AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Hvordan få råd til bryllup? Kjæresten og jeg har vært sammen i snart ti år, og har det bra sammen. Har snakket litt om at vi har lyst til å gifte oss. Foreløpig har vi prioritert andre ting. Hus, reising, oppussing, utdanning (har trengt lån utover studielån). Så nå har vi jo en del lån vi betaler på, spesielt han. Så hvordan få råd til bryllup? Han har en stor slekt, så vi blir fort en del folk. Og så er det jo alt annet. Hvor lang tid brukte dere på å spare, og hvor mye sparte dere i måneden? Hvor dyrt ble bryllupet? Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213
lulle Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Å gifte seg er jo strengt tatt gratis. Utover det er det jo ingen annen utvei enn å spare. Hvor lenge og mye kommer jo ann på hva slags bryllup dere ønsker og hva dere tjener. 6
attegløyma Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Leig eit ungdomshus (ligg gjerne på 3000 for ei helg her eg bur i alle fall), lag ei stor gryte med noko godt, td. Betasuppe/ småmat el.l, leig inn ei kokke, be 10-15 av dei næraste om å bake noko, bruk bunad eller kjøp kjole brukt, be ein morsom onkel om å vere kjømeister, og bruk nåken ungjenter til å servere, pynt med markblomster, ønsk dåkke bidrag til baren som bryllaupsgåve, og vips har heile greia kosta dåkke max 20 000kr. leig inn musikk, legg på 10 000, og ha eit supert bryllup som alle vil hugse Vi var 15 til middag, hadde catering frå eit velrennomert og prisbelønt hotell, sto for alt av drikke, kakene var alle heimelaga av våre mødre, søstre, foRlovar og meg. Hele greia kom på under 15 000, og då vàr alkohol halvparten av kostnaden Endret 3. mars 2013 av attegløyma 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Ja, jeg vet jo at det kan gjøres billig, og for min del som bare har en bitteliten familie, kunne jeg godt tenkt meg et intimt bryllup. Men han har derimot stor slekt som sagt, og de har et nært forhold. Alle er i alles bursdager, hele slekta har juleselskap osv. Så vi må regne med å bli hvertfall 50. Jeg tjener helt vanlig, han tjener litt mindre foreløpig og har en del lån. Usikker på hvor mye vi kan spare opp per måned.. Ville dere hjulpet meg litt med budsjett da? Hva er budsjettposter i et bryllup, eller hvor kan jeg finne mer om dette? Ts Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Attegløyma: så flott! Skjønner at man kan spare inn på mye Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213
attegløyma Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Bror min gjorde det som eg skreiv der, var heilt nydelige dekorasjonar av ville blomar, tønner med lupinar, dei leigde eit friluftsmuseum for 3000 trur eg det var, så nyyyydeleg ramme, heile greia kom på 50 000, då var det 95 gjester heile dagen, og noko alkohol men ikkje så mykje, for dei drakk ikkje sjølve. Levande musikk til dansen var vel det som gjorde mest utav seg. Dei hadde vel eit heilt spelemannslag trur eg Det bryllupet hugsar dei fleste av oss med glede
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Ja, jeg vet jo at det kan gjøres billig, og for min del som bare har en bitteliten familie, kunne jeg godt tenkt meg et intimt bryllup. Men han har derimot stor slekt som sagt, og de har et nært forhold. Alle er i alles bursdager, hele slekta har juleselskap osv. Så vi må regne med å bli hvertfall 50. Jeg tjener helt vanlig, han tjener litt mindre foreløpig og har en del lån. Usikker på hvor mye vi kan spare opp per måned.. Ville dere hjulpet meg litt med budsjett da? Hva er budsjettposter i et bryllup, eller hvor kan jeg finne mer om dette? Ts Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213 Om dere dropper en ordentlig fotograf så sparer dere jo mange tusen på dette. Det finnes vel en nær slektning som er god på å ta bilder som kunne gjort dette? (Mot en flaske vin etc.?) Anonym poster: 7c03ea328e0d49d0c3b66f08efca5eb0 1
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Her er postane i vårt budsjett: Brudekjole Brudekjole-tilpassing Brudesko Brudgomens sko Brudgomens dress Ringane Smykker Undertøy Bordpynt Stearinlys Serviettar Kjøkemeister Brudebukett Bukett til brudepiker Brystbukettar - brudgom, forlovar, brudesveinar Musikarar til vigsla Fotografering Betjening, seks personar Raudvin - 70 flasker Kvitvin til ost - 20 flasker Champagne - 40 flasker Bar: Gin, whisky, konjakk, vodka, campari, sherry Dukar Eplemost - 120 flasker Kaker Leige av lokale Mat Skrive- og Trykksaker Gjestebok Invitasjonar Program Takkekort Transport Andre Utgifter Avgift Til Human-etisk Forbund Sminke og Frisør 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Ja, bestevennen min/tidligere romkamerat i kollektiv kan ta bildene, han er utrolig dyktig. Og pappa synger og spiller og kan synge i kirken. Det er jo å finne et hyggelig sted å leie da. Invitasjoner kan vi lage selv, da kjæresten har vært grafisk designer tidligere. Sette sammen blomster har jeg alltid vært fryktelig dårlig på, men svigermor er flink. Samtidig kan hn jo ikke akkurat få hele jobben. Må tenke litt på det. Takk for alle tips. Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Alt Godt: tusen takk! Helt supert med en slik liste, det hjelper veldig! Anonym poster: c9b0e15ddee3d4433d448b6052e0d213
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Viktig tilleggsinformasjon: Vi var 110 til bords til middagen og 150 til kaffen. Forretten (marinert rå laks med ein eller annan ostekrem og heimelagde knekkebrød) var lagt opp når folk satte seg, vin vart sett på bordet så folk forsynte seg sjølv, (barna fekk eplemost på flasker med sugerør som sto på kvar "barneplass") og hovudretten var beouf de bourgignon servert i skåler med grønsaker og poteter til. "Desserten" var ost og syltetøy, som vart satt fram på fjøler på kvart bord. Serveringspersonalet henta tomme flasker og satte fram nye, henta skitne tallerknar og satte fram skåler/fat med mat. På den måten trengte vi relativt få til å servere til så mange.
Filliputt Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Jeg ville startet med å kartlegge hva slags fest dere ønsker og hvor mange gjester dere ser for dere. Type lokale, type mat, fri bar eller ikke, dyr eller billig kjole etc er også viktige faktorer når det gjelder kostnader. Tenk på hva dere kan få billigere/gratis gjennom venner og familie, og tenk på hva dere ønsker å prioritere å få gjort profesjonelt (f.eks. fotograf/frisør osv) Når dette er klart kan dere få dere et bilde av kostnadene for bryllupet deres. Deretter ville jeg tatt en kikk på månedsbudsjettet for deres husholdning og regnet på hvor mye dere kan klare å spare per måned. Og vips, der har dere regnet ut hvor lang tid det vil ta å spare opp penger til festen Konkret eksempel: Vi gifter oss i juli. Bryllupsfesten vår blir i et samfunnshus, med 100 gjester. Treretters middag. Fri bar. Profesjonell fotograf og frisør (der har vi altså prioritert å legge penger). Antrekk, trykksaker, blomster og bordpynt blir pent, men nøkternt. Vi drar ikke på bryllupsreise. Totalsummen kommer på 135 000 kroner. Vi forlovet oss i juni i fjor. Siden da har vi spart 5000 kroner hver i måneden. Totalt blir det 130 000 kroner i sparing fram tl bryllupet. Vi hadde også litt oppspart fra før, så vi klarer utgiftene Men oppsummert: du må vite hva slags fest du skal ha før du vet hvor mye penger du trenger, og du må vite hvor mye penger du trenger før du kan vite hvor lenge du må spare 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 På samme måte som dere får råd til andre ting, ved å prioritere og spare. Det trenger ikke være veldig dyrt heller, strengt tatt. Anonym poster: 085b2f26853750b21b149a18a6807f10 1
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Det er hovudsakleg på desse fire områda du kan spare pengar, familiefotograf er allereie nemnt over: Finn eit rimeleg lokale der ein kan ta med eigen kokk og eigen alkohol. Finn ein kokk som jobbar per time og ikkje per kuvert. La han/ho ta med ein assistent, og betal dei anstendig. Ordne eigen alkohol. Vi ønskte oss konjakk o.l. til jul jula før bryllupet. Nokre vennar som har hytte i Sverige frakta vinen til selskapet litt og litt over grensa. Server maten "family style" og sett vinflaskene på bordet. Då sparer du serveringspersonale.
Gjest navnelapp Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Ja, og så kjem det kjolar på salg fram mot sommaren. Viss bryllupet står neste sommar kan du gjere eit kupp på kjole. Min kosta 3500, inkludert omsying.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Siden dere har vært sammen så lenge blir det vel egentlig bare teit å holde bryllup, da kan dere dra på tinghuset og gifte dere. 4
Anglofil Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Det handler om prioriteringer, sparte i to år og åtte måneder for å få råd til bryllupet. I den tiden reiste vi mindre enn vi vanligvis gjorde, men prioriterte faktisk også å reise. Til gjengjeld ble det ytterst få kino- og restaurantbesøk, hadde lave levekostnader og kjøpte lite nytt. Vi røyker heller ikke, og alkohol/fest ble det ytterst lite av. Mvh Yvonne Endret 3. mars 2013 av Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Siden dere har vært sammen så lenge blir det vel egentlig bare teit å holde bryllup, da kan dere dra på tinghuset og gifte dere. Dette blir bare teit, vi har vært sammen 8 år, og kan da ha en like stor fest som de som "bare" har vært sammen i 3? Hva er forskjellen?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Dette blir bare teit, vi har vært sammen 8 år, og kan da ha en like stor fest som de som "bare" har vært sammen i 3? Hva er forskjellen? Ser ike poenget med å holde fest når man har vært sammen og samboere i flere år allerede. 3
Gjest Kiara! Skrevet 3. mars 2013 #20 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har slukt alle tipsene som Altgodt har kommet med fullstendig uten å tenke med noe særlig om! Bloggern hennes har masse kjempetips om hvordan man kan få til dette uten å blakke seg! Hør på de som har gjort dette her, og ikke vær redd for å tenke utenfor boksen når det kommer til å spare penger. Fotograf på mittanbudd, frisør via kjente, gamle glass som vaser + + + Vi hadde kommet veldig lavt om vi hadde droppet alle mine krav til utseende og estetikk. Mye er nevnt, men jeg vil likevel si enda en ting: * Bak bryllupskaken deres selv. Det er overraskende mange tusen spart! Og dropp å betal for bryllupsmesser, brudemagasiner etc du finner all informasjon på nett og de messene det er verdt å gå på er gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå