AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Før dere leser noe mer nå, vil jeg bare advare - dette er ekle greier. Takler du det... Værsåsnill å lese dette, jeg trenger deres hjelp! Jeg er en jente på 19 år som har vært innlagt på sykehus i to uker nå. Jeg har flere kompliserte sykdommer, og nylig oppdaget de at jeg har en sykdom som gir ekstremt mye tarmproblemer, deriblant diaré, svært illeluktende tarmgass osv. Alt har gått forholdsmessig fint under innleggelsen, men i dag oppdaget de at jeg er en av de smittede med et virus, så enerommet mitt ble omgjort til isolat. Første fire timene, bestemte de at jeg skulle få et øremerket toalett nede i gangen som bare smittede fikk bruke, og det fungerte utmerket - jeg bare brukte fullt smittevernutstyr og var ekstremt nøye på hygiene for å ikke spre smitten videre. Plutselig mens jeg ligger utslitt på senga og prøver å sove (sov fire timer i natt), kommer det en sykepleier og sier at jeg fra nå av ikke får gå bort på toalettet, men må bruke en dostol inne på rommet. Dette er en stol med hull i, og så har man et metallbekken (bøtteting) liggende under... Jeg fikk PANIKK. Jeg har så mye tarmproblemer, og viruset gjør det ikke bedre... Jeg har også problemer med vannlating, og stressende situasjoner gjør problemet mye verre. Jeg begynte kort sagt å hyperventilere til jeg blacket ut, og sånn fortsatte det i to timer. Jeg hadde mer eller mindre et panikkanfall. Sykepleierne var forferdelig ekle mot meg, og jeg følte meg trakassert. "Du oppfører deg som en femåring" "Dette her synes vi er ganske barnslig av deg" "Skal du fortsette å spre smitte til de andre pasientene, kanskje?" "Slutt å grine nå, dette er bare tåpelig av deg" "Ro deg ned, ellers må vi bruke tvang" Jeg hadde PANIKK. Jeg var stresset og livredd, og dette gjorde ikke saken noe bedre. Jeg tør ikke spise noe mer før jeg er ute av isolat, for jeg klarer ikke tanken på å måtte "gjøre mitt" her inne. Lukten... At de skal stå og glane i det etterpå... Lydene.... Rommet her har IKKE lås. Første gangen jeg brukte dostolen (urinavgang - spiser fremdeles ikke), begynte jeg å hulke - jeg var så redd og stresset. Døren ble åpnet FIRE ganger av en dame som ville vite hva jeg holdt på med og hvorfor jeg gaulet at de skulle lukke igjen døra ut til gangen. Jeg er dehydrert og avhengig av væske IV, så kan ikke skrive meg ut... Dessuten vil ingen ha meg hjemme, for jeg smitter bare små barn som bor hjemme. Dette er SÅ uverdig... Jeg sitter og holder meg i skrivende stund, for jeg har helt noia bare av tanken... Klarer ikke å slutte å stresse, og jeg bare sitter her og sipper og griner alene - sykepleierne bryr seg ikke nok til å spørre om jeg vil prate; de bare går sin vei uten å si noe. Jeg har virkelig INGEN å snakke med, og jeg tør ikke få besøk når rommet lukter forferdelig og jeg må ha dostolen stående her... Dette er EKKELT. Døra kan ikke låses, og jeg er bare 19 år!!! jeg har måttet takle at folk kler av meg, gjør vonde og ydmykende undersøkelser, at voksne menn i flertall ser over hele kroppen min (naken) osv, men dette går over hva jeg kan takle. Dette blir FOR MYE FOR MEG! Jeg har aldri hatt slike panikklignende anfall før, men sykepleierne er kalde mot meg, og jeg er redd for å ringe på dem nå... Så jeg ligger heller i mitt eget blod og spy enn å ringe på hjelp, for de sier sånne ekle ting til meg hele tiden. "Slutt å grine nå, jeg har også vært kvalm, men jeg ligger ikke og griner i timesvis likevel" Jeg er så livredd nå, og jeg ser liksom ingen ende på det. Jeg må mest sannsynlig være isolert i to til fire dager til!!! JEG KLARER IKKE DETTE! HVA SKAL JEG GJØRE? JEG HOLDER IKKE UT DETTE MER! Anonym poster: 9085524b9884c6f50a05aa172a1d20b9 1
Gjest Tigress Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Somme tider er ein nøydd til å takle situasjonar ein ikkje likar. Du er i ein slik situasjon no.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 Vet du hva?? DRIIIIT i vei, så får de møkkasykepleierene ta det. Det er jo en god hebn. Drit og piss og stink ut hele ramma og så ler du når de må ta det etter deg! Anonym poster: 4b8ff8f317b1cbc9a9d747c01b960468 25
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Uff, det høres ikke noe greit ut i det hele tatt for deg.. Men prøv å trøste deg med at dette egentlig er mennesker som har sett mye rart, så ditt tilfelle er ikke unikt. Gamle mennesker opplever også dette. 2-4 dager til det klarer du! Plinger du en gang etter du har brukt stolen skal de komme og tømme når de har tid. Anonym poster: 8c92580f0b86e79e4c2eebbb7d662e80 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Du får bare bite tennerne sammens, og heller være litt kynisk. Om du ikke får tilgang på toalett, så får pleierne værsågod ta rede på dostolen kjapt etter bruk, det er faktisk ikke ditt problem. Frekke sykepleiere må da kunne klages inn? Hadde de vært like dårlig som deg hadde de vell og vært innlagt, og har de ikke det så skal de værtfall ikke komme med slike nedlatende komentarer. Anonym poster: 10b45d597768ea951a4eb65712c546e2 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Tåpelig å kalle deg barnslig. Når man er syk og innlagt er man sårbar og kan reagere på måter man ellers ikke ville gjort. Det BØR sykepleiere vite, men det er ikke alle som bryr seg. Anonym poster: 9aa2fb389a06d7e45075d90c76339fff 22
leirbål Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Jeg vil gi deg en klem. Det må være forferdelig at de ikke viser større varme og forståelse for deg. Selv om de ikke kan gi deg toalett på gangen bør de i alle fall vise deg litt varme og forståelse. Har du mulighet til å sette dostolen bak et forheng? De fleste rom har disse gardinene til å dele et rom. Lukten forstår jeg er ille for deg, men kan du lufte? Og når det gjelder at sykepleierne ser det så tenker de ikke over det i det hele tatt. Selv om det er vanskelig, prøv å slappe av og gå på do når du må. Det blir ikke bedre av å holde deg. Klem fra meg. 4
Alice123 Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Be om beroligende. Jeg har vært innlagt på sykehus i flere uker og var totalt avhengig av hjelp av sykepleiere til alt (lowest point var å sitte naken på do innsmørt i spy/svette/blod/tårer/piss mens en sykepleier spylte meg. Å bli byttet bleie på var heller ikke en høydare). Den eneste grunnen til at jeg ikke druknet meg selv i skam, var fordi jeg var så dopet ned at jeg ikke klarte å bry meg. Endret 4. mars 2013 av Alice123 13
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Jeg er selv sykepleier som har ligget på isolat. Det er en ganske forferdelig følelse, og du blir betraktet som en smittsom sak som pleierne må beskyttes mot med munnbind, hansker og smittefrakker. Dostolen troner midt i rommet, og man forbinder den gjerne med lukt og som "skitten". Tips: Ring på og få bekkenet tømt så snart du har brukt det. Legg på lokket. Åpne vinduet og luft! Pust! Tenk at dette er en midlertidig krisesituasjon som går over. Det kan være at de har en hissig infeksjon som pågår hos mange pasienter (og ansatte) utenfor din isolat-dør, og da er det viktig at du holder deg inne på rommet inntil du er frisk. Lytt til musikk, bruk nettet, se TV, så får du dagene til å gå. Si til pleierne at du forventer folkeskikk og empati, selv om du oppfører deg desperat på isolatet. Skriv ned det de sier, og vis det til dem etterpå! God bedring! Anonym poster: 02b21fe832b88c39d15af925e9bef3e7 27
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Be om å få et forheng du kan trekke forran deg, og en diskret lapp til å henge på døren så du i det minste slipper overraskende besøk midt i. (Og vurder å ta opp på bånd det de sier til deg, og meld inn til diverse instanser)
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Trådstarter her Virker som hele avdelingen er håpløs... Det første jeg hørte da jeg kom inn på den nye avdelingen, var sykepleiere som lo og gjorde narr av en av pasientene på vaktrommet... Har nå fått tak i gardin så jeg føler meg litt mer tildekket... Lokk har jeg, men vinduet får jeg ikke ha oppe (høy feber grunnet betennelsesshit)... Det virker ikke som de vil ha syke pasienter her i det hele tatt. Skal man utenfor rommet og bort i buffeen, så må man gå i "vanlige klær", altså må pårørende ta med klesskift for deg. Du blir altså liggende inaktiv på rommet hvis du er tilkoblet utstyr som gjør det vanskelig å skifte... Leddsykdom? MS? ME? Sykdom som sliter deg ut generelt? Vel, da kan du se langt etter å få komme ut av rommet, for har du ikke energi til å skifte klær ti ganger om dagen, kommer du ikke ut. Jeg spurte dem om hvorfor det er slik, og de svarte at "det ser så sykehus ut ellers". Hva er dette egentlig? Et gamlehjem? Et hotell? De beskylder meg praktisk talt for å ha smittet andre pasienter, men jeg er ENESTE som faktisk følger smittereglene her. Hvis de skal inn med medisiner eller fikse dryppet mitt, går de inn UTEN verneutstyr for å ta det på seg etterpå. De tar av seg hansker før de tar i dryppstativet jeg beveger meg med hele tiden! Tror jeg skal kontakte "Lytteposten" og levere en skikkelig klage når jeg kommer ut herfra, for jeg ble akuttinnlagt med ambulanse for å få hjelp, ikke for å bli psykiatrisk pasient med angst innen jeg skrives ut... Vet ikke om det lar seg gjøre å ta dem opp på bånd, for jeg besvimer grunnet dehydrering, og da kan de oppdage det... God idé, i allefall, så skal jeg se om jeg får det til... Ellers... TUSEN TAKK for svarene deres! Dere aner ikke hvor mye det betyr for meg at noen brydde seg nok til å i det hele tatt lese posten og svare noe! Anonym poster: 9085524b9884c6f50a05aa172a1d20b9 18
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Du har pc eller telefon? Om den har mikrofon så kan du la den surre i bakgrunnen når de er innom.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Skjønner GODT at dette er tøft, alle som sier at du er barnslig og må skjerpe seg vet ikke hva de snakker om. Sykepleierne burde virkelig være flinkere til å se din side av saken, du har ingenting å skamme deg over. Husker jeg fikk beskjed fra en sur sykepleier om (mens min samboer var tilstede) at "det ikke var meningen at jeg skulle tisse i avføringsprøven". Det hadde jeg heller ikke gjort, det bare så sånn ut.... Tror ikke de klarer å forestille seg hvordan det er å være syk og sårbar og i tillegg med en såpass skambelagt sykdom. Anonym poster: a8c7ebf864d2c7342bbe91dca4ce3919 5
TinyB Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 Stakkars deg, ts Høres ut som du har det skikkelig fælt. Har ikke så mange råd og komme med, men jeg håper du blir fort frisk så du kommer deg ut derifra. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 For det første, selv om du har på deg smitteutstyr når du går ut av rommet så er du likevel smittsom på toalettet dersom du har smittsomt mage/tarmvirus, uansett hvor nøye du syns du er med hygienen. For det andre, det er helt vanlig med dostol på isolat uten toalett, du får bare ringe på når du er ferdig og få byttet bekkenet. Be om kjapp utlufting etter du har gjort ditt. Sykepleiere har sett alt før, så de bryr seg katten i hvordan det ser ut eller hva det lukter. Å bytte bekken eller tørke søl er ikke verre enn å tørke opp sølt melk. Ja, det høres rar ut, men det er sant. For det tredje så er det mange ganger i livet her man må gjennom opplevelser som ikke er kjekke. Du er bare 19 så du har tydeligvis ikke opplevd det så mange ganger ennå, men det er bare å bite tenna sammen og la det stå til. Det er fælt mens det står på, men det går over og da er du en erfaring rikere. Hvis du syns folk er frekke så sier du fra, f.eks "ja, du syns sikkert jeg sutrer, men jeg syns det er ubehagelig og jeg er redd" eller "hvis ikke du har noe fint å si kan du bare la det være". Jeg ville aldri sagt det som du nevner i innlegget ditt til en pasient, men jeg kunne sikkert tenkt det. Mange unge som er innlagt er ekstremt vernet og bortskjemte, og tåler ikke at noe går dem i mot. Du har rett på å bli behandlet på en okay måte, men du har ikke nødvendigvis rett til å få det slik du vil. Anonym poster: 6f0f34e0d86f620e14be1d92c2394346 17
muffin26 Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Stakkars deg ts. Det verste er å falle i noens hender å ikke klare seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #17 Skrevet 4. mars 2013 Trådstarter her Dette handler ikke om å være bortskjemt og om å bare ville få viljen sin. Er vokst opp i en familie med vold og overgrep, og det er nok deler av grunnen til hvorfor jeg reagerer så sterkt på ting som det her. Har gitt etter uten motstand på absolutt alt du kan tenke deg av grusomme undersøkelser og inngrep (med unntak av gynekologi; overgrep), og da snakker vi gastroskopi, beinmargsprøver, inturbering uten bedøvelse, biopsier uten bedøvelse, spinalpunksjon, utallige ultralyd av bryst, mage, underliv etc. - og sånn har det vært siden jeg var ti år. Hvis du har inntrykket av at jeg er vernet og bortskjemt nå, så vet ikke jeg... Sykepleier-ting? Hva opplevelsen angår, så er det mangelen på forståelse og respekt som ødelegger meg. Tør ikke ringe på dem, for å bli trakassert og ledd av når man ligger uten annet enn glukosenæring i ukesvis og knapt nok sover.... vel, det blir for mye. Og når det gjelder disse ungdommene som er så bortskjemte i følge deg... Du vet ikke hva de evt. har av utfordringer, så synes det går an å la være å dømme så innmari. Anonym poster: 9085524b9884c6f50a05aa172a1d20b9 23
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 Syns det er synd at folk dømmer deg og kaller deg bortskjemt uten å kjenne deg. Mitt sykehusopphold var ikke i nærheten av så ille som ditt, men mye av det jeg måtte gjennom var uvant og ekkelt. Blant annet den dostolen. Spiste ikke særlig mens jeg var på sykehuset, så jeg måtte heldigvis ikke bæsje, men bare det å tisse var ubehagelig. Kan ikke tenke meg hvor fælt du har det... Sykepleierne mine var heldigvis herlige hele gjengen, så det er synd at de ikke behandler deg bra der du er Anonym poster: a1e7cd5955828d4e72b56dd001f24b6d 4
Kamikatze Skrevet 4. mars 2013 #19 Skrevet 4. mars 2013 Hva om du får en i slekta eller venn til å dra innom nærmeste Biltema-butikk og kjøpe sånn porta-potti-liknende sak til en femhundrelapp? Den bør holde fire-fem dager for en person uten tømming, så den behøver ikke forlate rommet. Og noen tiere i en boks med luftfrisker? 3
Gjest gjest Skrevet 5. mars 2013 #20 Skrevet 5. mars 2013 Uff, dette høres ikke greit ut i det hele tatt! Har selv ligget på isolat/smittevernavd, hadde da eget bad og beholdt samme rommet etter at isolatet var opphevet. Nå vet ikke jeg hvordan det er på avdelingen du er, men siden jeg har opplevd å ha isolatrom med bad uten at det var nødvendig kan det jo henne noen der du er har det uten at de trenger det? Er det tilfelle burde du jo kunne få et rom med eget bad, du burde jo absolutt prioriteres med magebesvær! Jeg ville kontaktet pasientombudet for å se om de kan hjelpe, om ikke annet enn for å levere en formell klage på den uverdige behandlingern du har blitt utsatt for. Håper det bedrer seg for deg snart, dette hørtes helt forferdelig ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå