Gå til innhold

Kattunge bæsjer inne! HJELP


Lillali

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har to kattunger på 4 måneder, en gutt og en jente.

Jenta er en del mindre enn gutten, og virker liten på mange måter i forhold til han.

Vi har nå hatt kattene i drøyt 1,5 måned, og i løpet av den tida har vi tørket og vasket bort bæsj fra jenta 1-3 ganger HVER dag.

Det som er så rart er at hun bæsjer rett ved siden av kattedoen nesten alltid. Hun tisser i kattedoen og skjønner forsåvidt prinsippet med den, da hun bæsjer der innimellom.

Vi har prøvd å flytte kattedoen og plassert den på favorittstedene hennes, men da finner hun bare nye steder.

Det at vi er på jobb i minst 8 timer hver dag begge to, gjør at vi nesten aldri fått tatt henne på fersken.

Det skal sies at vi har kun èn kattedo fordelt på de to, så kanskje vi burde gå til innkjøp av en ekstra.

Fjerning av bæsj og tiss gjør jeg hver morgen og kveld, skifting av kattesand èn gang i uka ca. Bytting av kattesand har jeg gjort et par ganger og.

Jeg har snakka med forskjellige folk om dette, og har hørt fra 2-3 at dette kan være et tegn på at hun er hjerneskada?!?!?! HJEEELP :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok heller det tyder på at hun er misfornøyd med noe enn at hun er hjerneskadet.

Prøv først med to doer, prøv å bytte kattesand, ta en tur til vetrinær for å få utelukket fordøyelsestrøbbel, test forskjellige fórtyper og vask alle steder hun har gjort fra seg med Piss-off, eddikk, vaskemiddel med sitron og lignende. IKKE bruk salmiak eller noe annet med ammoniakk.

Klarer dere å ta henne på fersken, løft henne oppi doen. Ikke kjeft, bare si nei med fast og bestemt stemme, og løft henne oppi doen samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dizzie.o_0

Siden du nevner hun er mye mindre enn hannen kan det hende hun er svært underdanig og, og da vil jeg veldig sterkt anbefale to kasser, gjerne på helt forskjellige steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper jeg en kattedo til senere i dag. Får håpe det bedrer seg da!

Hun er mindre på mange måter enn gutten, men det er tydelig hvem som er sjefen ved matskåla - det er henne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kattungene tatt fra moren for halvannen måned siden, altså da de var rundt 10 uker? Det er uansett for tidlig, og det kan se ut som om jentepusen særlig bærer preg av. Hun er rett og slett ikke ferdig oppdratt..

Anonym poster: 8d859a6ce9bff1251b231228fd3af5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at kattene var 12 uker gamle, og i og med at jeg ikke visste hvor store de var i en viss alder, tenkte jeg ikke mer på det. Men etter besøk av noen venninner fikk jeg fastsatt at de umulig kunne være så gamle, så hun har nok dessverre blitt tatt litt for tidlig fra mora hennes.

Hva kan jeg derfor gjøre for å oppdra henne på en grei måte? Hun er renslig ellers, og gutten passer litt ekstra på henne. Men ville trodd at hun lærte av broren sin på mange måter, men det går litt treigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at disse kattene snart er kjønnsmodne og da, de bryr seg fint lite om at de er søsken når det kommer til reproduksjon..

Ellers ville jeg prøvd to kasser, tror ikke du skal sette kassene på steder hun liker, men på et fast sted unna steder hun liker og foretrekker å oppholde seg. Katter er stort sett veldig renslige dyr som ikke gjør fra seg hvor som helst, så er nok bare en tilvenning. Jeg hadde selv en kattunge fra den var 3-4 uker en gang og hun ble husren så og si med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Antallet kasser kan fint ha en avgjørende betydning ja.

Det samme kan kornstørrelsen på sanden, og det innbyrdes 'maktforholdet' de to imellom.

I tillegg kan det tenkes, selv om hun er veldig ung til det, markerer på kraftigste måte hva som er hennes :klo:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...