Gå til innhold

Ser dette greit ut? (trening vs. kosthold)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å trene for en måned siden, og vet ærlig talt ikke helt hva jeg holder på med! Skulle derfor så gjerne ønsket litt feedback på kostholdet og treningsopplegget mitt! Håper noen orker å ta seg tid til å ta en titt og se om de tror det kommer til å funke? :)

Jente, 25 år, 170cm, 57kg. Målet er å SE slankere ut. Har gått opp ca 5 kilo de siste månedene som alle ser ut til å ha lagt seg på magen. Disse vil jeg gjerne bli kvitt eller erstattet med muskler.

Kosthold:

Forsøker å ligge på 1500-1700kcal hver dag. Der jeg inntar 55% karbo, 30% fett og 15% protein.

Maten jeg spiser er som regel det samme hver dag (er lite oppfinnsom), i stigende rekkefølge: youghurt m/ musli, banan, eple, havregrøt, rugkjeks, svart kaffe, proteinbar + vanlig norsk middag av grønnsaker, fisk, kjøtt etc. Prøver å spise rent og sundt. :)

Trening:

Jogger ca. 30-45 min 4 dager i uka, der jeg i hver økt forbrenner ca. 300kcal.

1-2 dager i uka forsøker jeg så smått å trene litt styrke i tillegg. Er ikke alltid jeg får det til for synes det er kjedelig + at jeg er usikker på om det er lurt på dette tidspunkt? Men når jeg trener, utfører jeg 3x10 repetisjoner på diverse apparater som dekker de fleste store muskelgruppene.

Har ellers en svært stillesittende hverdag, og var ganske dårlig trent før jeg begynte i februar.

Så, hva tenker dere? Er det feil av meg å prøve å fokusere på å gå ned i vekt(fett prosent) før jeg begynner å bygge muskler?

Og spiser jeg mye/lite nok kcal? Diverse kalkulatorer på nett ønsker at jeg skal ligge på 1200 hver dag, men det klarer jeg rett og slett ikke. Blir bare svimmel og sur.

På forhånd tusen takk. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest vaskosi
Skrevet

Jente, 25 år, 170cm, 57kg. Målet er å SE slankere ut. Har gått opp ca 5 kilo de siste månedene som alle ser ut til å ha lagt seg på magen. Disse vil jeg gjerne bli kvitt eller erstattet med muskler.

Kosthold:

Forsøker å ligge på 1500-1700kcal hver dag. Der jeg inntar 55% karbo, 30% fett og 15% protein.

Maten jeg spiser er som regel det samme hver dag (er lite oppfinnsom), i stigende rekkefølge: youghurt m/ musli, banan, eple, havregrøt, rugkjeks, svart kaffe, proteinbar + vanlig norsk middag av grønnsaker, fisk, kjøtt etc. Prøver å spise rent og sundt. :)

Trening:

Jogger ca. 30-45 min 4 dager i uka, der jeg i hver økt forbrenner ca. 300kcal.

1-2 dager i uka forsøker jeg så smått å trene litt styrke i tillegg. Er ikke alltid jeg får det til for synes det er kjedelig + at jeg er usikker på om det er lurt på dette tidspunkt? Men når jeg trener, utfører jeg 3x10 repetisjoner på diverse apparater som dekker de fleste store muskelgruppene.

Har ellers en svært stillesittende hverdag, og var ganske dårlig trent før jeg begynte i februar.

Så, hva tenker dere? Er det feil av meg å prøve å fokusere på å gå ned i vekt(fett prosent) før jeg begynner å bygge muskler?

Og spiser jeg mye/lite nok kcal? Diverse kalkulatorer på nett ønsker at jeg skal ligge på 1200 hver dag, men det klarer jeg rett og slett ikke. Blir bare svimmel og sur.

På forhånd tusen takk. :)

Hei :) Så flink du er til å trene! Og så bra at du har satt deg et mål :) Bare det kommer du langt med:

Dette er min mening basert på mine erfaringer, kunnskap om trening og samtaler med min PT.

Kroppen forbrenner karbohydratene før den forbrenner fettet. Dvs hvis du minsker ditt inntak av karbohydrater vil fettet bli mer tilgjengelig for fobrenning. Lite karbohydrater = kroppen vil gå over til fettlageret og tære på det istedenfor når du forbrenner energi. Karbohydrater bør helst komme fra grønnsaker, salat, frukt, frø, nøtter og bær. Det er mye karbohydrater i korn (musli og havregrøt). Du gir uttrykk for at du vil bygge muskler. Økt muskelmasse fører til økt forbrenning. Proteiner er nøkkelen til dette. Røkt laks, kjøtt, fisk, ost, skinker, tunfisk er kjempegode kilder til proteiner. Også godt fett. Ikke "lette" produkter som lettrømme osv. Egg, fet fisk, kjøtt, smør, valnøtter og avokado er fine fettkilder. Pass på at du ikke får i deg for lite kalorier heller, i alle fall ikke når du har begynt å trene såpass mye :)

Styrketrening vil øke muskelmassen din samt redusere fettprosenten din ettersom fettet vil bli erstattet av muskler. (PS: ikke frik ut hvis du går opp i vekt, muskler veier mer enn fett). Du kan fint kombinere både cardio og styrke :) Etterhvert kan du prøve å legge inn 3 økter med styrketrening i uken, og eventuelt 1-2 (30 min) med moderat cardio.

Jeg synes du høres kjempeflott ut jeg.. 170 cm og 57 kg? Skjønner ikke hva du stresser over :) Men vi vil jo alle være fornøyde med kroppen vår! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre null peiling på kosthold, men jeg synes treningen ser bra ut. Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å fokusere mer på styrke, spesielt på magen. Det er der du spesielt ønsker å se slankere/mer markert ut, og da er nok mageøvelser det mest effektive.

Det som er kjekt med mageøvelser, er at du kan kan ta noen sit-ups når du står opp og før du legger deg. Eller skaffe en trenings-rockering og rocke litt mens du ser på TV for eksempel. :)

Anonym poster: cba583a0cfdbba4248cba2164e528103

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre null peiling på kosthold, men jeg synes treningen ser bra ut. Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å fokusere mer på styrke, spesielt på magen. Det er der du spesielt ønsker å se slankere/mer markert ut, og da er nok mageøvelser det mest effektive.

Sorry, men det går ikke an å punktslanke seg. Abs are made in the kitchen, så her er det kostholdet man må ta tak i.

Men for meg høres 57 kilo veldig lite ut når man er 170 cm høy. Bort med fettet først og så kan du bulke. :) Så får du en sterk og i fit kropp. :)

Anonym poster: 1f71f045ec8a3e7c37110f07e5b18f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke trenger å gå ned i vekt, men vil bygge muskler og bli mer fit, ville jeg fokusert mer på styrketrening og mindre på jogging.

Kostholdet ser bra ut, pass på å få i deg en skive og et glass melk eller noe etter trening.

Anonym poster: 2dae8f6c9e773c14de4b60fce66068fa

• Liker 1
Gjest vaskosi
Skrevet

Det som er kjekt med mageøvelser, er at du kan kan ta noen sit-ups når du står opp og før du legger deg. Eller skaffe en trenings-rockering og rocke litt mens du ser på TV for eksempel. :)

Man kan dessverre ikke punktslanke seg :vetikke: Her er det du putter i deg (trening skader heller ikke:)) som gjør at magemusklene dine vil komme frem. Fettprosenten må ned før de skal bli synlige.

• Liker 1
Skrevet

Kosthold:

Vekt ift høyde er veldig bra. Jeg ville gitt pokker i å telle kalorier. Spis til du er mett. Dersom du spiser sunn mat vil du bli mett før du blir tjukk. (Med forbehold om at du har en underliggende diagnose).

Min oppfatning av hva som er sunt er fint oppsummert på denne siden: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/

Merk at den tar utgangspunkt i at en skal ned i vekt, siden du ikke trenger det kan du inkludere mer poteter, ris, quinoa om du vil. Kornprodukter (utenom havre) er likevel greit å unngå.

Du trenger ikke korn dersom du spiser variert med grønnsaker og kjøtt.

Er ikke helt usannsynlig at du vil miste fett dersom du velger å ikke være for liberal med karbohydratene.

Trening:

Dropp joggingen. Om du skal bruke beina er det bedre å løpe eller sprinte. Korte sprinter i bratte bakker er bra.

Her er også noen kroppsvekt-styrkeøvelser som er bra: http://www.livestrong.com/article/241764-proper-strength-training-with-body-weight-for-women/

Har du medlemskap på treningstudio, eller vurderer du det?

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Så dere mener altså at jeg ikke trenger å gå mer ned i vekt før jeg begynner med muskeltrening?

Jeg synes selv jeg gjerne kunne kvittet meg med iallefall 3 kilo først. Har en ganske lang, smal kropp med kort overkropp og ingen pupper, så de få kiloene jeg har er ganske sentrert på midten og ser ikke noe bra ut. Vet at andre med min høyde og vekt ser ut som noen pipestilker, men de har en mer velproporsjonert kropp enn meg. ;)

Tenkte nemlig å fortsette med jogging og dette kostholdet til de siste kiloene forsvant, for derretter kutte ned på løpingen og fokusere hardere på styrketrening + et større næringsinntak med mye mer proteiner og færre karbohydrater. .... Så dette er altså ikke så smart? Har hørt at det er vanskelig å gå både opp i muskel og ned i fett samtidig...

Dropp joggingen. Om du skal bruke beina er det bedre å løpe eller sprinte. Korte sprinter i bratte bakker er bra.

Her er også noen kroppsvekt-styrkeøvelser som er bra: http://www.livestron...ight-for-women/

Har du medlemskap på treningstudio, eller vurderer du det?

Jeg har medlemskap på treningsstudio ja. Når jeg sier jogging mener jeg at jeg løper på 3dmølla. Har vært i så dårlig form at det er først nå jeg har kondis nok til å løpe 30min sammenhengende uten å ta pause. :P Da løper jeg på 8,5km/t. Når går jogging over til å bli løping/sprinting?

Endret av Hypnosee
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes dette ser bra ut! Du kan med fordel legge inn mer gåing, du sier du sitter mye stille. Prøv å få inn minst 30 minutter ekstra hver dag. Det er sunt:)

Skrevet

Hva som er jogging og hva som er løping er egenfølt. Hvis du kan holde på med det i 30 minutter er det jogging i mine øyne.

Noen mener det er først sprint dersom man opererer på 100% og høyere av VO2maks. Jeg mener man er innenfor dersom man trener med korte drag 10-30s på opplevd veldig høy intensitet. Melkesyrehøyt.

Bare før noen andre økser meg ned. Du blir ikke en god utholdenhetsløper av å løpe bare sprinter, men jeg tviler på at du har ambisjoner om det.

Høyintensitetsøkter gir en fantastisk følelse etterpå. Og det tror jeg et vesentlig moment om man skal ha lyst å gjøre det flere ganger.

Siden du er medlem på et studio bør du komme deg bort til vektene og til slyngen/gymringene. Liggende roing, pull ups (med strikk eller hjelp), push ups, markløft, knebøy.

Jeg anbefaler at du snakker med en treningsveileder for å lære deg øvelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men det går ikke an å punktslanke seg. Abs are made in the kitchen, så her er det kostholdet man må ta tak i.

Men for meg høres 57 kilo veldig lite ut når man er 170 cm høy. Bort med fettet først og så kan du bulke. :) Så får du en sterk og i fit kropp. :)

Man kan dessverre ikke punktslanke seg :vetikke: Her er det du putter i deg (trening skader heller ikke:)) som gjør at magemusklene dine vil komme frem. Fettprosenten må ned før de skal bli synlige.

Jeg snakker da ikke om punktslanking :P Hun vil ha mer markert mage, og det får man av å trene magemusklene.

Gjest vaskosi
Skrevet

Jeg snakker da ikke om punktslanking :P Hun vil ha mer markert mage, og det får man av å trene magemusklene.

Du får ikke en markert mage hvis ikke du gjør noe med kostholdet ditt og går ned i fettprosent. Du kan ta 200 situps hver dag uten å få markerte magemuskler, den kommer ikke til syne så lenge fettet som beskytter magemusklene er der. Og det får du vekk ved trening som forbrenner fett.

• Liker 1
Gjest vaskosi
Skrevet

Jeg har medlemskap på treningsstudio ja. Når jeg sier jogging mener jeg at jeg løper på 3dmølla. Har vært i så dårlig form at det er først nå jeg har kondis nok til å løpe 30min sammenhengende uten å ta pause. :P Da løper jeg på 8,5km/t. Når går jogging over til å bli løping/sprinting?

Du forbrenner mer fett hvis du løper intervaller :) 4x4. 4 minutt i intersivt tempo, 4 minutt sakte jogging/rask gange.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke en markert mage hvis ikke du gjør noe med kostholdet ditt og går ned i fettprosent. Du kan ta 200 situps hver dag uten å få markerte magemuskler, den kommer ikke til syne så lenge fettet som beskytter magemusklene er der. Og det får du vekk ved trening som forbrenner fett.

Nå tuller du fælt. Selvsagt får du mer markerte muskler i magen ved å trene styrke der, slik som det fungerer på andre muskelgrupper. Jeg har ikke forandret kostholdet mitt, faktisk går det i pizza og kebab, men jeg har det siste halvåret trent magemusklene hardt, og har nå fått markert mage. Fungerer selvsagt ikke om du er FEIT, men litt chubby/håndtak på magen går an å få markert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå tuller du fælt. Selvsagt får du mer markerte muskler i magen ved å trene styrke der, slik som det fungerer på andre muskelgrupper. Jeg har ikke forandret kostholdet mitt, faktisk går det i pizza og kebab, men jeg har det siste halvåret trent magemusklene hardt, og har nå fått markert mage. Fungerer selvsagt ikke om du er FEIT, men litt chubby/håndtak på magen går an å få markert.

Det er faktisk almenn viten at man ikke får markert mage av å trene magemusklene. :) Det er bare å gjøre et lite søk på nettet.

Om du har fått markert mage av å trene magemuskler er det fordi du ikke har hatt særlig fett der i utgangspunktet. En person med fett på magen kan trene så mye mage hun vil, men mer markert blir det ikke uten at man samtidig gjør noe med fettprosenten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk almenn viten at man ikke får markert mage av å trene magemusklene. :) Det er bare å gjøre et lite søk på nettet.

Om du har fått markert mage av å trene magemuskler er det fordi du ikke har hatt særlig fett der i utgangspunktet. En person med fett på magen kan trene så mye mage hun vil, men mer markert blir det ikke uten at man samtidig gjør noe med fettprosenten.

Større muskler = mer synlig.

Hva du tror er allmenn viten bryr meg svært lite. Logikken sier annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Større muskler = mer synlig.

Hva du tror er allmenn viten bryr meg svært lite. Logikken sier annet.

Men det hjelper da lite å ha store magemuskler dersom man har masse fett utenpå? :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det hjelper da lite å ha store magemuskler dersom man har masse fett utenpå? :ler:

Derfor presiserte jeg at jeg er enig om man er smellfeit. Mener du også man ikke kan få synlige muskler på armene om det er fett der? :ler:

Skrevet (endret)

Jeg fikk en aha-opplevelse etter jeg begynte med utholdenhetstrening med moderat intensitet og moderat varighet, noe som gir maksimal fettforbrenning i tillegg til å bevare muskelmassen. Jeg jogger ca. en mil ca. to ganger i uken i behagelig tempo (av og til ellipsemaskin). Intervalløkter har jeg fortsatt, men sjeldnere. Det er ingen tvil om at lavintensitetstreningen (for min del) har redusert fettprosenten, og sådan også gjort musklene mine mer markert og synlig. Jeg har også sluttet med styrketrening ved bruk av apparater og vekter (pumping), men bruker f.eks. egen kropp gjennom metoder lignende Tracy Anderson (se youtube) og mye yoga. Jeg er forøvrig fornøyd med vekten og har alltid vært det, men jeg har alltid ønsket meg markerte (men feminine) muskler, noe jeg aldri har klart med høyintensitetstrening (med kortere varighet) og pumping. Jeg har også alltid hatt litt ekstra på rumpa, og drømmen har vært å både minske og gjøre den mer markert, det har jeg klart med dette :-)

- Jeg anbefaler det!

Endret av anónimo
AnonymBruker
Skrevet

Poenget i denne tråden var at ts hadde mageflesk og ikke særlig annet flesk. Da hjelper det lite å trene magemusklene alene.

Og skal man få synlige muskler på armene må man trene armer, ja. Ofte har man mindre muskler på armene - og mer å vinne - enn kjernemuskulatur. Men er man overvektig, må man redusere fettprosenten i tillegg.

http://fitnessbloggen.no/magetrening-bortkastet-tid/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...