Gå til innhold

Hvor mye i bensinpenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Var på tur i helgen med noen veninner. Vi kjørte min bil og de skal betale bensinpenger. Hva er fair pris? Vi kjørte ca 300 km hver vei

Anonym poster: 39b09692b11c6c9ca51cf5d4aa9666a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 liter pr mil x bensiprisen (14-15 kroner).

Altså minst 840 kroner dividert med antall personer.

Mange vet naturligvis ikke hvor dyrt det er å ha bil, så jeg forventer at enkelte venninner steiler av prisen...

Om du har en liten fjert av en bil kan du vurdere noe lavere bensinforbruk.

Forsikring, service, slitasje og bomavgifter er også med å dra opp prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Statens satser er minst 3 kr km. Om folk ikke forstår at det å kjøre en bil koster mye mye mer enn bare bensin, så er det ikke mitt problem at de er tjukke i huet. Verditap, bruk av spylevæske, bompenger, sliting av dekk, oljebruk, kmstand = nermere service osv osv. Lista er faen meg uten ende.

900 kroner skal dere dele på da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere er enige om at de kun skal betale benisn så må du ta bensinforbruk ganger kjøre lengde.

Det som kan være det aller enkleste i en slik situasjon er at du tanker full tank som du betaler for før dere starter. Dersom dere må tanke underveis deles dette på ant personer, og så fylles tanken full når dere kommer hjem som også deles på ant personer.

Anonym poster: 20c52ba7a736417532693f47942fad67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk google maps sin veibeskrivelse. Nederst i bunn av beskrivelsen står ca hva man har brukt i bensin, så grei pekepinn ;) Da kan du også legge inn om du bruker bensin/diesel, hvor mye det koster for litern og om bilden din bruker lite, middel eller mye bensin/diesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig litt avhengig av hva slags bil man har, men det skal godt gjøres å komme under 3 kroner per kilometer dersom man regner sammen alle utgifter fra man kjøpte bilen til man selger den, og deler på antall kjørte kilometer. Med en nyere bil blir det gjerne 5 kroner eller mer.

Drivstoff utgjør som oftest under 1/3 av kostnadene. Andre store utgiftsposter er verditap, kapitalkostnader, service og reparasjoner, forsikring, årsavgift, dekk, vindusviskere, spylervæske, vask, bompenger og parkering. Hvis vennene baserer seg på at andre har bil som de får sitte på med, er det rettferdig at de er med å dele på disse kostnadene. Og hvis vennene selv har bil, forstår de veldig godt at "bensinpenger" er en vits.

Hvis man tar utgangspunkt i 3 kroner per kilometer, og 600 kjørte kilometer, blir prisen på turen 1800 kroner. Dette skal da deles på antall personer som var med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...