Gjest loren Skrevet 2. mars 2013 #1 Skrevet 2. mars 2013 (endret) Jeg har en sønn som jeg og far har delt foreldreansvar for, og goså delt fast bosted. FIkk i forrige uke en mail med en del info fra den ene jobben min (fellesmail til alle fra lønn/personal), hvor blandt annet dette punktet sto: Egenmeldinger: 8]Nytt egenmeldingsskjema der navn og alder på barnet skal skrives inn. De som har delt foreldreansvar må levere samværsavtale innen 10. april Hva i all verden skal jobben min med samværsavtalen mellom meg og far? Sykt barn dager har vi jo uansett ti av hver siden vi har en 50/50 deling, så der er det ikke noe anderledes enn andre foreldre. Edit: Jeg har sendt mail jobben og, men siden de ikke svarer før tidligst mandag tenkte jeg å høre om noen hadde vært borti dette før. Endret 2. mars 2013 av loren
Sulosi Skrevet 2. mars 2013 #2 Skrevet 2. mars 2013 De har muligens misstanke om at noen ansatte bruker syke barn dager på dager de ikke har barna?? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #3 Skrevet 2. mars 2013 Da holder det sikkert at du bare sier det. Det er vel helst fordi som trenger flere egenmeldingsdager, da må de fremvise dokumentasjon på at de har rett på det. Anonym poster: 09b16e2aa4b03971227e3093d3051444
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #4 Skrevet 2. mars 2013 mente ikke "fordi", men "for de" Anonym poster: 09b16e2aa4b03971227e3093d3051444
Gjest loren Skrevet 2. mars 2013 #5 Skrevet 2. mars 2013 De har muligens misstanke om at noen ansatte bruker syke barn dager på dager de ikke har barna?? Ja, den ser jeg, men jeg og far har en avtale om at om det passer bedre i ft møter og slikt, så sjonglerer vi, på samme måte som foreldre som bor sammen gjør. Så i vår avtale står det ingenting om hvem som skal være hjemme når siden vi er voksne nok til å ha en dialog... Og om de så har mistanke, har de rett på innsyn i en avtale som de ikke er part i? Da holder det sikkert at du bare sier det. Det er vel helst fordi som trenger flere egenmeldingsdager, da må de fremvise dokumentasjon på at de har rett på det. Anonym poster: 09b16e2aa4b03971227e3093d3051444 Det er mulig, jeg får se når svaret kommer, vi har ikke krav på noe utenom de ti hver, så jeg ser liksom ikke "problemet", særlig siden vi gjør det på samme måte som "alle andre", dvs vurderer hvem av oss som skal være hjemme ut i fra jobbmengde. Det blir jo litt som at alle andre par skal bestemme på forhånd at om ungen blir syk i partallsuker er mor hjemme og i oddetallsuker er far hjemme, det er jo ikke sånn det fungerer, stort sett iallefall... 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #7 Skrevet 2. mars 2013 Spør hvilken hjemmel de mener de har for å kreve innsyn i avtalen. Anonym poster: e722c0da63f260feae61a3fcbd17e931 4
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #8 Skrevet 2. mars 2013 Jeg tviler på de har noen hjemmel til å kreve dette. Aldri hørt om før. Men ser at noen som ikke har delt bosted eller bor med BF.sier de bostedsforelder med 20 dg. Samværs foreldre har ingen dg.med sykt barn om det ikke avtales og meldes nav. Jeg tror også at arbeidsgiver kan få noen opplysninger om dette hos nav. Ser arbeidsgiver kan kartlegge. Jeg ville bare levert et kort notat om at det er delt bosted og ikke detaljert avtale. Det er ikke relevant. Hvis far signer med deg at dere har felles barn med delt bosted burde det holde.
Sign Skrevet 2. mars 2013 #9 Skrevet 2. mars 2013 Så lenge dere ikke har noe avvik fra standard regler om at hver forelder har x dager ifm sykt barn (avhengig av antall barn), har ikke arbeidsgiver noen hjemmel for å se samværsavtalen. Dersom den ene forelderen har barnet/barna mer en den andre og har barna mer på hverdager og dermed har mer sjanse for å måtte være hjemme med sykt barn, fikk i allefall vi beskjed fra NAV på at det kunne vi lage egen avtale på (altså hvordan vi fordelte dagene), sende en kopi til NAV samt begge arbeidgiverne. Men det var aldri snakk om at arbeidgiver skulle ha kopi av selve samværsavtalen.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #10 Skrevet 2. mars 2013 Nesten alle har delt foreldreansvar. Det er ikke det samme som delt bosted. Vet de ikke forskjell? En trenger ikke ha samvær selv om en har foreldreansvar. Samværsforelder har ikke krav på sykt barn dg.uten det er meldt nav. De vil se samværs avtalen. Den er vel litt drøy. Aldri hørt om det. Hvem som ska l ha sykt barn trenger ikke stå i samværs avtalen. Det kan være egen levert nav.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #11 Skrevet 2. mars 2013 Så lenge dere ikke har noe avvik fra standard regler om at hver forelder har x dager ifm sykt barn (avhengig av antall barn), har ikke arbeidsgiver noen hjemmel for å se samværsavtalen. Dersom den ene forelderen har barnet/barna mer en den andre og har barna mer på hverdager og dermed har mer sjanse for å måtte være hjemme med sykt barn, fikk i allefall vi beskjed fra NAV på at det kunne vi lage egen avtale på (altså hvordan vi fordelte dagene), sende en kopi til NAV samt begge arbeidgiverne. Men det var aldri snakk om at arbeidgiver skulle ha kopi av selve samværsavtalen. Dette høres riktig ut. Jeg ville aldri gitt arbeidsgiver samværsavtalen. Ville bare levert at vi hadde f.eks 10 sykt barn dg.hver. Jeg ville snakket med far og skrevet et kort notat om dette og levert signert far og meg selv. Egentlig samme som til nav. Har dere ikke meldt nav så gjør dette. (Meldt delt bosted nav)
litle_my Skrevet 2. mars 2013 #12 Skrevet 2. mars 2013 Samværs foreldre har ingen dg.med sykt barn om det ikke avtales og meldes nav. Joda, det har de. De har 10 dager, så fremt ikke annet er avtalt. http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #13 Skrevet 2. mars 2013 Skjønner godt at de vil ha den. Vet at folk på jobben min som bruker egenmelding når faren har ungene. Anonym poster: 90489275ec1374c63c10ebddf9a0de15 1
Gjest loren Skrevet 2. mars 2013 #14 Skrevet 2. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Jeg vet om Foreldre som bor sammen hvor en av de ved flere anledninger har tatt sykt barn dag og levert barnet i bhg for så å bruke dagen ute med venner. Siden det skjer, skal alle foreldre uansett boform da levere en avtale, AB over meg?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #15 Skrevet 2. mars 2013 Skjønner godt at de vil ha den. Vet at folk på jobben min som bruker egenmelding når faren har ungene. Anonym poster: 90489275ec1374c63c10ebddf9a0de15 Det kan så være, men det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet er om de har noen rett til å kreve å se den. Anonym poster: e722c0da63f260feae61a3fcbd17e931
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #16 Skrevet 2. mars 2013 Joda, det har de. De har 10 dager, så fremt ikke annet er avtalt. http://www.nav.no/He...e/Omsorgspenger Nei, det har de ikke. Så lenge en person er registrert som enslig forelder har denne alle 20 dagene, og dermed har samværsforelder ingen. Dersom man ønsker kan man be NAV om å fordele dagene forholdsmessig etter samvær. Anonym poster: 35ec6335c91952d90b1c44c04daf8dc0
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #17 Skrevet 2. mars 2013 Står forøvrig mer her: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+9-6+Antall+dager+med+omsorgspenger.147797.cms Dersom en av foreldrene bare har “vanlig samvær” etter barneloven § 44 fjerde ledd, eller det er avtalt en utvidet samværsordning, har vedkommende ikke tilsvarende rett til omsorgspenger ved barns sykdom. I tilfeller hvor foreldrene ikke bor sammen og ikke har avtalt delt daglig omsorg er det dermed bare den av foreldrene som barnet bor fast hos som har rett til omsorgspenger, selv hvor den andre faktisk kan ha en betydelig del av omsorgstiden. Det er derimot gjort slik at man KAN dele på dette, men man må søke om det, det gjøres ikke automatisk. På den annen side går departementet ikke inn for at foreldre som ikke bor sammen, skal måtte dele dagene seg imellom i forhold til faktisk avtalt samvær. I situasjoner hvor samværsforelderen ikke har ønske eller mulighet til å ha omsorg for barnet under sykdom, har den som har den daglige omsorgen var barnet fortsatt rett til omsorgspenger i dobbelt tid. Det vil dermed være opp til foreldrene om de ønsker å benytte seg av den foreslåtte ordningen. Anonym poster: 35ec6335c91952d90b1c44c04daf8dc0
litle_my Skrevet 2. mars 2013 #18 Skrevet 2. mars 2013 Står forøvrig mer her: http://www.nav.no/re...nger.147797.cms Dersom en av foreldrene bare har “vanlig samvær” etter barneloven § 44 fjerde ledd, eller det er avtalt en utvidet samværsordning, har vedkommende ikke tilsvarende rett til omsorgspenger ved barns sykdom. I tilfeller hvor foreldrene ikke bor sammen og ikke har avtalt delt daglig omsorg er det dermed bare den av foreldrene som barnet bor fast hos som har rett til omsorgspenger, selv hvor den andre faktisk kan ha en betydelig del av omsorgstiden. Det er derimot gjort slik at man KAN dele på dette, men man må søke om det, det gjøres ikke automatisk. På den annen side går departementet ikke inn for at foreldre som ikke bor sammen, skal måtte dele dagene seg imellom i forhold til faktisk avtalt samvær. I situasjoner hvor samværsforelderen ikke har ønske eller mulighet til å ha omsorg for barnet under sykdom, har den som har den daglige omsorgen var barnet fortsatt rett til omsorgspenger i dobbelt tid. Det vil dermed være opp til foreldrene om de ønsker å benytte seg av den foreslåtte ordningen. Anonym poster: 35ec6335c91952d90b1c44c04daf8dc0 Vet du? Nå ble jeg veldig veldig glad, for jeg har alltid trodd det var slik jeg sa. :-D
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #19 Skrevet 2. mars 2013 Joda, det har de. De har 10 dager, så fremt ikke annet er avtalt. http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger Du litle my. Les linken din. Under kulepunker så ser du selv at du tar feil. Du er ikke den eneste som innbiller deg dette. En leser stadig om mor som er pottesur på far til barnet som ikke vil ha det hos seg ved sykdom. Den som har bosted har bl.a råderett over det aller meste hos barnet. Det er vel naturlig samme person tar støyen ved nedturer og sykdom? Jeg er en sterk tilhenger av delt bosted for barn ved samlsignaler Da har foreldre like plikter og rettigheter. Delt bosted kan godt være 60/40 eller en annen brøk. Poenget er at ikke kom og krev før du kan gi. Fri flytting med barn er en av hovedgrunnrn til at jrg er MEGET kritisk til dagens bosted samvær ordning. Dette gir slike signal til den som har samvær at EN ER RESERVE FORELDER OG BARNEPASSER. Jeg vil gi en honør til TS.som har delt bosted.
Montefalco Skrevet 2. mars 2013 #20 Skrevet 2. mars 2013 Hva er problemet med å levere avtalen til personalavdelingen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå