AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har en venninne som har lagt på seg veldig mye det siste året. Jeg tror hun har gått opp 15 kg, hun trener ikke og ser rett og slett veldig slapp og tjukk ut. Hun klager HELE tiden på at hun ikke liker seg selv lenger og at vekten hennes bremser henne i å nyte livet siden hun har så dårlig selvtillit. Jeg har frem til nå bare svart med at hun ser nydelig ut, men hvis hun ikke liker seg selv slik hun er nå så kan det være en idé å begynne å trene og legge om kostholdet. Da sier hun bare at hun ikke klarer. Hun sier også at jeg er så heldig som liker å trene og er glad i sunn mat. I går spiste vi lunsj sammen og jeg bestilte en salat og hun en pizza. Mens vi spiser begynner hun igjen å klage over at hun er tjukk og at jeg ser så bra ut. Da svarte jeg "Vet du hva? Jeg vil egentlig spise pizza jeg også, og etter jobb vil jeg helst ligge på sofaen og se på TV, men jeg må trene og spise salat for å se bra ut. Hadde du også gjort det så ville du sett ut som meg. Jeg er dritt lei av klagingen din når du ikke gjør noe med det! Du trener ikke, du spiser usunn mat og fremstiller det som om jeg ikke gjør noenting for å holde vekten. Som om jeg bare er heldig. Slik er det ikke, og du må skjerpe deg. Hvis du ikke er fornøyd med deg selv må du gjøre noe med det eller slutte å klage!". Først ble hun helt rød i ansiktet og sa ingenting. Jeg forsto at jeg kanskje hadde gått over streken og var litt hard mot henne så jeg sa "unnskyld, nå var jeg veldig brå mot deg. Men jeg vil bare at du skal være lykkelig og da irriterer det meg at du ikke gjør de forandringene som skal til". Hun bare pakket sammen tingene sine, slang en 200-lapp på bordet og gikk. Har ikke hørt fra henne siden. Hva syntes dere? Jeg skjønner at jeg gikk over streken, men denne jenta har altså klaget over vekta i så mange mnd uten å gjøre noe med det at det bare ble for mye for meg! Var jeg uholdelig frekk? Er jeg en dårlig venninne? Har allerede sendt henne en sms og sagt unnskyld men hun svarer ikke. Bør jeg vente til hun tar kontakt eller burde jeg prøve igjen? Anonym poster: 1239c78b27d2f356145320779e2a6238 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Jeg vil si du gikk litt over streken siden det ikke er din oppgave å slanke venninnen din. Men likevel så skjønner jeg frustrasjonen din da jeg har en helt lik venninne selv. Hun også snakker som om vi andre "tynne" er heldige som ser slik ut. Virker som hun tror vi spiser det samme som henne men likevel ser ut som vi gjør. At hun har dårlige gener eller no. Hvis noen hadde snakket slik til meg som du gjorde så ville jeg blitt skikkelig såret og kanskje ikke klart å være venn med personen igjen. Jeg hadde jo innerst inne vist at hun hadde hatt rett, men likevel så hadde jeg blitt skikkelig såra og ikke minst flau. Ring henne i morgen, hvis hun ikke tar telefonen så send henne en ny sms. Fortell henne at du er lei deg og kanskje bortforklar deg litt med at du er sliten og tok det ut på henne. At hun er nydelig og at du elsker henne som hun er. Anonym poster: 1239c78b27d2f356145320779e2a6238 5
Gjest Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Det er ikke bare-bare å gjøre noe med vekta, og det håper jeg du vet. Ikke alle har "slanke gener". Ja, du gikk over streken og du bør be om unnskyldning. Endret 6. mars 2013 av Dreamdrops 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Høres ut som en person som konstant tar energi fra deg. Sånne ville ikke jeg ha vært sammen med. Anonym poster: 5e521dd9fc23dc89799432927f62917c 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Hei ts Nei, jeg syens faktisk ikke at du gikk over streken. Jeg synes derimot at venninnen din gjør det med å la være å imøtekomme det du sa til henne. Enkelte folk klarer rett og slett ikke å ta imot selvkritikk, og hva det gjør med andre rundt dem. Go ts, faen meg på tide at noen sa det til henne!! Anonym poster: c00dbb818753910026f39380ceb9ea2a 18
Gjest *Maja* Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Jeg hadde heller ikke orket å ha en venninne som konstant klaget og bærte seg. Hadde nok gjort det samme som deg når en tidligere gang på gang har oppfordret til sunnere livsstil. Du var jo ikke stygg mot henne. Du fortalte henne rett ut hva du gjør for å se ut som du gjør og at det ikke kommer gratis. Hadde ikke sendt henne flere mld. eller ringt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Jeg vil egentlig spise pizza jeg også, og etter jobb vil jeg helst ligge på sofaen og se på TV, men jeg må trene og spise salat for å se bra ut. Hadde du også gjort det så ville du sett ut som meg. Jeg er dritt lei av klagingen din når du ikke gjør noe med det! Du trener ikke, du spiser usunn mat og fremstiller det som om jeg ikke gjør noenting for å holde vekten. Som om jeg bare er heldig. Slik er det ikke, og du må skjerpe deg. Om hun hele tiden fremstiller det som om du ikke trenger gjøre noe, når du tydeligvis gjør mye for å holde vekta, så var det vel greit? Spesielt om det plager deg. Underminerer din innsats eller noe i den dur. Anonym poster: 56ffd6ccb950076d801f449903197ade 1
lulle Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Det er ikke bare-bare å gjøre noe med vekta, og det håper jeg du vet. Ikke alle har "slanke gener". Ja, du gikk over streken og du bør be om unnskyldning. Venninnen spiste pizza under den nevnte samtalen. Det er i hvertfall et valg uansett hvor mye dårlige gener man har. Hun trener heller ikke i følge ts. Hadde ts visst at hun gjorde så godt hun kunne, ville denne samtalen mest sannsynlig ikke funnet sted. Kanskje vat ts litt hard, men venninna kunne valgt å ta det med et smil, og innsett at det er en god venninne som sier fra og ikke bare stryker henne over håret. 12
Løvetanten Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Du var brutalt ærlig, og det er tøft å være mottager av en så direkte melding. Jeg skjønner at hun ble satt ut. Men på den annen side så kan man tøye strikke bare *så* langt før den ryker, og din strikk røyk. Det er mennesklig og forståelig, og tro meg- jeg har mange ganger drømt og å tørre å servere en så klar beskjed til energityver og sutrere. Si nei, du tråkket egentlig ikke over streken. Det er min mening. 11
Redbull Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Jeg hadde heller ikke orket å ha en venninne som konstant klaget og bærte seg. Hadde nok gjort det samme som deg når en tidligere gang på gang har oppfordret til sunnere livsstil. Du var jo ikke stygg mot henne. Du fortalte henne rett ut hva du gjør for å se ut som du gjør og at det ikke kommer gratis. Hadde ikke sendt henne flere mld. eller ringt. Enig med denne 1
funfacts Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 Du er sikker på at det ikke er noe mer enn usunn mat som ligger bak vektøkingen? F.eks depresjoner, medisiner el. Kan hende hun har en så lav selvtillit at når hun klager over sin kropp til deg er det faktisk for å høre hvor nydelig hun er. Jeg synes du gikk over streken. 1
Løvefrøken Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 Her forstår jeg begge sider... Dessverre er det nok slik at de tingene som er verst å høre er de vi vet er sanne, men som vi likevel overhodet ikke vil høre/innse og dermed fortrenger. Jeg tror kanskje venninna di trenger litt rom til å bearbeide dette. Enten finner hun ut at du bare var ærlig og at hun hadde lagt opp til en slik kommentar selv, eller, så kan du også risikere at hun legger all "skyld" på deg og ikke ønsker deg som venn mer... Uansett håper jeg virkelig det ordner seg for deg.
Gjest Cuntzilla Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Det er jo åpenbart et veldig sårt punkt hos henne, så det var nok ikke spesielt gøy å bli bedt om å skjerpe seg for å se ut som deg. Når hun sier du er heldig som liker å trene og spise sunt så er det jo klart dette ikke kun er flaks fra din side. Men for henne som ikke er motivert til å trene i det hele tatt eller kanskje er avhengig av sukker/karbohydrater så virker det nok veldig mye vanskeligere. Det er lettere å opprettholde en livsstil man har blitt vant med enn å legge om til en helt ny. Så slik ståa er akkurat NÅ så har du det sannsynligvis hakket enklere enn henne med å holde vekta (ikke dermed sagt at du ikke er flink altså, kanskje du til og med har gått gjennom akkurat samme harde omlegging som hun må gjøre nå). Jeg leste forøvrig nettopp en meget vitenskapelig artikkel jeg ikke finner i farten om at gener spiller inn når det gjelder sug etter og lagring av energi som fett, for ikke å snakke om at miljø/oppdragelse spiller inn på matvaner, så det kan jo også være at hun faktisk har et vanskeligere utgangspunkt enn deg. Vanskelig å vite dette da, men jeg legger det bare til for alle de som kun tenker at å bli slank er nøyaktig like enkelt for alle. Noen er faktisk rett og slett bare født til å være slanke. Uansett så tror jeg nok de som legger på seg veldig mye har et visst begrep om hva de gjør galt, og det er vel ofte sånn at de sliter med dårlig samvittighet for det. Derfor synes jeg gjerne det er et slag under beltestedet å påpeke at hun ikke burde spise den pizzaen hun har munnen full av på det tidspunktet. Det er nok også veldig sårt å høre at man oppfattes som en som klager masse og irriterer vennene sine. Du tar vel ikke feil i det du sier, men synes likevel det var litt over grensen. Jeg skjønner iallefall godt at hun ble såret av det, håper hun kommer over det etterhvert. Det kan jo til og med hjelpe, selv om jeg ikke er helt tilhenger av fremgangsmåten din. Men jeg lurer meg på hvordan dere skal ta en matbit sammen nå, nå vet hun at du tenker hun er feit og spiser feil og kommer til å få dobbelt dårlig samvittighet om hun skulle finne på å ta seg en pils når du sitter der. Spørs om hun orker det i lengden. Endret 6. mars 2013 av Cuntzilla 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Det er VENNINNEN di , jada gikk overstreken. Anonym poster: 3118f029f2d7fe33081b32d4546bd34d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #15 Skrevet 6. mars 2013 Nei, denne jenta trengte å høre den brutale sannheten. Anonym poster: 68c10160258d196f3c7b2a4043751d05 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #16 Skrevet 6. mars 2013 Det er ikke bare-bare å gjøre noe med vekta, og det håper jeg du vet. Ikke alle har "slanke gener". Ja, du gikk over streken og du bør be om unnskyldning. hysterisk morsomt at du trekker frem "slanke gener" som forklaring i en tråd hvor den slanke spiser salat og trener, og den tykke spiser pizza og ligger på sofaen. Jepp, verden vil bedras. Anonym poster: bc0927c7f04ab73c61b4d5c11c02b40d 21
Supraspinatus Skrevet 6. mars 2013 #17 Skrevet 6. mars 2013 Det å ta i mot tilbakemeldinger er en like stor kunst som å gi dem. Noen er dessverre mer hårsåre og du kan ikke beklage deg ovenfor noen fordi de ikke kan ta i mot en tilbakemelding. Nå vet jeg ikke tonen du sa det i, eller om andre kunne høre utblåsningen din, for det har mye å si på hvordan mottakeren forstår tilbakemeldingen. Jeg synes det er bra du tok det opp akkurat når situasjonen oppstod. Det er alltid mye verre å ta det opp lenge etter. 1
Petra75 Skrevet 6. mars 2013 #18 Skrevet 6. mars 2013 Jeg tenker at det ikke er det som ble sagt som er så feil, men måten det ble sagt på? Det var kanskje unødvendig å ta det akkurat når dere var ute og spiste og hun hadde bestilt pizza - det pirket nok litt ekstra i den dårlige samvittigheten hennes. Det kan jo være avsenderen av budskapet som gjorde at det stakk litt også. Jeg hadde nok også sagt ifra, men jeg har noen kilo for mye selv. Jeg takler mye bedre at mine overvektige venninner sier ifra om slike ting enn hvis f.eks. min sylslanke, veltrente venninne skulle buse ut med budskapet. Hva vet du om hvordan hun lever i hverdagen, forresten? Vet du at hun bare ligger på sofaen og stapper i seg usunn mat, eller er det noe du går ut ifra siden hun har lagt på seg såpass? Jeg spør fordi jeg lever sunt, og stort sett lager meg sunn mat når jeg er hjemme, men hvis jeg først er ute og spiser vil jeg kose meg og bestiller det jeg har lyst på. Så det kan godt være at mange av mine venninner også tror at jeg bare spiser usunt, mens jeg faktisk ikke gjør det. ...og til slutt så tenker jeg at dette ofte blir en ond sirkel. Man slipper litt opp på tøylene, plutselig har man lagt på seg (ja, disse kiloene har en tendens til å snike seg umerket på..), man blir deprimert, og det blir enda tyngre å ta tak i problemet. 5
Gjest Nikee Skrevet 6. mars 2013 #19 Skrevet 6. mars 2013 Du kjenner din venninne bedre enn det vi gjør TS, så jeg antar også at du vet mer om hva hun holder på med i løpet av uken. Jeg hadde sprukket jeg også og bust ut med det samme om det hadde vært meg, tro du meg, jeg har venninner som er helt like. De spiser mye usunt, deretter klager de over at de ser feite ut og lignende - men å få dem med på en tur eller trening er plent umulig. Likevel så tror de at, oss andre har denne kroppen fordi vi er heldige, og vi liker å trene. Noe som ikke alltid stemmer, man må legge inn egen innsats i å se sprek og bra ut. Det var kanskje litt brutalt slik det kom ut, men det er nå sannheten ut ifra det du ser hver dag med denne venninnen. Du har bedt om unnskyldning, så la henne ta det neste skrittet. Jeg synes ikke du skal legge deg helt flat og si at det var en løgn, du kan heller si det kom hardere ut enn det du mente. Og at neste gang hun skal klage til noen om vekten, så kan hun gjøre det til noen andre. Vi har alle våre grenser for hva vi orker å høre på, når personen selv ikke gidder/vil ta tak i problemet selv. Jeg kom til å tenke på denne artikkelen når jeg leste HI: Fitnessbloggen
edderkoppdame Skrevet 6. mars 2013 #20 Skrevet 6. mars 2013 Jeg tror hun trengte å høre det, dessuten med all denne klagingen og maset om hvor tjukk hun er, forstår jeg veldig at det er lett for å bli irritert selvom det kom veldig krasst ut. Jeg fikk en gang høre det, og det var ikke måte på hvor fornærmet jeg ble, men det var også fordi at jeg fikk sannheten og det er pinlig og man føler seg dum.Typisk at folk sier, jammen du er jo fin, du er jo ikke sååå stor. Det hjelper ikke. Jeg endret livssstil akkurat den dagen jeg fikk den beskjeden og er faktisk takknemlig fordi jeg omsider satte igang. Tenke seg til at det ikke bare var jeg som hadde lagt merke til det. Jada, det er gjerne depresjoner og sånt som gjør at man kommer opp i det uføret men også folk med depresjoner trenger et spark bak, slik som jeg fikk. Man finner på unnskyldninger for seg selv i en sånn situasjon og lyger for seg selv konstant. Guuud så sårende det er med sånne beskjeder, føles som en kniv men det er alltid sannheten som er det verste - og det er noe vi alle hater. . Slanket meg 15 kilo og har holdt vekten stabil i over tre år. Har trent hardt og kuttet overspisingen. Hun trenger venninner som deg. Du kan ringe henne og beklage for måten det ble sagt på, men at du mente det og om hun trenger treningshjelp og gode oppskrifter, er du der. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå