AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Traff ei som har hest i dag. Bor på nabogården. Hun ventet på våren så hesten kunne være ute. Jeg reagerer på at de lar en hest gå ute hele sommeren helt alene. Ja, hun steller fint med hesten, det er ikke det. Hester er flokkdyr, de liker selskap. Hvordan er det for en hest å gå alene? I sverige er det ikke lov at hester er helt alene, hvorfor er det lov her da? Anonym poster: 0f6e5ca5e6f7dfc390c41d180e7548cd
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Står hesten inne 24/7 nå?? Det er ikke lov. Om så skjer, så meld ifra til Mattilsynet. Hester SKAL stå ute minst to timer hver dag (noe som er latterlig lite) Hester skal ikke stå alene, men dessverre er det ingen forbud mot dette i Norge ennå. Men forbudet kommer. Hester blir rett og slett usosiale om de står alene. For hesten så er flokkmedlemmene viktigere enn mennesker. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Belle, jeg er en ansvarlig hesteeier, men av og til får ikke hestene mine gå ut om dagen. Hele gården min har vært omringet av et tykt lag med is, og da slipper jeg ikke ut mine hester. Det er selvsagt bare nå og da gjennom en ellers tørr vinter, men jeg reagerer litt på den "det SKAL være sånn og sånn", av og til, en sjelden gang går det ikke. Ellers er jeg enig med deg, får ikke hesten i hovedinnlegget komme ut i det hele tatt om vinteren å får de kontakte mattilsynet, men det er lite MT gjør i norge med hest egentlig, da skal det være ILLE før de tar tak. Anonym poster: fa903bd194c625f3e3a0492f407d5ad9 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Kom det ikke en lov for ca 2 år siden om å ha hester alene i Norge også? Har ikke tid til å lete det opp nå, men er sikkert å finne på MT sine sider. Personlig synes jeg 2 timer ute er alt for lite, og is ute er ingen undskyldning. Det er mulig å strø, hestene kan få på sko med brodder eller boots med brodder. Så med mindre det er storm ute ser jeg ingen grunn til at hestene skal stå inne. Når det gjelder MT så gjør de faktsik en god jobb utifra de middlene de har. Regelverket i Norge er helt på tryne når det gjelder dyrevelferd og det er faktisk lite de har lov til å gjøre ut i fra regelverket! Selvfølgelig er de mer effektive enkelte steder i landet, men generelt så gjør MT det de kan. Jeg har selv sett MT fra "innsiden" og det er mange der som sliter ræva av seg for dyrevelferden men som sagt er lovverket helt på tryne.. Anonym poster: b1d7fbe8daba7fbe80c81e18730925b7 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Aldri hørt om noen som ikke kan ha hestene ute før pga is. Da får du lage en ny hage uten is da. Du må i hvert fall tilrettelegge for utegang. Og aller best at hester står i flokk ute på stort område. Ikke bare en paddok. Det er ikke mye jeg sier man SKAL til ang hest fordi det er så mange måter å holde hest på. Men at de SKAL stå ute er det ingen tvil om. Uansett grunn. 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Strø hjelper ikke den dritt når det er 5-10 cm tykk klinkis på alle jorder og i paddocken, det sier jo seg selv. Anonym poster: fa903bd194c625f3e3a0492f407d5ad9 1
Thalamus Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 For å svare på spørsmålet til TS: Min erfaring er at de fleste hester blir ensomme, men enkelte foretrekker å gå alene. Det kan være naboen din har funnet ut at hennes hest trives best alene, kanskje den angriper andre hester? Spør naboen din hvis du er veldig bekymret.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Strø hjelper ikke den dritt når det er 5-10 cm tykk klinkis på alle jorder og i paddocken, det sier jo seg selv. Anonym poster: fa903bd194c625f3e3a0492f407d5ad9 Broddsko. Om de er barfot og det er klinkis, så går det på dyrevelferden løs om de ikke får vært ute. Til TS: om en hest er mye alene, så mister de sine sosiale evner. Det å gå i flokk er det mest essensielle for en hest. Det er her den får slappe av og får snakke sitt språk. Hester som står mye alene får gjerne en del stereotype handlinger. De blir stresset og usikre. 5
Gjest Gaea Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 For å svare på spørsmålet til TS: Min erfaring er at de fleste hester blir ensomme, men enkelte foretrekker å gå alene. Det kan være naboen din har funnet ut at hennes hest trives best alene, kanskje den angriper andre hester? Spør naboen din hvis du er veldig bekymret. Ingen hester foretrekker å være alene i den forstand at de ikke vil ha flokkmedlemmer i nærheten. Noen kommer ikke så godt overens med hestene i den flokken de er i, og enkelte - men få - er bare einstøinger. Det ideelle for sistnevnte type er å ha god nok plass til å kunne gå for seg selv når den ønsker det, eller ha en egen paddock/eget beite ved siden av de andre hestene. Ikke å stå helt alene, for de er fortsatt flokkdyr og er mye mer usikre alene, med kun to par øyne til å holde utkikk etter farer, enn når de er flere.
Fossefall Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Er is et problem heter svaret Broddsko... Og hester bør være ute mye mer enn 2 timer pr dag. Er enig med de som foreslår MT her.. For meg så er det utenkelig at en hest skal bo alene, det er dyremishandling i mine øyne. Hadde aldri vurdert å bare ha en hest her hjemme på gården, minst 2 stykker hjemme til en hver tid. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Når det kommer til utetid så er det jo helt avhengig av hva slags bruk det er snakk om! En hest som trenes på høyt nivå vil ofte ha behov for total mental og fysisk avslappning resten av dagen etter f.eks 1 time hard trening og en økt med skritt/longe. Om det er viktig at hesten presterer på høyt nivå er det heller IKKE gunstig å stå ute i all slags vær da kalde bein betyr stive bein og lengere restutisjonstid for musklene i beina. Samt høyere fare for skade/ vanskeligere å holde følge med hva som skjer. Og har man en hest til mange hundre tusen eller mer så setter man dem gjerne ikke ut når forholdene er dårlige i form av veldig glatt eller veldig hardt underlag. Jeg har en vallak på GP nivå og en hingst på intermed. nivå. De har høy treningsintensitet og og er vanligvis ute 1 time om dagen i trening samt 45 minutter med skritt i longe/leid. Er været ok står de ute 2-3 timer i tillegg. De har en dag helt fri hver uke og da nyter de somoftest dagen med å ligge og sove inne i boksen samt at de blir skrittet en tur. Om vinteren er de ikke ute i luftegård pga bakken er hard og beina blir kalde, men de får gå løse inne i ridehallen en times tid for å få bevege seg løse. Har du islandshest så er nok det meste mest mulig utetid, men det er altså ikke helt så svart/hvitt at alle hester har godt av å være ute 7 timer hver dag..... Anonym poster: 5e124fd99688bf45e68e487764c31d85 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Akkurat det der er dementert av forskere. Hester opplever mindre stress og mer ro ved å være ute i flokk enn å være inne i en boks. Det er påvist at hester som holdes mye inne, oftere er syke. Gjerne med magesår og større sjangse for halthet. http://www.vetinst.no/eng/Publications/Scientific-publications/Scientific-Papers-2010/Welfare-of-horses En hest er skapt for å bevege seg 18 timer i døgnet, og har derfor også et kroppslig system som tilsier at den må holdes i bevegelse. De blir gjerne "sure" i musklene av å stå mye stille og stivner til mellom øktene. Får gjerne fylte koder osv da den høye vekten gir stor belastning om de står stille. Spesielt mange sportshester står på store hauger av flis og får derfor heller ikke alle fire bena plant mot underlaget, men hele tiden små vridninger i kodene med stillestående belastning. Ikke variasjon. Jeg kjenner hester på høye nivå, som faktisk står på semiutegang (de kommer inn noen timer hver dag for å spise) og som aldri har vært halte eller har måtte ha treningsfri. Sunne og sterke individer som alltid presterer. Kjenner selv en forsker på dette her og også ridd hesten til denne personen. Så vet det er mye mer å finne om emnet. Skal lete opp flere forskningsrapporter (har selv hatt hest på et av stedene der det er forsket på dette). 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Altså, har hun ikke hesten ute i det heletatt? Hovedinnlegget er veldig merkelig. Mange hester står alene (noen med selskap av alt fra kanin til ku), har selv hatt hesten min alene (kuer på andre siden av gjerdet) og det gikk helt fint. Nå er min hest veldig avhengig av mennesker da han er flasket opp fra han var en mnd gammel. Dette varierer fra hest til hest, JA de er flokkdyr og trives best i flokk - men det kan gå fint alene også. Jeg foretrekker selskap av hest og er veldig glad for at jeg har flere hester på gården nå! Har hestene på utegang, det kunne aldri falt meg inn å stenge de inne hele vinteren. Gjør hun virkelig det? Anonym poster: d0d76f19a576cb5eaded43d860415275
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 Jeg reagerer mer på at det høres ut som at hesten er inne hele vinteren enn at den er alene om sommeren. Hesten min står alene, og har gjort det i rundt ti år. Før det hadde vi andre hester i naboboksen, og hadde i en femårsperiode fem-seks forskjellige hester. Noen underdanige, noen mer i opprør. Hesten min var konstant stressa. Hun hadde stressemuskler på sidene som konstant var i spenn, spiste maten sin i rasende fart før hun spiste den andres mat ute (selv om vi la maten i flere hauger, langt unna hverandre etc). Hun var utrolig aggressiv, slengte tenna i veggen hele tiden, sparka i veggen og etter andre hester ute, beit uten forvarsel når de bare sto rolig ved siden av hverandre.. i det hele tatt. Alene er hun rolig, avslappa, harmonisk, veldig blid, og virker rett og slett som en mye mer lykkelig hest. Om vi møter andre hester på tur vil hun først hilse, hyler litt og sånn, før hun enten biter den andre hesten eller rygger unna og vil gå. Jeg har eid henne i over femten år, og ser helt klart at hun har det bedre alene. Kanksje det har noe med å gjøre at hun tidligere sto i rideskole og ble drittlei av å ha andre hester rett i nærheten hele tiden. Evt er det genetist, for moren var visst også sånn. Hver gang jeg lurer på om hun er ensom tenker jeg på hvor sinna hun hele tiden var før, og hvor rolig hun trasker rundt ute nå, virker ikke som hun savner noen ting. Så det er ikke sikkert denne hesten er ensom, selv om jeg er klar over at hester som min hører til sjeldenhetene. Anonym poster: 07ac95b13b51af42768aaa2beaf04421 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #15 Skrevet 7. mars 2013 Glemte å presisere at vi hadde én hest av gangen sammen med henne, er liten stall med plass til to. Anonym poster: 07ac95b13b51af42768aaa2beaf04421
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Jeg har hørt om to slike hester før som AB over her. Den ene var også en gammel rideskolehest og den andre hadde stått på Bjerke. Ingen av de taklet dette stresset og for å avreagere, så ble de "hesteagresive". Selv har jeg alltid hatt hest med mye utegang og alltid i flokk. Kun en gang var det bare tre i flokken. Ellers har det vært i flokk på 10-15 stykk. Og uten tvil den beste måten å holde hest på. Man får en høflig og balansert hest som er psykisk og fysisk sterk. Men dette forutsetter så klart store uteområder. 2
Gjest Raggy Skrevet 10. mars 2013 #17 Skrevet 10. mars 2013 Den siste settningen i det siste innlegget var vel igrunn det jeg også ville si, et godt hestehold krever store uteområder, gjerne i terreng/skog samt lange strekker de kan løpe på. Min oppfattning er at det er bedre å ha en hest ute istedenfor inne, de liker nok å komme inn i perioder med mye regn så tilgang til ly bør de ha, hester skal ikke være våte i lange perioder og mye fukt kan gå utover høvene, men det å ikke slippe ut hesten pga is er det sykeste jeg har hørt, man må da sko hesten sin etter forholdene samt ha luftegårder som fungerer. Er ikke dette mulig så bør man ikke ha hest. Det er nok forskjell på vanlig brukshest og en topptrent hest, men jeg har alikevel stor tro på at det beste for hesten er mye utegang, de kan jo også hvile ute i et leskur feks med et godt dekke, jeg mener det er bedre enn at de ligger inne i en boks. Frisk luft, dagslys og muligheten til å bevege seg er viktig.
Gjest Raggy Skrevet 10. mars 2013 #18 Skrevet 10. mars 2013 Kom det ikke en lov for ca 2 år siden om å ha hester alene i Norge også? Har ikke tid til å lete det opp nå, men er sikkert å finne på MT sine sider. Personlig synes jeg 2 timer ute er alt for lite, og is ute er ingen undskyldning. Det er mulig å strø, hestene kan få på sko med brodder eller boots med brodder. Så med mindre det er storm ute ser jeg ingen grunn til at hestene skal stå inne. Når det gjelder MT så gjør de faktsik en god jobb utifra de middlene de har. Regelverket i Norge er helt på tryne når det gjelder dyrevelferd og det er faktisk lite de har lov til å gjøre ut i fra regelverket! Selvfølgelig er de mer effektive enkelte steder i landet, men generelt så gjør MT det de kan. Jeg har selv sett MT fra "innsiden" og det er mange der som sliter ræva av seg for dyrevelferden men som sagt er lovverket helt på tryne.. Anonym poster: b1d7fbe8daba7fbe80c81e18730925b7 Det kom ingen direkte lov, men det kom en veileder i forhold til dyreveldferden og den anbefaler at folk har mer enn en hest. Det er ikke forbudt å ha en hest alene i Norge men de aller fleste forstår jo at det ikke er gunstig selvom noen få hester kanskje trives godt alene, men de er nok bare unntak.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. mars 2013 #19 Skrevet 10. mars 2013 Den siste settningen i det siste innlegget var vel igrunn det jeg også ville si, et godt hestehold krever store uteområder, gjerne i terreng/skog samt lange strekker de kan løpe på. Min oppfattning er at det er bedre å ha en hest ute istedenfor inne, de liker nok å komme inn i perioder med mye regn så tilgang til ly bør de ha, hester skal ikke være våte i lange perioder og mye fukt kan gå utover høvene, men det å ikke slippe ut hesten pga is er det sykeste jeg har hørt, man må da sko hesten sin etter forholdene samt ha luftegårder som fungerer. Er ikke dette mulig så bør man ikke ha hest. Det er nok forskjell på vanlig brukshest og en topptrent hest, men jeg har alikevel stor tro på at det beste for hesten er mye utegang, de kan jo også hvile ute i et leskur feks med et godt dekke, jeg mener det er bedre enn at de ligger inne i en boks. Frisk luft, dagslys og muligheten til å bevege seg er viktig. Sant! Til og med Dorina stod ute hver dag, selv om det var isete ute Topptrent eller ei - hester er utedyr og ikke burdyr. For min del kunne jeg aldri hatt burhest. Det hadde vært helt uaktuelt å holde hest slik. Flokklivet er det viktigste i en hest sitt liv. 1
Gjest Gaea Skrevet 10. mars 2013 #20 Skrevet 10. mars 2013 (endret) Sant! Til og med Dorina stod ute hver dag, selv om det var isete ute Topptrent eller ei - hester er utedyr og ikke burdyr. For min del kunne jeg aldri hatt burhest. Det hadde vært helt uaktuelt å holde hest slik. Flokklivet er det viktigste i en hest sitt liv. Dessverre ikke, Dorina stod som regel ute kun i godt vær. En times riding + skrittemaskin i stedet for å være ute var vanlig. Så Norge henger definitivt litt etter, med en slags tro om at hester må behandles som porselensdukker... Selv om det er mindre skader og sykdommer på hester i flokk og utegang. I Sverige f.eks har mange konkurranseryttere tatt til fornuften, blant annet Flyinge har hestene på utegang. Endret 10. mars 2013 av Gaea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå