Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer da på hvilke søtstoffer som er best? Ha jo hørt at apartam er ganske omdiskutert. Jeg tenker på produkter som ikke inneholder sukker.

Takk :)

Anonym poster: 4dca031b3a9eb8f5329ed40ff0c30320

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stevia er nok det tryggeste. Kan kjøpes på helsekostbutikker.

Aspartam er litt utrygt kan man si, selvom det fremdeles er diskusjoner rundt hvor utrygt det er.

• Liker 3
Skrevet

Tagatose kanskje? Evt maltitol.

Sukrin eller stevia er vel det beste, men det får du jo ikke i matvarer på butikken da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja Stevia har jeg hørt mere bra om. Hva med maltitol-lactitol? Kjøpte en sjokolade fra Cavalier som inneholdt dette (den var forøvrig veldig god, mørk med jordbær/bringebær fyll).

Eller sucralose som er i de confecta kakaoene?

Skrevet

Jeg bruker smakssatt stevia i drikker og desserter, og Tagatesse til alt som er avhengig av karamellisering. Sukrin fikser jeg ikke pga den kalde følelsen den gir i munnen, Men Sukrin+ som er Sukrin med stevia fungerer bra.

Maltitol holder jeg meg unna :fise:

Skrevet

Hvis det er sjokolade du ser etter bør du prøve de stevia-sjokoladene du får på helsekost. :sikle:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker smakssatt stevia i drikker og desserter, og Tagatesse til alt som er avhengig av karamellisering. Sukrin fikser jeg ikke pga den kalde følelsen den gir i munnen, Men Sukrin+ som er Sukrin med stevia fungerer bra.

Maltitol holder jeg meg unna :fise:

Lakserende?

Hvis det er sjokolade du ser etter bør du prøve de stevia-sjokoladene du får på helsekost. :sikle:

Tenker litt generelt, både til matlaging men og i "ferdige" produkter som sjokolade, saft etc.

Skrevet

Lakserende?

Jepp.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Stevia tabletter/pulver, av merket Natreen, har jeg sett både på Kiwi og Coop. Det står i bakehyllen sammen med alle de andre søtningsstoffene. Jeg bruker dette fordi det senker blodsukkeret, samtidig senker det søthungeren og gunstig for blodtrykket. 0 kalorier, hurra.

Endret av malebarisk
  • Liker 1
Skrevet

For matlaging ville jeg gått for Sukrin+, sukrinmelis og steviadråper med vanilje (i stedet for vaniljesukker, men kan bruker vaniljepulveret man får på helsekost også, jeg bare liker steviadråpene best). Det er disse jeg har fått mest ut av i baking hvertfall! Vanlig sukrin fungerer i de tingene som i utgangspunktet ikke er så søte, i oppskrifter som kun trenger noen spiseskjeer feks.

I ferdige produkter vet jeg ikke, for alt jeg kjøper ferdig er som regel sjokolade og da går jeg for stevia-sjokoladene på helsekost. Men det er sjeldent, jeg lager gjerne sjokoladen selv også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer da på hvilke søtstoffer som er best? Ha jo hørt at apartam er ganske omdiskutert. Jeg tenker på produkter som ikke inneholder sukker.

Det er stort sett de samme som "diskuterer" farer med vaksinering, som sprer frykt om aspartam. I virkeligheten er det neppe verre enn stevia. European Food Safety Authority har satt et maks anbefalt inntak pr dag på 4 mg/kg kroppsvekt for stevia og 40 mg/kg for aspartam.

Anonym poster: 888f48863df1874d24f17378f635a87b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker litt sukrin - og det får jeg kjøpt i dagligvarebutikken min. :)

Anonym poster: aad8571736bb1ee68c83ca14b3324f78

Gjest Tigress
Skrevet

Du kan ete dei fleste søtstoffa, men alt med måte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg spiste denne istad

CavalierRaspberryDark.jpg

og den var hvertfall veldig god, og smakte ikke kunstig søtet syns jeg.

Skrevet

Aspartam er helt trygt. De som påstår noe annet farer med feilinformasjon.

AnonymBruker
Skrevet

For matlaging ville jeg gått for Sukrin+, sukrinmelis og steviadråper med vanilje (i stedet for vaniljesukker, men kan bruker vaniljepulveret man får på helsekost også, jeg bare liker steviadråpene best). Det er disse jeg har fått mest ut av i baking hvertfall! Vanlig sukrin fungerer i de tingene som i utgangspunktet ikke er så søte, i oppskrifter som kun trenger noen spiseskjeer feks.

I ferdige produkter vet jeg ikke, for alt jeg kjøper ferdig er som regel sjokolade og da går jeg for stevia-sjokoladene på helsekost. Men det er sjeldent, jeg lager gjerne sjokoladen selv også.

Har du en sjokolade oppskrift? :)

Anonym poster: 61971bbdfd903cd24b58c616f01acb1c

AnonymBruker
Skrevet

Aspartam er helt trygt. De som påstår noe annet farer med feilinformasjon.

Ja, forskere aner ikke hva de driver på med. De er jo bare helt på bærtur. Alle fornuftige mennesker vet jo at man ikke skal ta forskere på alvor.

Søtingsstoff drep hjerneceller

Søtingsstoffet aspartam er mykje brukt i såkalla lettprodukt. Dette tilstetnigsstoffet drep hjerneceller, har to medisinstudentar ved NTNU funne ut.

forskning.no

Anonym poster: 2101d4095ba255857f6a9c2c19b02e25

• Liker 3
Gjest made4u
Skrevet

Ja, forskere aner ikke hva de driver på med. De er jo bare helt på bærtur. Alle fornuftige mennesker vet jo at man ikke skal ta forskere på alvor.

Søtingsstoff drep hjerneceller

Søtingsstoffet aspartam er mykje brukt i såkalla lettprodukt. Dette tilstetnigsstoffet drep hjerneceller, har to medisinstudentar ved NTNU funne ut.

forskning.no

Anonym poster: 2101d4095ba255857f6a9c2c19b02e25

Overvekt er et større globalt problem enn sult, overvekt stjeler voldsomt mange menneskeår, voldsom mange mennesker dør lenge før de skulle av overvekt!!

Jo da, det sies mye om kunstige søtningsstoffer, men advarslene mangler bakkekontakt - snarere ville det vært positivt om folk drakk kalorifri kunstig søtet brus kontra sukkerholdig brus.

Mye er farlig her i verden, selv har jeg levd i by med den luftforurensingen det gir, jeg røyket tidligere og snuser fortsatt. Senest i dag pustet jeg inn helseskadelig luft i forbindelse med jobb... kunne nevnt mye...

Drikker 1-1, 5 liter lettbrus om dagen, det bekymrer meg ikke noe og jeg har fortsatt hjerneceller igjen til å score på Mensa-nivå intelligensmessig. Så krisemaksimeringen er i mine øyne tatt ut av enhver proposjon, velg kunstig søtet fremfor sukkerholdig med vannvittig god samvittighet - hjerneceller mister du ved så mye annet likevell. Jeg stanget hodet borti en bjelke forleden, uff da... :-(

Skrevet

Amen made4u!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...