Gå til innhold

Hesteeier for en hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy

Det er sikkert mye av hesteholdet rundt om i landet vårt som kan diskuteres, det er jo bare å kjøre innom en travbane det å se på de små innhegningene hestene har å gå i.. De er jo såklart i trening når de står der, men alikevel så er minstekravene til hvor stor plass en hest skal ha ute veldig liten etter min mening, jeg kjenner ikke direkte målene, men ser jo at de nødvendigvis er små. Og er det mye hest på en stall så slipper de jo gjerne ut etter tur fordi luftegårdene er opptatt...

En hest trenger å være ute for å lære seg å bli selvstendig, for å finne løsninger på ting selv og ikke bare bli ledet rundt. Et innholdsrikt uteliv fordrer dette og gir livskvalitet til en hest. Jeg vil tro at denne livskvaliteten også gir et godt grunnlag for en hest innen toppidrett selvom jeg ikke kjenner sporten.

Det å legge til rette slik at hesten kan velge selv har jeg stor tro på å da behøver man jo egentlig bare et godt leskur med et godt dekke samt en innholdsrik og stor uteplass. Selvølgelig med tillgang på en boks ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Hmm jeg har da sett Dorina ute i mer enn bare sol (men de er ikke mest ute der, men de er i hvert fall ute)

At Flyinge, som i så mange år har vært en så stor og viktig institusjon hva gjelder hestesport og hesteavl, velger utengang, tilsier jo hvor stor nytteverdi dette har ja ;) Jeg likte å lese om dette.

Frimerkerpaddoker er ikke så mye bedre enn å være burhest. Mange paddoker er så små at de i beste tilfelle klarer to-tre galoppsteg og må snu. All denne snuingen skader beina noe veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har da sett Dorina ute i mer enn bare sl (men de er ikke mest ute der, men de er i hvert fall ute)

At Flyinge, som i så mange år har vært en så stor og viktig institusjon hva gjelder hestesport og hesteavl, velger utengang, tilsier jo hvor stor nytteverdi dette har ja ;) Jeg likte å lese om dette.

Frimerkerpaddoker er ikke så mye bedre enn å være burhest. Mange paddoker er så små at de i beste tilfelle klarer to-tre galoppsteg og må snu. All denne snuingen skader beina noe veldig.

Ok, mener å ha lest noe annet, samt sett en del hester i stallen en regnværsdag, men du har nok rett. Går kanskje mer på at de ikke er ute i mye nedbør, men at kaldt vær går greit.

Ja, jeg har sett mange ganger at kombinasjonen sprek hest + frimerkepaddock = skader. Konkurransehestene er jo stort sett i god fysisk form og får jevnlige energitilskudd, så å stå stille så godt som hele dagen er ikke så populært. Når de i tillegg blir tatt inn i dårlig vær, til alle måltider og når kompisene blitt tatt inn til kvelden er det ikke rart de blir stresset om mennesket er litt sent ute for å hente

inn... Og med liten plass og stor fart er det fort gjort å tråkke på seg selv eller skli litt. Har ikke sett like mange skader hos utegangshester, langt der i fra. :)

Der vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hest og det var ingen hester i området /nabolaget et sted jeg bodde i par år. Men hesten gikk sammen med de to colliene jeg hadde. Han var vokst opp med hunder fra han var født.

Han var blitt mobbet av hester pga at han var skimmel og ble holdt utenfor (sa de jeg kjøpte han av var årsaken til at han var blitt litt utrygg med andre andre hester). Da var han bare fire år.

Men la merke til at han ofte gikk og var på tunet utenfor huset sammen med bikkjene. Han hadde tilgang til 54 mål med jorder og skog som ikke var adskilt med gjerder til huset /tunet.

På kveldene pleide jeg å sette han inn i stallen og han kom alltid når jeg ropte på han. Hvis han ikke hadde likt å bli satt inn ville han ikke kommet. Han var litt sta og sær på sine måter. Grunnen til at jeg ikke lot han vandre alene på natten var rovdyr (ulv, gaupe, bjørn) og insekter.

I en flokk er det alltid to hester som "er på vakt" mens de andre kan hvile og gresse uten stress. Hester er avhengig av andre dyr (f.eks. par sauer eller kyr som et alternativ), fordi de har en blindsone og ikke kan se hva som rører seg rett frem. (eller tar jeg feil?)Både kyr og sauer eller geiter er flokkdyr og par stykker holder vakt - de bytter på det på lik linje med hester.

Han ble med på tur med bikkjene, og fulgte med uten leietøm. Hvis jeg glemte ta han med protesterte han høyt, da var det bare å snu og hente han fra jordet.

Vet ikke hva som er riktig, men hester trives ikke alene. De er flokkdyr og kan bli stresset om de går alene. Gresser en hest som går alene, må den alltid holde vakt selv pga rovdyrsfaren. Hester vet ikke om det er rovdyr i området eller ikke, de følger instinktene sine.

Interessant tråd. Men man bør aldri la en hest går helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...