Gå til innhold

Brista ribbein?


Gjest Kløna

Anbefalte innlegg

Gjest Kløna

Hei hei!

I går så hadde jeg et brått fall med mye krefter i. Jeg fikk pusten slått ut av meg og landa "oppå" meg selv på magen. Det første jeg tenkte på var at jeg måtte puste. Når jeg endelig kom meg på beina så merka jeg at jeg hadde litt vondt i armen, men ikke noe mer.

Men i dag har jeg gradvis fått mer og mer vondt i ribbeinet. Jeg merka ikke noe til det i går. Men nå utover kvelden så blir det bare verre. Det starta med at det bare gjorde vondt å ta på. Nå gjør det vondt å sitte, ligge, bruke magemusklene, bruke armen, puste når jeg stiter i visse stillinger, og genrelt å bevege på overkroppen. Hadde alt dette oppstått i går så hadde jeg nok vært ganske sikker på at det var brista ribbein, men nå så har jo alt kommet omtrent et døgn etter fallet. Er det normalt? Eller kan det hende at det er noe helt annet?

Er forresten nederst på venstre side det er snakk om.

Mvh

Kløna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du brister ribbeina så kan det gjøre vondt rett etter det skjer, eller en dag etter. Knekker du dem kan det ta lengre før det gjør vondt. Men slik du beskriver det høres det mest ut som brist, som gjør tusen ganger vondere enn å knekke dem. Ouch!

Anonym poster: b17a845c7590c88e1717b07d551b1000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fallskader kommer ofte "andre" smerter enn de aller sterkste og første du kjenner etter litt tid. Så desverre for deg så har du slått ribbensbuen. Anbefaler deg å ta smertestillende, ibux anbefales hvis du tåler det. Elles blir det paracet. Både brudd og brist gjør like vondt og ingen av delene behandles. Det er bare å ta tiden til hjelp. Hvis det forverrer seg vesentlig, bør du oppsøke lege til mandag. Blir du veldig mye dårligere og smertestillende ikke hjelper, så er legevakta neste.

Noe hjelp i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...