Gå til innhold

Bytte etternavn før bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et lite problem.

Jeg må ha nytt pass før bryllupet, for vi har tenkt oss på bryllupsreise. Skal jeg da få nytt pass i mitt nåværende navn, eller ville dere ha byttet etternavn et par uker før vielsen og skaffet pass i det nye navnet?

Min kjære vil egentlig ikke at jeg skal bytte navn før etter vielsen, men jeg ser det som tungvindt å da skulle ha pass med "feil navn" i flere år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Bytt før da vel! Det ville jeg garantert gjort :-)

Skrevet

Jeg tenkte på og bytte etternavn før vielsen..Men det blir litt prolematisk da presten skal si etternavnene...Så jeg reiser med mitt gamle navn,bytter ikke etternavn før vi er hjemme igjen fra bryllupsreise

Skrevet
Jeg tenkte på og bytte etternavn før vielsen..Men det blir litt prolematisk da presten skal si etternavnene...Så jeg reiser med mitt gamle navn' date='bytter ikke etternavn før vi er hjemme igjen fra bryllupsreise[/quote']

Samme som meg :). Hvis du trenger nytt pass og ikke kan vente, så ville jeg ha byttet etternavn før vielsen.

Skrevet

Jeg lurer på litt av det samme... når skal jeg skifte etternavn?

Før: sambo må skrive under på at vi har bodd sammen i to år.

Etter: legge ved vielsesattesten.

Kan man ordne nytt pass/ stemple inn nytt navn i pass uansett hvor man er? Jeg skal ikke dit hvor jeg fikk utstedt mitt gamle pass før en god stund etter bryllupet og er veldig avhengig av passet mitt da jeg bor utenlands til vanlig. Kan man for eksempel få stempla inn nytt navn ved ambassade?

Også det med presten.. kan han ikke bare si gammelt etternavn eller er det veldig viktig at det er det etternavnet som står på papiret?

Skrevet

Trenger ikke nytt pass,så da venter jeg til etterpå...

Skrevet

Angående pass:

Jeg var i utlandet i vinter, og måtte i den forbindelse ordne meg nytt pass. Nå er det kommet en helt ny type pass, der bildet/ personalia er printet inn på et plastkort, som kan avleses maskinelt i passkontroller. I tillegg er prisen på å fornye pass gåttt opp til over 700 kroner. Jeg visste jo allerede da at jeg skulle gifte meg og bytte navn i den forbindelse, spurte litt rundt dette og regnet med at de da bare vil endre i mitt nåværende pass. Men neida. Jeg fikk opplyst at etter at jeg har byttet navn, må jeg ha nytt pass igjen - og må hive nye 700 kroner ut av vinduet. :evil: Det er altså slutt på ordningen da man endrer i pass ved navnskifte ifm. giftemål.

Bare til opplysning. :tunge1:

Skrevet

Ja derfor venter jeg med å bytte navn til etter reise...

Skrevet
Jeg lurer på litt av det samme... når skal jeg skifte etternavn?

Før: sambo må skrive under på at vi har bodd sammen i to år.

Om etternavnet til din tilkommende er beskyttet trenger du hans underskrift på at det er greit at du tar hans navn.

Om navnet ikke er beskyttet trenger du ikke hans underskrift.

Folkeregisteret må ha dere nedskrevet på samme adresse min. de siste 2 årene, eller du kan vise frem en samboerkontrakt, som er 2 år gammel eller mer.

Skrevet

det var da som pokkern... vi er studenter og har bare bodd sammen uten å melde fra til folkeregisteret. hvem tenkte vel på samboerkontrakt da vi flyttet sammen?

Kan det forresten hjelpe med felles leiekontrakter?

Hvor lang tid tar det å få nytt pass? Kan man få dette uansett sted i Norge?

Skrevet
det var da som pokkern... vi er studenter og har bare bodd sammen uten å melde fra til folkeregisteret. hvem tenkte vel på samboerkontrakt da vi flyttet sammen?

Kan det forresten hjelpe med felles leiekontrakter?

Hvor lang tid tar det å få nytt pass? Kan man få dette uansett sted i Norge?

Tror ikke leiekontrakter hjelper, men hør, det kan jo hende..

Nei, hvor mange er det som setter opp samboerkontrakt først..? Ikke jeg, vi flytta sammen som studenter etter å ha vært sammen i ca 1 uke..

Pass kan du skaffe deg uansett hvorhen du er i landet.

Skrevet

Pass kan bestilles på alle politistasjoner. De sendes til deg pr. post etter ca. 1 uke (tar lengre tid dersom dette gjøres i høysesong, slik som rett før sommerferie o.l.)

Skrevet

Også det med presten.. kan han ikke bare si gammelt etternavn eller er det veldig viktig at det er det etternavnet som står på papiret?

Presten bruke det navnet du har under vielsen. H*n kan ikke bruke ditt gamle navn.

Skrevet
Presten bruke det navnet du har under vielsen. H*n kan ikke bruke ditt gamle navn.

Nei, han ikke det. Jeg byttet navn 2 uker før brylluppet og presten brukte mitt gamle navn under vielsen.

Hilsen Trille

Skrevet

Hmmm...vurderer nesten å utsette å få nytt pass til mandagen etter bryllupet og da betale det det koster å få hastepass på Gardermoen. Passet mitt har allerede gått ut, så jeg må ha nytt før vi reiser på bryllupsreise tirsdagen eller onsdagen.

*sukk* hvorfor må alt være så vanskelig.

Skrevet

Nei, han ikke det. Jeg byttet navn 2 uker før brylluppet og presten brukte mitt gamle navn under vielsen.

les dette innlegget

Skrevet

Hei.

Jeg og min kjære gifter oss i Juni, og jeg hadde akkurat samme pass-problemet. Jeg har nå byttet navn, og har fått fornyet passet mitt. Bankkort, førerkort o.l er også oppdatert (må det, da de oppdaterer daglig etter folkeregisteret), men i praksis bruker jeg fortsatt mitt "gamle" etternavn. Det er få av de jeg kjenner som vet om navnebyttet, og presten hadde ikke noen problemer med dette... han skal selvsagt bruke det "gamle" navnet mitt i kirken.

Dette er ikke noe annet enn et enkelt praktisk problem for deg, da du må dra rundt til bank, politistasjon o.l for å ordne dette, men ellers kan alt være som før helt frem til vielsen.

Lykke til!! :)

Junibrud04

Skrevet

Hei Nessi!

Vær klar over at politiet på Gardermoen ikke kan garantere deg at du kan få utstedt nødpass når du kommer dit! De tar forbehold om at de har tid, er nok folk på jobb, ikke har andre prioriterte oppgaver, o.s.v......

Tror ikke de definerer utstedelse av nødpass som en prioritert oppgave.

Så du kan faktisk risikere å stå der oppe, og ikke få utstedt nødpass, og det er litt kjedelig...

Kan du ikke endre navnet før bryllupet, ordne passet, og ta en samtale med presten om det da? Tipper han kan være forståelsesfull i en sånn situasjon, er jo ikke akkurat sånn at politiet står på utsiden og arresterer han hvis han gjør noe "ulovlig" (mulig Gud sender et lyn i hodet på han, men det kan vi jo ikke styre :-) )

(PS: Les siste setning med humor... ikke meningen å tråkke noen på tærne...)

Skrevet

jeg skjønner ikke problemet..

det er da bare å vente til man kommer hjem fra bryllupsreisen med å endre navn.. da heter man faktisk sitt opprinnelige navn på brullupsreisen og har pass og billetter i det navnet..

Skrevet

Jeg skal sende inn "melding om navneendring" dagen etter bryllupet, og håper at jeg da er "omdøpt" til jeg kommer hjem fra bryllupsreisen. :ler:

Så får jeg begynner på "jobben" med å endre navnet mitt i alle mulige registre da.

Må jo ha noe å gjøre på etter bryllupet og.... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...