Gå til innhold

Rettigheter som leietaker?


Gjest Axeria

Anbefalte innlegg

Gjest Axeria

Hei alle sammen! Jeg er ny bruker her man har ofte havnet her inne via google når jeg har lurt på div ting :) så da tenkte jeg at dere kanskje kunne hjelpe meg med en spesielt vrien sak (synes jeg da) ^_^

Etter lang tid som bostedsløs har vi endelig fått leid en leilighet av noen i familien vår , vi er veldig glade og veldig takknemlige men da kontrakten skulle undertegnes surnet det litt! Det står nemlig det at husdyr er tilatt men det er lagt ved en klausul som sier at dette bare gjelder hunden min! Altså er burdyr uaktuelt å skaffe meg i deres øyne :(

Jeg er veldig glad i alle slags dyr og har altid eid en hund og et type burdyr til enhver tid, iallefall helt til 1 des i fjor da jeg plutselig sto uten et sted å bo.

å ha dyr hjelper meg i hverdagen og gir meg en grunn til å stå opp om morran, uten hunden ville jeg nok bare sneket meg ut ytterdøra for å hente avisen, hehe! Jeg er nemlig over gjennomsnittet folkesky :P

Nå er jeg som sagt innflyttet i ny leilighet og alt har stabilisert seg så nå ønsker jeg å kunne kanskje kjøpe meg en liten hamster igjen, jeg synes ikke det er så mye å be om. spesielt ergelig er det jo at leiligheten ligger i et borettslag som skryter av å være dyrevennlig også får jeg slike bånd på meg noe som garantert ingen av de andre beboerne har?

Er det noen her inne som kanskje kunne hjulpet meg litt ? jeg har saumfart nettet men finner ikke noe info om at huseier har tilatelse til å sette restriksjoner på antal og type husdyr sålenge det ikke er til sjenering for andre....

Kan også legge til at å flytte noe på oss før det har gått noen år er uaktuelt da vi har flytta hvert år i tre år nå og er dødslei av det, nå vil vi lage oss et hjem med alt det innebærer. forhåpentligvis kanskje også med en hamster i hus ;)

Takk for muligheten til å spørre om hjelp ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du er takknemlig over å få en plass å bo,så syns jeg du skal respektere huseiers krav om ikke andre dyr.

Siden de godtar hunden din, så vær glad. Du kunne lett havnet i en situasjon at du ikke fikk ha hund heller.

Mange huseiere vil ikke ha hund eller katt som leietakere. Meg selv inkludert

Har bare et råd til deg, søk på annen bolig der hvor du kan ha både hund og hamster.

En hamster betyr mere enn bolig?

Anonym poster: 7b69284c9119de94775f3c47f06f59f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leier av noen i familien og de har sagt at de ikke vil ha en hamster inn i huset, så må du faktisk respektere det. Tror ikke jeg ville slengt en paragraf opp i trynet dems for å kreve å få ha en hamster. De kan faktisk kaste dere ut igjen hvis dere ikke respekterer kontrakten.

Anonym poster: 117f98471a327d37cc1bf4546abbad8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Omdyrehold.aspx

Dyrehold

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieboeren holde dyr. Forutsetningen er at gode grunner taler for det og at dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Anonym poster: 9fdd364919c91787a200297d34ac5150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axeria

Siden du er takknemlig over å få en plass å bo,så syns jeg du skal respektere huseiers krav om ikke andre dyr.

Siden de godtar hunden din, så vær glad. Du kunne lett havnet i en situasjon at du ikke fikk ha hund heller.

Mange huseiere vil ikke ha hund eller katt som leietakere. Meg selv inkludert

Har bare et råd til deg, søk på annen bolig der hvor du kan ha både hund og hamster.

En hamster betyr mere enn bolig?

Anonym poster: 7b69284c9119de94775f3c47f06f59f9

Såklart betyr ikke en hamster mer en en bolig, det kommer egentli ikke an på om at jeg får en hamster eller ikke jeg synes bare det er urettferdig at de skal legge slike klausuler inn i kontrakten og om at det i det hele tadt er lovlig å bestemme slik over folk ?

Pga at jeg er syk så oppholder jeg meg hele dagen hjemme og da er det jo også greit å ha noe å puske med, tidligere har jeg hatt ilder og rotter og andre små gnagere som har beriket mitt liv utrolig mye når jeg må holde meg innendørs ^_^

men takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axeria

Hvis du leier av noen i familien og de har sagt at de ikke vil ha en hamster inn i huset, så må du faktisk respektere det. Tror ikke jeg ville slengt en paragraf opp i trynet dems for å kreve å få ha en hamster. De kan faktisk kaste dere ut igjen hvis dere ikke respekterer kontrakten.

Anonym poster: 117f98471a327d37cc1bf4546abbad8e

Jeg ville aldri viftet med en klausul opp i ansiktet demmes på en bastant eller forlangende måte, men jeg synes da det skal være rom for en åpen diskusjon dersom man skulle finne ut at de faktisk ikke har rett til å nekte oss burdyr, familie eller ei....

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Axeria

http://www.boligjege...Omdyrehold.aspx

Dyrehold

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieboeren holde dyr. Forutsetningen er at gode grunner taler for det og at dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Anonym poster: 9fdd364919c91787a200297d34ac5150

Jeg har skaffet legerklæring og kan skaffe fra psykolog også om at jeg trenger dyr rundt meg for å ha et fullverdig liv, nettopp pga slike situasjoner som dette og problemet med å finne bolig med husdyr.

Jeg kan ikke se at en hamster skal sjenere noen heller, men kan man ta slike "lover" bokstavelig?? :)

Tusen takk for flott svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axeria

Nei ilder er ingen gnager det er en pur kjøtteter og i mårfamilien om jeg husker rett ;) jeg ville bare gi et bilde av at jeg har hatt smådyr før og at de har en enorm innvirkning på hvordan jeg trives :) Jeg suger å ordlegge meg skriflig også så kunne bygd opp og skrevet setninga på en bedre måte ;)

Endret av Axeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

:fnise:

Jeg bare måtte kommentere det siden det er så mange som tror at de er gnagere. De er et av de mest effektive rovdyrene som finnes vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt sånn; gi lillefingeren og så tar de hele hånda..... Jeg synes du skal være takknemlig for at de gjør unntak for at du får ha hunden din der, og la det være med det. Vil tro hunden gir godt selskap i massevis, og ville ikke tøyd strikken hvis jeg var deg. Du virker over gjennomsnittet utakknemlig synes jeg og presser du på mer vil nok familien din angre på at de lot deg få leie leiligheten i det hele tatt. Vær glad for den fordelen du har fått istedet for å ønske mer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Jeg hadde blitt himla skuffa om jeg leide ut til noen, lot de ha hunden der, og så kom de i ettertid og ville ha flere dyr selv om jeg hadde sagt nei. Jeg hadde fort funnet på en grunn til å bli kvitt den leietageren ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nita. Du burde være sjeleglad for at de har vært så snille at de faktisk har laget en egen klausul til hunden din - dét er det IKKE mange som ville gjort! Jeg synes det er temmelig utakknemlig av deg å whine over at du 'bare' får ha hunden din; jeg får ikke ha noe som helst her jeg bor, og jeg klager ikke til utleier - hvorfor i all verden skulle jeg det? Sånn er reglene her, og det gjelder for alle. Verre er det ikke. Dersom jeg var utleieren i dette tilfellet ville jeg blitt ganske sur hvis jeg hadde gitt dispensasjon for dette dyret, for så å finne ut at leietageren ikke er 'fornøyd' og ble sur fordi hun ville ha enda flere - det blir 'mye vil ha mer', og da hadde jeg nok begynt å se meg om etter en annen leietager, for å være ærlig.

Dyreholdet kan fort sies å være til ulempe for utleier når det gjelder typiske burdyr - en hamster som biter over ledninger når den går løst, ildere som fører til at hele leiligheten lukter helvete osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Axeria

Tror enkelte har missforstått litt :P Greia er at dette er et boretslag dær alle har dyr, det er ett av veldig få boretslag som skryter av å være dyrevennlige :) Det står i kontrakten at dyrehold er LOV men Det er BARE vi som har fått en slik klausul :/ jeg synes bare at det er urettferdig jeg....

Jeg vil ikke krangle meg frem til noe, vil såklart holde fred i familien jeg lurer bare på hva en leietakers rettigheter er når det gjelder slikt som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje utleier vet at du er glad i gnagere og andre burdyr, og at h*n rett og slett ikke ønsker slike i sin leilighet og på denne måten vil forsikre seg om at intet slikt dyr kommer inn i leiligheten? Eller kanskje utleier, uavhengig av hva borettslaget som helhet måtte mene, synes at 1 dyr i leiligheten er nok? Leietager plikter å forholde seg til de forhold bestemt i kontrakten som vedkommende har skrevet under på. Du har skrevet under på at du godtar klausulen med at du får ha én hund (eller hva det nå måtte stå), og da har du bundet deg til det.

Vil du ha både hund, hamster og whatever, så står du også fritt til å si opp leiligheten du har per dags dato, og heller leie et annet sted hvor dette er tillatt. Det er også en mulighet du har dersom du ønsker å drive den typen dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde eid en leilighet i et borettslag med tillatelse til dyrehold, ville det allikevel være jeg som bestemte om jeg ville ha dyr i leiligheten hvis jeg hadde den på fremleie. Jeg synes kanskje gnagere og andre smådyr(ildere o.l.) var ekle pga den sterke lukten de setter eller en annen grunn, så måtte da jeg få sette begrensningene jeg ønsket hvis jeg leide ut leiligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nicola

Her er vi nok enige alle sammen ser jeg. Hvis dette betyr så mye for deg, så kan du ta det opp på en pen måte med familien. Men hadde det vært MEG, hadde jeg respektert dette ønsket.

Jeg skjønner at dette er et borettslag som godtar dyr, men de du leier denne av har sikkert kjøpt denne leiligheten (?) og forbeholder seg derfor all retten til å bestemme hva som skal inn i leiligheten. Det er jo deres leilighet du skal leie eller? Du må jo forstå at disse menneskene ikke ønsker flere dyr. En hund gir mer en nok skade og slitasje på en leilighet. Jeg har selv leid ut en del av huset mitt, og jeg angrer den dag i dag på at jeg godtok hunder og katter til leietakerene. Det ble en hel renovering av alle kloremerker/slitasje på vegg, karmer og gulv.

Grunnen til at de ikke ønsker flere dyr er derfor enkel. De ønsker å beholde leiligheten sin i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her må du altså finne deg i å måtte følge det du har skrevet under på, det er jo bare rett og rimelig det spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...