AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #21 Skrevet 3. mars 2013 TS her igjen. Bare for å klarere noe for min del til de som har svart - jeg er ikke ute etter å jobbe som journalist, det har jeg heller aldri vært. Hadde jeg vært interessert i å jobbe som journalist hadde jeg gjort det på en annen måte - ved å skrive for aviser og blader og jobbe meg opp erfaring, osv. Men journalist har aldri vært en drøm for meg og jeg har ikke interesse for akkurat dette. Flere skriver at det virker som jeg ikke helt vet hva jeg vil og at jeg må finne ut det først, men det er altså nettopp derfor jeg søker innspill her Jeg vet ikke hva jeg vil, og må finne ut av det, derav tråden! Jeg spør egentlig bare generelt om tips om hvilke jobber som finnes "innen media", hvilke erfaringer folk har fra bransjen, hvordan jobbmarkedet er og hvilke alternativer som finnes. Jeg vet det er en vanskelig bransje, men nettopp derfor er jeg interessert i tips om hvilken vei man kan gå videre. Jeg har som sagt en bachelor fra før, som jeg føler jeg ikke stiller spesielt sterkt med i seg selv, og ønsker å ta høyere utdanning for å rette meg inn mot noe mer konkret. Tips og råd om hva som kan være aktuelle veier å gå mottas med takk Jeg trives med å studere og vil gjerne studere mer! Jeg heller som nevnt for øyeblikket mellom å jobbe som lærer (ta master og ppu) eller å prøve å rette meg inn som kommunikasjons/informasjonsmedarbeider - gjerne jobbe med sosiale medier, hjemmesider, osv da det er noe jeg interesserer meg for. Tusen takk for alle svar, kom gjerne med flere innspill! Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9 Synes folk har tatt seg god til å svare deg her, men det virker ikke som at du forstår hva de sier. Samtlige sier jo at studier ikke er så viktig, at det er praksis du må skaffe deg. Anonym poster: c0669439a7dc08a3a96c266f2b07f24c 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #22 Skrevet 3. mars 2013 TS, du skriver at du ikke ønsker å jobbe som journalist, men det er som regel journalister som jobber i slike stillinger. For å illustrere dette har jeg funnet fem ulike stillingsutlysninger på finn.no, og understreket hvor de etterspør erfaring innen media/journalistikk. De fleste som søker, og som blir oppfordret til å søke, på disse stillingene har journalistisk erfaring, og da er det klart at du vil slite om du ikke har samme erfaring å vise til. Jobb 1 Vi ønsker søkere som har: * Journalistisk erfaring eller erfaring fra media * God skriftlig fremstillingsevne * Erfaring med publiseringsverktøy * Erfaring med design, bilde og videobruk * Generell god IT kunnskap * Selvstendig og selvdreven, kunne oppsøke og utvikle arbeidsoppgaver * Gode samarbeidsevner og løsningsfokusert * Service innstilt * Kjennskap og/eller interesse for rusfeltet Jobb 2 Kvalifikasjoner Du må beherske InDesign og øvrige Adobe programmer for å løse oppgaver innen både trykk- og web-basert produksjon.Du behersker fotografering og videoproduksjon.Ønsket utdanning eller erfaring innen: Journalistikk/kommunikasjon/markedsføring, grafisk design, web design Jobb 3 Kvalifikasjoner: * Minst tre års erfaring som journalist eller informasjonsmedarbeider og relevant høyere utdannelse. * Erfaring med web- og kampanjearbeid og samarbeid med frivillige. * Interesse for og kunnskap om utviklingspolitikk. Internasjonal erfaring er en fordel. * Evne til å jobbe strukturert og selvstendig. * God, rask og presis skriftlig framstillingsevne og gode engelskkunnskaper. * Designkunnskap og erfaring med enkel billedbehandling og videoredigering er en fordel. Jobb 4 Kvalifikasjoner Vi søker en person med høgskole-/universitetsutdannelse innen arkitektur eller kulturhistorie - minimum mastergrad.Erfaring fra kommunikasjon og formidling er et krav.I tillegg vil kjennskap til Oslo og byens historie bli tillagt vekt. Jobb 5 KVALIFIKASJONER OG EGENSKAPERGod fremstillingsevne, muntlig og skriftligGod IT-kunnskaper og kjennskap til digitale medierUtadvendt, selvstendig og god samarbeidsevnerFleksibel og tåler høy tempo med korte tidsfristerHøyere utdannelseErfaring gjerne fra media/ mediahåndtering Anonym poster: c0669439a7dc08a3a96c266f2b07f24c 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #23 Skrevet 3. mars 2013 TS her - Ja, jeg har lest gjennom alt og setter pris på alle tilbakemeldinger Hvis noen føler at jeg ikke har satt pris på det jeg har skrevet, så beklager jeg: jeg setter kjempepris på absolutt alt, og er veldig takknemlig for alle som gidder å svare:) Jeg har alltid hørt om og om igjen hvilken vanskelig bransje dette er og det er fint å få høre fra fra bransjen, så absolutt - jeg setter pris på det, og leser alt. Jeg har skjønt at journalist er en veldig vanlig vei å gå innen dette og at journalistisk bakgrunn er godt å ha i bagasjen. Jeg har også sett nøye gjennom finn.no annonser og ser at dette er ofte nevnt. Jeg setter pris på at dette blir pekt ut, og jeg er sikker på at dette kan være aktuelt for mange andre som leser tråden. For min egen del, så ønsker jeg ikke å studere noe jeg ikke føler meg motivert til, og hvis det er sånn at det er helt umulig å få jobb i noe som helst innen media uten å ha en journalistisk bakgrunn, så er det da kanskje ikke noe for meg. Så det er jo absolutt noe jeg har notert bak øret! Men jeg håper jo allikevel at det er sånn at det finnes andre jobber og andre studier innen et påpass bredt emne? Jeg vil gjerne også høre fra litt andre retninger å gå innen media/kultur/kommunikasjon. Jeg skjønner at jeg må ha erfaring for å få en god jobb, og skal absolutt være nøye med hva jeg velger av deltidsjobb ved siden av studiene til høsten, men i første omgang så er jeg først og fremst interessert å finne ut hva jeg har lyst til og å fullføre studier. Jeg er om nevnt higen etter å studere mer og gjerne ha minst en master. For tiden jobber jeg 100% og tenker studere igjen til høsten for å få litt mer tyngde, gjerne kombinert med å jobbe så mye jeg klarer innen samme retning. Jeg har arbeidserfaring innen flere felt, men er fremdeles usikker på hvilken vei jeg vil gå. Jeg ser jo for eksempel at mange annonser ettersøker god IT-kunnskap, designkunnskap og gode språkevner, og dette er jo noe jeg absolutt er interessert i å fordype meg i. Hvis det ikke har noe for seg i det hele tatt i forhold til mediabransjen, får jeg heller søke en helt annen retning. Hvilke yrkesalternativer er aktuelle for de med kultur/språk-bakgrunn generelt, for eksempel? Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #24 Skrevet 3. mars 2013 TS: Som flere av oss skriver, utdannelse er en liten del av det du blir målt på når det gjelder jobb som kommunikasjonsrådgiver. Jeg leser at du ikke vil bli journalist, men som flere har nevnt, det er som regel erfarne journalister som blir headhuntet i denne type stillinger, av to grunner: 1. Bedrifter som er såpass store at de har egen kommunikasjonsavdeling ønsker folk med erfaring og nettverk. 2. Journalister har unik kjennskap til både å jobbe i, og forholde seg til, media. Som sagt, det kan være du når frem med markedsføringsbakgrunn også, men det hører med til sjeldenhetene. Det er nok grunnen til at mange av oss terper på dette med journalistikk, fordi vi vet at det er journalister som er mest ettertraktet til disse stillingene. Når det gjelder innlegget om å starte som frilanser, viser jeg til tidligere svar. Å jobbe som frilanser med full lønn i Norge i dag er supervanskelig. Ikke bare krever det mye erfaring og nettverksbygging, men man må også ha skrevet en del journalistisk for å komme opp på et høyt nok nivå til å levere saker gryteklart. Mulig at vi som svarer her fremstår som negative, men jeg har ikke tall på hvor mange journalister som sliter etter endt utdanning. Av de jeg studerte sammen med har 60 prosent begynt på nye studier eller endt opp i helt andre yrker. Andre jobber deltid på kafé mens de frilanser kanskje 20 prosent. Media er en presset bransje, og stadig flere journaliststillinger kuttes - mange av disse beveger seg da over i det private næringsliv som kommunikasjonsrådgiver eller PR-rådgiver. (Merk at kommunikasjon og PR er to helt forskjellige ting - PR-rådgivere jobber hovedsaklig i PR-byråer, kommunikasjonsrådgivere er ansatt i bedrifter.) Kjempefint at dere er negative egentlig, mye bedre det enn å hype opp noe Jeg er jo fullt klar over at en bachelor i media er ganske ubrukelig i dag, men vil gjerne prøve å snu det til noe positivt og ser etter en vei jeg kan ta det videre, uten at jeg trenger å begynne helt på ny. (jeg har allerede en fullført utdannelse innen et annet yrke jeg ikke ønsker å jobbe i lenger). Lærer er jo absolutt en retning som jeg interesserer meg for og vurderer, men vil gjerne vurdere andre alternativer også. Kan du kanskje forklare litt forskjellen mellom PR og kommunikasjon, rent praktisk hvordan en arbeidsdag er? Jeg har alltid tenkt mest på kommunikasjon i forhold til både informasjonsflyt innad i bedrifter og kommunikasjon og informasjon ut til kunder/folk, ikke så mye konkret reklamekampanjer og markedsføring. Har flere venninner som jobber som informasjonsmedarbeidere i interesseorganisasjoner og dette er jo noe som virker veldig interessant, men det er vel også en type jobb med mange om beinet. Forlagsbransjen ser jeg også er nevnt som veldig tøff - hvilke jobber er det her som er aktuelle? Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #25 Skrevet 3. mars 2013 Jeg ser jo for eksempel at mange annonser ettersøker god IT-kunnskap, designkunnskap og gode språkevner, og dette er jo noe jeg absolutt er interessert i å fordype meg i. Hvis det ikke har noe for seg i det hele tatt i forhold til mediabransjen, får jeg heller søke en helt annen retning. Hvilke yrkesalternativer er aktuelle for de med kultur/språk-bakgrunn generelt, for eksempel? Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9 Jeg tolker det ikke som at du er utakknemlig, det er det nok ingen andre som gjør, heller, men jeg tenker at flere som svarer her (iallfall ser det slik ut) har bransjekunnskap, og media/kommunikasjon er en ganske spesiell bransje i form av at praktisk erfaring betyr mye, om ikke alt i enkelte stillinger. Jeg synes Guybrush svarte ganske godt på det andre du svarte på, foruten journalister, er det som regel politikere som blir ansatt som kommunikasjonsrådgivere, men jeg vil tørre påstå at over 80 prosent er journalister. Jeg vet også om økonomer og jurister (med kommunikasjons/journalistisk erfaring, riktignok) som har blitt kommunikasjons/informasjonsrådgivere, men mitt inntrykk er at disse er i fåtall. Det nevnes egenskaper som god IT-kompetanse (det er vel et krav i de fleste stillinger nå til dags), kjennskap til design- og billedbehandling er som regel bare et pluss, og noe du i mange tilfeller bør ha i tillegg til journalistisk kompetanse. Et alternativ er å søke seg inn i PR-bransjen, men for å bli lagt merke til må du jobbe i ett av de større firmaene, og for å få foten innenfor må du enten ha jobbet med store, internasjonale merkevarer (veldig vanskelig - og noe et fåtall klarer, du bør isåfall studere i utlandet), ha studert på en prestisjeskole i utlandet eller lignende. Alternativt kan du søke på jobber som konserntrainee i for eksempel Schibsted, men det blir mer rettet mot markedsføring/produktutvikling, og noe litt annet igjen. Du må nok forvente en arbeidshverdag med høyt tempo, leveringspress, og lav lønn i noen år før du avanserer, men det er en mulighet. Likevel vil jeg nok tro at en journalist som regel ville stille bedre enn deg i en ansettelsesprosess på grunn av den unike "hands on"-erfaringen vedkommende har. Nå vet jeg ikke helt hva du er på jakt etter, men jobber innen kultur/media/språk er generelt veldig attraktive fordi dette er utdanninger mange begynner på, og det er mange om beinet. Bedriftene kan være kresne, og tillate seg å stille høye krav til søkere, også nyutdannede. Å få jobb i forlagsbransjen er like (om ikke verre) vanskelig som å få jobb i media, men det er mulig at mulighetene for språkvask/oversettelse er bedre på frilansbasis. Mitt inntrykk er at de som får disse jobbene enten har master i et språk, eller litteraturvitenskap - fordi disse stillingene også krever spisskompetanse. Et alternativ, for å slippe "unna" kravene om journalistisk bakgrunn, er å spesialisere deg slik at du blir den beste innen et fagfelt, for eksempel kultur. Isåfall bør du ha en CV som skiller seg ut, både med tanke på fag og praksis, da er det mulig at du kan bli aktuell som kommunikasjonsrådgiver for gallerier/kunsterorganisasjoner, uten at jeg har inngående kjennskap til disse. Det er vel heller sjeldent disse er utlyst, og jeg vil tro at det er mange om beinet, også på dem, om enn med andre kvalifikasjoner. Bottom line er vel at det ikke er noen "enkel" vei inn i media/forlagsbransjen. De fleste som kommer seg opp og fram har gjort mye fra ung alder, og man må vise at man har engasjement utover det vanlige. Å ønske seg en jobb fordi det virker interessant, og fordi man vil jobbe med sosiale medier... det er nok mange som tenker i de baner, men her finnes det også søkere som har hatt sin egen blogg siden de var 14, startet egne bloggportaler, jobbet som journalister i en årrekke. Jeg var selv ansvarlig for en rekrutteringsprosess av unge journalister for noen måneder siden, og jeg må si at CV-ene blir bare mer og mer imponerende. Personlig vil jeg nok tro at en kommunikasjons/informasjonsrådgiver uten kjennskap til medier, vil slite i stillingen. Som kommunikasjons/informasjonsrådgiver må du ofte skrive pressemeldinger, du må kjenne til folk i redaksjonene, og du bør vite hvilke journalister som er best å kontakte når du skal fronte ulike saker. I tillegg tror jeg at, som en annen påpekte, det vil være utrolig vanskelig å ha en slik stilling uten å ha kjennskap til krisehåndtering. Kriser oppstår stadig vekk, og jobber du i et selskap som er stort nok til at det har egen kommunikasjonssjef/kommunikasjonsavdeling, er det veldig sannsynlig at media vil være interessert i det som skjer. Du jobber sjeldent alene, men en bekjent av meg jobber i et av de store revisjonsselskapene med flere titusen ansatte i hele Europa, likevel består kommunikasjonsavdelingen av bare tre ansatte, den ene er direktør og har ikke mye med den daglige driften å gjøre, og medarbeideren har som regel ansvaret når sjefen sjøl er opptatt. Når det er sagt er ingenting umulig, du kan være heldig, og det kan være at du selger deg selv ekstremt godt inn på intervju (hva vet vel vi?), men mitt generelle inntrykk etter å ha lest innleggene dine er vel at du ikke har noen spesiell utdanning eller erfaring, og at du bør skaffe deg det først. Du kan selvfølgelig ta en sjanse som mange gjør, og for all del, noen lykkes, men hvis du vil ha en trygg jobb, hadde jeg nok revurdert planene mine med mindre du begynner å engasjere deg politisk (men merk, du må som regel på Stortingsnivå) eller som journalist. Et siste alternativ er å starte for deg selv, i det små. Lage et nettmagasin/forum som du drifter og bygger opp. Nå er det mange som gjør det, så jeg tror det må ta av i stor grad for at det skal bli lagt merke til. Når det gjelder kultur, utover forlagsbransjen, har ikke jeg så mange råd, men det er mye mulig at andre her inne har det. Anonym poster: c0669439a7dc08a3a96c266f2b07f24c 1
Gjest Cosmopolitan_ Skrevet 3. mars 2013 #26 Skrevet 3. mars 2013 Jeg er jo fullt klar over at en bachelor i media er ganske ubrukelig i dag, men vil gjerne prøve å snu det til noe positivt og ser etter en vei jeg kan ta det videre, uten at jeg trenger å begynne helt på ny. (jeg har allerede en fullført utdannelse innen et annet yrke jeg ikke ønsker å jobbe i lenger). Lærer er jo absolutt en retning som jeg interesserer meg for og vurderer, men vil gjerne vurdere andre alternativer også. Kan du kanskje forklare litt forskjellen mellom PR og kommunikasjon, rent praktisk hvordan en arbeidsdag er? Jeg har alltid tenkt mest på kommunikasjon i forhold til både informasjonsflyt innad i bedrifter og kommunikasjon og informasjon ut til kunder/folk, ikke så mye konkret reklamekampanjer og markedsføring. Har flere venninner som jobber som informasjonsmedarbeidere i interesseorganisasjoner og dette er jo noe som virker veldig interessant, men det er vel også en type jobb med mange om beinet. Forlagsbransjen ser jeg også er nevnt som veldig tøff - hvilke jobber er det her som er aktuelle? Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9 AB har svart godt og grundig, så jeg kan egentlig signere store deler av hennes innlegg, svarer derfor generelt på det du spør om. Forskjell på kommunikasjon/PR: PR handler jo, som navnet sier, om å fronte en merkevare. Her skal du selge merkevare inn til mediene, slik at merkevaren får omtale. Om du vil jobbe med ren PR må du som nevnt ofte jobbe i et byrå. De som jobber innen PR har ulike bakgrunn, jeg har møtt på alt fra jurister til økonomer og medievitere og journalister. Selv jobbet jeg med det en liten stund, men trivdes ikke, på grunn av salgspresset. Som PR-rådgiver er du på mange måter en slags selger; du skal få kundene til å kjøpe produkter av deg (bedriftene som skal markedsføre produkter), samtidig som du skal selge produktene til mediene. Det er ofte krav om høy faktureringsgrad, og du må nok være sosial, utadvendt, like å selge, ikke være redd for å ta opp telefonen og purre for å trives i en slik stilling. Man har en del kundemøter, presentasjoner etc. Oppgavene jeg har beskrevet nå ligger som regel på rådgiver-nivå. Uten erfaring kommer man inn som prosjektmedarbeider. Da får du ofte "kjedelige oppgaver" i form av alt fra fakturering, skrive pressemeldinger, følge opp alle rutiner og generelle oppgaver som de fleste kan gjøre. Målet er at du etter hvert blir prosjektleder og kan komme med råd og innspill selv. Du må selv selge deg inn på prosjektene du jobber med, så det gjelder å være aktiv, engasjert, og det blir gjerne lange dager. Som kommunikasjons/informasjonsrådgiver jobber du som regel med kommunikasjon internt og eksternt (noen bedrifter skiller disse avdelingene, som for eksempel Røde Kors). Arbeidsoppgavene som kommunikasjonsmedarbeider, eller rådgiver, som er et vanligere begrep, består som regel i alt fra å rådgi ulike avdelinger (kommunikasjonsstrategier, igjen fordel å ha bakgrunn fra journalistikk eller PR), utarbeide nyhetsbrev/internmagasiner/medlemsblader/kampanjer til å snakke med medier. I noen bedrifter har du også ansvar for å håndtere mediene (herunder også krisekommunikasjon). Ofte får du også ansvar for websider og sosiale medier. Siden det er såpass mange journalistiske arbeidsoppgaver som faller under denne stillingsbeskrivelsen er det, som AB viste til, veldig vanlig at bedrifter etterspør den type erfaring. Det nevnes også politisk erfaring, i enkelte bedrifter er det nok fint å ha. I likhet med AB er jeg vel også litt tvilende til om du kan ta en utdannelse som veier opp for praktisk erfaring. Jeg er også litt usikker på hvilke relevante deltidsjobber du mener at du kan få under studiene? Denne type stillinger er som regel hundre prosent, det samme gjelder stillinger innen PR. Grunnen til at det er greit å komme inn som frilanser i media er på grunn av stadige nedbemanninger, og at man som frilanser bestemmer egen arbeidsmengde. Nå vet jeg ikke hvilke interesseorganisasjoner venninnene dine jobber i, men jeg vil tro at det er mange om beinet, ja. Når du imidlertid har venninner rundt omkring er jo det noe du kan bruke til din fordel. Spør gjerne venninnene dine om de har oppgaver du kan få prøve deg på (for eksempel som frilansoppdrag.) Tilby også gjerne gratis hjelp i begynnelsen. Det er enklere å komme seg inn når du kjenner noen, og hvis du leverer greit, kan du få flere oppdrag, og det kan være noe å sette på CV-en. Jeg vet ikke om disse bedriftene setter ut oppgaver eksternt en gang, mange gjør det ikke, men det er verdt å sjekke iallfall? Jeg har en bekjent som begynte som prosjektleder innen medier for en ungdomsorganisasjon som i dag har kommet langt, men dette er en stilling som var mer enn bare noen prosent i måneden. Hun hadde også journalistisk bakgrunn, men det er mulig at mindre organisasjoner har rom for det, hva vet jeg? Ingen av oss som svarer her har oversikt over alle frivillige organisasjoner som finnes. Ta en ringerunde til noen som er interesserte, og spør om de har oppgaver de setter ut til frivillige? All erfaring er god erfaring. Når det er sagt, tror jeg det skal mye til for at en slik erfaring skal skaffe deg jobb som kommunikasjonsmedarbeider, de fleste som søker disse stillingene har flere års praksis, men det er iallfall et sted å begynne, om du velger å gå denne veien. Kultur er jeg helt blank på, så der melder jeg pass. Ønsker deg lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #27 Skrevet 4. mars 2013 Tusen takk for alle svar, leser alle tips og jeg føler ihvertfall jeg har lært veldig mye om om å jobbe innen kommunikasjon her, og håper det kan være til hjelp for andre også Fremdeles ikke sikker på om det er noe som jeg kan passe inn i, selv om det virker spennende, og usikker hvilken vei jeg skal gå videre. Jeg får tråle litt rundt i yrkesbeskrivelser, finn-annonser og utdanninger for å se om det er noe som roper ut . Hadde det bare vært så vel at jeg i ung alder følte et kall, men nå er jeg i slutten av tjueåra uten å føle at jeg har funnet min plass, men sånn er vel med mange! Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #28 Skrevet 4. mars 2013 Jeg jobber som digitalansvarlig for et internasjonalt konsern. Jeg har bl.a. ansvaret for alle nettsider, sosiale medier, intranet, infoskjermer, digital strategi, pressemeldinger, kvalitetssikring av alle digitale kampanjer og markedsaktiviteter osv osv. Kanskje dette er en retning du kunne tenke deg? Jeg har følgende faglig bakgrunn: 2 it-studier (nettverkskandidat) Bachelor fra BI innen økonomi og admin 1 år etterutdanning - digital mediedesign Nå skal det sies at jobben jeg har i dag normalt ikke kan plukkes når man er nyutdannet. Men man må begynne et sted. Jeg har studert og hatt 4 jobber ved siden av, jobbet fra tidlig morgen til sene kvelder og har målbevisst bygget meg opp mye erfaring mens jeg studerte. Fikk jobb hos TV 2 før jeg var ferdigutdannet og brukte det som springbrett videre. Siden den gang (ca 8-9 år siden) har jeg hatt flere spennende jobber og noen veldig alrighte lønnshopp;-) Lykke til i å finne din drømmejobb! Anonym poster: 73a07155f93d91959f053b06a62e010a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #29 Skrevet 4. mars 2013 Jeg jobber som digitalansvarlig for et internasjonalt konsern. Jeg har bl.a. ansvaret for alle nettsider, sosiale medier, intranet, infoskjermer, digital strategi, pressemeldinger, kvalitetssikring av alle digitale kampanjer og markedsaktiviteter osv osv. Kanskje dette er en retning du kunne tenke deg? Jeg har følgende faglig bakgrunn: 2 it-studier (nettverkskandidat) Bachelor fra BI innen økonomi og admin 1 år etterutdanning - digital mediedesign Nå skal det sies at jobben jeg har i dag normalt ikke kan plukkes når man er nyutdannet. Men man må begynne et sted. Jeg har studert og hatt 4 jobber ved siden av, jobbet fra tidlig morgen til sene kvelder og har målbevisst bygget meg opp mye erfaring mens jeg studerte. Fikk jobb hos TV 2 før jeg var ferdigutdannet og brukte det som springbrett videre. Siden den gang (ca 8-9 år siden) har jeg hatt flere spennende jobber og noen veldig alrighte lønnshopp;-) Lykke til i å finne din drømmejobb! Anonym poster: 73a07155f93d91959f053b06a62e010a Er det lov å spørre ca hvor mye du tjener i denne jobben? Hørtes ut som en utrolig fin jobb Anonym poster: c026644f01c6676784c6bc212914d449
Gjest Cuntzilla Skrevet 4. mars 2013 #30 Skrevet 4. mars 2013 Jeg jobber i et større mediehus. Nå har jeg selvsagt ikke oversikt over hva absolutt alle har av utdannelse på huset, men sånn generelt så har journalistene journalistutdannelse og noen i redaksjonen (underholdningsdelen, ikke nyhetene) har nok den stillingen først og fremst fordi de har jobbet seg opp gjennom å være interessert i og å være med og lage radio/TV/avis/magasin fra ung alder (studentmedier etc). Man må nok ha noen år bak seg i bransjen før man ender her, på den mer kreative delen av media så er det å ha arbeidsprøver å vise til som teller. Men det tas jo inn en eller to "interns", dog er det gjerne fra journalistikk på Volda. Reklame/markedsavdelingen har gjerne et studie fra Markedshøyskolen eller BI innen markedsføring/salg. Det er også en del medievitere i programavdelingen, det er jo ikke akkurat en utdannelse med jobbgaranti men noen få heldige har da havnet i den hippe mediebransjen og drikker champis med kjendisene akkurat som de drømte om som fjortiser. Pressekontaktene/informasjonsrådgiverne/PR-avdelingen har nok noen år bak seg som journalister, og prosjektledere har gjerne et sammensurium av forskjellige utdannelser - her tror jeg det rett og slett handler mest om å få første fot innenfor og så vise seg som dyktig på organisering av events e.l. Mange mediehus har jo "lavterskeljobber" hvor de ansetter folk med null erfaring, som f.eks. plannere. Det kan fort være et springbrett bare å få en fot innenfor, man får et nettverk og ser jobbåpningene og mulighetene. Slike jobber må man ikke utdanne seg for mye til, man står i fare for å bli overkvalifisert og man får ikke betalt for utdannelsen man har tatt da det er lav lønn. Samtidig er det fare for å bli stuck i den stillingen, spesielt om man aldri tok noe utdannelse! Og så har vi jo økonomiavdeling, IT-avdeling, HR osv. Men det er kanskje ikke sånne jobber du tenker på når du vil "innen media". Dog så nyter jo de også av et kult arbeidsmiljø og alle frynsegodene som følger med det å hore seg for kapitalismen. Selv sullet jeg meg gjennom studiene uten å vite hva jeg skulle bli når jeg ble stor, og uten å opparbeide meg noe relevant medieerfaring. Noe jeg angret på da jeg var nyutdannet. Jeg søkte mye rundt og det tok ganske lang tid før jeg plutselig fikk jackpot. Det var ikke så veldig lett, jeg tilskriver det egentlig mer flaks og at personligheten min slo an på intervjuet enn utdannelsen min. Men det er altså ikke umulig å bli ansatt rett fra skolebenken. Det er bare fryktelig vanskelig. Skaff deg arbeidserfaring og nettverk, det gjør alt lettere. Når det gjelder utdannelse så tror jeg ikke det er en eneste utdanning innen mediafag som garanterer jobb ved endt studie, tror nesten alle er like vanskelige! Det er mange om beinet, og "alle" vil ha noen med et par år bak seg i bransjen.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #31 Skrevet 4. mars 2013 Jeg jobber som digitalansvarlig for et internasjonalt konsern. Jeg har bl.a. ansvaret for alle nettsider, sosiale medier, intranet, infoskjermer, digital strategi, pressemeldinger, kvalitetssikring av alle digitale kampanjer og markedsaktiviteter osv osv. Kanskje dette er en retning du kunne tenke deg? Jeg har følgende faglig bakgrunn: 2 it-studier (nettverkskandidat) Bachelor fra BI innen økonomi og admin 1 år etterutdanning - digital mediedesign Nå skal det sies at jobben jeg har i dag normalt ikke kan plukkes når man er nyutdannet. Men man må begynne et sted. Jeg har studert og hatt 4 jobber ved siden av, jobbet fra tidlig morgen til sene kvelder og har målbevisst bygget meg opp mye erfaring mens jeg studerte. Fikk jobb hos TV 2 før jeg var ferdigutdannet og brukte det som springbrett videre. Siden den gang (ca 8-9 år siden) har jeg hatt flere spennende jobber og noen veldig alrighte lønnshopp;-) Lykke til i å finne din drømmejobb! Anonym poster: 73a07155f93d91959f053b06a62e010a Nettopp, du jobbet i TV2 = med media;) Anonym poster: c0669439a7dc08a3a96c266f2b07f24c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #32 Skrevet 5. mars 2013 Er det lov å spørre ca hvor mye du tjener i denne jobben? Hørtes ut som en utrolig fin jobb Anonym poster: c026644f01c6676784c6bc212914d449 Rundt 700´ Og det er en utrolig fin jobb, får være både kreativ, strategisk og økonomisk:-) Kjempefine kollegaer og verdens beste sjef, tilgang til egen talentutvikler og muligheter for kurs- og etterutdannelse. Anonym poster: 73a07155f93d91959f053b06a62e010a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #33 Skrevet 5. mars 2013 Nettopp, du jobbet i TV2 = med media;) Anonym poster: c0669439a7dc08a3a96c266f2b07f24c Skjønte ikke helt hva du prøvde å poengtere her? Anonym poster: 73a07155f93d91959f053b06a62e010a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå