AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Er det noen som lever etter periodisk faste-prinsippet? Skulle gjerne hørt om andres erfaringer. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
Gjest Wei Wei Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Jeg gjør det. Hver dag mellom kl 20 om kvelden og 6 om morgen Nei, for å være seriøs, så hørte jeg at det er sunt å ha sånne avlastningsdager. For eksempel en gang per mnd. Eller man kan faste annenhver fredag, ikke spise noe, men drikke nok vann. Det er bra for nyrene eller noe sånt, husker ikke helt.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Jeg gjør det. Hver dag mellom kl 20 om kvelden og 6 om morgen Nei, for å være seriøs, så hørte jeg at det er sunt å ha sånne avlastningsdager. For eksempel en gang per mnd. Eller man kan faste annenhver fredag, ikke spise noe, men drikke nok vann. Det er bra for nyrene eller noe sånt, husker ikke helt. Hehe, da mangler du bare to timers faste-periode, så regnes det faktisk som periodisk faste. Kvinner kan ha spisevindu på opptil ti timer. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 En laaaaang tråd om akkurat dette på fitnesbloggen.no Anonym poster: 4536d1b55fbbdbaf6258383d331791d8
Alice123 Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 En laaaaang tråd om akkurat dette på fitnesbloggen.no Anonym poster: 4536d1b55fbbdbaf6258383d331791d8 Takk for tips! (jeg er ikke tS)
Gjest Wei Wei Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har først skrevet at jeg ikke spiser etter kl 18, men siden det hender jeg spiser senere, så har jeg rettet til kl 20. Ellers sies det også at pingviner er egentlig svaler som spiste etter kl 18. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Takk for tips. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
Alice123 Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 (endret) Periodisk faste for dummies Endret 5. mars 2013 av Alice123
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Takk for tips, jeg har lest alle artiklene på Fitnessbloggen om PF. Jeg lurte bare på om noen hadde egne erfaringer de ville dele. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Har skummet gjennom artikkelen og finner den svært intressant. Men periodisk faste egner seg ikke hvis målet er å bygge muskler. Periodisk faste bibeholder muskelmassen, men er en dårlig hypertrofi stimulant. Anonym poster: 737b73644f7ed7ec952881b03ecf9bff
femme_pilot Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Ja jeg spiser etter periodisk faste. Spiser mellom 12-22 og funker veldig bra for meg. Er svært sjeldent sulten om morgen så dette passer meg bra Har også hjulpet veldig på å stabilisere magen min. Jeg sliter med irritabel tarm og dette hjelper faktisk. Hadde aldri trodd det
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Har skummet gjennom artikkelen og finner den svært intressant. Men periodisk faste egner seg ikke hvis målet er å bygge muskler. Periodisk faste bibeholder muskelmassen, men er en dårlig hypertrofi stimulant. Anonym poster: 737b73644f7ed7ec952881b03ecf9bff Hvordan kan da mange fitnessutøvere leve etter periodisk faste? Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Hvordan kan da mange fitnessutøvere leve etter periodisk faste? Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452 Antakelig for de fleste fitnessutøvere mer opptatt av å få vekk fett før konkurranser enn å bygge muskler. "Og ja, det er også ting som taler for at du faktisk BØR trene i fasteperioden. Hvis målet er å bli kvitt det siste gjenstridige kroppsfettet, kan fastet trening gi deg den stressresponsen du trenger for å få mobilisert fettcellene. I tillegg er det teorisert at fastet trening gir en forhøyet anabolsk respons under styrketrening, noe som potensielt kan gi gunstige effekter på muskelvekst på lang sikt." Sitat ovenfor fra artikkelen. Altså er det en teoretisk mulighet for muskelvekst på lang sikt..... Jeg synes ikke det høres ut som en sikker vei til maksimal bygging av muskler. Anonym poster: 737b73644f7ed7ec952881b03ecf9bff
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #14 Skrevet 5. mars 2013 Antakelig for de fleste fitnessutøvere mer opptatt av å få vekk fett før konkurranser enn å bygge muskler. "Og ja, det er også ting som taler for at du faktisk BØR trene i fasteperioden. Hvis målet er å bli kvitt det siste gjenstridige kroppsfettet, kan fastet trening gi deg den stressresponsen du trenger for å få mobilisert fettcellene. I tillegg er det teorisert at fastet trening gir en forhøyet anabolsk respons under styrketrening, noe som potensielt kan gi gunstige effekter på muskelvekst på lang sikt." Sitat ovenfor fra artikkelen. Altså er det en teoretisk mulighet for muskelvekst på lang sikt..... Jeg synes ikke det høres ut som en sikker vei til maksimal bygging av muskler. Anonym poster: 737b73644f7ed7ec952881b03ecf9bff Ok. Jeg husker ikke akkurat dette sitatet, og har som sagt gode erfaringer med PF selv. Men målet mitt er ikke å bygge noe særlig muskler, jeg har nok som det er. Men samtidig har jeg i løpet av en periode på halvannen måned med god styrketrening og godt kosthold målt muskelvekst på omtrent 500-600 gram gjennom en kroppsanalyse på Tanitavekt. Samtidig med PF. Så helt umulig er det nok ikke, selvom det sikkert ikke er optimalt for de som har som hovedmål å bygge muskler. (Men det har altså ikke jeg.) Ingerindubai.com lever også etter PF, og hun er iallefall sterk. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452
Gjest made4u Skrevet 5. mars 2013 #15 Skrevet 5. mars 2013 Ser ingen grunn til at noen skal ha ett på- og av- kosthold med faste og spiseperioder av varierende lengder, hvorfor ikke spise jevnlig og regelmessig? Overvektige "faster" ofte da for mange i den kategorien spiser bare ett eller to kjempe-måltider hver dag - dog gjerne sent på dagen da mange overvektige dropper både frokost og lunsj. Man kan komme til å ende med et forstyrret matmønster og at man overspiser ved enkeltmåltider eller i perioder om man velger noe så meningsløst og unødvendig som å faste... Jeg ser ikke poenget med at du skal faste, hadde det dog vært en rasjonell grunn for å faste så hadde det jo stilt seg annerledes, operasjon etc... men går ut fra at du er sunn og frisk, i så fall finnes bedre argumenter for hvorfor å droppe det hele enn for hvorfor du skulle faste slik jeg ser det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #16 Skrevet 5. mars 2013 Ser ingen grunn til at noen skal ha ett på- og av- kosthold med faste og spiseperioder av varierende lengder, hvorfor ikke spise jevnlig og regelmessig? Overvektige "faster" ofte da for mange i den kategorien spiser bare ett eller to kjempe-måltider hver dag - dog gjerne sent på dagen da mange overvektige dropper både frokost og lunsj. Man kan komme til å ende med et forstyrret matmønster og at man overspiser ved enkeltmåltider eller i perioder om man velger noe så meningsløst og unødvendig som å faste... Jeg ser ikke poenget med at du skal faste, hadde det dog vært en rasjonell grunn for å faste så hadde det jo stilt seg annerledes, operasjon etc... men går ut fra at du er sunn og frisk, i så fall finnes bedre argumenter for hvorfor å droppe det hele enn for hvorfor du skulle faste slik jeg ser det. Jada, du synes mye rart uten at man skal bry seg for mye om det.....! Anonym poster: 93e457b032effa29b12119b025d195b1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #17 Skrevet 5. mars 2013 Ser ingen grunn til at noen skal ha ett på- og av- kosthold med faste og spiseperioder av varierende lengder, hvorfor ikke spise jevnlig og regelmessig? Overvektige "faster" ofte da for mange i den kategorien spiser bare ett eller to kjempe-måltider hver dag - dog gjerne sent på dagen da mange overvektige dropper både frokost og lunsj. Man kan komme til å ende med et forstyrret matmønster og at man overspiser ved enkeltmåltider eller i perioder om man velger noe så meningsløst og unødvendig som å faste... Jeg ser ikke poenget med at du skal faste, hadde det dog vært en rasjonell grunn for å faste så hadde det jo stilt seg annerledes, operasjon etc... men går ut fra at du er sunn og frisk, i så fall finnes bedre argumenter for hvorfor å droppe det hele enn for hvorfor du skulle faste slik jeg ser det. Jeg spurte om erfaringer med PF i hovedinnlegget - ikke etter argumenter mot PF (og det kommer du forsåvidt heller ikke med, annet enn at du ikke syns man skal drive med denslags). Kanskje du skulle lest litt om PF istedet for å utvide horisonten litt? Og jeg spiser etter PF-prinsippet fordi kroppen min trives med det. Jeg er i super form, trener masse, har trivselsvekt (mye pga PF, tror jeg) og lav fettprosent. Så det er rørende at du bryr deg, men jeg har det fint. Hilsen TS. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452 4
Gjest made4u Skrevet 5. mars 2013 #18 Skrevet 5. mars 2013 Jada, du synes mye rart uten at man skal bry seg for mye om det.....! Anonym poster: 93e457b032effa29b12119b025d195b1 Hvis du finner det rart å anbefale faste og hyppige måltider med gode spiserutiner jevnlig fremfor fasteperioder, ja da får du synes det er rart.
Løvetanten Skrevet 6. mars 2013 #19 Skrevet 6. mars 2013 Man trenger ikke spise med jevne intervaller eller etter en fastsatt rutine med mindre det er det man vil og at man liker det. Jeg har i alle år fått pepper for at jeg ikke spiser frokost, men frokost byr meg virkelig imot. Jeg fikser ikke mat om morgenen, har aldri gjort det, men folk ser på meg som om jeg skulle være en slags avviker. "Det er dagens viktigste måltid!!" "Du ødelegger forbrenningen din" "Du starter ikke forbrenningen din" "Du får lavt blodsukker og blir dårlig" "Du trenger mat i magen for å starte dagen!!" osv osv ad nauseum. Jeg spiser dagens første måltid (breakfast: bryter fasten) kl. 11-12, og siste måltid blir ofte rundt 6-7 på kvelden. Sånn har jeg gjort det i mange år uten å vite at det hadde noe navn. Da spiser jeg altså lunch, et måltid etter jobb samt en stor middag og kanskje noe etter det. For meg føles det behagelig, og det har vel blitt min rutine akkurat som andre som har frokost og hver 3.time rutinen sin... At periodisk faste hadde såpass mange helsefordeler var jeg ikke klar over før i det siste 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #20 Skrevet 6. mars 2013 Hvis du finner det rart å anbefale faste og hyppige måltider med gode spiserutiner jevnlig fremfor fasteperioder, ja da får du synes det er rart. Poenget er at dette er en tråd om periodisk faste, og et råd om hyppige måltider med gode spiserutiner jevnlig - som du kaller det - er helt unødvendig. At du har fått det for deg at PF er unødvendig, gjør det ikke til det automatisk. Vet du noe om PF i det hele tatt? Hilsen ts. Anonym poster: 289272b7de01b78930ba760df7a74452 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå