et helvete når det komme til ferie. TO! 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Jeg mistet søsteren min i voksen alder, og hun var det eneste søskenet jeg hadde. Jeg skulle ønske vi var tre! Har selv tre barn, og de har mye glede av hverandre. Ja, det kan virke stressende når man ikke er en voksen pr barn, men her har det gått fint i hvert fall! Dere finner ut av det, og ungene finner sine roller i flokken. Dessuten klarer barna seg mye bedre selv når de er flere, har en venninne med ett barn, og det barnet "klarer ikke" å leke alene, noe som fører til at de voksne må leke med barnet hele tiden (selvsagt er det bra å vie barnet oppmerksomhet, men det er jo greit å kunne se dagsrevyen/lage mat/lese/stryke klær mens barna leker med seg selv i noen minutter) Kjør på! Anonym poster: c5d80cbf06bb7d507710a5c6dc2f4034 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Vi var tre, og reiste mye. I begynnelsen leide de ferieleiligheter, også i storbyer som London, Paris og Berlin. Etterhvert leide de to hotellrom. De kjøpte også stor bil, så selv om det fortsatt var tett i baksetet gikk det helt fint når vi kjørte på hytta. Både hjemme og på hytta sørget de for et soverom til hver, så vi hadde nok privatliv. Slitsomt var det sikkert, men vi har enorm glede av hverandre. Eneste ulempen var at unger har en tendens til å trives best i par, så det var ofte to mot en. Men ikke verre enn at vi har blitt gode venner som voksne. Anonym poster: fa6429fc85ed6f9d915f71d06cbda5a3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Altså, det er helt opp til deg. Men som noen har opplevd over her, det å få et barn er litt arbeide. Å få to barn er litt mer arbeide. Men tre barn er mye mer enn tre ganger det samme arbeidet. Det er mye styr og mye mer å holde orden på. Anonym poster: fadd8c2ef6a334ded457d860859428de
*Frida* Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Om de begge har lyst på et tredje barn, og syns de har overskudd/økonomi og omsorg nok til tre, så kjør på! Argumentet med ferie er eg einig i, men kor mange dagar i året er det aktuelt? Eg tenker mest på det å ha tre å kle på f.eks. når ein er to vaksne. Men eldste må jo gjerne klare seg sjølv litt. Helsing kommande trebarnsmor.
Stinelin Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har bare en bror som jeg ikke har annet til felles med enn foreldre og oppvekst, vi har svært lite glede av hverandre i voksen alder. Har alltid ønsket meg flere søsken. Tenker at om vi hadde vært flere hadde jeg kanskje hatt et søsken jeg var nært knyttet til. Jeg tenker at jeg skal ha så mange unger som jeg har overskudd til. Hadde jeg orket å ha fem hadde jeg sett på det som en kjempestor gave. Jeg synes at unger er ufattelig mye arbeid, men har ihvertfall snart kommet til to. Håper egentlig vi skal ha overskudd til minst tre! Man kan jo også miste barn, og da føler jeg det tross alt er bedre å ha flere. Vi driver gård, og tenker at jo flere barn vi har, desto mindre "press" blir det på hver om å overta. Mannen min er enearving og har nok kjent ansvaret tynge mang en gang i oppveksten.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Takk for fine svar, dere Tror nok vi kommer til å gå for å prøve på en tredje baby (man vet jo strengt tatt ikke om man blir gravid igjen heller), det er det vi begge egentlig ønsker mest! Anonym poster: 86d0be08fedaa750f0edf84ab1761a38
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Da bør dere også ha tid - tre barn krever mer tid enn to.. Synes det er uansvarlig å jobbe fulltid begge foreldre når man har mange barn, blir for lite oppmerksomhet til det enkelte barnet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har tre barn, og syns absolutt ikke det er så styrete som mange skal ha det til Anonym poster: 9f16b73f00be571aeb9b00e207c26dec
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 Barn nummer tre er ikke noe problem. Det er barn nummer fire som får familien til å vokse ut av standard størrelse bil og bolig. Anonym poster: 1c5976d60299ba9fb0cfa025f8e93b6a 2
Gjest Eurodice Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Altså, det er helt opp til deg. Men som noen har opplevd over her, det å få et barn er litt arbeide. Å få to barn er litt mer arbeide. Men tre barn er mye mer enn tre ganger det samme arbeidet. Det er mye styr og mye mer å holde orden på. Anonym poster: fadd8c2ef6a334ded457d860859428de Snakker du av egen erfaring? Jeg har overlevd med 5 barn. Jeg tror ikke de er blitt skadelidende på noen måte. Det kunne jo være slitsomt av og til, spesielt da jeg ble alene med dem og måtte arbeide fulltid forat vi skulle klare oss økonomisk. Da var de fra 7 til 15 år. Utenlandsferier ble det selvfølgelig aldri råd til. Endret 6. mars 2013 av Arabella 1
Vera Vinge Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Altså, det er helt opp til deg. Men som noen har opplevd over her, det å få et barn er litt arbeide. Å få to barn er litt mer arbeide. Men tre barn er mye mer enn tre ganger det samme arbeidet. Det er mye styr og mye mer å holde orden på. Anonym poster: fadd8c2ef6a334ded457d860859428de Det der varierer nok veldig. Min svigermor f.eks, sier at overgangen fra to til tre var mindre enn overgangen fra en til to og selvsagt null til en. Men det kommer sikkert mye an på barna og hvor flinke familien er til å planlegge. Jeg syns tanken på tre barn er litt forlokkende, men litt skremmende også, kanskje spesielt når jeg tenker på oppfølging i skolealder, med avslutninger, lekser, fritidsaktiviteter m.m. Endret 6. mars 2013 av Vera Vinge
meta2 Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Her i huset er det tre barn. Nå er det ca 19 mnd mellom de to eldste og så 2,5 år mellom mellomste og minsten. Her har vi merket at minsten krevde mer en de to eldste. Nå var de rolige, sov, spiste og så på tur med farmor på dagtid. Minsten sov ikke om natten, men det gjorde ikke jeg heller. Men når han var ca fire mnd fikk vi det på plass og. Her hadde vi tvilling med sistemann, men mistet den ene. Ferie har vi løst med å kjøpe camplet med et ekstra soverom.
Mafalda Skrevet 7. mars 2013 #15 Skrevet 7. mars 2013 Altså, det er helt opp til deg. Men som noen har opplevd over her, det å få et barn er litt arbeide. Å få to barn er litt mer arbeide. Men tre barn er mye mer enn tre ganger det samme arbeidet. Det er mye styr og mye mer å holde orden på. Jeg har motsatt erfaring: barn nummer en var det store sjokket, deretter har det gått greiere og greiere. Vi venter jo barn nummer fem nå (og det blir siste!), så det sier seg selv at vi ikke synes det var så styrete og vanskelig med tre. Jeg ser mange stordriftsfordeler- de lærer av hverandre, bryner seg på hverandre, og er en "gjeng" som underholder hverandre både på hytteturer og ferier. De har sine egne innbyrdes forhold og lærer masse av det. De eneste negative aspektene er det praktiske: mer husarbeid, flere dugnader, mer oppfølging, og relativt mye dyrere i forhold til at "alt" er lagt opp til to barn og to voksne (selv om det ser ut som det skjer en viss endring på det siste punktet? Ser i alle fall at feks reisebyråer reklamerer med flere typer reiseløsninger enn de gjorde bare for noen år siden). Men så lenge dere føler dere har overskudd og kapasitet, kan jeg ikke skjønne at dette skulle være noe stort problem. Hvis dere har lyst, så go for it!
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2013 #16 Skrevet 7. mars 2013 Vi skulle bare ha en til (tre) og så fikk vi tvillinger... og de er sånn . De første årene var...fantastiske og ødeleggende. Vi overlevde og nå er det morro (nesten) De har stor glede av hverandre alle fire og er sammensveiset. Det ble hytte på fjellet istedet for syden og reise verden rundt. Aldri angret på det!
Gjest Magdalene Skrevet 7. mars 2013 #17 Skrevet 7. mars 2013 (endret) Vi går også og tenker på om vi skal ha en til, eller stoppe på to. Det som taler i mot for oss, er NOK tid til alle barna. De skal følges opp med lekser, foreldremøter, og kjøres på aktiviteter, kamper, cuper, stevner etc... Og der ser vi det kam bli problematisk. Sånn ellers har vi stor enebolig, veldig god økonomi. Jeg jobber bare 50% så jeg vil jo få unna en del gjøremål på mine "fridager" om formen tillater det. Men svigermor har tre barn. Alle har vært aktive med hver sin idrett og de har fulgt den opp alle tre 100%, så det går jo. Er bare redd det skal bli kaos. Jeg vil ikke føle at vi bare må overleve(som en her over skrev) på et vis, jeg vil kose meg mens vi lever, ikke bare stresse. Endret 7. mars 2013 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #18 Skrevet 7. mars 2013 Vi har to unger, en gutt og en jente, og synes det er perfekt. Vi ønsker å ha tid og råd til å følge opp ungene, ta de med på reiser og det er også veldig praktisk med tanke på soverom, bil, hotellrom ol. Men det betyr ikke at det stemmer for alle, og kommer også an på hva dere ønsker å prioritere i livet. En venninne av meg var i samme situasjon som deg, og fant ut de ville ha en til etter mye om og men. Da kom det tvillinger. Som om ikke det var nok, oppdaget hun t hun var gravid igjen når tvillingene var 6 mnd. Så nå har de fem, noe som gir mye glede, men også en del praktiske problemer. Men det er stor forskjell på 3 og 5 da! Anonym poster: 1da30f02171fd60356fd4d55f33bfd5b
Gjest Modig mor Skrevet 7. mars 2013 #19 Skrevet 7. mars 2013 Nå har dere tydeligvis bestemt dere for å prøve å få en til - gratulerer med det valget! Jeg synes tre barn er helt fantastisk, og nå venter vi et planlagt, etterlengtet fjerde (og sannsynligvis siste) barn. Det jeg egentlig ville si til hovedinnlegget: Hvis begge to egentlig ønsker seg et barn til, bør da det veie mye tyngre enn praktiske hindringer som ferieturer og sånt. Barn er faktisk små bare i noen få år, men er en del av familien resten av livet.
Gjest halebein Skrevet 7. mars 2013 #20 Skrevet 7. mars 2013 Er ingen problem at begge foreldre jobber fullt, med tre barn! Vi har barn på 3,6 og 9 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå