Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Begynte å trene i høst, har aldri trent før, bare vært naturlig slank og sterk pga kroppsarbeid. Men jeg skiftet jobb, ble sittende mye og la på meg rundt midjen, derfor begynte jeg å trene to-tre ganger i uken. Løper 20 minutter på tredemølle (ca 3, 5 km), bruker romaskinen i fem minutter, 3x 10 situps/ knebøy/ vekttrening av forskjellige arm- nakke og ryggmuskler, tøyningsøvelser til slutt for å bli myk. Alt dette tar ca halvannen time. Jeg har blitt i meget god form, kjenner at kondisen er god og er blitt sterkere.

Men jeg har ikke blitt tynnere, tvert om så er rompa og lårene blitt større og jeg har gått opp i vekt. Skjønner at det er pga av økt muskelmasse,.Men selv om jeg ellers er blitt fast i fisken, er jeg like fet rundt midjen. Jeg har ikke forandret kostholdet, jeg spiser fremdeles sånn ca 3 knekkebrød med kjøttpålegg til frokost + te. Salat med fisk eller kylling til lunsj, variert middag (sånn str ca to kjøttkaker, to små poteter og et par skjeer grønnsaker), unngår for mye saus og bruker ikke dressing, et par knekkebrød til kvelds, et glass melk eller yoghurt og musli og en frukt. Minst en av ukedagene jeg ikke trener, spiser jeg grønnsaksuppe til middag. Jeg spiser veldig sjeldent godteri, ca en gang i mnd og det er bare bittelitt.

Hvorfor blir jeg ikke kvitt sideflesket? Hva gjør jeg galt?

Edit: skriveleifer...

Endret av LadyM
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har begynt å trene!

Hvis du skal gå ned i fettprosent må du rett og slett ligge på et lavere kaloriinntak. For meg høres det ut som du spiser bra, men det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye og om du faktisk er i kaloriunderskudd ut fra det du skriver her.

Forsøk å reduser på noe og se om fettet rundt magen forsvinner.

Lykke til! :)

Anonym poster: ca14a1e891307c41342d8f754d125381

Skrevet

Så flott at du har begynt å trene!

Hvis du skal gå ned i fettprosent må du rett og slett ligge på et lavere kaloriinntak. For meg høres det ut som du spiser bra, men det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye og om du faktisk er i kaloriunderskudd ut fra det du skriver her.

Forsøk å reduser på noe og se om fettet rundt magen forsvinner.

Lykke til! :)

Takk for svar. Hva foreslår du å redusere på?

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvor mye kalorier du spiser i løpet av en dag? Det er flott at du spiser sunt, men det kan godt være at maten din inneholder for mye kalorier. :)

Anonym poster: 4aa6a3a63e0d24e6ac99b2f5242b7fe4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hva foreslår du å redusere på?

Det er vanskelig å svare på siden jeg ikke vet nøyaktig hvor mye du spiser. Synes det høres ut som kostholdet ditt er greit, men jeg vet for eksempel ikke hvor mye du spiser til lunsj eller middag. Uansett er det sånn at du sannsynligvis ikke er i kaloriunderskudd siden fettet på magen ikke forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Trener du magen noe da? F.eks noe type mage-maskin/apparat, eller planken. Planken er hvert fall bedre trening enn det sit-ups er.

Og om du driver på treningssenter, er det noen saltimer der? Som på senteret hvor jeg trener, der er det mage/rygg timer :)

Men, jeg synes du er kjempeflink med mat og trening, og lykke til videre :)

Anonym poster: 4fe3a59b66fef46fd559402170056a28

Skrevet

Vet du hvor mye kalorier du spiser i løpet av en dag? Det er flott at du spiser sunt, men det kan godt være at maten din inneholder for mye kalorier. :)

Anonym poster: 4aa6a3a63e0d24e6ac99b2f5242b7fe4

Nei, jeg vet ikke hvor mye kalorier maten inneholder. Jeg prøver å unngå sukker, hvetemel og fett og matmengden er jo liten i forhold til andres. Må man virkelig telle kalorier, er det så små marginer om å gjøre når man unngår mat som man legger på seg av? Hvordan finner man ut hva feks en hjemmelaget kjøttkake har for kaloriinnhold?

Gjest vaskosi
Skrevet

Så bra at du har begynt å trene! :) Flink er du. Er ikke mange som er like flinke som deg mtp kosthold i tillegg til trening, det skal du ha masse ros for! Hvis du prøver denne linken her:

http://aktivtrening.com/test-beregn/beregn/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Her kan du se sånn ca hvor mange kalorier du trenger hver dag. Husk at det er viktig å få i seng nok mat dersom du trener mye. Hvis ikke vil kroppen din gå inn i et fettsparingsmodus pga den tror at du sulter.

Jeg trener også aktivt, trener tung styrke 3 ganger i uken og kondis 1-2 dager. Det er viktig å spise så ren mat som mulig, prøv også å holde deg unna karbohydrater. Da vil kroppen din forbrenne fettet istedenfor karbohydratene :) Magefettet tar så utroooolig lang tid å få bort, er i samme situasjon. Utrolig irriterende!! Stå på, du er knallflink :D

Skrevet

Trener du magen noe da? F.eks noe type mage-maskin/apparat, eller planken. Planken er hvert fall bedre trening enn det sit-ups er.

Og om du driver på treningssenter, er det noen saltimer der? Som på senteret hvor jeg trener, der er det mage/rygg timer :)

Men, jeg synes du er kjempeflink med mat og trening, og lykke til videre :)

Anonym poster: 4fe3a59b66fef46fd559402170056a28

Takk! Oppdaga at jeg har glemt å skrive planken, den tar jeg 3x30 sekund, pluss at jeg ligger på rygg og "sykler" i luften slik at jeg kjenner det røyner på muskulaturen i mageregionen. Noen ganger trener jeg lengre, noen ganger kortere. Men sit-ups, planken og roinga er allltid med. Liker å ro. :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vet ikke hvor mye kalorier maten inneholder. Jeg prøver å unngå sukker, hvetemel og fett og matmengden er jo liten i forhold til andres. Må man virkelig telle kalorier, er det så små marginer om å gjøre når man unngår mat som man legger på seg av? Hvordan finner man ut hva feks en hjemmelaget kjøttkake har for kaloriinnhold?

Jeg tror ikke egentlig det er så små marginer og er selv faktisk motstander av å telle kalorier. har gått ned masse i vekt selv uten å telle en eneste kalori (men har nok en del kunnskap om kosthold...) Men om du ikke merker noe fremgang, så ville jeg forsøkt å telle i en periode. Ofte får man seg en liten overraskelse når man ser hva man faktisk spiser i løpet av en dag.

For meg høres det forresten ut som du har et bra og sunt kosthold. (Og beklager at jeg ikke kan være mer spesifik, men jeg er ikke ekspert på lavkalorikosthold.) :)

Gjest vaskosi
Skrevet

Ikke begynn å telle kalorier hvis du ikke skal ned i vekt! Det høres ikke ut som om du trenger å gå ned i vekt, mer som om du vil ned i fettprosent (stemmer det?). Da bør fokuset ditt ligge på å stramme opp og forbrenne etter min mening. I såfall er styrketrening løsningen, samt kombinasjon med cardio. Og dette gjør du jo. Du er absolutt på rett vei :)

Gjest vaskosi
Skrevet

Jeg tror ikke egentlig det er så små marginer og er selv faktisk motstander av å telle kalorier. har gått ned masse i vekt selv uten å telle en eneste kalori (men har nok en del kunnskap om kosthold...) Men om du ikke merker noe fremgang, så ville jeg forsøkt å telle i en periode. Ofte får man seg en liten overraskelse når man ser hva man faktisk spiser i løpet av en dag.

For meg høres det forresten ut som du har et bra og sunt kosthold. (Og beklager at jeg ikke kan være mer spesifik, men jeg er ikke ekspert på lavkalorikosthold.) :)

Enig!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke begynn å telle kalorier hvis du ikke skal ned i vekt! Det høres ikke ut som om du trenger å gå ned i vekt, mer som om du vil ned i fettprosent (stemmer det?). Da bør fokuset ditt ligge på å stramme opp og forbrenne etter min mening. I såfall er styrketrening løsningen, samt kombinasjon med cardio. Og dette gjør du jo. Du er absolutt på rett vei :)

Joa, men for å redusere fettprosenten må man ligge i kaloriunderskudd. Og beklageligvis er det sånn at "abs are made in the kitchen". Det vil si flat mage kan man ikke trene seg til.

Skrevet

Joa, men for å redusere fettprosenten må man ligge i kaloriunderskudd. Og beklageligvis er det sånn at "abs are made in the kitchen". Det vil si flat mage kan man ikke trene seg til.

Nei har oppdaga det! Magemuskulaturen er knallhard, men gjemt bak en overgått brøddeig. Og min før så smale midje er blitt tre beltehakk større! :( Søren, kanskje det er alderen som innhenter meg!

Skrevet

Glemte å legge til at jeg er 1.60 høy og da jeg veide meg hos legen igår, var jeg 63 kilo. Er egentlig ganske spinkelt bygd, men jeg har god muskulatur etter årevis med variert kroppsarbeid. Det må ære noe man spiser (eller ikke spiser) som gjør at mage og sideflesket holder stand.

Tusen takk, forresten for rosende ord, det gleder :). Nei, jeg slutter aldri å trene.

Gjest vaskosi
Skrevet

Der fikk jeg meg en liten smell i trynet! Det var godt med en oppvåkning :) Jeg er såpass ung at jeg prøver å ikke tenke så mye på kalorier, spiser nesten ikke karbohydrater og trenger generelt mer energi for vedlikehold av kroppen. Tenker mer sunn og ren mat istedenfor å telle kalorier. Men jeg tror ikke jeg bør flyte avgårde på denne tanken så alt for lenge.. Hehe! Skjerpings. Takk :)

Gjest vaskosi
Skrevet

Glemte å legge til at jeg er 1.60 høy og da jeg veide meg hos legen igår, var jeg 63 kilo. Er egentlig ganske spinkelt bygd, men jeg har god muskulatur etter årevis med variert kroppsarbeid. Det må ære noe man spiser (eller ikke spiser) som gjør at mage og sideflesket holder stand.

Tusen takk, forresten for rosende ord, det gleder :). Nei, jeg slutter aldri å trene.

Som AnonymBruker sier, så kan man ikke punktslanke seg. Kostholdet er nøkkelen. Ren og sunn mat, lite karber. Tren styrke og cardio slik som du gjør og pass på at du holder deg (litt) i kaloriunderskudd! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men metabolismen går jo saktere med årene. Denne kan være fin å lese: http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/ Jeg skal snart møte min PT for å se om jeg har gått ned i fettprosent. Jeg har ikke telt kalorier, kun spist ren og sunn mat, trent tung styrke og prøvd å holde meg unna karbohydrater. Så får vi se hvordan det har funket. Spent!! Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Der fikk jeg meg en liten smell i trynet! Det var godt med en oppvåkning :) Jeg er såpass ung at jeg prøver å ikke tenke så mye på kalorier, spiser nesten ikke karbohydrater og trenger generelt mer energi for vedlikehold av kroppen. Tenker mer sunn og ren mat istedenfor å telle kalorier. Men jeg tror ikke jeg bør flyte avgårde på denne tanken så alt for lenge.. Hehe! Skjerpings. Takk :)

Men da gjør du lure ting hvertfall! :) Flinka! Og det er absolutt ingen grunn til å telle kalorier dersom man ikke trenger det.

Skrevet

Som AnonymBruker sier, så kan man ikke punktslanke seg. Kostholdet er nøkkelen. Ren og sunn mat, lite karber. Tren styrke og cardio slik som du gjør og pass på at du holder deg (litt) i kaloriunderskudd! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men metabolismen går jo saktere med årene. Denne kan være fin å lese: http://fitnessblogge...loriunderskudd/ Jeg skal snart møte min PT for å se om jeg har gått ned i fettprosent. Jeg har ikke telt kalorier, kun spist ren og sunn mat, trent tung styrke og prøvd å holde meg unna karbohydrater. Så får vi se hvordan det har funket. Spent!! Lykke til :)

Takk for det. Jeg er ikke så nøyaktig inne på det med karbohydrater, har aldri ellers trengt å bry meg om kalorier. Men jeg har aldri likt fet, sukret eller hvetemel-mat. Er det noe i kostholdet mitt som inneholder mye karbohydrater? Hvilke matvarer er det mye karbohydrater i?

Lykke til med deg! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å holde seg unna brød, ris, poteter og pasta. Og før lavkarbomotstandere kommer for å ta livet av meg, må jeg bare understreke at jeg lever etter et moderat lavkarbokosthold - som fungerer veldig bra for meg.

Jeg spiser minst mulig sukker og holder meg helt unna brød, ris, poteter og pasta. Spiser litt knekkebrød, alle typer grønnsaker og stort sett den frukten jeg ønsker - men spiser mest bær i praksis. Så jeg har ikke et strengt lavkarbokosthold - sånn egentlig.

Jeg anbefaler deg å teste ut litt ulike ting og se hva kroppen responderer på. Jeg har god effekt av et kosthold som jeg har idag, men det er ikke sikkert at det passer for alle. Vi er alle forskjellige og responderer ulikt på ulike typer mat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...