Gjest Skeptisk Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Var hos en naturmedisiner for en tid siden som foretok en pulsbølgeanalyse av meg, og fastslo at alderen på arteriene mine var rundt 90 år (jeg er 41). Dette ble begrunnet med at jeg antagelig har store mengder plakk i årene, som gjør at de hjertet jobber tyngre. Etterpå ville han selge meg dette kosttilskuddet Argi+, som kostet skjorta. Han mente jeg burde ta det resten av livet. Jeg takket nei, for meg hørtes det ut som rent pyramidesalg. Nå lurte jeg på om det er noen andre her som har fått utført en sånn pulsbølgeanalyse, og om det er noen som har fått en mer realistisk alder på arteriene sine? Begynner jo å lure på om hele undersøkelsen er bare juks, og satt i scene for å "skremme" kundene til å kjøpe produktet?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Var hos en naturmedisiner for en tid siden som foretok en pulsbølgeanalyse av meg, og fastslo at alderen på arteriene mine var rundt 90 år (jeg er 41). Dette ble begrunnet med at jeg antagelig har store mengder plakk i årene, som gjør at de hjertet jobber tyngre. Etterpå ville han selge meg dette kosttilskuddet Argi+, som kostet skjorta. Han mente jeg burde ta det resten av livet. Jeg takket nei, for meg hørtes det ut som rent pyramidesalg. Nå lurte jeg på om det er noen andre her som har fått utført en sånn pulsbølgeanalyse, og om det er noen som har fått en mer realistisk alder på arteriene sine? Begynner jo å lure på om hele undersøkelsen er bare juks, og satt i scene for å "skremme" kundene til å kjøpe produktet? Du begynner å nærme deg. Anonym poster: a034c5a58d7d536e7877c3693395969e
Gjest Skeptisk Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Du begynner å nærme deg. Anonym poster: a034c5a58d7d536e7877c3693395969e Takk for svar. Er dette noe du vet, eller synser du? Lurer fortsatt på om det er noen andre her som har fått utført denne testen?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Takk for svar. Er dette noe du vet, eller synser du? Lurer fortsatt på om det er noen andre her som har fått utført denne testen? Jeg vet ikke noe spesifikt om "Argi+" eller "pulsbølgeanalyse", jeg har ikke tenkt å lære noe om det heller. (Jeg tviler egentlig på at det er noenting å lære) Men det en viktig ting jeg vil påpeke her: Behandleren din er den samme som vil selge deg noe. Det er et veldig dårlig tegn. Du er allerede inne på tanken om det kan være noe muffens, lytt til din egen skepsis, og løp derifra så fort du kan. Anonym poster: a034c5a58d7d536e7877c3693395969e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Pulsbølgeanalyse brukes på intensivavdelinger, men regner med det ikke er det du har fått utført, siden det da blir stukket noe inn i pulsåren din? Argi+ vet jeg ingenting om. Det kan høres ut som det inneholder arginin, noe som fører til økt NO (nitrogenoksid) i blodbanene. NO virker ved å utvide blodårer, slik at blodtrykket senkes. Hvis dette preparatet inneholder arginin, ville jeg ikke tatt det uten å snakket med en lege først. Anonym poster: a742d268a7955508148839532a951f6f
Gjest Skeptisk Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Ja, det inneholder arginin, og det produktet vil jeg ikke ta. Er bare nysgjerring på pulsbølgeanalysen. Den ble utført ved 3 vanlige blodtrykksmålinger først, og så en måling med en spesiell pulsklokke-lignende sak som ble festet stramt rundt håndleddet. Målingen viste at hjertet mitt har lite hviletid pr. slag. For meg som har vært plaget med hjerterytmeforstyrrelser og blir lett sliten av lett aktivitet, så lurer jeg jo på om dette er noe jeg burde følge opp med enda en tur til legen. Er bare så trett av å gå til legen, det feiler meg ikke noe iflg fastlegen min.
studerende Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 (endret) - Naturmedisiner -Tvilsom diagnose -Ønske om å selge et preparat som skal fikse alt (noe han strengt tatt ikke har lov til. Alternative trollmenn har kun lov til å drive med symptomdempende behandling) Jepp, her burde du styre unna. Og ja, du burde ta dette opp med en lege Endret 6. mars 2013 av studerende 1
Gjest Skeptisk Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Men jeg har jo ikke spurt om jeg bør styre unna? Hallooo? er det noen som leser startinnlegget her, eller? Jeg lurer på OM DET ER NOEN SOM HAR FÅTT UTFØRT EN PULSBØLGEANALYSE, ikke hva dere tror om denne tvilsomme naturmedisineren som har utført den på meg. Jeg er nysgjerrig på METODEN! Hører fortsatt gjerne fra personer med erfaring med temaet.
JohnS Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Du ikke kan skille metoden fra behandleren. Pulsbølgehastighet kan måles på flere måter, både invasivt som noen sa og med ikke-invasive teknikker som f.eks. ultralyd-Doppler eller trykkfølere. Det er derfor ikke nødvendigvis noe gale med metoden eller teorien, selv om instrumentet som ble brukt her ikke nødvendigvis er anerkjent eller brukbart. Problemet er at dataene man får ut av instrumenter må tolkes, og det har en "naturmedisiner" ingen forutsetning for å gjøre. Ei heller har de noen som helst forutsetning for å kunne behandle det de måtte påstå at resultatet betyr. Man sier heller ikke til en pasient at de har årer som en 90-åring for å skremme dem til å kjøpe kosttilskudd. Dette burde være et godt tegn på at det er tull og at du bør gå. Hvis du er bekymret for hjerte eller blodårer går du til fastlegen eller privat hjertespesialist, ingen andre steder. 2
Gjest Skeptisk Skrevet 7. mars 2013 #10 Skrevet 7. mars 2013 Har allerede vært hos fastlegen, som tok en EKG og en blodprøve, samt målte blodtrykket, som var litt høyt, men antakelig bare fordi jeg var "stresset". Fordi jeg var bekymret sendte hun meg videre til en hjertespesialist som tok en arbeids-EKG, som var normal. Fikk beskjed om å slutte å bekymre meg og gå hjem og slappe av. Tror det er mye fordi jeg er såpass ung, kvinne, og rimelig slank. Denne naturmedisineren var forøvrig utdannet sykepleier, med lang fartstid fra det offentlige helsevesenet. Men ja, er enig i at det er forkastelig at han skal selge dette preparatet. Det får meg til å tvile på riktigheten av analysen. Er bare derfor jeg spør etter andres erfaringer. Lurer jo på om noen har tatt testen og fått vite at de har årer som ...en 40-åring feks?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå