Gå til innhold

psykisk syk eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at en kamerat av meg er psykisk syk.

Han:

*virker deprimert

*sover dårlig

*rastløs, går frem og tilbake eller bare reiser seg og står lenge rett opp og ned.

*har perioder med dårlig appetitt, da brekker han seg når han spiser.

*har tidligere innbilt seg at politiet avlytter telefonen han, at noen har filmet han i hjemmet sitt, pratet til han telepatisk (jeg kan ha vært alene i samme rom og ikke hørt noen prate).

*tenker til tider at alt er urettferdig for han, at alle er i mot han.

*virker usikker på seg selv.

*vært arbeidsledig nå et halvt år

*snakker til tider veldig usammenhengende, umulig å forstå.

*til tider aggresiv og voldelig.

*henger seg opp i uviktige ting, som knirking, skygger på veggene osv.

*til tider veldig egoistisk, forventer tjenester

*tafatt, gir opp før han har prøvd

*kan glemme ting han har sagt eller oppførsel dagen etter.

Dette er bare noen. Som regel har disse tingene hendt etter han har ruset seg. Han pleide å røyke mye hasj, menhar sluttet. Men det skjer også etter han har drukket, og det kan vare i to-tre dager. Ellers er han "seg selv". Tar jeg feil eller er dette tegn på en psykisk sykdom, i såfall hva kan det være?

En annen mener han er deprimert og at det vil gå over eller hvis han får piller av legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spør du meg høres det ut som schizofreni... Det der med telepati, avlytting av telefon og slikt

Edit: Nå leste jeg det der med at han ruset seg... Da vet jeg ikke helt

Endret av Lupi
Skrevet

Enig med Lupi over. Har en mor som er schizofren og er ganske slik du beskriver når hun er dårlig. Skulle tro de dårlige periodene varte lenger, men det er vel kanskje individuelt?

Skrevet

Høres ut som rusutløste psykoser som kan utvikle seg til /har utviklet seg til schizofreni

Skrevet

Enig med Lupi over. Har en mor som er schizofren og er ganske slik du beskriver når hun er dårlig. Skulle tro de dårlige periodene varte lenger, men det er vel kanskje individuelt?

Periodene har vart lenger noen ganger, men det var da han røyket hasj flere ganger i uken, opptil flere ganger om dagen. Når han har gått uker sammenhengende edru så har han ikke hatt slike perioder, som jeg har lagt merke til. Virker som det er rusen som trigger det egentlig.

Er det noe jeg kan gjøre, for å hjelpe han? Prøver å finne på ting med han ofte, men er det noe annet jeg kan gjøre for han? Kan dette gå over av seg selv etter litt tid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...