Gå til innhold

Lavkarbo-hva slags mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber med vekta og funderer på å prøve litt lavkarbo for å evt få litt fart i sakene.

Men, da trenger jeg forslag til mat!! Spiser jo nå normal norsk mat og teller kalorier. Vet jeg bør kutte ut poteter, pasta, ris og brød.

Men kom gjerne med oppramsinger om hva jeg kan spise til frokost, lunsj, middag og mellommåltider.

Hvordan er det med frukt? Er glad i et eple eller banan til kvelds, for å unngå å småspise annet....

Orker ikke saumfare nettet etter lavkarbomat, og vil gjerne kunne spise mat jeg får kjøpt i vanlig butikk og som er grei å tilberede.

Har også en datter på 9, som skal spise sammen med meg, så det bør være ting som er naturlig at hun også spiser.

Anonym poster: fc72705dfbc8139b0bde2de4a1e3e63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavkarbo = null karbohydrater/sukker.

Anonym poster: 47f463d3ea207257e26a71656f9d9cea

Skrevet

Orker ikke saumfare nettet etter lavkarbomat, og vil gjerne kunne spise mat jeg får kjøpt i vanlig butikk og som er grei å tilberede.

Har også en datter på 9, som skal spise sammen med meg, så det bør være ting som er naturlig at hun også spiser.

Det er ikke lite du ber om...

Du skal altså slanke deg på lavkarbo, men gidder ikke bruke tid på å sette deg inn i det eller søke etter oppskifter. Så vi skal gi deg fulle måltidsplaner, ingredienslister samt at vi skal tilpasse det sånn at din datter også kan delta i måltidene?

Hva med å gjøre litt jobb selv?

Anonym poster: 3177122ca70bc875f835ae919b00a6b8

• Liker 7
Skrevet

Du skal altså slanke deg på lavkarbo, men gidder ikke bruke tid på å sette deg inn i det eller søke etter oppskifter. Så vi skal gi deg fulle måltidsplaner, ingredienslister samt at vi skal tilpasse det sånn at din datter også kan delta i måltidene?

Skrevet

Eh ,feil

Lavkarbo er ikke NULL karber. Men består fra veldig ekstrem lavkarbo (5-10 karb.p r dag. ) til høykarbo 150-200

Til TS.

Kom deg inn på lavkarbo.no! Mange oppskrifter og folk som kan mer om lavkarbo!

Skrevet

Dette var da hjelpsomt.....

Og så er det feil!

Anonym poster: 4a5ad2faf05c6d26d3a089dfe353f15c

Skrevet

Næmmen, i all verden, jeg ba bare om noen forslag til mat...

Hva spiser man f eks til frokost når man kutter brød? Bare knekkebrød?

Hva f eks er greie mellommåltider?

Tips til enkle middager.

Tips til lunsjer, for meg som er vant til brød til lunsj.

Trenger slett ikke fulle måltidsplaner eller ingredienslister, da syns JEG det blir for omfattende, derfor jeg var ute etter enkle forslag da.

Men, de som er så innbitte lavkarbo-fanatikere at de mener at det ikke går an å komme med enkle tips, de trenger da for all del ikke å svare, men må mer enn gjerne bare overse denne posten.

Tenkte bare at det kanskje var noen som hadde gjort dette og hadde en del erfaring kanskje hadde noen greie forslag, sånn i all enkelhet. :)

TS

Skrevet

Kårky, takk for tips om nettside :)

Skrevet

Lavkarbo er mye om å lage det meste selv. Lage dine egne knekkebrød,så du vet hva som er i dem og hvor mange karber . Det finnes noen som du kan kjøpe,men de har høyere andel karber enn de du selv lager

Som jeg linket til over, på lavkarbo finner du nemlig forslag til akkurat det du skriver om.

Du vet selv hva du og din datter liker ,lettere at du leiter der enn at vi skal poste ting her som du kanskje ikke spiser

• Liker 1
Skrevet

Som noen sa, det handler rett og slett om å lage maten sjæl. Jeg lager så og si alt selv, foruten tacosausen, og den kjøper jeg uten sukker og helst økologisk. Til jeg finner den perfekte for meg, så blir det sånn :)

Til frokost er jeg glad i:

- egg (stekt, kokt, most eller røre, alt funker, man må bare variere... jeg klinker til med egg med kaviar innimellom, man bruker så lite at det går fint av og til)

- tyrkisk/gresk yoghurt med hjemmelaget syltetøy (bringebær som oftest, minst karboinnhold) og litt stevia

- knekkebrød er godt, men da må man også ha pålegg som metter. Egg i skiver, laks, makrell i tomat er gode saker :)

- Pannekaker til luksuslunsj. Disse fra fotballfrue.no: http://fotballfrue.n...kaker-syltetoy/ er de beste jeg har smakt så langt!

Til lunsj er det kjempesmart å spise middagsrester. Lag litt ekstra til middag så snart det går ann, frys ned eller legg i matboks til neste dag. De fleste jeg ser gjør dette. Så enkelt, skal ikke ekstra effort til. Salater av alle variasjoner funker fint (med laks, roastbiff, kylling, tunfisk), de selger en ferdig bernaise på Meny for tiden som er KJEMPEGOD og har jo 0 karbohydrater. Chilibernaisen har litt mer, men ingenting i forhold til hva man bruker. Begge er nydelige. Helt ærlig, jeg spiser sjeldent lunsj, fordi jeg ikke er sulten rett og slett, men når jeg skal unne meg noe godt steker jeg kyllingbryst som jeg har krydret, og dypper de bare rett i bernaisen. Skikkelig lørdagsgodt for meg!

Til middag er jo mulighetene enorme! Jeg bor alene, og lager gjerne opp en gryte med bolognesesaus (kjøtt, litt bacon, paprika, tomat, sopp, litt fetaost, squash funker fint, rødløk, hiv oppi det du har, rett og slett), også lager jeg forskjellige ting av den når jeg først har den. Fylte champignon, fylt paprika, lasagne, hotpot (rett og slett saus i ildfastform med ost over) eller bare spiser den med litt parmesan over. Kan ha en slik gryte LENGE, og det er så godt, så godt!

Ellers er jo familieklassikere som

- Hamburger (gode hamburgerbrød kan lages lavkarbo, eller man kan bare spise den med salat, ost og guacamole evt litt dressing)

- Taco (lag ostechips istedenfor pita/skjell/lefse, kjøp tacosaus uten tilsatt sukker/økologisk eller lag salsa selv, server med guacamole for godt fett)

- Laksepakker (det enkleste i verden på slutten av uka, for å tømme kjøleskapet, hiv inni det du har, legg på litt smør, pesto og krydder på fisken, voila!)

- Kylling med grønnsaker og saus!

- Brokkoli- eller blomkålspure kan brukes til så og si alt, og jeg bruker gjerne stekt kål istedenfor pasta til bolognese av og til, KJEMPEGODT!

Som snacks:

- Når jeg skal kose meg bruker jeg å lage opp litt av denne: http://chewpakka.blo...hokladfrosting/ med litt frosne bringebær som smelter etterhvert på toppen. Søter med stevia. Nydelig!

- Cottage cheese med bær

- Litt mørk sjokolade

- Frukt

- Grønnsaker, med avocado dip f.eks er det jo bare nydelig!

Jeg bruker de samme vanlige oppskriftene, og jeg handler på Rema eller Kiwi, jeg bare bytter ut dritt i vogna og skapene med grønnsaker. Så enkelt er det faktisk :)

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer.

• Liker 3
Skrevet

Har nettopp begynt på lavkarbo selv. Jeg liker lenabeatrice sin blogg, masse fine oppskrifter.

Skrevet

Ting som jeg er glad i:

Frokost: agurk, paprika, ost, skinke (bare å slenge på mer salat om man ønsker det)

Lunsj: omelett med ost, skinke, tomat, vårløk eller eggerøre

Mellommåltid: knekkebrød med pålegg og agurk/tomat

Middag: jeg spiser det samme som resten av familien, men dropper potene og sausen.

Skrevet

Kjøpte lavkarbo brød og grunndeig til pizza på helsekosten idag. Kun 6(3,3g netto) karbohydrater pr 100 gram, og brødet var faktisk godt! Kan brukes som brød, hamburgerbrød, rundstykker osv. Anbefales! :)

Så også at de hadde grunndeig til kake med veldig lite karbohydrater i + diverse glasur. Må innom der flere ganger tror jeg. Hadde dårlig tid, så fikk ikke sjekket ut alt.

Skrevet

Så gode linker du la ut, Scherbatsky! :wow: Fikk lyst å kaste meg over kjøkkenmaskina og bake i vei her, hehe...

Mitt tips til TS er å lage vanlig mat fra bunnen, men droppe ris, pasta og potet. Bare pøs på med ekstra grønnsaker og gjerne saus, smør eller rømme. I stedet for brød kan du spise salater, middagsrester, omelett osv. Det er ikke vanskelig med lavkarbo, og du trenger ingen spesialingredienser hvis du ikke vil.

Skrevet

Kjøpte lavkarbo brød og grunndeig til pizza på helsekosten idag. Kun 6(3,3g netto) karbohydrater pr 100 gram, og brødet var faktisk godt! Kan brukes som brød, hamburgerbrød, rundstykker osv. Anbefales! :)

Så også at de hadde grunndeig til kake med veldig lite karbohydrater i + diverse glasur. Må innom der flere ganger tror jeg. Hadde dårlig tid, så fikk ikke sjekket ut alt.

Bare husk på at det er hvetemel i disse. Jeg kan ikke spise de, jeg blir dårlig i magen. Magen er helt avvent med mel og sukker, og da er disse et dårlig alternativ.

Skrevet

Bare husk på at det er hvetemel i disse. Jeg kan ikke spise de, jeg blir dårlig i magen. Magen er helt avvent med mel og sukker, og da er disse et dårlig alternativ.

Jeg har kastet pakken nå, men leste ikke noe om hvetemel. DæSyntes det stod soyamel. Skal ta bilde av pakken neste gang jeg kjøper den:)

Skrevet

Tok et bilde av skjermen, så her får du sett innholdet i brødet.

post-64945-0-00075100-1362240153_thumb.p

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så avansert som "alle" skal ha det til. Til frokost er det greit med tyrkisk yoghurt f.eks, evnt. cottage cheese (eller begge deler) med bær og nøtter. Lunsj kan bestå av en salat med kylling/egg, fetaost, cherrytomater, agurk, spinat, rødløk og en dressing av nøtte/frøsmør og/eller en god, kaldpresset olje eller lavkarbobrød (fåes også kjøpt i dagligvarebutikken, eller bakes selv. se f.eks fotballfrue.no for oppskrift..), middag er bare å ta utgangspunkt i det "vanlige" minus den store karbokilden (pasta, potet, ris osv) og heller erstatte det med mer grønnsaker/salat + en fettkilde. Prinsippet er altså; proteinkilde + fettkilde + evnt. langsomme karbos som grønnsaker. :) Good luck!

Anonym poster: e9516f9349a8ea1982b4913a25a9f055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...